Haus der Sonne is een puur 2 spelersspel van de uitgever die ons Terra Mystica bracht. Ook de graphics komen bekend voor, want niemand minder dan Dennis Lohausen nam dat voor z'n rekening. Het materiaal is erg verzorgd te noemen, zoals u hieronder ook kan bewonderen. In de doos van standaardformaat (maar een beetje smaller) vind je 1 speelbord (het eiland, verdeeld in 6 regio's), 1 scorebord, 1 houten vissersboot, 4 lavafiches (voor de variant), 42 palmboomkaarten (voor periode 1,2,3), 1 startspelerkaart, 6 waarderingskaarten en 1 lavapriesterskaart. In elke spelerskleur (rood en geel) krijg je 1 sjamaan, 8 standbeelden, 1 telsteen, 1 set schijven (met waarden 1 tot en met 5).
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de sjamaans tegenover elkaar in een willekeurig gebied geplaatst op het eiland. De scoremarkers worden op de 0 van het scorespoor geplaatst. De palmboomkaarten worden per soort (1,2,3) geschud en op het scorebord gelegd. Van de palmboomkaarten met één palmboom worden er in elke opening rond het speelbord één open gelegd. De vissersboot wordt op de locatie met de aanlegsteiger geplaatst. De waarderingskaarten, lavapriesteres en resterende palmboomkaarten worden op het scorebord geplaatst. Elke speler krijgt de standbeelden en schijven van z'n kleur ter beschikking.
De spelers voeren om beurten hun acties uit. Ze kunnen opteren uit drie mogelijkheden :
1) een schijf inzetten : indien je een schijf inzet op een veld waar reeds schijven van de tegenspeler liggen, moet je ervoor zorgen dat er nooit dezelfde waarde ligt.
- op een strandveld waar de vissersboot niet ligt : je mag je sjamaan tot 2 velden vooruit zetten. Je mag maximaal 1 veld landinwaarts bewegen (strand/gras/bos). Je mag door het veld van de andere sjamaan bewegen, maar er niet eindigen. Je mag op of over een veld met standbeelden bewegen, maar je mag nooit op een kraterveld terechtkomen. Je mag wel 2 plaatsen naar het strand toe bewegen.
- op een strandveld waar de vissersboot wel ligt : je verzet de vissersboot een aantal plaatsen gelijk aan de waarde van je schijf in de richting van de klok. Waar de vissersboot z'n beweging eindigt, worden de kaarten verdeeld. Liggen er schijven van beide spelers, dan neemt de speler met de hoogste waarde als eerste een kaart, de andere speler neemt de andere kaart. Liggen er schijven van één speler, neemt deze speler één van beide kaarten. Indien er geen kaarten liggen, gebeurt er niets en blijven de kaarten liggen. De verworven kaarten worden voor de speler gelegd en onmiddellijk uitgevoerd. Neem daarna de schijven terug van het speelbord (van de gewaardeerde regio) en leg nieuwe palmboomkaarten. Verschijnt er een lavakaart, wordt er een lavafiche in het midden van het eiland gelegd in de regio waar de vissersboot staat. Daarna wordt de lavakaart afgelegd.
2) een schijf terugnemen : beweeg je sjamaan tot 2 velden.
3) de vissersboot 1 plaats vooruitzetten : deze actie mag enkel wanneer je al je schijven reeds hebt ingezet.
Zo gauw de laatste palmboomkaart waarde 2 wordt getrokken, volgt er een tussentelling. De 2de tussentelling wordt uitgevoerd als de palmboomkaarten waarde 3 allemaal zijn getrokken en de vissersboot in een regio terechtkomt waar geen kaarten meer liggen.
In een waardering krijgen de spelers eerste de kans om een waarderingskaart te kopen. Daarna wordt er gekeken waar de vulkaan uitbreekt. In elke regio waar 1 lavafiche ligt, worden de kratervelden geraakt. Met 2 fiches geraakt de lava tot aan het bos en met 3 fiches tot aan het gras. Komt de lava op een veld met een standbeeld, wordt deze verwijderd. Sjamanen kunnen tegen de lava. Tenslotte worden er punten uitgereikt :
- standbeelden op een berg/woud/grasveld leveren respectievelijk 3/2/1 punt(en) op
- de speler die het meeste viskorven op z'n kaarten heeft, krijgt 3 punten
- voor elke witte parel krijg je 1 punt, voor elke zwarte parel 2 punten. Indien je beide parels hebt, scoor je 4 punten.
- 3 punten voor de nautilus (schelp)
- punten voor de waarderingskaarten, die na de telling terug op het speelbord komen te liggen, zodat ze bij de tweede waardering terug gekocht kunnen worden
- bij de 2de waardering krijgt de speler voor elke afgebeelde mossel op z'n kaarten 1 punt
De speler die na de 2de waardering het meeste punten heeft, wint het spel.
Kaarten :
- bouw een standbeeld
- verplaats een lavafiche
- koop een waarderingskaart van het scorebord
- viskorven
- witte en zwarte parels
- nautilus
Waarderingskaarten :
- 1 punt per afgebeelde vlinder op je kaarten
- 2 punten voor elke meerderheid aan standbeelden in een gebied
- 4 punten voor standbeelden in elk landschapstype in een regio
- 2 punten voor elk standbeeld op een bos
- 3 punten voor elk standbeeld op een gebergte
Titel : Haus der Sonne
Auteurs : Marc Klerner & Florian Racky
Uitgeverij : Feuerland spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 12+
|