Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-01-2016
Haspelknecht (Quined games)
Haspelknecht, ofte Masterprint 15, van Quined games is de nieuwe bigbox die het 10-jarig bestaan van de uitgeverij wat extra luister moet geven. Het spel is van Thomas Spitzer, u misschien gekend van z'n vorige spellen Kohle & Kolonie en Ruhrschifffahrt, en is het derde in het steenkolen-drieluik. De vorige spellen verschenen bij de kwaliteitsuitgeverij Spielworxx, maar deze titel leek aanvankelijk het niet te halen. Gelukkig is Quined games onmiddellijk op de kar gesprongen om deze titel op de markt te brengen. In Haspelknecht gaan we terug naar het begin van de steenkoolontginning. Lang geleden in het Ruhrgebied maakte men 's nachts een vuurtje in een put en merkte men dat het vuur de volgende dag nog brandde. Er moest dus iets beter zijn dan verzameld hout daar onder de grond. Het kostbare zwarte goud werd al gauw erg waardevol en de plaatselijke boeren gingen na het werk samen met hun knecht aan de slag om de steenkooltjes op te graven. Maar hoe kon je dat vervelende grondwater tegen houden?
In de doos vind je erg fraai materiaal : 1 jaarcirkelbord, 4 spelersborden, 3 grondstoffenborden, 20 ontwikkelingstegels, 4 mijnwerkertegels, 16 gebouwtegels, 24 actiefiches, 24 schuldfiches, 16 munten, 1 jaarmarker, 36 actieschijven (geel, bruin, zwart), 80 steenkoolblokjes, 34 houtstaafjes, 18 voedselmarkers, 44 spelersschijven, 18 mijnwaterdruppels, 1 fasemarker en een stoffen zakje.
Elke speler neemt een spelersbord met daarop 18 steenkoolblokjes en 11 spelersschijven. Afhankelijk van het aantal spelers worden de ontwikkelingstegels gebruikt om een ontwikkelingsbord te maken (kan in verschillende vormen, zie spelregels), de hulptegels worden aan de ontwikkelingstegels gelegd. Het jaarcirkelbord wordt klaargelegd, elke speler zet een schijf op 0 op het scorespoor en 1 willekeurig op het volgordespoor. De fasemarker wordt op de mijnwaterfase van de lente geplaatst en de rondemarker wordt op stap 1 gezet. De grondstoffenborden worden klaargelegd afh. van het aantal spelers. Doe alle actieschijven in de stoffen zak en trek er 3 uit voor elk voorraadveld en 6 voor elk actieveld.
Het spel verloopt over drie ronden (jaren), die opgedeeld zijn in vier seizoenen. Tijdens de lente, zomer en herfst worden de actiefasen gespeeld, gevolgd door de winter met een waarderings-, pacht- en opslagfase. Je houdt deze fasen bij door de fasemarker te verzetten op het jaarcirkelbord.
Een actiefase is op zijn beurt ingedeeld in de volgende stappen : 1) actievelden aanvullen : (niet in 1ste ronde) alle schijven bij de spelers gaan terug de zak in. De 3 schijven op het voorraadveld schuiven naar het actieveld. Daarna worden de voorraadvelden aangevuld met 3 schijven uit de zak. Vul daarna actievelden aan waar nog geen zes schijven op liggen.
2) actieschijven pakken : de spelers nemen in speelvolgorde de actieschijven van één kleur van een actieveld. Daarna pakken ze nog een tweede keer schijven. Je mag slechts een tweede keer nemen als je minder dan 5 schijven in je bezit hebt na de eerste beurt. Je kan ook nooit meer dan een totaal van vijf schijven nemen. Als je actieschijven neemt van een actieveld met een watersymbool, neem je ook een mijnwater. De schijven worden op het spelersbord op de eerste, respectievelijk tweede kruiwagen geplaatst.
3) spelersvolgorde bepalen : de spelers tellen de waarden van hun genomen schijven op. (geel = 3; bruin = 2; zwart = 1) De spler met de laagste waarde komt als eerste op het speelvolgordespoor. Bij gelijke stand worden onderlinge volgordes omgewisseld.
