Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-11-2015
Baby blues (Jumping turtle games)
Vandaag zetten we een Belgisch spel in de kijker. Baby blues van Jumping turtle games en auteur Jurgen Spreutels, die we nog kennen van Search for gnomes. In baby blues baten de spelers een mini-crèche uit en moeten ze hun vijf baby's tevreden houden. In een beurt gaan spelers een negatieve kaart bij hun tegenstanders spelen om nadien positieve kaarten toe te voegen aan hun eigen baby's. Zo gauw er bij een speler alle baby's aan het huilen zijn, eindigt het spel. De speler die op dat moment het meeste punten heeft, wint het spel.
In de fraaie doos vinden we 110 kaarten, bestaande uit 20 babykaarten met op de achterkant punten van 0 tot en met 4, 20 onrustige/huilende babykaarten, 25 groene (positieve) kaarten, 13 oranje kaarten om groene kaarten mee te verwijderen, 28 rode negatieve pestkaarten en 4 teddybeerkaarten voor de variant. Elke speler neemt 5 babykaarten en legt deze in een zelfgekozen volgorde open voor zich neer (punten gedekt en geheim), daarna worden de resterende kaarten geschud en ontvangt elke speler er 5 op handen.
Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen : 1) één of meerdere kaarten uit de hand wisselen met andere spelers : de speler kondigt aan welke kaart hij graag zou ontvangen van een speler, ze leggen beiden een kaart gedekt op tafel en ruilen. Je hoeft je niet te houden aan de gemaakte afspraak. Deze actie kan je meermaals herhalen. Bedriegen mag dus, maar misschien dat je dan ook geen hulp hoeft terug te verwachten. 2) één negatieve kaart spelen : leg één negatieve kaart boven een gelukkige baby van een tegenspeler, deze speler neemt nu een onrustige baby (oranje rand) en legt deze op z'n babykaart. Er kan maximaal 1 rode kaart boven een babykaart liggen. 3) een onbeperkt aantal positieve kaarten spelen : je speelt de groene kaarten onder je babykaart om een onrustige baby te troosten, de oranje kaarten zijn pestkaarten waarmee je positieve kaarten bij een tegenspeler kan verwijderen. Er kan maximaal 1 groene kaart onder een baby liggen. 4) je moet ongelukkige babykaarten die niet getroost zijn omdraaien naar een huilende baby : zo gauw je een huilende baby hebt, kan deze nooit meer omgedraaid worden. Je verliest uiteraard ook de punten die onder deze baby verstopt zitten aan het einde van het spel. 5) je hand aanvullen tot vijf (indien je geen kaarten zou uitspelen, moet je er toch één afgooien en een nieuwe trekken) Indien een speler in z'n beurt geen enkele kaart uitspeelt, mag hij één of meerdere kaarten afleggen alvorens z'n hand aan te vullen tot 5.
De kaarten : - drol (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart - luier (groene kaart) : leg onder een baby met een drol, leg beide kaarten af en verwijder ook de ongelukkige baby - gestolen fopspeen (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart - fopspeen (groen kaart) : leg onder een baby met een gestolen fopspeen, leg beide kaarten af en verwijder ook de ongelukkige baby - nerveuze baby (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart - toeter (rode kaart) : speel deze kaart op een huilende baby bij jezelf of de tegenstander, de aangrenzende baby's worden ook ongelukkig, indien je de toeter legt bij de meest linkse babykaart wordt ook de rechtse baby van de linkerbuur ongelukkig. (idem aan de rechtse kant natuurlijk) - zuigfles, babyvoeding (groene kaarten) : de zuigfles en de babyvoeding maken een nerveuze baby blij, maar moeten respectievelijk 2-3 ronden blijven liggen, nadien worden beide kaarten afgelegd en verwijder je ook de ongelukkige baby - lege fles, lege babyvoeding (oranje kaarten) : counteren de zuigfles en babyvoeding, leg deze beide kaarten samen af, de baby moet in de volgende ronde terug getroost worden - mobiel (groene kaart) : leg onder een nerveuze baby of een toeterkaart, je krijgt uitstel van executie, zolang deze kaart er ligt, is de baby rustig. Je kan met deze kaart geen nerveuze baby of toeter verwijderen, maar je baby zal ook niet beginnen wenen - gebroken mobiel (oranje kaart) : verwijder een mobiel bij een tegenspeler, leg beide kaarten af, in de volgende ronde moet de speler de bab weer proberen te troosten
Zodra een speler z'n vijfde huilende babykaart ontvangt, eindigt het spel. De andere spelers draaien hun niet-huilende baby's open en scoren de aangegeven punten. Bij gelijkspel wint de speler met de minste huilende baby's, daarna diegene met de meeste vrolijke baby's en tenslotte diegene die het luidste kan huilen!
Titel : Baby blues Auteur : Jurgen Spreutels Uitgeverij : Jumping turtle games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".