Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-01-2016
Clacks (Backspindle games)
Clacks speelt zich af in Terry Pratchett's discworld en het is nu niet zo dat wij enorme fans zijn of gekend zijn met de boeken. Vandaar ook dat we dit spel als spel bekijken. Ik vermoed echter ook wel dat het thematische aspect in dit spel erg beperkt is, wat in The Witches en Ankh-Morpork misschien toch nog meer aanwezig was. In Clacks proberen de spelers om een gecodeerd woord zo snel mogelijk op het speelbord te krijgen door de lampen van de torens aan te steken. De speler die als eerste hierin slaagt wint het spel. Het competitieve spel, want er is ook een co-opvariant voorzien. Wij bekijken echter de basisprincipes van de competitieve versie vandaag.
In de doos vind je een speelbord met daarop afgebeeld een rooster met 16 torens, met daartussen rode en groene plaatsen. Eromheen loopt een weg die enkel gebruikt wordt in de co-opvariant en aan de buitenkanten staan de kleuren afgebeeld van de spelers. Daarnaast zijn er 16 lamptegels (die je langs beide kanten moet stickeren met een lichtje dat aan en uit is), 36 clackkaarten (met de woorden die je moet trachten te vormen), 12 foutrapporteerkaarten, 8 incidentrapporteerkaarten, 8 operator's logkaarten, 48 tegels (met code), 4 spelerspionnen, 2 dwergmarkers (enkel bij 3 spelers nodig), 24 verzondenblokjes, 12 torenmarkers, 1 alfabetkaart (met een overzichtje van de letters), een zandloper, een stoffen zakje en 1 Ankh-Morporkpostbode meeple.
Leg het speelbord in het midden van de tafel. Bij twee spelers nemen de spelers plaats recht tegenover elkaar en spelen ze op dezelfde torens, bij drie spelers worden de neutrale dwergenmarkers gebruikt en met vier neemt elke speler een zijde voor z'n rekening, zodat het éne paar met de rode en het andere paar met de groene torens speelt. Elke speler ontvangt 3 tegels uit de zak. Deze tegels tonen welke lichten er allemaal worden aangedaan/gedoofd als je ze speelt. Daarnaast ontvangt elke speler 1 clackskaart die aangeeft welk woord je moet vormen. De startspeler (wiens clackwoord alfabetisch eerst komt) neemt de alfabetkaart voor zich en voert z'n actie uit. Daarna voeren de andere spelers in volgorde van de klok hun acties uit, tot een speler z'n volledig woord heeft kunnen vormen. Belangrijk, je kan in een beurt maar max. 1 letter vormen.
In een speelbeurt krijgt een speler 5 stresspunten die hij kan besteden aan volgende stappen : 1) beweeg naar een torensectie : een torensectie bestaat uit een groene of rode stip (afh. of je met groen of rood speelt) die zes omliggende torens bevat. Een beweging naar een andere punt kost je één stresspunt. In de eerste ronde plaats je jouw spelerspion op een punt naar keuze, dit kost je nog geen stresspunt. Elke keer je een nieuwe letter wil gaan seinen, moet je overigens verhuizen, je mag niet op dezelfde plaats blijven staan als vorige ronde om een letter te vormen. (tenzij je vorige ronde geen letter hebt kunnen vormen, dan mag je blijven staan). Je mag niet diagonaal bewegen, je mag door torens waar een andere speler staat bewegen, maar er niet stoppen. Voor elk punt dat je passeert, kost het je dus één stresspunt. 2) Speel tegels : de tegel die je speelt, toont onderaan een kostprijs aan stresspunten. Je kan er dus misschien meerdere spelen in één beurt. Je bent echter verplicht om er minstens één te spelen in je beurt. Je draait alle torenlampen naar de andere kant zoals op de tegel afgebeeld. Tegels mogen gespiegeld en gedraaid worden naar hartelust, maar alle afgebeelde plaatsen moeten omgedraaid worden van aan naar uit en van uit naar aan. 3) Markeer verzonden letters : als je erin slaagt om de code van de letter te vormen die je moet versturen, markeer je dit op je clackskaart met een blokje. 4) Vul je hand terug aan tot 3 tegels
Foutrapporteerkaarten : op sommige tegels staat een symbool dat overeenkomt met deze kaarten. Indien je zo'n tegel speelt, neem je een kaart van de trekstapel. Deze kaarten zorgen voor bepaalde gebeurtenissen op het speelbord, ze kunnen jou helpen of net de tegenstanders blokkeren. Als je de kaart uitspeelt, wordt ze uitgevoerd en afgelegd. Je mag ze spelen wanneer het je past.
Zo gauw een speler z'n volledig woord heeft kunnen seinen, is hij de winnaar van het spel. Een variant brengt ook nog "sabotage" in het spel. Dit kan je éénmalig spelen op een speler die z'n laatste letter vormt door de speler die naast hem zit (als volgende speler). Om te saboteren kan deze speler proberen om met z'n foutrapporteerkaarten of tegels alle zes omliggende torens van de winnende speler uit te zetten. Hij verliest dan de laatste letter en in moet in z'n volgende beurt proberen om deze letter terug te vormen.
Titel : Clacks Auteurs : Leonard Boyd & David Brashaw Uitgeverij : Backspindle games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".