Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
17-11-2014
The golden ages (Quined)
Quined games bracht dit jaar niet één, maar twee Masterprints mee naar Essen. Vandaag presenteren wij u alvast "The golden ages", een civilization-spel dat eigenlijk wel tot mijn persoonlijke verbeelding spreekt. In het spel herken je wel enkele zaken uit andere civ-spellen, maar toch is het weer net ietsje anders.
In de mooi vormgegeven doos, zoals je mag verwachten van een Masterprint, vind je een speelbord, 17 continenttegels (die overeenkomen met de wereldkaart, als je ze toevallig zo zou uitspelen blijkbaar), 16 wonderkaarten, 116 goud, 16 roemfiches, 1 agora, 25 beschavingskaarten (verdeeld over 4 perioden), 9 toekomstige technologiekaarten, 10 oordeel van de geschiedeniskaarten, 24 gebouwkaarten (verdeeld over 4 perioden) en een spelershulp (zie foto onder). Elke speler krijgt daarnaast een spelersbord, 16 technologietegels, 3 kolonisten, 1 telsteen, 1 hoofstad en 12 blokjes in z'n kleur.
Het spelersbord bestaat uit een aantal ontwikkelingen waarop de tegels worden geplaatst. Deze kunnen worden vrijgespeeld en leveren je extra's op. Rechtsboven is er ruimte voorzien voor de voorraad aan blokjes en goud. Linksonder bemerkt u de drie bouwvelden, waarvan er bij aanvang van het spel één vrij is (de anderen moeten worden opengespeeld door "schrift" en "architectuur" te ontwikkelen). Rechtsonder tenslotte is er een invasiespoor dat aangeeft hoeveel je moet betalen om aan te vallen en bovendien is dit ook de limiet aan aantal aanvallen dat je gedurende het ganse spel kan uitvoeren. Daaronder staat nog een overzicht van de mogelijke acties die een speler in z'n beurt kan ondernemen.
Ik ga nu niet alle ontwikkelingen overlopen, maar in grote lijnen komt het hierop neer : - de bovenste rij heeft betrekking op de verplaatsingen die je op het speelbord gaat kunnen doen - de tweede rij zorgt voor goud en punten bij het controleren van symbolen op het bord en het vrijspelen van een bouwveld - de derde rij bestaat uit het bouwen van steden en voorzien van goud en punten bij erts - de onderste rij omvat ook het vrijspelen van een bouwveld, goud en punten voor edelstenen en het plaatsen van blokjes
Het spel bestaat uit vier tijdperken. Elk tijdperk bestaat op z'n beurt uit vijf fasen : 1) Begin van het tijdperk : De wonderen van het huidige tijdperk worden opengelegd. Een aantal bouwkaarten (gelijk aan het aantal spelers) wordt ook van het desbetreffende tijdperk opengelegd naast het speelbord. Beginnend met de startspeler leggen de spelers hun beschavingskaart van dit tijdperk open voor zich en beslist of hij deze kaart wil houden of de kaart uit het vorige tijdperk (indien niet ronde 1). De niet gekozen kaart wordt afgelegd.
2) De wereldkaart uitbreiden : Beginnend met de startspeler en dan kloksgewijs voeren de spelers volgende twee stappen uit. De speler trekt een continenttegel en plaatst deze op het bord. Elke tegel moet grenzen aan een eerder geplaatste tegel. De tegel mag gedraaid en georiënteerd worden zoals gewenst. Het terrein op de aangrenzende zijdes moet overeenkomen. De tegel mag afgebeelde eilanden op het speelbord afdekken. Eventueel afgedekte kolonisten gaan terug naar hun hoofdstad. Nadien moet de speler zijn hoofdstad plaatsen (in de 1ste ronde) op de zojuist geplaatste tegel. Daarna plaatst hij z'n 3 kolonisten bij z'n hoofdstad. Het symbool op het veld wordt afgedekt en is niet meer beschikbaar. In volgende rondes mag de speler z'n hoofdstad verplaatsen naar de zojuist geplaatste tegel. Alle kolonisten die nog bij de hoofdstad stonden, worden mee verplaatst.
3) Spelersacties : Dit is de belangrijkste stap in een tijdperk. De spelers voeren om beurten een actie uit, tot ze passen en op die manier een gouden eeuw starten. Elke keer heeft de speler een keuze uit 8 acties, die hij meermaals mag uitvoeren in een beurt. Enkel de "start van een gouden eeuw" mag maar één keer uitgevoerd worden. Voor sommige acties moet je een kolonist gebruiken, voor anderen niet.
