Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-01-2014
21 Mutinies (Asylum games)
In 21 mutinies speelt u de rol van een stel piraten die bij schering en inslag muiterij pleegt ten aanzien van de huidige kapitein om alzo het meeste goud en juwelen te verzamelen. Het unieke systeem in deze workerplacement bestaat er dan ook in dat het spel geen vast aantal speelronden heeft. Telkens wanneer een speler muiterij pleegt, zal er een ronde passeren en na 21 muiterijen (zoals de titel al aangeeft), eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten.
Bij aanvang van het spel wordt er willekeurig een startspeler, de kapitein genaamd, gekozen. De kapitein plaatst z'n pion bij één van de mogelijke acties (zie later). Daarna zijn alle matrozen (piraten) aan de beurt en kunnen ze op hun beurt, ofwel de kapitein volgen en voor dezelfde actie kiezen of hem niet volgen en dan kiezen ze voor de kajuitactie of muiterij. Nadat de spelers allen hun actie hebben gekozen worden de acties in volgorde afgehandeld. Eerste de kapiteinsactie (en alle matrozen die hem volgden), dan de kajuitactie en tenslotte de muiterij. Na een ronde wordt de actie gekozen door de kapitein afgedekt, deze is niet beschikbaar tijdens de volgende ronde. Indien niemand muiterij pleegde, blijft de huidige kapitein de kapitein. Indien één of meerdere spelers muiterij pleegden, verandert de speelvolgorde. Zo gauw alle muiterijkaarten (21) of juwelenfiches zijn opgebruikt, wordt er nog een laatste ronde gespeeld en eindigt het spel nadien.
De acties : 1) Overvallen van schepen op de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten (geld en/of rum) op het bord en de fiche en verzamel de juwelenfiche die erbij ligt. De vijfde speler die deze actie kiest, krijgt nog een extraatje (één juwelenfiche van de stapel blind getrokken). 2) Overvallen van schepen voorbij de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten en trek een blinde juwelenfiche van de stapel die je aan je persoonlijke voorraad toevoegt. Indien deze fiche je niet bevalt, mag je hem open afgooien en krijg je jouw betaling terug. Bij deze actie betaal je enkel de kosten op het bord, niet die van de fiche. 3) Plunder scheepswrakken : plaats je pion, gooi de dobbelstenen en indien je hoger gooide dan het aangegeven getal bij je pion krijg je een schatfiche. De kapitein krijgt een extra geld en de vierde en vijfde speler krijgen een extra rum. Indien er geen schatfiches meer zijn, krijg je 1 overwinningspunt en 1 geld in de plaats. 4) Taverne : plaats je pion en verkrijg rum, de kapitein krijgt alvast 1 rum, gooit een dobbelsteen en telt er 2 bij. Hij verdeelt dit aantal rum onder de aanwezigen in de taverne, beginnend met zichzelf. Indien er rum tekort is voor iedereen, jammer voor de laatsten. Indien er over is, begint het verdelen terug van voor af aan. De spelers op de vierde en vijfde plaats krijgen respectievelijk 1 en 2 geld voor hun pion te plaatsen. 5) Zwarte markt : plaats je pion, spendeer rum en ruil juwelenfiches in voor de afgebeelde beloningen, zijnde geld en punten. Je kan extra rum bijpassen om extra geld en punten te verdienen. 6) Bezoek de stad : plaats je pion op een vrije plaats, betaal de kosten en krijg de overeenkomstige bonus : - geef 2 geld voor 2 punten - neem 1 juwelenfiche van de handelaarsroute - verkrijg 1 rum - verkrijg 1 schatfiche (of 1 geld en 1 punt indien niet meer voorradig) - ga naar de zwarte markt (idem als stap 5)
De kajuitactie : deze actie kan door meerdere spelers gekozen worden in elke ronde, je wint 1 punt OF 1 geld OF ruilt 5 geld voor 3 punten. Indien er reeds een matroos staat, kan je dat ene geld ook stelen van die matroos ipv het uit de algemene voorraad te nemen. De muiterij-actie : plaats je pion op een vrije plaats op het muiterijroer, betaal met overwinningspunten en/of geld (of krijg er, afhankelijk van de plaats), op het einde van de ronde pas je de spelersvolgorde aan, de nieuwe kapitein trekt een muiterijkaart die hij later in z'n beurt kan uitspelen. Tenzij dit een kaart is die onmiddellijk moet gespeeld worden. Er zijn kaarten met een positieve en negatieve bonussen.
Op het einde van het spel krijgen de spelers nu de inkomsten voor hun niet gebruikte juwelenfiches (rum krijg je niet meer). Elke juwelenfiche en muiterijkaart leveren nog 1 geld op. Al het geld dat je dan hebt wordt ingeruild voor punten, 3 geld voor 1 punt. De laatste muiterijkaart levert extra punten op. Tenslotte verlies je nog 1 punt per rum dat je nog in je persoonlijke voorraad hebt. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die nog het meest geld heeft.
Titel : 21 Mutinies Arrr! edition Auteur : Perepau Llistosella Uitgeverij : Asylum games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".