Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-11-2014
Lap dance (Artipia games)
Lap dance is een spel dat al wel wat stof deed opwaaien vooraleer het op de markt kwam. De preutse Amerikanen vonden het eerst een schande, geen week later stonden ze allemaal mooi in de rij om een spelletje te pre-orderen. Zo massaal zelfs dat het spel volledig is uitverkocht na Essen. Een Kickstarter voor een volgende editie staat dan ook voor de deur. Om even over het thema uit te wijden. Lap dance heeft niets, maar dan ook niets met porno of illegaliteit te maken, het heeft ook niet de bedoeling om er aanstoot aan te nemen. Het is vooral een grappig, humoristisch thema en zo moet het gewoon gezien worden. Ook het spelverloop is luchtig en moet plezant zijn. Vandaar dat men ook een variant voorzien heeft, die met de juiste spelersgroep zéér amusant kan zijn. Je moet dan bepaalde opdrachtjes uitvoeren naast het gewone spel, zoals een liedje zingen, met één hand spelen, ... Misschien zegt het u totaal niets, maar het werkt in sommige gevallen wel, denk maar eens terug aan de Gregoriaanse gezangen tijdens het mysterie van de abdij.
Het spel zelf dan! We beginnen gewoontegetrouw met het materiaal. U krijgt hier 102 actiekaarten die bestaan uit mannelijke en vrouwelijke dansers, goedkope en duurdere drankjes, luxeproducten, luxeservices en gebeurtenissen. Daarnaast zijn er 18 mogelijke klanten, 6 medewerkers, 4 speelhulpen, 18 wenskaarten, 4 volgordekaarten en 18 speciale kaarten. Tenslotte zijn er nog geldfiches, hartfiches, 8 zeszijdige dobbelstenen met speciale print en een zandloper van 1 minuut. De zandloper kan overigens ingeruild worden voor een soundtrack die weldra te downloaden zou moeten zijn op de website van Artipia (op het moment dat ik deze bespreking maakte, was het nog niet beschikbaar). Deze soundtrack zou je wederom in de juiste exotische stemming moeten brengen.
Het spel draait volledig om de kaarten en het zou me dan ook veel te ver leiden om alle kaarten hier één voor één voor u te beschrijven. Ik geef u dan ook graag een kort overzicht op het spelverloop en een grof overzicht van de diverse kaarten. - klantenkaarten : elke klant brengt een bepaalde eigenschap met zich mee, waaraan de spelers zich die ronde moeten houden. Op deze kaarten staan ook de opdrachten voor de variant die je al dan niet wil toepassen. - medewerkerkaarten : helpen je bij het vervullen van de wensen van de klanten. Je kan hun hulp een aantal keer per ronde gaan inroepen afhankelijk van het aantal spelers. Hier geldt wel "eerst komt, eerst maalt". - actiekaarten : deze kaarten gebruiken de spelers om aan de wensen van de klanten te voldoen, ze stellen je in staat om extra dobbelstenen te gooien, hebben elk hun eigenheid en omvatten ook een aantal gebeurtenissen die roet in het eten kunnen gooien (bij de tegenspelers natuurlijk) - speciale kaarten : kunnen gebruikt worden door één van de medewerkers zijn hulp in te roepen. Ze zijn iets krachtiger dan de gewone actiekaarten - wenskaarten : stellen de wensen van de klanten voor. De spelers proberen in hun beurt aan zo veel mogelijk wensen van de klant te voldoen om op die manier inkomsten te verwerven. De speler die op het eind het meeste geld weet te verzamelen, wint het spel.
Elke speler neemt de zes startactiekaarten van z'n kleur en krijgt er nog vier van de trekstapel bovenop. Er worden 5 klanten opengelegd in een rij en erboven een wensenkaart gedekt. De mederwerkers worden onder de rij klanten gelegd. De geld- en hartfiches vormen een algemene voorraad en de zandloper en dobbelstenen worden klaargelegd. Elke speler ontvangt ook alvast 2 hartfiches, 3 dollar en 1 overzichtskaart.
Het spel verloopt over vijf ronden (de vijf klanten), die op hun beurt zijn opgedeeld in 4 fasen : 1) Voorbereidingsfase : draai de wenskaart boven de klant open en draai de zandloper om. De spelers hebben nu exact één minuut om hun acties te plannen. Ze doen dit door hun gekozen actiekaarten gedekt voor zich neer te leggen. Je mag enkel kaarten leggen die een symbool tonen dat de klant ook wenst (op de wenskaart) of gebeurtenissen. Je mag tot 4 kaarten voor je neerleggen. Zo gauw een speler klaar is, neemt hij de eerste vrije volgordekaart. Als de tijd opgebruikt is en er nog meerdere spelers geen volgordekaart hebben genomen, worden ze geschud en onder die spelers verdeeld. Daarna leggen alle spelers hun geplande actiekaarten open.
2) Gebeurtenisfase : In speelvolgorde voeren de spelers één van hun gespeelde gebeurteniskaarten uit. Dit proces wordt herhaald tot alle gebeurteniskaarten zijn afgehandeld.
3) Actiefase : In speelvolgorde proberen de spelers te voldoen aan de wensen van de klant. Sommige kaarten tonen een dobbelsteen, de spelers nemen per zulk symbool een extra dobbelsteen, bovenop de 2 die ze standaard mogen gooien. Dan gooit de speler de dobbelstenen. Alle sheriffsterren worden terzijde gelegd en zijn gelockte dobbelstenen. Van de anderen moet de speler minstens één houden (mag ook allemaal) en de resterende hergooien. Dit gaat zo door tot een speler tevreden is of alle dobbelstenen vastliggen. Nadat het resultaat bekend is, krijgt de speler een compensatie voor het gegooide aantal sheriffsterren zoals aangegeven op z'n overzichtskaart. Daarna vervult de speler met z'n uitgespeelde kaarten en dobbelresultaat zoveel mogelijk wensen van de klant. In ruil krijg hij geld, hartfiches (je mag er max. 3 hebben in je voorraad) en andere voordelen zoals het trekken van extra actiekaarten. Je mag de hulp van medewerkers inroepen door hartfiches op te offeren en op de vrije velden van de medewerkers te plaatsen. Alle spelers voeren deze fase in speelvolgorde uit.
4) Opschoonfase : Leg de huidige klant- en wensenkaart af. Verwijder hartfiches van medewerkers. Leg de volgordekaarten terug in het midden van de tafel en geef elke speler één nieuwe actiekaart.
De speler die na vijf speelronden het meeste geld heeft verdiend, is de winnaar en nieuwe uitbater van de nachtclub. Indien er een gelijke stand optreedt, wint de speler met de meeste resterende hartfiches. Als het dan nog gelijk is, zijn er meerdere winnaars.
Titel : Lap dance Auteurs : Anastasios Grigoriadis & Panagiotis Tsirogiannis Uitgeverij : Artipia games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 18+ (gezien het thema)
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".