Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-11-2014
Hospital rush (Pegasusspiele/Eggertspiele)
In hospital rush ga je de strijd aan met andere dokters om de vacante doktersplaats in het plaatselijke ziekenhuis in te vullen. Hoe ver wil je hierin gaan? Met de nodige smeerlapperij en achterbaksheid kom je ongetwijfeld een heel end, maar pas op dat de anderen je ook geen pee stoven, want dan zou het wel eens als een boemerang in je gezicht terecht kunnen komen.
Het spel omvat een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 3-4 spelers, de andere kant voor 5 spelers), 23 patiëntkaarten, 7 spelersborden en bijhorende bezoekerskaart, 1 startspelerfiche, 20 studeerfiches, 33 geldfiches, 20 pleisterfiches en 12 medicijnfiches. Elke speler krijgt ook nog 2 meeples, 2 houten markers en een karakterfiche.
De opstelling is relatief kort : leg het speelbord op de juiste kant in het midden van de tafel. De geldfiches, studeerfiches en pleisters vormen een voorraad. Er worden net zoveel medicijnfiches gebruikt van elke kleur als er spelers zijn - 1. Elke speler neemt een spelersbord, de bijhorende bezoekerskaart en neemt het materiaal in z'n kleur. Eén houten marker wordt al op de nul gelegd van de thermometer (puntenspoor). Elke speler krijgt 1 dollar van de bank. Er worden vier patiënten opengelegd op het speelbord en de jongste speler krijgt de startspelerfiche.
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, tot één van de spelers 10 of meer punten heeft gehaald. De lopende ronde wordt uitgespeeld en de speler met de meeste punten wint het spel. Elke speelronde bestaat uit 5 fasen :
1) plaats de eerste actiefiguur : vertrekkende van de startspeler plaatsen de spelers om beurten één van hun speelfiguren op één van de vrije actieplaatsen op het speelbord of hun eigen spelersbord. Sommige plaatsen laten maar één figuur toe, anderen verdragen er meerdere. Na het plaatsen voer je onmiddellijk de bijbehorende actie uit. Je mag er ook voor opteren om de actie slechts gedeeltelijk of niet uit te voeren. (acties zie onder) 2) plaats de tweede actiefiguur : idem stap 1 3) ontsla patiënten : kijk of er patiënten genezen zijn, de speler wiens speelsteen erop ligt, krijgt de punten, de medicijnfiches en pleisters worden terug in de voorraad gelegd. Sommige patiënten hebben 2 voorwaarden, de speler die erop ligt, beslist zelf welke van de twee hij uitvoert. 4) kijk of het spel ten einde is : heeft een speler meer dan 10 punten? Dan eindigt het spel, zo niet gaan we naar fase 5. 5) maak je klaar voor de volgende ronde : indien er een patiënt in het meest rechtse bed ligt, wordt deze afgelegd (alle materiaal dat erop ligt gaat naar de voorraad of de desbetreffende speler), de andere patiënten schuiven door en de open plaatsen worden opgevuld met nieuwe patiënten. Elke speler neemt z'n speelfiguren terug bij zich. De eigenaar van de startspelerfiche begint een nieuwe ronde.
Acties : de meeste actieplaatsen hebben 2 varianten (de betere voor de eerste die z'n figuur er plaatst, en een mindere voor alle volgende figuren) - Behandel een patiënt : leg een speelsteen op een patiënt naar keuze (of verleg een steen) en plaats daarna twee (of één, afhankelijk van de gekozen actie) zaken op de patiënt. Pleisters komen uit de voorraad, medicijnfiches moet de speler al verworven hebben met een andere actie. Tegen betaling van 1 dollar mag er één zaak extra op de patiënt geplaatst worden. - Zoek medicijnen : de speler neemt 2 (of 1) medicijnfiche(s) naar keuze uit de voorraad (indien nog voorradig). Tegen betaling van 1 dollar mag de speler 1 fiche extra nemen. - Doe de nachtshift : zet je figuur op het actieveld met de laagste waarde en ontvang het overeenkomstige geld (en startspelerfiche voor de eerste die deze actie kiest). De speler die de startspelerfiguur krijgt, beslist onmiddellijk aan wie hij die geeft voor de volgende ronde (mag ook zichzelf zijn). - Studeren : betaal 3 dollar en leg een studeerfiche naast je spelersbord. Door het verwerven van deze eigenschappen ga je extra's krijgen in de loop van het spel, zoals extra medicijnfiches, een extra behandeling, extra geld of de mogelijkheid om patiënten onmiddellijk te ontslaan (en niet te wachten tot fase 3). - Eindexamen : betaal 2 dollar en scoor 1 punt voor elke studeerfiche die je reeds aan je spelersbord hebt. - Betrappen : neem 1 dollar van de bank en 1 dollar van de bank voor elke speler die z'n speelfiguur op een rode actieplaats heeft gezet. Elke speler op een rode actieplaatst wordt nadien gestraft. Voor elke bezette rode plaats moet hij 1 dollar of 1 punt afgeven. - Sabotage (rode actie!) : kies tot 2 tegenspelers en neem van hen 1 dollar of 1 medicijnfiche af (slechts één ding per tegenspeler) - Omkopen (rode actie!) : betaal 3 of 5 geld om respectievelijk 1 of 2 punt(en) te krijgen - Individuele acties van de spelers : elk spelersbord heeft z'n eigenheid en 2 eigen actiemogelijkheden die enkel door de eigen speler kunnen gebruikt worden. De uitleg van deze acties staat mooi aangegeven op het spelersbord.
Titel : Hospital rush Auteurs : Thomas Kjolby Laursen, Kare Storgaard & Steen Thomsen Uitgeverij : Pegasusspiele/Eggertspiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 50 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".