4) acties plannen en uitvoeren : de spelers wijzen hun actieschijven, geld en voedsel toe aan mogelijke acties. Dit gebeurt gelijktijdig (tenzij de spelers onderling anders beslissen). De mogelijke acties kunnen ondernomen worden door de boer of knecht van de spelers of de specialisten kolengraver, mijnwerker en Haspelknecht (indien reeds in het spel). Ze kunnen slechts één maal per fase geactiveerd worden, door de gevraagde items te betalen (voedsel, geld, schijven). Op elk karakter staat aangegeven welke acties ze kunnen uitvoeren.
Boer : kan een ontwikkeling aanschaffen OF grondstoffen produceren/mijnwater verwijderen Knecht : kan aanvankelijk alleen grondstoffen produceren/mijnwater verwijderen Ontwikkelingstegels : geven alleen een bepaald voordeel (zie spelregelboekje) als je ze aanschaft door de gevraagde items (schijven) af te leggen op de boer (bij aanvang van het spel kan enkel de boer dit doen, later ook nog andere) Kolengraver : kost 1 gele schijf OF 1 voedsel OF 1 geld, heeft 2 acties waarmee hij 2 water kan verwijderen of 1 steenkool opgraven Mijnwerker : kost 1 voedsel OF 1 geld, wint tot 3 steenkool (maar kan geen water verwijderen) Haspelknecht : kost 1 gele schijf OF 1 voedsel OF 1 geld, mag 3 acties uitvoeren, 2 mijnwater verwijderen of 1 steenkool opgraven
De waarderings-, pacht- en opslagfase : 1) waardering : de speler krijgt punten afh. van het aantal steenkool (1 en 2 steenkool = nul punten; 3 = 2 punten; elke extra steenkool = 1 punt extra) 2) pacht betalen : elk jaar moet je pacht betalen (jaar 1 = 2 voedsel, jaar 2 = 2 voedsel en 1 geld, jaar 3 = 1 voedsel en 2 geld). Per ding dat je niet kan betalen, neem je 1 schuldfiche (die je strafpunten opleveren aan het einde van het spel) 3) opslag : je kan 1 voedsel, hout of steenkool opslaan op je erf, resterende grondstoffen worden afgelegd. Je krijgt 1 punt als je hout opslaat op je erf. Sommige ontwikkelingen leveren extra opslagplaatsen op 4) het volgende jaar : verplaats de rondemarker naar de volgende ronde. Het spel eindigt na 3 ronden.
Ontwikkelingen : Afhankelijk van het niveau van de ontwikkeling moeten bepaalde kosten gedaan worden (niveau 2 = 1 steenkool of 1 voedsel of 1 hout, niveau 3 = een steenkool, niveau 4 = een voedsel). Je mag enkel een ontwikkeling nemen die grenst aan een eigen eerder verworven ontwikkeling of een ontwikkeling die reeds door een andere speler is bezet. Elke speler mag dezelfde ontwikkelingen bezitten en van het effect genieten, maar des te vroeger je het haalt, des te meer punten krijg je. Niveau 1 = 1ste speler 1 punt Niveau 2 = 1ste speler 2 punten, 2de speler 1 punt Niveau 3 = 1ste speler 3 punten, 2de speler 2 punten, 3de speler 1 punt Niveau 4 = 1ste speler 4 punten, 2de speler 3 punten, 3de speler 2 punten, 4de speler 1 punt
Einde van het spel : - 1 tot 3 punten per leeg gespeeld tunneldeel (zie spelersbord) - tunnelbonussen afhankelijk van de verworven ontwikkelingen scoren spelers voor verzamelde handkaarten, olielampen, lege tunneldelen - ontwikkelingsbonus afhankelijk van de verworven ontwikkeling scoren de spelers voor verzamelde hooivorken, hamer en beitel - bouwbonus : punten voor aantal gebouwsymbolen op ontwikkelingen die ze bezitten (1/3/6/10 punten voor 1/2/3/4 symbolen) - ongebruikte actiefiches : 1 punt per niet-gebruikte actiefiche - geld : 2/5/9/14 punten voor 1/2/3/4 geld over + 6 punten voor elke volgend geld dat ze over hebben - puntenaftrek voor schuldfiches : 1 punt voor 1 fiche, elke volgende fiche 2 strafpunten - puntenaftrek voor mijnwater : nul punten voor 0 of 1 mijnwater, 1 punt voor elk mijnwater meer
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de betrokken speler die het meeste steenkool heeft ontgonnen. Indien nog gelijk telt de spelersvolgorde.
Titel : Haspelknecht Auteur : Thomas Spitzer Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60-90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".