Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2015
Automania (Aporta)
Vorig jaar verraste Aporta games ons met het dobbelspel Doodle city dat in héél wat landen verschenen is ondertussen. We waren dan ook zeer geïnteresseerd in hun nieuwe titel. Op het eerste zicht leek het ons alvast een Kanban light, gezien het thema natuurlijk, maar eigenlijk ook wel een beetje door het spelverloop. In Automania gaan de spelers auto-onderdelen aanschaffen, auto's assembleren om ze nadien te verkopen. Kan je inspelen op de wensen van de Amerikaanse of Europese klanten, dan ga je beter scoren. In de doos vind je een speelbord, een rondemarker, geldfiches, 72 tegels (A & B), 10 neutrale arbeiders, 10 vraagtegels, 26 contracten, 4 startcontracten, 4 spelersborden (dubbelzijdig bedrukt voor basisspel of variant), 7 autofiches per spelerskleur, 6 arbeiders per kleur, 1 speelvolgordefiche per speler en 2 autofiches voor de geavanceerde variant.
Het spel verloopt over vier jaren. In elk jaar gaan de spelers om beurten acties uitvoeren of passen. Zo gauw alle spelers hebben gepast volgt de tweede fase waarin de auto's worden verhandeld. Daarna wordt een nieuwe ronde voorbereid, tenzij je reeds vier ronden speelde, dan volgt er nog een slottelling.
In je beurt (in speelvolgorde) voer je één van de mogelijke acties uit of pas je. Je voert een actie uit door één (of meerdere) van je arbeiders op het speelbord in te zetten op één van de negen actievelden. Deze actievelden lopen rond de grid waarin 16 tegels liggen. Als je je arbeider op een plaats wil zetten die reeds gebruikt is, zet je één arbeider meer in dan diegene die er al liggen. De arbeider die er lag wordt aan de eigenaar teruggegeven en die kan deze hergebruiken in de ronde. Je mag nooit je eigen arbeiders verdrijven op deze manier. Als je je arbeider op de actieplaats in de hoek zet voer je onmiddellijk de afgebeelde actie uit en neem je geen tegel. Op alle andere actieplaatsen neem je eerst een tegel die in de gekozen rij of kolom ligt, leg je deze op je spelersbord en voer je nadien de actie van de actieplaats uit.
Als je een tegel neemt dan plaats je deze op je spelersbord. Afhankelijk van het type tegel komt deze op bepaalde plaatsen terecht. Managertegels (groen) komen op de vakken links op je spelersbord terecht. Elk nieuw bureau dat je opendoet op deze manier, moet je betalen (de kosten lopen stelselsmatig op van 1 tot 4). De stijltegels (oranje) worden boven het spelersbord gelegd, bij een type wagen naar keuze (stadswagen, gezinswagen of sportwagen). De eerste stijltegel bij een auto is gratis, de 2de kost 1, de derde 2 geld. Er mogen max. 3 stijltegels per auto voorzien worden. De machinetegels tenslotte worden centraal op je spelersbord geplaatst. Een geldtegel tenslotte levert je geld op en wordt onmiddellijk afgelegd. Indien je bepaalde tegels wil vervangen, mag dit maar enkel als deze van hetzelfde type zijn.
De acties van de actieplaatsen : - produceer een auto : betaal 1/2/3 geld om een stads-, gezins- of sportwagen te produceren (de hoekactie laat je vrij in je keuze). Bepaal de populariteit van de auto door alle sterren op de assemblagelijn te tellen, alsook de stijltegels te vergelijken met de vraag op dat moment en plaats de auto op één van de twee schepen (Amerika of Europa) naar keuze op het desbetreffende aantal sterren. Is deze plaats bezet zet je de auto op de eerst vrije lagere plaats. Indien je de auto op een schip plaatst met een medaille scoor je onmiddelijk het aantal afgebeelde punten. Indien je een topauto samenstelt (met populariteit 18 of meer, dan wordt deze onmiddellijk verkocht en scoor je geld of punten, zie later). Je mag ten allen tijde een auto van het schip terughalen om een nieuwe te produceren. - trek een contractkaart : kies één van de drie openliggende contractkaarten of van de dichte trekstapel. Indien er geen contracten meer zijn, scoor je 1 punt. Als je een auto produceert, mag je steeds één van je vervulde contracten mee uitspelen. Je houdt deze tot het einde van het spel en ze leveren het aantal afgebeelde overwinningspunten op.
2 extra actieplaatsen : - sponsor : hier mogen meerdere arbeiders geplaatst worden door meer spelers, je ontvangt 1 geld - marketing : als je een auto produceert en hier één of meerdere arbeiders plaatst, verhoog je de populariteit van de auto met 1/arbeider
Passen : Plaats je resterende arbeiders op de "sponsor"actie en ontvang 1 geld per arbeider, verplaats daarna je volgordeschijf naar een vak naar keuze. Dit vak bepaalt hoeveel auto's je mag verkopen in fase 2 en in welke volgorde de volgende ronde gespeeld zal worden.
Verkoopsfase : Eerst worden de auto's van de Amerikaanse markt afgehandeld. De auto met de grootste populariteit wordt als eerste verkocht (of niet). De eigenaar beslist of hij al dan niet de auto verkoopt. Je verplaatst deze naar de markt en ontvangt de afgebeelde punten of geld. In volgorde worden alle mogelijke auto's behandeld. De Europese markt wordt identiek afgehandeld. Hou er rekening mee dat je max. het aantal auto's mag verkopen zoals bepaald in je pasvak.
Na de ronde worden de vraagfiches doorgeschoven, de verkochte auto's teruggenomen, de resterende tegels van het bord verwijderd, nieuwe tegels uitgelegd (A-fiches in ronde 2, B-fiches in ronde 3 en 4), de speelvolgorde wordt aangepast volgens de pasvakken en alle arbeiders worden teruggenomen van het bord.
De managertegels : verhoog de populariteit, verkoop 1 auto extra in de verkoopsfase, ontvang 1 geld extra voor de sponsoractie of ontvang een neutrale arbeider (gebruik deze best in combinatie met eigen arbeiders om aan te geven dat ze van jou zijn) De machinetegels : komen overeen met de vraagfiches of tonen populariteit (sterren) De stijltegels : verschillende soorten (max. 1 van dezelfde soort per wagen, je kan geen 2 spoilers op 1 wagen hebben bijvoorbeeld). De geld/puntentegels : ontvang onmiddellijk het aangegeven geld/punten De pasvakken : verkoop 2 auto's en wordt startspeler de volgende ronde OF verkoop 2 auto's en neem 1 bonustegel en wordt 2de speler volgende ronde OF verkoop 3 auto's en neem 1 contract als bonus en wordt 3de speler OF verkoop zoveel auto's je wil en wordt volgende ronde laatste.
Na de verkoopsfase van de vierde ronde volgt er nog een slotwaardering waarbij elke Amerikaanse auto wordt verkocht voor 1 geld en elke Europese voor 1 punt. De speler krijgen nog 1 punt per medaille op hun vervulde contracten en tegels op hun spelersbord. Tenslotte krijgt de speler met het meeste resterende geld 10 punten, de 2de 6 punten en de derde nog 3 punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Automania Auteurs : Kristian A. Ostby & Kenneth Minde Uitgeverij : Aporta games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60-90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".