 (het centrale bord en het materiaal van één speler!)
Trickerion (Mind Games) :
+ ik heb dit spel via KS in mijn bezit gekregen, er zal dus alvast een reden zijn waarom ik dit spel een pluspuntje geef + het materiaal is fantastisch in alle opzichten, je krijgt tonnen materiaal, prachtig geïllustreerd, mooie houten functionele speelstukken + er zijn wel wat spelregeltjes, maar er zijn handige overzichtjes voorzien en de symboliek is erg duidelijk + er is voor elke speler een overzichtsboekje gemaakt met alle kaarten, fiches en overzichtjes, erg knap ding + dit spel is zo'n workerplacement waar je al een plan moet hebben op lange termijn, je wil dit en dat en wil dit zus en zo + thematisch zit het allemaal wel snor, het gaat tot in de kleinste details + het basisspel is misschien relatief simpel, maar om alvast wegwijs te worden met alle mogelijke acties is dit fijn + de variant voegt zoveel toe dat het een veel dieper spel wordt, donkere steegjes waar je leuke actiekaarten kan gaan halen, de voorspellingen die de boel op z'n kop kunnen zetten, de krachten die je ongetwijfeld leuke combo's kunnen bezorgen en indien je dat wenst kan je ook nog eens met een specifieke en unieke eigenschap het spel van start gaan + ik wil dit spel opnieuw spelen ... en snel + de wegen naar de overwinning zijn erg talrijk, optredens, speciale krachten, combo's tussen kaarten en acties, ...
- het zijn wel véél regeltjes, een eerste keer kan dit erg overweldigend zijn - de setup had in mijn ogen ietsje duidelijker moeten zijn in de spelregels, zeker als je met de variant speelt, nu moet je een beetje héén en weer springen tussen het blad van de standaardopstelling en dat van de variant - er zijn na een speelsessie niet erg veel, maar toch nog enkele kleine vraagjes, niet spelbepalend, maar wel jammer - er is een ongelooflijke leercurve mogelijk ongetwijfeld, dit is zo'n spel dat je best een aantal keer op korte termijn speelt, zodat het netjes in je hoofd zit hoe alles in elkaar zit - het artwork en materiaal is prachtig, maar vergeet niet dat je een erg grote tafel nodig hebt om alles uberhaupt op tafel te krijgen
Conclusie : Ik zou ongetwijfeld nog een tijdje kunnen doorgaan, maar dan zou het misschien een te lange imprESSEN worden. Trickerion was voor mij de eerste echte blinde KS. Ik had me er niet echt in verdiept, maar ging op gevoel af en daar heb ik absoluut geen spijt van. Trickerion is een spel voor de gevorderde veelspeler, die houdt van mogelijkheden, een strakke planning en hier en daar ... een vleugje magie. In dit spel zitten zoveel spelmechanismen en kleine zaken van diverse spellen die echt in elkaar haken. Het plannen van Shogun, de workerplacement volgens het principe van Viticulture (bonussen), het optreden à la Colosseum, grondstoffen verzamelen om je trucks te leren en aan te schaffen, de dobbelstenen die mogelijke acties al dan niet openstellen, ... Trickerion zorgt voor een diepe, intense ervaring waar je nog even mee in je hoofd zal zitten en dit gemixt met het fantastische materiaal zorgt het voor een unieke speelervaring. Ik raad u wel aan om het spel een eerste keer te spelen met iemand die het spel al kent, die alle regels netjes kan uitleggen, zodat je onmiddellijke en positieve ervaring hebt. Als je zelf de spelregels moet gaan uitpuzzelen en dit niet je favoriete bezigheid is, dan zou dit wel eens zo'n stofvanger in je spellenkast kunnen worden en dat zou bijzonder jammer zijn.
|