Epic is de opvolger van het succesvolle Star realms dat white wizard games vorig jaar uitbracht. Ook dit spel zit in hetzelfde formaat van doosje en bestaat uit 120 kaarten en een miniscuul spelregelboekje. Ook nu weer zijn de kaarten onderverdeeld in vier rassen, maar daar houdt de vergelijking met Star realms wel bijna op. Dit keer wordt er qua thema voluit de kaart getrokken (letterlijk en figuurlijk) van de fantasy. Als je het standaard spel speelt, schudt je de kaarten en deel je er aan elke speler 30. De spelregels voorzien ook wel enkele varianten waarbij er gedraft moet worden, maar dan moet je het spel natuurlijk al een beetje onder de knie hebben.
Elke speler schudt z'n 30 handkaarten en vormt hiermee een trekstapel. Je neemt er 5 op handen en start het spel met 30 levenspunten, die je op papier bijhoudt of met 10-zijdige dobbelstenen (jammer dat hiervoor niets voorzien is). Vooraleer je begint, mag je een aantal van je startkaarten onder je trekstapel steken en evenveel kaarten terug trekken, maar je verliest dan onmiddellijk 1 levenspunt per kaart (mulligan). Je verliest het spel als je levenspunten op nul komen. Je wint als je alle andere speler elimineert of indien je een kaart moet trekken van je trekstapel, maar deze leeg is.
De stapel kaarten bestaan slechts uit 2 soorten kaarten : gebeurtenissen en kampioenen. Elke kaart heeft een kostprijs rechtsboven van nul of één geld. Je start elke beurt overigens standaard met één geld, dit kan niet overgedragen worden naar volgende beurten. Indien je een gebeurteniskaart speelt in je beurt, dan voer je gewoon de tekst uit die erop staat en leg je de kaart nadien in je aflegstapel. Speel je een kampioenkaart, wordt deze open voor je neergelegd. In principe kan je enkel kaarten spelen in je eigen beurt, hoewel je soms kan reageren als je aangevallen wordt of op het einde van de beurt van een speler. De kampioenkaarten tonen een aanvalskracht en verdedigingskracht, alsook een eigenschap. Deze eigenschap kan éénmalig zijn, permanent of moet per beurt geactiveerd worden. Indien je een kaart activeert, dan tap je deze. Sommige effecten worden ook geactiveerd als er een bepaalde voorwaarde voldaan is. Ik kan onmogelijk alle kaarten gaan overlopen, maar alles staat eigenlijk netjes en duidelijk op de kaarten.
Indien een kampioenkaart aangevallen wordt en deze de aanval blokkeert, wordt de kaart 180° gedraaid en kan ze niet nog eens blokkeren in deze beurt, je kan nog wel de kracht activeren.
Een beurt ziet er als volgt uit :
1) je verliest al het goud dat je had en wint 1 goud
2) je trekt een kaart (niet in de eerste beurt van het spel) en maakt je kampioenkaarten gereed (rechtop leggen), doorloop dan de effecten van kaarten met een "aan het begin van je beurt" effect
3) speel kaarten, gebruik krachten en/of val aan zo veel je wenst. Indien je aanvalt, ga je over naar de aanvalsfase
4) kondig het einde van je beurt aan, de andere spelers kunnen nu eventueel gebeurtenissen en krachten spelen die dit toelaten. Indien ze dit niet doen, eindigt je beurt, voer je nog "aan het einde van je beurt" effecten uit en leg je handkaarten af als je er er meer dan 7 op handen hebt. Alle kampioenkaarten worden terug rechtop geplaatst
Aanvalsfase :
Deze bestaat uit drie delen : kies de aanvallers, kies de blokkeerders, richt schade aan. De aanvallende speler kiest welke kampioenen de strijd aanbinden en tapt deze kaarten. Daarnaast mag hij zo veel krachten en gebeurtenissen spelen als hij wil. De verdediger mag ook zo veel kaarten spelen als hij wil of passen. Indien hij dit doet gaat de beurt terug naar de aanvaller om kaarten te spelen. Daarna kiest de verdedigende speler de blokkeerders, hij draait deze kampioenkaarten 180° om dit aan te geven. Enkel beschikbare kampioenen kunnen hiervoor gebruikt worden natuurlijk. Na deze actie mag de aanvaller, respectievelijk de verdediger weer kaarten met krachten en gebeurtenissen spelen. Tenslotte volgt er de schadefase, waarin er geen kaarten meer gespeeld mogen worden. Zowel de aanvallende als blokkerende kampioenen richten elkaar gelijktijdig schade aan. De eigenaar van de kaart bepaalt waar er schade wordt geleden, ze mogen de schade verdelen zoals gewenst. Afgeslachte kampioenen gaan naar de aflegstapel, daarna worden effecten uitgevoerd die getriggerd worden door de aanvalsfase. Tenslotte worden ook de effecten uitgevoerd die betrekking hebben op "het einde van de aanvalsfase". Nadien mag de actieve speler eventueel een nieuwe aanval uitvoeren indien gewenst.
Titel : Epic
Auteur : Robert Dougherty
Uitgeverij : White wizard games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 14+
|