Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-06-2014
The Sheep race (Ghenos)
We hebben het allemaal al eens gezien : kamelenrace, sneeuwhondenrace, race met strijdwagens, schildpaddenrace en alle andere mogelijke paardenraces. Met schapen hebben we het echter nog niet gedaan, de hoogste tijd vonden onze Italiaanse vrienden van Ghenos om hier verandering in te brengen.
In the sheep race krijgt u een racebaan/afgespannen wei met zes verschillende banen, het ene door drassige weide, de andere op mals gras. Daarnaast zijn er 6 schaapjes, 40 ademblokjes in drie kleuren die bepalen hoe ver je zal kunnen lopen, 12 schapenkaarten, 36 biedfiches en 6 scorefiches. Tot slot zijn er nog drie aangepaste dobbelstenen en 12 vlagtegels.
Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te verzamelen door goed te bieden. Voorspel de winnaar en de 2de en 3de van de race om punten te scoren. In twee halve finales en een finalerace probeer je zoveel mogelijk punten bijeen te rapen. Er moet nogal wat klaar worden gezet vooraleer een race van start kan gaan. Van de 12 beschikbare schapen zijn er in elke race maar zes aanwezig. De drie eersten van beide halve finales komen nog eens tegen elkaar uit in de finale. Elk schaap heeft z'n eigen conditie en snelheid, dit wordt weergegeven op de schapenkaart. Bovendien krijgt elk schaap een aantal bewegingsblokjes, ook deze staan aangegeven op de kaart.
Elke race bestaat uit vier fasen : 1) Verdeel de banen - zet de 6 schapen aan de startlijn - schud de 12 schaapkaarten en trek er 6 (de resterende worden in de 2de race gebruikt, in de finale gebruik je de drie beste van elke halve finale) en leg ze in getrokken volgorde bij de baannummers (1 tot en met 6) - plaats de ademblokjes op de kaarten (zie ook foto boven)
2) Plaats je biedingen Elke speler biedt op drie van de zes schapen. Het eerste bod wordt open gespeeld, de volgende worden gedekt gespeeld. De startspeler doet een bod door een biedfiche voor zich te leggen. Deze fiches tonen de cijfers 1 tot en met 6, en komen overeen met de banen. De andere spelers doen ook een open bod. Ze mogen geen nummer kiezen die reeds gekozen is. Nadien leggen ze nog twee gedekte fiches. Nu mogen wel cijfers gekozen worden die reeds door andere spelers werden gekozen.
3) Race De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In een beurt doorlopen ze twee acties, nl. het kiezen van een schaap en het bewegen ervan. Om een schaap te kiezen, gooien ze de twee dobbelstenen. Het resultaat geeft aan welk schaap je moet gaan bewegen. Indien je een 7 gooit, dan beweeg je het schaap in baan 6, een acht laat het schaap in baan 5 bewegen en een 9 laat je het schaap verplaatsen dat allerlaatste staat. (bij gelijke stand diegene die het hoogste baannummer heeft). Het schaap verplaatsen doe je door ademblokjes te verwijderen van de kaart. Afhankelijk van het gekozen blokje zal het schaap een aantal plaatsen voorwaarts bewegen (staat aangegeven op de kaart). Je kan gaan galloperen door 1 rood, 1 wit of 2 blauwe blokjes te gebruiken, lopen door 1 blauw of 1 wit te spelen en je kan ook wandelen, hierdoor win je 1 blauw blokje terug of gebruik je 1 wit blokje. Als je rust, beweegt het schaap niet en krijgt het 2 nieuwe blauwe blokjes. Indien een schaap geen blokjes meer heeft, moet het in volgende beurten rusten om blokjes te winnen. Indien hij zich al in de eindzone bevindt (laatste vakjes) en hij heeft geen blokjes meer, is hij uitgeput en wordt hij op z'n rug gelegd. Het schaap kan dan niet meer bewegen. Een schaap in de eindzone kan niet meer bewegen.
4) Scoren Zo gauw er 3 schapen over de finishlijn zijn of alle nog racende schapen zijn uitgeput (in de eindzone) worden de punten verdeeld. De spelers scoren punten volgens de puntentabel. In de finale is de inzet ietsje hoger dan in de halve finales. Je kan ook bonuspunten winnen door 2 of 3 winnende schapen te voorspellen. Je scoort dan 1 en 3 bonuspunten.
De speler die het meeste punten vergaart gedurende de drie races wint het spel.
Titel : The sheep race Auteur : Roberto Mancino Uitgeverij : Ghenos Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".