IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquasphere (Quined)


Aquasphere is de nieuwe big-box die van Stefan Felds hand komt. Ik moet u dus niet vertellen dat dit een relatief lijvige bespreking zal gaan worden en dat we u met materiaal rond de oren zullen slaan. Bovendien hebben we er al speelsessies opzitten en mag u morgen de imprESSEN onmiddellijk verwachten. Het feit dat deze titel in Essen door verschillende uitgeverijen gelijktijdig werd voorgesteld, maakt het spel eigenlijk al tot de topper van de beurs. Ook in de polls stond deze titel erg hoog en hier en daar zelfs op het hoogste schavotje. Of dit spel dat ook allemaal waard is, houden we nog tot morgen, maar lees gerust even dit overzichtje zodat u alvast een zicht krijgt op de zaak. We beginnen alvast met een erg fijn pluspunt, Quined bracht deze titel uit in het Nederlands, dus ook het spelregelwerk kan u in uw moedertaal nalezen. (al moet gezegd dat er hier en daar een klein typfoutje verborgen zat, maar dat deert ons niet, het is wel jammer)

In het spel bent u lid van een wetenschapsteam dat gehuisvest is in de onderwaterwereld van "Aquasphere", een diepzee-onderzoeksstation. Door het programmeren van je robotjes en je wetenschappers op de juiste plaatsen in de zetten, zal je allerhande acties kunnen uitvoeren die moeten leiden tot de broodnodige overwinningspunten, want zoals het een goeie Feld betaamt, is het hier ook weer punten sprokkelen geblazen. U krijgt zoals gezegd dus héél wat materiaal, alvast een bloemlezing : een speelbord (onderzoeksstation) bestaande uit 6 delen die elk spel weer anders in elkaar kunnen gepuzzeld worden. In het centrum plaatsen we tegels die verschillend zijn naar gelang het aantal spelers, deze tegels tonen de grondstoffen die elke ronde verschijnen en de punten die je scoort voor het uitvoeren van bepaalde acties. Daarnaast 1 hoofdkwartier waarop de 7 programmafiches komen te liggen aan de hand van de programmakaarten (7 in het spel), waar een puntenspoor rondloopt en waar ook de speelvolgorde wordt op aangegeven. Elke speler krijgt een spelersbord, een basislab, 1 houten ingenieur, 1 houten wetenschapper, 6 duikboten, 16 robots en 2 telstenen. Als extra materiaal zijn er 15 octopussen, 20 kristallen, 41 onderzoekskaarten, 44 tijdfiches en 30 labuitbreidingen. Het spel vraagt dan ook wel wat voorbereiding en neemt wat tijd in beslag bij de opstelling ervan. Ik verwijs voor dit onderdeel graag naar de spelregels. Alles staat daar wel erg duidelijk aangegeven en eens je een potje achter de rug hebt, ben je zo vertrokken.

 

Het spel wordt gespeeld over 4 ronden. Beginnend met de startspeler en dan volgens het volgordespoor voeren de spelers om beurten een actie uit. Dit gaat zo door tot alle spelers hebben gepast. De speler die als eerste past, wordt de startspeler, de andere spelers volgen ook in de volgorde van het passen. Na elke ronde volgt er een tussentelling en wordt alles klaargemaakt voor de volgende ronde en op het einde nog een slottelling (waarover later meer). De speler die het meeste punten weet te verzamelen, wint het spel. Net zoals bij Suburbia (een spel van Béziergames) is het overigens zo dat het scorespoor hier en daar onderbroken is door een rode lijn. Als je hierover wil gaan, moet je een kristal afgeven. Kan of wil je dit niet, dan kan je geen punten meer bijwinnen. Bij de eindtelling tellen deze obstakels niet meer.

In een beurt kan een speler kiezen uit 3 zaken : een robot programmeren, de actie van een geprogrammeerde robot uitvoeren of passen.
1) Om een robot te programmeren verplaats je jouw ingenieur op het hoofdkwartier naar één van de mogelijk programmafiches. Je mag een robot in je voorraad op de overeenkomstige actie op je spelersbord plaatsen. Let wel dat je slechts 2 robotten gelijkertijd mag geprogrammeerd hebben op  je bord. Eénmaal per beurt mag je ook 3 tijdfiches afgeven om een robot te programmeren. Je doet dit om een extra actie te bekomen of omdat je een bepaalde programmafiche niet kan bereiken met je ingenieur.