- ontdekkingsreiziger : je kan een kolonist verplaatsen EN/OF een stad stichten. Je huidige technologie bepaalt hoever je met je kolonist mag bewegen. Kom je op een gebied terecht met een symbool waar niemand staat, neem je de controle over. Daarna neemt de speler goud voor z'n technologieën en eventueel beschavingskaart. Als de kolonist na z'n verplaatsing op een veld is geëindigd zonder steden of hoofdstad, mag de speler een stad stichten. Hij plaatst één blokje uit z'n voorraad op het veld. Voor ieder geplaatst blokje krijgt de speler goud. De hoeveelheid goud hangt weer af van de ontwikkelde technologieën. Steden mogen enkel opgericht worden op tegels (niet op het speelbord). Na de actie legt de speler z'n kolonist neer.
- bouwvakker : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Neem een open gebouwkaart van de tafel en leg deze op een vrij bouwveld op je spelersbord. Indien je geen vrij bouwveld hebt, mag je een eerder gebouwde kaart verwijderen.
- kunstenaar : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Je krijgt 3 punten en zet ze bij op het scorespoor met je telsteen.
- soldaat : kies één van je staande kolonisten, beweeg deze naar een veld met een kolonist/stad van een tegenstander (NIET hoofdstad). Na het verplaatsen betaal je het aantal goud zoals aangegeven op de eerste vrije plaats van je invasiespoor. Blokjes gaan terug naar de tegenstander, kolonisten gaan terug naar hun respectievelijk hoofdstad. De aanvallende speler neemt een roemfiche en dekt de meest linkse plek op z'n invasiespoor af. Hierna mag de speler onmiddellijk een stad stichten (zie actie 1) en legt z'n kolonist neer.
- een wonder bouwen : kies een openliggende wonderkaart, betaal de aangegeven bouwkosten en leg de kaart naast je spelersbord. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, anderen een lopend of één dat je moet activeren. Je mag een onbeperkt aantal wonderen bouwen.
- een gebouw of wonder actieveren : kies één van je wonderen of gebouwen met een effect dat moet geactiveerd worden. Draai de kaart om en voer het effect van de kaart uit. Het effect kan maar éénmalig per tijdperk gebruikt worden.
- ontwikkel een technologie : kies een technologie, betaal de bouwkosten (linksboven) en leg de tegel naast je spelersbord. De nieuwe effecten treden onmiddellijk in werking. Sommige technologieën maken voorgaande onbruikbaar.
- start een gouden eeuw : draai je hoofdstad om zodat de sticker met 2 goud zichtbaar is. Als je nadien terug aan de beurt komt, neem je steeds 2 goud uit de voorraad. Je krijgt nog geen goud in de beurt waarin je de hoofdstad omdraait. De eerste speler die deze actie uitvoert, kiest een "oordeel van de geschiedenis"kaart en legt deze naast de agora.
4) Einde van het tijdperk : Als alle spelers een gouden eeuw zijn gestart, eindigt het tijdperk onmiddellijk. Alle spelers krijgen punten op basis van de "oordeel van de geschiedenis"kaart naast de agora.
5) Voorbereiding van het volgende tijdperk : - leg de gebouwkaarten en wonderkaarten van het huidige tijdperk af - draai de hoofdsteden (zodat de sticker niet meer zichtbaar is) - alle gebruikte gebouwen en wonderen worden terug recht gelegd (zodat ze terug gebruikt kunnen worden) - zet alle kolonisten terug rechtop, ze blijven wel op de huidige locatie staan - neem alle kolonisten van de agora en zet ze rechtop bij je hoofdstad
Einde van het spel : Als een speler een gouden eeuw start in het vierde tijdperk, krijgen alle andere spelers nog één actie en dan eindigt het spel. De "oordeel van de geschiedenis"kaart wordt nog afgehandeld en dan scoren de spelers nog punten : - 1 punt voor elke 3 goud - de punten op de achterkant van de technologietegels die ontwikkeld zijn - de punten van de roemfiches op je invasiespoor - elke speler draait z'n "toekomstige technologie"kaart open en scoort de aangegeven punten indien hij (en hij alleen) aan de voorwaarde voldoet. De speler met de meeste punten is de winnaar. Bij gelijke stand wint de betrokken speler met de meeste steden op het speelbord.
Titel : The golden ages Auteur : Luigi Ferrini Uitgeverij : Quined Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".