Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-12-2014
Historia (Giochix)
In Historia bouwen de spelers een geschiedenis van zo'n 12.000 jaar op in een relatief "klein" kaartspel, waar ze een groot overzichtsbord hebben gestopt. Qua materiaal is de doos zeker niet echt goed gevuld. Een speelbord, 54 houten blokjes, 48 wonderkaarten, 12 gebeurteniskaarten, 18 leiderskaarten, 16 territoriumtegels, 60 actiekaarten (10 per speler), 35 adviseurkaarten, 7 Civbotkaarten (als je solo aan de slag gaat), 2 tijdmarkers, 6 matrixmarkers, 6 spelersoverzichten en 12 punten- en speelvolgordemarkers.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De tijdmarkers worden op de overeenkomstige plaatsen op het tijdspoor gezet. De wonderkaarten worden in de 3 stapels verdeeld (per periode) en geschud. Er worden een aantal kaarten opengelegd aan het aantal spelers +2. Elke speler kiest een volk en neemt de 10 actiekaarten (oorlog en toerisme leg je nog opzij). Elke speler neemt ook z'n 5 adviseurkaarten, schudt ze en neemt er één op handen. Elke speler neemt 4 blokjes in z'n kleur waarvan hij er één in de gebruikte-blokjes-voorraad legt. Elke speler plaatst z'n volgordemarker op het speelbord en één op nul punten op het scorespoor. De matrixmarkers worden helemaal linksonder in de matrix geplaatst. De territoriumtegels worden willekeurig op de landkaart geplaatst. De leiderkaarten worden ook per periode geschud en er worden er een aantal (het aantal spelers +1) door de startspeler genomen. Hij houdt er één en geeft de resterende door. Nadat elke speler één heeft genomen, wordt de resterende uit het spel genomen en leggen de spelers hun gekozen leider open voor zich neer. In speelvolgorde plaatst elke speler tenslotte één van z'n blokjes op de wereldkaart.
Het spel verloopt over 3 perioden, die op hun beurt uit 4 actiefasen bestaan. Met de tijdmarkers geef je aan in welke periode en actiefase je je bevindt. De speler die na 12 ronden het meest overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel. In een speelbeurt kiezen de spelers een aantal actie/adviseurkaarten uit hun hand en plaatsen deze gedekt voor zich neer. Aanvankelijk mogen de spelers maar één kaart kiezen, eens ze hun beschaving ontwikkelen spelen ze extra kaarten (tot 3) vrij. Nadat alle spelers hun actiekaarten gespeeld hebben, draaien ze deze om en voeren ze hun gekozen acties volledig uit. Je kan een gespeelde kaart niet annuleren, ook al is het in je nadeel. Sommige acties kosten blokjes, je moet deze dan in de gebruikte-blokjes-voorraad plaatsen. Sommige actiekaarten hebben zowel een basisactie, als een geavanceerde actie (die een voorwaarde heeft om hem te mogen uitvoeren). Nadat een kaart is uitgevoerd, wordt ze op een persoonlijke open aflegstapel gelegd. Nadat alle acties zijn afgehandeld bij alle spelers wordt er een nieuwe ronde gestart, tot één of meer spelers de "revolutieactie" spelen.
De acties : - militair : win 1 militair level door je matrixmarker een stap naar boven te zetten. Geavanceerd : spendeer 3 blokjes om 2 plaatsen naar boven te gaan met je matrixmarker. - technologie : win 1 technologielevel door je matrixmarker één stap naar rechts te zetten. Geavanceerd : spendeer 3 blokjes om 2 stappen naar rechts te gaan met je matrixmarker - kunst : bouw een wonder, leg een blokje af, kies een wonder uit de beschikbare en leg deze open voor je af. Vanaf dit moment kan je het voordeel van het wonder benutten (éénmalig per ronde). De rij wonderkaarten wordt pas aangevuld op het einde van een ronde. - exploiteren : neem 2 blokjes uit de gebruikte-blokjes-voorraad. Geavanceerd : spendeer 1 punt om 4 blokjes te recupereren - expansie : plaats één blokje op de landkaart op een aangrenzend gebied van datgene dat je al bezet (met navigatie mag je een blokje plaatsen waar je wil) - handel : de speler voert handel met een aangrenzende speler op de kaart met een hoger technologieniveau. Je wint één technologielever en de andere speler wint 2 punten. Geavanceerd : de tegenstander wint slechts 1 punt. - raid : val een aangrenzend gebied aan met een lagere militaire waarde. De aanvaller wint 1 punt en 1 blokje. Geavanceerd : de aanvaller wint 2 punten en 2 blokjes. - oorlog : val een aangrenzend gebied aan met een lagere militaire waarde. De winnaar krijgt 2 punten, de verliezer verliest één blokje van de kaart en plaatst dit in de gebruikte-blokjes-voorraad. Geavanceerd : de overwinnnaar krijgt 4 punten. - toerisme : je krijgt 1 punt voor elke 4 eigen wonderen. Geavanceerd : je scoort 1 punt voor elke 3 eigen wonderen. - revolutie : kan je enkel spelen als je aan het begin van de actiefae minstens 3 kaarten in je aflegstapel hebt. Na de lopende ronde neemt de speler die deze kaart speelde de laatst gespeelde kaart terug van z'n aflegstapel en 1 kaart naar keuze. Na deze ronde wordt de tijdmarker verzet en gaat een nieuwe ronde van start, na het uitvoeren van enkele (op het speelbord aangegeven) gebeurtenissen.
Afhankelijk van de ronde krijgen de spelers aan het einde van een ronde enkele beloningen en nieuwe zaken, zoals : - een nieuw blokje toevoegen aan de gebruikte-blokjes-voorraad - punten scoren gelijk aan de gebieden die je op de kaart alleen bezet - de gebruikte wonderen worden terug geactiveerd - blokjes recuperen van de gebruikte voorraad en punten scoren voor het aantal gebieden waarin een speler staat - een bonus afhankelijk van waar je matrixmarker staat (zoals punten, blokjes terugkrijgen) - de speelvolgorde wordt aangepast - er komen nieuwe wonderen in het spel (aantal spelers +2) - de leiderkaarten worden gecontroleerd, spelers die aan de voorwaarden voldoen, scoren hiervoor punten - er komen nieuwe leiders in het spel (aantal spelers +1 en in speelvolgorde weer één kiezen)
Titel : Historia Auteur : Marco Pranzo Uitgeverij : Giochix Aantal spelers : 1-6 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 14+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".