Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-12-2014
Kanban (Giochix)
Kanban kunnen we gerust een stevige euro noemen. In dit spel werk je in de auto-industrie en moet je een beetje van alle markten thuis zijn. Je werkt in een autofabriek en moet elke dag in een ander departement van de fabriek aan de slag. Zo moet je ontwerpen maken, auto-onderdelen verzamelen, de auto's produceren, testen en goedkeuren. Maar je moet vooral door hard te werken opklimmen in de hiërarchie van het bedrijf en zetels verwerven in de raad van bestuur, want daar valt de overwinning pas te rapen. In dit spel zit overigens altijd een soort "dummie"-speler, men noemt de roze pion Sandra. Je kan opteren om een eenvoudige versie te spelen met een (groene) gemoedelijke Sandra als baas, maar je kan het jezelf en de rest ook behoorlijk moeilijk maken door de (rode) harde tante te nemen.
De doos zit boordevol taalonafhankelijk materiaal (met uitzondering van de speeloverzichten) : een speelbord, 2 speeloverzichten, 7 houten fiches per speler, 1 dubbelzijdig spelersbordje per speler, 1 kleine en 1 grote meeple per speler, 5 slotfiches per speler, 1 roze meeple (Sandra), 1 roze weekmarker, 1 witte productiemarker, 1 witte auto, 1 witte vergaderingmarker, 12 kanbankaarten, 32 opdrachtkaarten, 8 houten auto's in de vijf kleuren, 2 testpistebordjes (voor een spel met 2 of 3 spelers), 60 houten blokjes (auto-onderdelen in 6 kleuren), 7 ontwerpen telkens van 5 auto's, 16 boektegels, 11 auto-onderdeel-jokerfiches, 3 shifttegels, 12 bedrijfsdoelfiches, 20 beloningsfiches, 44 zetelfiches, 5 vraagtegels en 6 finale doeltegels.
Ook in dit spel is het zowat onmogelijk om alle kleine details hier in de bespreking gaan voor te stellen. Ook van dit spel is er overigens een speeloverzicht van Paul Grogan, maar die is verre van volledig (gewoon een bondig overzicht), dat u hier vindt. Doel van het spel is je werknemers zo goed mogelijk aan de slag te laten gaan, zodat je de verhouding gespendeerde werkuren en rendement zo hoog mogelijk weet te houden. Effeciëntie wordt hier uitgedrukt in productiviteitspunten. Elke ronde stelt een werkdag voor, die op z'n beurt uit 2 fasen bestaat. In de eerste fase zal je een departement moeten kiezen in de fabriek die je de dag ervoor niet koos. Tijdens de tweede fase ga je de beschikbare uren gebruiken om jezelf te trainen en te werken in het gekozen departement.
1) Departement kiezen : De spelers kiezen om beurten, van links naar rechts op het speelbord (vanaf de 2de ronde) een nieuwe plaats in de fabriek. Ze bepalen hiermee in welk departement ze aan de slag gaan en hoeveel shiften (uren) ze ter beschikking zullen hebben. De roze pion (Sandra) neemt de eerst volgende vrije plaats elke keer in. Telkens wanneer ze op haar eigen bureau terechtkomt, wordt er na de lopende ronde een jaar afgesloten, een raad van bestuur georganiseerd en punten uitgereikt.
2) Werkfase : Van links naar rechts in het werkstation (de gekozen plaatsen) voeren de spelers acties uit, overeenkomstig met het aantal beschikbare uren en het departement waarin ze zich bevinden. Als ze hun acties hebben uitgevoerd leggen ze hun arbeider plat, zodat ze kunnen aangeven dat hun ronde erop zit.
Gedurende je beurt mag je altijd vrijblijvend onderdelen gaan ruilen in de recycleerpool. Er mogen daar wel altijd maar max. 3 verschillende onderdelen liggen. Het gebruik van deze actie is gratis en mag ten allen tijde in je beurt worden uitgevoerd. Er zijn drie gebieden in het bedrijf waar de nadruk op ligt en waar je naartoe gaat proberen werken. Je tracht een aantal certificaten te bereiken door jezelf te trainen in de verschillende vakgebieden, je verzamelt een aantal auto's en probeert de ontwerpen op te waarderen. Indien je hierin slaagt, mag je een zetel nemen in de raad van bestuur en kan je je stem harder laten horen tijdens de waardering. Tenslotte staat er op het bord nog een shiftenbank waarin je resterende uren kan gaan opslaan voor volgende beurten. Je mag nooit meer dan 4 uren werken in een beurt overigens, maar sommige acties laten je maar 2 shiften toe en dan kan je er 1 of 2 extra "bijkopen". Als je jezelf gaat trainen in verschillende departementen en je schijf vooruit zet op het spoor, dan passeer je op een gegeven moment altijd een slotsymbool. Deze zorgt ervoor dat extra acties, extra ruimte voor auto's en auto-onderdelen worden vrijgespeeld op jet spelersbordje. Je kan gaan studeren overdag door shiften af te geven, maar je kan ook 's avonds in je vrije tijd je boekfiches gebruiken om op deze sporen op te schuiven. Geraak je helemaal volleerd door te eindigen op het laatste vakje van een spoor, dan krijg je een bonus in de vorm van een shift, 2 punten, een boek of een joker-auto-onderdeel. Op het einde van het spel krijg je overigens nog 5,3,1 punt voor de plaats die je op de diverse trainingssporen hebt bereikt.
