Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-09-2014
Madame Ching (Hurrican games)
Met "Madame Ching" doet de Zwitserse uitgeverij Hurrican games z'n naam alle eer aan. We kunnen het gamma van deze uitgeverij vooral van de Mr. Jack serie, maar de laatste jaren echter van het betere, grafisch mooie familiespel met onder andere Augustus, Sidi baba en nu deze Madame Ching. Het spel is al geruime tijd verkrijgbaar, maar zal ook in Essen hun hoofdproduct zijn, vandaar dat hij z'n plaats in deze reeks zeker verdient.
In madame Ching bent u een jonge piraat onder het bevel van Madame Ching en struint u de Chinese zee af omstreeks het jaar 1808. U gaat op zoek naar rijkdom, geld en edelstenen en als u deze van uw tegenstanders afhandig kan maken, doet u natuurlijk twee keer winst. In het spel zal je verschillende expedities gaan uitvoeren en trachten deze zo lang mogelijk te laten duren en zo ver mogelijk laten reiken. Onderschat ook zeker niet de ontmoetingen die je tijdens je expeditie zal doen, zij zouden wel eens het verschil tussen winst en verlies kunnen bepalen.
Het materiaal is, zoals we gewend zijn van Hurrican, erg verzorgd en sfeervol. U krijgt een fraai speelbord waarop al het andere materiaal netjes een plaatsje krijgt. Er zijn 33 ontmoetingskaarten, 20 vaardighedenkaarten, 23 missiefiches, 55 navigatiekaarten (genummerd van 1 tot en met 55), 2 piratenschepen in de vier spelerskleuren en 45 goudstukken en 36 edelstenen (in 3 kleuren).
Bij aanvang van het spel plaatsen de spelers hun schip naast vak 1 op het speelbord, het andere schip plaats je voor je om aan te geven met welke kleur je speelt. Er worden een aantal missies opengelegd (afh. aantal spelers). De ontmoetingskaarten en navigatiekaarten worden geschud en op de desbetreffende plaatsen op het speelbord gelegd. De "Hong kong"- en "China Pearl"-kaart worden op het bord klaargelegd. Tot slot krijgt elke speler 4 navigatiekaarten op handen.
Een speelronde bestaat uit 3 fasen. Fase 1 : trek een navigatiekaart per speler van de trekstapel, leg de eerste gedekt op het bord, de anderen open ernaast Fase 2 : elke speler kiest in het geheim één van de navigatiekaarten uit z'n hand en legt ze gedekt voor zich Fase 3 : de spelers draaien de gekozen kaarten gelijktijdig open. De speler met de hoogste waarde begint en doorloopt volgende stappen : - hij voert z'n beurt uit - indien je kan en wil mag hij ontmoetingskaarten spelen - neem een nieuwe navigatiekaart uit de vitrine op handen
Een speler zijn beurt ziet er als volgt uit : De uitgespeelde kaart stelt de speler in de mogelijkheid om z'n expeditie verder te zetten indien de kaart een hogere waarde heeft dan de vorige in z'n reeks. Indien het een kaart met een lagere waarde is of hij op het einde van het speelbord is aanbeland, eindigt de expeditie. Indien de kaart een hogere waarde heeft en dezelfde kleur heeft als de vorige kaart verzet de speler z'n schip één stap horizontaal, indien de kaart een hogere waarde en andere kleur heeft, verzet hij z'n schip één stap diagonaal vooruit. (op deze manier gaat je expeditie verder reiken). Indien je door het bewegen van je schip een blauwe stippellijn overschreidt, krijg je een ontmoetingskaart. Kom je als eerste op vak 49 of 56 terecht, bereik je de haven van Hong Kong, neem je de kaart waarvoor je 10 punten scoort op het einde van het spel. Is de gespeelde kaart lager, dan eindigt de expeditie en start je met de uitgespeelde kaart een nieuwe expeditie.
Als een expeditie eindigt (uitspelen kaart lagere waarde of je schip staat op het einde van het speelbord), bekijk je enkele zaken : - hoe ver reikte je expeditie en liggen er missies die je kan volbrengen. Je neemt de overeenkomstige goudstukken en juwelen - vaardigheidskaarten winnen : indien je uitgespeelde navigatiekaarten de nodige symbolen tonen, kan je vaardigheidskaarten winnen die je in de loop van het spel zeer goed zal kunnen gebruiken. Om zo'n vaardigheidskaart te winnen, moet je 3 dezelfde symbolen in je reeks hebben of 4 verschillende om de jokerkaart te krijgen. Zo gauw een speler de vier vaardigheidskaarten heeft gewonnen, wint hij ook de China Pearl-kaart (levert 5 punten op) en eindigt het spel na de lopende ronde. - indien de speler geen missie kan vervullen en geen vaardigheidskaarten wint, krijg je een troostprijs in de vorm van een ontmoetingskaart.
Na het uitspelen van de kaart, het verzetten van het schip en eventueel afhandelen van de expeditie mag de speler één ontmoetingskaart uitspelen. Tenslotte moet de speler één van de navigatiekaarten nemen die in de vitrine liggen, de openliggende of de gedekte. Als alle spelers hun speelbeurt hebben uitgevoerd, eindigt een ronde. Zo gauw de laatste missiefiche is weggenomen of de China Pearl in iemands bezit is, eindigt het spel na de lopende ronde. Na deze ronde krijgen de spelers 1 punt voor elk verschillend symbool dat ze nog in hun expeditie hebben zitten (handkaarten tellen niet meer mee).
Elk goudstuk telt voor één punt, een blauwe edelsteen voor 2 punten, een rode 3 punten en een witte edelsteen 4 punten. Daarnaast scoor je nog de afgebeelde punten op sommige ontmoetingskaarten, de Hong Kong-kaart, de China Pearl-kaart en vaardigheidskaarten. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste witte edelstenen, daarna de rode en blauwe edelstenen.
De vaardigheden : Cartografie : je krijgt één extra handkaart op handen, zodat je meer keuze hebben gedurende het ganse spel Navigeren tijdens de nacht : je mag een tweede kaart uit je hand spelen tijdens je beurt, deze kaart mag overigens tussen eerder gespeelde kaarten worden gestopt, je beweegt je schip conform de spelregels en neemt op het einde van je beurt een extra kaart van de trekstapel. Strijd : je kan de navigatiekaarten van de andere spelers bekijken en er één van afnemen en één van jouw handkaarten in ruil geven Meteorologie : indien je je expeditie beëindigt, mag je fictief 6 bijtellen op de waarde van je expeditie om op die manier een hogere missie te vervullen Joker : heeft geen speciaal effect tijdens het spel, maar telt als een joker voor het bemachtigen van de China Pearl. Je mag meerdere jokers gebruiken in je combinatie van vier verschillende vaardigheden om dit te bekomen.
De ontmoetingen : Madame Ching : telt als een symbool naar keuze bij het afsluiten van je expeditie om vaardigheden te bekomen Dief : je steelt een edelsteen van een tegenspeler (deze neemt alle edelstenen in z'n handen en je trekt er één blind uit) Sirene : een tegenspeler moet één van z'n navigatiekaarten in z'n expeditie tappen, het symbool dat erop staat telt niet meer mee Verrader : trek een ontmoetingskaart uit de handen van een tegenspeler Piloot : je kan een aggresieve actiekaart van een tegenstrever counteren of als navigatiekaart van een extra kleur uitspelen Oude zeewolf : je mag al je vaardigheidskaarten die je reeds gebruikte nog een keer gebruiken Orakel : trek 3 ontmoetingskaarten van de stapel Onderhandelaar : hou deze kaart op handen tot het einde van het spel, kies één edelstenenkleur, je krijgt voor deze edelstenen telkens 1 punt extra. Je kan meerdere onderhandelaars cummulatief gebruiken Geheime schat : zijn op het einde van het spel 1, 2 of 3 punten waard
Het spel komt overigens ook met een teamvariant voor 4 spelers en een variant zodat je het ook met 2 kan spelen.
Titel : Madame Ching Auteur : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc Uitgeverij : Hurrican games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".