Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-04-2014
Damage report (Break from reality)
Een tijdje geleden kreeg ik van de mensen van "Break from reality" de vraag of ik hun nieuwe spel wilde recenseren. Damage report was succesvol gekickstart een jaartje geleden en zou kortelings op de markt verschijnen. Het duurde echter, naar goede Kickstarttraditie, toch nog enkele maanden vooraleer deze z'n weg vond naar ons. Maar nu is het dus beschikbaar en zal het kortelings waarschijnlijk ook wel verkrijgbaar zijn in de betere spellenzaak.
Damage report is een real-time, coöperatief spel waarin je samen je ruimtetuig probeert te vrijwaren van alle onheil dat op je afkomt. Deze beschrijving zou ook perfect kunnen passen bij Space alert en eigenlijk zijn er wel héél wat overeenkomsten tussen beide spellen. Niet enkel het thema en het spelconcept, maar ook de constante druk en stress waaronder jij en je teamgenoten zullen staan. Daarnaast heeft het spel ook wel wat overeenkomsten met Time 'n space, het spel waarbij de zandloper bepaalt wanneer je een actie mag uitvoeren, ook dat principe wordt in dit spel gehanteerd. Wat zeker wel een verschil is met de genoemde spellen, is dat Damage report een Amerikaans spel is, dit wil zeggen : nog meer thema, nog meer flavor en vooral geen afgelijnd geheel. Er dienen scenario's te worden gespeeld, elk met een eigen voorbereiding, elk met hun eigen materiaal, ... Het zal dan ook moeilijk zijn om alles met u te overlopen, maar we geven u graag een overzichtje van hoe het spel in z'n werk gaat.
In Damage report bouw je eerst een scenario volledig op. Je gebruikt bepaalde onderdelen om het schip op te bouwen, dat zal bestaan uit gangen en kamers die elk een bepaalde eigenschap hebben. Het doel in het spel zal bij elk scenario anders zijn, alsook de personages waarmee je kan spelen. Je kan dus niet zomaar je favoriete karakter kiezen. De grote systemen blijven echter bij elk scenario dezelfde. Er worden verschillende stapels kaarten geschud, deze kaarten geven aan waar je schip geraakt zal worden door vijandige aanvallen en waar je overal schade zal oplopen. Elke speler neemt een karakter en zandloper en telkens zal er een timer bepalen wanneer er een vijandelijke aanval plaatsvindt. Ook de grondstoffen en gereedschappen die je kan gebruiken komen in (bijna) alle scenario's terug.
Wat dit spel uniek maakt, zijn de zandlopers en vooral het gebruik ervan. Bij aanvang van het scenario is je schip nog intact en zal je snel over je schip kunnen bewegen en acties uitvoeren. Naarmate je meer schade oploopt, zal het moeilijker worden en moet je langer wachten om een actie te kunnen doorvoeren. Concreet wordt dit aangegeven op je spelersbordje met vier gekleurde klokjes waarop je de zandloper plaatst. Op het schip is er één kamer (life support) die aangeeft in welke kleur zone je je op dat moment bevindt. Zo lang je in de groene zone zit, moet je je zandloper maar één keer draaien om een actie uit te voeren (zo'n 15 seconden). Eens je in een andere kleur zone terechtkomt (geel, rood, zwart) zal je de zandloper respectievelijk 1, 2 of 3 keer moeten draaien vooraleer je een actie kan ondernemen.
Als je zandloper op het groene klokje aan het doorlopen is, mag je één van de volgende acties uitvoeren : - beweegactie : je mag eerste gereedschappen en/of grondstoffen oprapen of laten vallen op de plaats waar je je bevindt, dan één stapje zetten naar een aangrenzende gang of kamer en ook daar mag je weer oprapen of laten vallen. (elke speler kan maar een beperkt aantal zaken meenemen) - inspecteren : indien je je in een kamer bevindt die reeds schade heeft opgelopen kan je de kamer inspecteren door de bovenste kaart van de stapel om te draaien. Deze kaarten geven aan welke grondstoffen en/of gereedschappen je nodig hebt om de kamer te herstellen, alsook het percentage dat de kamer dan terug zal stijgen - herstellen : je mag één (en slechts één per actie) gevraagde grondstof of gereedschap leveren aan zo'n geïnspecteerde kaart. Zo gauw alle gevraagde elementen op de kaart liggen, wordt de kaart afgelegd en het percentage van de kamer aangepast - speciale actie : hangt van het scenario af of er al dan niet speciale (andere) acties mogelijk zijn
Zo gauw de timer (3 minuten) afloopt, wordt het spel kortelings onderbroken (alhoewel de regels voorschrijven om ineens door te spelen, maar dat lijkt ons in het begin toch wat chaotisch) om enkele aanvallen te trotseren. Er wordt een damage-reportkaart omgedraaid en afhankelijk van het percentage van je schilden op dat moment krijg je een vermindering op enkele kamers. Indien bepaalde kamers reeds op 0% zouden staan en toch een aanval te verduren krijgen, gaat er 25% van je romp af en eens deze op nul staat, is alles verloren natuurlijk. Bovendien kunnen er ook gangen vernietigd worden door zo'n aanval. Gevolg hiervan is dat spelers die zich toevallig in die gang bevinden, met serieuze verwondingen naar de ziekenboeg moeten, dat ze al hun materiaal moeten achterlaten en dat deze gang moeilijk te passeren is (enkel met zwarte zandloper kunnen er acties gebeuren). Je kan de gang gaan repareren zoals je dat met de kamers doet, maar het zal je dus héél wat moeite en tijd kosten.
Er zijn héél wat verschillende kamers (modules genaamd) in het spel, maar ze zullen dus niet allemaal in elk scenario aan bod komen. De drie modules die er wel telkens bij zijn, zijn life support (die dus je actieradius bepaalt), schilden (die aanvallen opvangen) en de hyper drive (die je tot 100% moet krijgen om weg te vliegen en jezelf te redden). Om u een idee te geven nog een korte opsomming van enkele andere modules : - teleport : hiermee kan je grondstoffen en karakters gaan teleporteren van de ene naar de andere kamer en ga je materiaal sneller ter plaatse krijgen om herstellingen uit te voeren - lasers : hiermee kan je vijanden gaan afknallen, zo gauw ze op 100% komen, schieten ze automatisch en vallen ze terug op 50% - infirmary : hier kan je gaan herstellen als je te veel schade hebt opgelopen (met de speciale actie "genezen") - galley : indien deze module aanwezig is, zullen alle spelers hier het spel starten (en niet op hun startmodules volgens het scenario) - cargo bay : hier kan je voedsel, materiaal en misschien wel andere speciale gereedschappen gaan vinden, bij elke damage report ga je een extra effect hebben in de cargo bay. In de meeste scenario's met deze module ga je materiaal van hieruit naar de andere kamers moeten verdelen - hangar deck : hier ga je letterlijk in kleine vliegtuigen kunnen kruipen om de vijand buiten het grote schip te lijf te gaan of de vliegtuigen te herstellen of te tanken - science lab : hier ga je zaken kunnen onderzoeken (scan genaamd), soms gaat deze positief uitdraaien, soms vind je ook niets, maar je scenario gaat bepalen wat er al dan niet te vinden of onderzoeken is - energy core : start op 100% en gaat bij elke damage report 10% achteruit, kan niet hersteld worden en zorgt dus nog voor extra druk - airlock : bestaat uit 2 stukken, de airlock zelf en de bediening ervan. Je kan grondstoffen en materialen in de ruimte katapulteren
Zoals we wel gewend zijn van dit type spellen heeft ook elk karakter een eigenschap die hem ten goede komt tijdens de verschillende missies : - lieutenant Mark Andrews : kan tot 2 extra materiaal meezeulen - professor Frank A. Barber : kan één andere grondstof afgeven bij het herstellen van een kamer - Lobo : kan inspecteren zonder dat er schade is aan een kamer (is een soort van helderziende) - Kelley Nichols : mag als mecanicien 2 grondstoffen plaatsen bij het herstellen in één actie - doctor Monica Boyd : kan zichzelf en de andere spelers genezen zonder dat je daarvoor naar de infirmary moet - Baxter : de robot hangt niet af van de life support en moet altijd de gele klok gebruiken om acties uit te voeren, kan ook geen schade oplopen
Het spel biedt ook enkele kleine wijzigingen aan voor als je de moeilijkheidsgraad hoger of lager wil leggen en vijf verschillende scenario's. De verschillende scenario's zijn natuurlijk een leuk gegeven. Als je het ene scenario beheerst, kan je overstappen naar een volgend en biedt het je terug voldoende uitdaging. Toch heb ik hier al onmiddellijk een kanttekening. Er zijn "slechts" vijf scenario's voorlopig voorzien in de spelregels en bovendien is het spelersaantal voor elke scenario ook anders. Het eerste scenario kan je met 2 of 3 spelen, het volgende van 4 tot 6 spelers, ... Dus je gaat je scenario niet echt kiezen op basis van moeilijkheidsgraad of ervaring maar spelersaantal en dit is toch wel een gemiste kans, maar er zullen ongetwijfeld wel héél wat scenario's bekomen op BGG of vanuit de uitgeverij zelf.
Titel : Damage report Auteur : Alex Barbieri Uitgeverij : Break from reality Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".