
Deze titel werd al geruime tijd geleden aangekondigd op de Nürnberg speelgoedbeurs. Een nieuwe Alea met als auteur (oh verrassing) Stefan Feld kon niet anders dan voor interesse zorgen. Het betreft hier een spel in de gekende midbox-reeks van Alea, een reeks die opvalt met "kleine" grote spellen. Ook nu lijkt op het eerste zicht La Isla zeker geen verzwakking te zijn voor de reeks.

In La Isla gaan de spelers op een raar, onbekend eiland, dat elk spel er totaal anders uitziet, op zoek naar uitgestorven diersoorten. De waarde van deze soorten zal zoals een marktsysteem fluctueren en gedurende het spel en bij de eindtelling méér en méér waard worden. Ook voor het spelsysteem is de auteur op zoek gegaan naar iets wat we niet vaak zagen. Het spel speelt zich af op een 11-delig speelbord, maar de acties worden volledig gekozen met kaarten. Deze kaarten bestaan uit drie delen : een actie, een grondstof en een dierensoort.
Bij aanvang van het spel wordt het eiland opgebouwd. De 11 speeltegels kunnen op talloze manieren in elkaar geschoven worden. De eerste keer je eraan begint, is het toch wel even wennen, die rare vorm van de tegels. Alle kleine dierenfiches (waarvan er 35 zijn) worden willekeurig op de open velden van het speelbord geplaatst. Het speelbord met scorespoor en waarde van de diersoorten wordt klaargelegd. Hierbij moet ik wel ineens de vraag stellen waarom ze dit niet op dikker karton hebben gedrukt, het oogt wel wat goedkoop. De 5 paarse pionnen worden onderaan de dierensoortsporen geplaatst. Elke speler krijgt een kaartenhouden, 6 ontdekkingsreizigers (waarvan er één op de nul van het scorespoor wordt geplaatst), van elke grondstof één exemplaar (5 verschillende gekleurde blokjes) en één grote dierenfiche. Deze fiche telt voor 2 fiches en laat je allemaal in een andere richting vertrekken (maar het hoeft niet natuurlijk). Het laatste spelmateriaal dat in de doos aanwezig is, zijn 180 speelkaarten, waarvan u er 120 kan gebruiken in uw eerste spel of allen eens u vertrouwd bent met het spel zelf. Ze worden in verschillende trekstapels naast het speelbord geplaatst. De oudste speler krijgt de startspelerfiche en dan kan het spel beginnen.

Het spel verloopt over een aantal ronden, die opgedeeld zijn in een kaartfase en nadien vier afzonderlijke actiefasen. In de kaartfase krijgen de spelers 3 kaarten van één van de trekstapels. De spelers plaatsen deze drie kaarten gedekt en naar keuze onder hun spelersbordje onder de letter A,B en D. In de actiefase doorlopen we vier fase A,B,C en D. De fasen A,B en D kunnen eigenlijk simultaan afgehandeld worden. In fase C spelen de spelers om beurten, vertrekkende vanaf de startspeler.
- Fase A : de spelers draaien de kaart die ze bij A plaatsten om en steken deze in hun spelersbordje in één van de drie slots. Indien deze al vol liggen wordt de kaart op een andere kaart gelegd en wordt de desbetreffende actie afgedekt. De zichtbare acties stellen de speler in staat om een beetje te zondigen tegen de normale spelregels. Je mag van elke soort slechts één kaart hebben liggen, maar je kan wel combo's vormen van verschillende kaarten samen.
- Fase B : de spelers draaien de kaart die ze bij B plaatsten om en nemen de grondstof (houten blokjes) die op de kaart staat afgebeeld. De kaart wordt afgelegd.
- Fase C : vertrekkende vanaf de startspeler plaatsen de spelers hun ontdekkingsreizigers op het eiland. Is hun voorraad uitgeput, dan verplaatsen ze een ontdekkingsreiziger. Het plaatsen/verplaatsen van een ontdekkingsreiziger kost 2 grondstofblokjes van dezelfde kleur. De ontdekkingsreiziger dient dan ook op een plaats in overeenstemmende kleur te worden gezet. Zo gauw je ontdekkingsreizigers hebt staan op alle tegels rond een dierenfiche, neem je deze van het speelbord en scoor je punten afhankelijk van de waarde van de dierensoort. Je scoort ook nog de punten die staan afgebeeld op het speelbord, respectievelijk 2-3-4 punten.
- Fase D : de spelers draaien de kaart die ze bij D plaatsten om en zetten de paarse pion verder van de dierensoort die op de kaart staat afgebeeld. Je scoort onmiddellijk 1 punt voor elke dierenfiche die je van die soort hebt liggen. Vergeet niet dat de grote tegel voor 2 telt, dus ook 2 punten waard is.
Afhankelijk van het aantal spelers zal het spel eindigen zo gauw de opgetelde waarde van de paarse pionnen op de dierensoortensporen 7-9-11 tonen voor respectievelijk 2-3-4 spelers. De lopende ronde wordt nog volledig afgewerkt en er volgt een slottelling :
- 10 punten voor elke set van 5 verschillende dierensoorten die je verzamelde - voor elke dierenfiche scoor je nog de punten die de dierensoort waard is (volgens de paarse pion) - voor elke 2 resterende grondstoffenblokjes scoor je nog 1 punt
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende grondstoffenblokjes.
Het spel voorziet een handig overzichtje van de verschillende acties die de kaarten tonen (in diverse talen, Nederlands jammerlijk genoeg nog niet). Deze eigenschappen zijn overigens erg duidelijk, zo krijg je bijvoorbeeld een extra grondstof of punten bij het plaatsen van een ontdekkingsreiziger, mag je een paarse pion een extra plaatsje verzetten, moet je slechts één blokje afgeven om een ontdekkingsreiziger in te zetten, krijg je extra grondstoffen van bepaalde kleuren of kan je blokjes van de ene kleur gebruiken als een andere kleur.
Titel : La Isla Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
|