2) Om een geprogrammeerde actie met een robot uit te voeren, doorloop je 3 stappen :
- bepaal waar de actie wordt uitgevoerd : verplaats je wetenschapper naar de sector van het speelbord waar je de actie wil uitvoeren, dit kost je tijdfiches (deze fiches zijn eigenlijk het betaalmiddel in het spel, en je komt het vaak te kort). Ter plekke aangekomen plaats je je wetenschapper op de kleur van de actie die je wil uitvoeren
- plaats een robot in het centrum van de sector, hierdoor kan je een robot daar te plaatse misschien verdrijven. Voer nadien de actie uit die je met je wetenschapper koos. De robot moet uiteraard wel geprogrammeerd zijn in de kleur die je hier wil uitvoeren. De verdreven robots worden bij elkaar gezet, maar afhankelijk van het aantal spelers, keren een teveel aan robots op de duur terug naar het persoonlijke spelersbord
- voer tenslotte de actie uit (zie onder voor meer)
(extra : je mag steeds een geprogrammeerde robot terugplaatsen op je spelersbord voor 2 tijd)

3) Als laatste kan je passen, je zet je wetenschapper op de eerste vrije plaats van het passpoor. Deze volgorde zal de speelvolgorde voor de volgende ronde bepalen.



De acties :
- lab uitbreiden (groen) : je neemt de labuitbreiding die bij de sector ligt en bouwt ze aan je eigen basislab aan. Deze uitbreidingen verhogen je limiet van tijdfiches, kaarten en kristallen die je mag hebben, het aantal octopussen die je kan verwijderen in één beurt of laten je toe om robots op de centrale plaatsen in de aangegeven sectoren te plaatsen.
- tijdfiches nemen (geel) : neem tijdfiches die eventueel in het gebied liggen. Er is steeds een minimum van 2 (voorgedrukt op het bord) en kan gaan tot 5. Let er wel op dat je niet over je capaciteit gaat, zoals aangegeven op je basislab. (een teveel vervalt)
- kristallen nemen (zwart) : neem alle kristallen uit de sector, zoals toegelaten door je capactiteit
- octopussen vangen (paars) : vang een aantal octopussen zoals aangegeven door je capaciteit en scoren overeenkomstig punten (1/3/6/10/15/21 punten voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen)
- een duikboot plaatsen (blauw) : neem de meest linkse duikboot van je spelersbord, betaal de gevraagde tijdfiches en plaats de duikboot op de eerste vrije plaats in de sector. Je krijgt evenveel punten als aangegeven op de centrale tegel.
- een onderzoekskaart nemen : neem de kaart die bij de sector ligt. Hou rekening met je capaciteit, je mag geen kaarten meer nemen als je capactiteit is bereikt. Je scoort de punten zoals aangegeven op de centrale tegel. De kaarten stellen je in staat om te zondigen tegen sommige regels, om extra acties uit te voeren, éénmalige grondstoffen te nemen, ...
- een robot programmeren (wit) : neem een robot uit je voorraad en en zet hem op de programmeerruimte zoals aangegeven in de sector waar je de actie uitvoert. Indien deze programmeerplaats reeds bezet is, neem je twee tijdfiches in ruil.



Tussentelling :
- je krijgt één tijdfiche per boot die niet op je spelersbord staat
- je mag onderzoekskaarten met het tussentellingsymbool gebruiken
- de speler met een meerderheid aan robots op de centrale plaats in de sectoren scoort 6 punten. Bij gelijke stand krijg je 3 punten.
- je krijgt een aantal punten gelijk aan het aantal ingezette robots, die bovendien geen duikboot meer onder zich hebben staan op het spelersbord
- kristallen in je voorraad leveren punten op 1/3/6/10/15/21 voor 1/2/3/4/5/>5 kristallen
- minpunten voor achtergebleven octopussen in de sectoren waar je een robot in het centrum hebt staan -1/-3/-6/-10/-15/-21 voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen
Pas nadat je deze optelsom gemaakt hebt, verplaats je je scoresteen op het scorespoor. Indien je een rode lijn zou passeren, moet je dus een kristal afgeven of stoppen aan de lijn. Het kan zijn dat je punten verliest en je scoresteen achteruit moet plaatsen, ook dan ga je niet over de rode lijn.

Voorbereiden volgende ronde :
- overal worden nieuwe onderzoekskaarten en labuitbreidingen uitgelegd, eventueel bovenop nog aanwezige kaarten en fiches
- de centrale tegel vertelt welke zaken waar verschijnen : octopussen, kristallen, tijdfiches (en neutrale duikboten bij 2-3 spelers)
- de bovenste centrale tegel wordt nadien verwijderd
- de speelvolgorde wordt aangepast volgens de pasvolgorde van vorige ronde
- de ingenieurs worden terug onderaan in het hoofdkwartier geplaatst
- de programmafiches komen op nieuwe plaatsen terecht zoals aangegeven op de programmakaarten

Eindtelling :
- verschillende letters in je persoonlijke lab leveren je 1/3/6/10/15/21 punten op voor 1/2//3/4/5/6 verschillende letters
- 1 punt voor elke ongebruikte tijdfiche
- 5 punten als je alle duikboten hebt ingezet
- 5 punten als je basislab volledig uitgebreid is
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste robots op de centrale plaatsen in de sectoren. Indien nog gelijk wint de speler met de meeste kristallen of nadien zijn er meerdere winnaars.

Titel : Aquasphere
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs