Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-03-2014
Concept (Repos productions)
Van onze vrienden van Repos zijn we wel wat gewoon. Niet enkel de veelspelerspellen "7 Wonders", "Ghost stories", "City of horror", ... zijn hun specialiteit. Ze hebben ook een ijzersterke reeks van partygames : "Cash & guns", "Time's up", "Pit", "Santy anno" en de Essenrelease "Rampage". Nu vullen ze dit gamma verder aan met het spel "Concept", dat z'n naam zeker niet gestolen heeft.
Het concept van dit spel is namelijk niet volledig nieuw, maar wel leuk gevonden. De meeste mensen in bordspellenland kijken vaak nogal neerbuigend op spellen zoals pictionary, hints en andere vergelijkbare partyspellen. Concept kan je eigenlijk best wel vergelijken met Pictionary en andere uitbeeldspelletjes. Ook in dit spel probeer je de andere spelers een woord, persoon, gebouw, plaats, ... te laten raden. Dit keer niet door middel van uitbeelden of tekenen, maar door het aanduiden van een aantal symbolen.
Het spel bestaat dan ook uit een groot speelbord, gevuld met symbolen, tekeningen en andere kleuren, cijfers, lijnen, ... Het "concept" is simpel. De verteller (als je met meerdere spelers speelt, wat toch wel wat de bedoeling is in een partyspel, zijn er dit telkens twee die samen overleggen) plaatst op enkele cruciale tips een pion. Daarnaast heeft hij ook nog blokjes ter beschikking die bij de pion verduidelijking kunnen brengen. Dit klinkt hoogstwaarschijnlijk een beetje abstract en kan ik het beste verduidelijken met een voorbeeld. Net als in de andere soortgelijke spellen is er een stapel met opdrachtkaarten, die zijn onverdeeld in drie moeilijkheidsgraden. Je spreekt onderling af welke moeilijkheidsgraad je neemt. Wij opteerden gewoon dat de verteller telkens mag kiezen wat hij wil duidelijk maken. Aangezien er voorlopig nog maar enkel een Franse en Engelse versie op de markt is, is dit wel aangewezen want niet alle termen, plaatsen, personen zijn gekend door alle spelers waarschijnlijk. (De Nederlandstalige versie zou overigens tegen het einde van dit jaar moeten op de markt komen)
Een voorbeeld dan : stel je voor dat je "Queen Elisabeth" zou moeten laten raden : - zet je eerste pion op "vrouw", nadien eventueel een blokje in dezelfde kleur bij "oudere" - zet je twee pion bij "vlag", nadien enkele blokjes bij de kleuren van de vlag van Engeland - zet je derde pion bij "belangrijke personen" en nog een blokje bij een symbool dat jij nog linkt aan de gezochte persoon
Ook wij moesten aanvankelijk toch wat zoeken, het klinkt logisch en simpel in je hoofd hoe je het wil uitleggen, maar het zoeken naar de juiste symbolen op het bord maakten het toch niet eenvoudig. Eens je even in het spel zit, gaat het allemaal ook veel vlotter. Ook de linken die je medespelers leggen, maken het tot een uniek gegeven. Je kan eventueel afspreken om op ja/neen-vragen te antwoorden moest het niet onmiddellijk geraden worden. Er is ook een puntenverdeling voorzien voor de speler die het raadt en de vertellers, maar daar hebben wij ons niet mee bezig gehouden omdat we al gewoon aan het genieten waren van het "concept".
Titel : Concept Auteur : Gaëtan Beaujannot & Alain Rivollet Uitgeverij : Repos productions Aantal spelers : 4-12 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".