De verschillende departementen : 1) Ontwerpdepartement : spendeer een shift, neem een ontwerp en plaats deze op een vrije plaats op je spelersbord. Vul daarna de ontwerpen op het speelbord terug aan. Kies je voor de oudste (meest rechtse) ontwerpen krijg je nog een bonus. Indien je het slotje wegspeeld, krijg je 1 extra ruimte om een ontwerp op te slaan.
2) Logistiek departement : hier kan je een shift spenderen om er één op te slaan voor een volgende ronde. Daarnaast speel je een kanbankaart en ga je auto-onderdelen aan het departement toevoegen. Je legt je kanbankaart af en trekt een nieuwe op handen. Hier kan je ook voor 1 shift een aantal auto-onderdelen van één soort nemen. Je legt deze onderdelen op je spelersbord (let op de limiet). Je kan door het wegspelen van het slotje een joker-auto-onderdeel verdienen en een extra plaatsje voor een auto-onderdeel losspelen.
3) Assembleer departement : Hier maak je de auto's door auto-onderdelen te spenderen. Je maakt eerst volledig gevulde plaatsen in de assembleerlijn leeg, dan spendeer je 1 shift om een auto-onderdeel in te brengen. Je mag slechts één en hetzelfde onderdeel per auto hebben. Daarna rijdt de auto verder op de lopende band en duwt hij alle andere auto's een plaatsje verder in de richting van de pijl, zodat er een auto op het testcircuit terechtkomt. Je scoort een aantal punten voor de lijn waar de auto afrolt. De auto wordt op de laatste plaats in de rij achter de witte auto op het circuit geplaatst. Indien je de auto's produceert zoals gevraagd in de opdrachten win je nog eens een zetel in de vergadering. De voordelen voor het wegspelen van een slotje is dat je een extra auto kan stockeren en je krijgt 2 extra bonussen.
4) Testen en innovatie : je test de auto's achter de witte auto door een aantal shifts te spenderen. Daarna verplaats je de auto naar je garage op je spelersbord. Verplaatst de witte auto zich naar een finishlijn, wordt de vergadering op het einde van de dag afgehandeld. In dit departement kan je auto-onderdelen opwaarderen door het gevraagde auto-onderdeel en 1 shift af te geven. Indien je voor een tweede keer opwaardeert, krijg je 2 punten. Deze geteste auto's en ontwerpen leveren bij de telling punten op. Je krijgt punten voor de upgrades van bepaalde modellen en op het einde krijg je punten afhankelijk van de onderdelenwaarde van je geteste wagens. De bonus voor het wegspelen van het slotje is dat je een auto-onderdeel een keertje dubbel opwaardeert.
5) Administratie : door het spenderen van shiften kan je jezelf trainen in andere departementen. Indien je hier een slotje wegspeelt, kan je een vijfde zitje in de raad van bestuur afdwingen.
Vergaderingen : De opdrachten die openliggen en die spelers in de hand hebben, kan men gaan vervullen. Om beurten mogen de spelers tegemoetkomen aan de opdrachten op de tafel en op handen. Je scoort een aantal punten zoals aangegeven op de opdrachtkaarten. De kaarten geven overigens aan hoe vaak de opdracht mag vervuld worden door dezelfde of andere spelers. De gebruikte zetels hiervoor worden terug dichtgedraaid.
Einde van de week : Als Sandra terug op haar bureau aankomt, volgt er een tussentelling voor de opwaarderingen die je reeds deed. Eigen opwaarderingen leveren je 2 punten op, diegene die anderen voor jou deden leveren nog 1 punt op. Zo gauw de productiemarker of weekmarker op het einde van het spoor komen, eindigt het spel en worden er nog punten uitgereikt voor : - spendeer resterende zetels om opdrachten uit te voeren - 1 punt per shift dat je niet gebruikt hebt - 1 punt voor elke zetel, boek, joker-auto-onderdeel op je spelersbord - voor elke auto in je garage een aantal punten zoals aangegeven op het testcircuit - voor elk getest ontwerp een aantal punten gelijk aan het aantal en de waarde van de auto-onderdelen waaruit het is opgebouwd - punten voor de onderlinge ligging in de verschillende trainingssporen (zoals eerder vermeld)
Titel : Kanban - automotive revolution Auteur : Vital Lacerda Uitgeverij : Giochix Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".