Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-01-2014
Madeira (What's your game?)
Na Vasco Da Gama, Vinhos en Asgard is deze Madeira de nieuwe bigbox van What's your game? Al deze spellen hebben een zekere reputatie en één onderdeel daarvan is het vele materiaal en de lijvige, doch steeds goed geschreven, spelregels. Ook Madeira is hierin geen uitzondering. Je moet je aanvankelijk een beetje doorheen het spelregelboek worstelen. Je bent eigenlijk al een tijdje bezig om al het materiaal in je op te nemen en de werking ervan door te hebben.
Madeira is volgens mij wel de meest toegankelijk van bovenstaande titels en dat is zonder twijfel een grote surplus. Eigenlijk is Madeira een stevige en solide workerplacement, zoals we er dit jaar al wel enkele hebben zien passeren. Wat onderscheid Madeira dan van al die anderen. Enerzijds is er het thema dat, het moet gezegd, sfeervol, volwassen, maar toch niet droog is in mijn ogen. Daarnaast heb je het gebruik van diverse mechanismen, zoals het gebruik van de dobbelstenen, het verzamelen van grondstoffen, punten en het aspect van de piraten die je in staat stellen om acties uit te voeren zonder dat ze eigenlijk mogelijk waren, maar als u duistere praktijken begint uit te halen, kan het weer net wel. Pas wel op dat u niet te veel piraten in bezit krijgt, want dan zou u hiervoor wel eens stevig kunnen moeten boeten op het einde van het spel.
Het spel verloopt over slechts 5 ronden, waarna de speler met de meeste prestigepunten het spel wint. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 5 fasen.
I) voorbereidingsfase : - Schud de karaktertegels en leg ze op de vier gebouwen van de eilanden die niet het nummer dragen van de huidige ronde - rol de drie piratendobbelstenen en leg ze op de stadswacht - rol de gildedobbelstenen in groepen van drie en leg ze bij de gildenbord - elke speler in volgorde kiest dan een set gildedobbelstenen en voert de bijhorende acties uit : * verplaatst je volgordeschijf naar de gilderij die je neemt * neem de set dobbelstenen, zonder de waarde te veranderen voor zich * neem 1 "taak van de kroon" tegel uit de rij die bij de gilde ligt * draait alle gildetegels die hij persoonlijk van deze gilde heeft naar de actieve zijde (zodat deze terug gebruikt kunnen worden)
II) karakter acties : In speelvolgorde, volgens het gildebord, gaan de spelers hun dobbelstenen op een karakter plaatsen of passen. Dit gaat zo door tot alle spelers gepast hebben. Als je past, kan je niet meer meedoen aan deze fase. Als je de dobbelsteen plaatst op één van de vijf mogelijke plaatsen (1 van de vier karakters of het vrije eiland) kan je onmiddellijk de bijbehorende actie uitvoeren of oogsten van het bewuste eiland. Je moet de actie niet uitvoeren. De speler kan ook een actie kiezen door een piratendobbelsteen te gebruiken en één van z'n arbeiders die reeds in de stadswacht aanwezig was terug te nemen. Er kan slechts één piraat op een karakter liggen. Elk karakter kan ook maar maximaal het aantal keer geactiveerd worden als het aantal spelers. Indien je een dobbelsteen van een lagere waarde plaatst dan die van het eiland, moet je het tekort bijpassen met brood. Als je past, dan verzet je jouw actieschijf naar een vrij veld op het volgordespoor voor de volgende ronde. Je kiest welke plaats je wil en neemt de overeenkomstige bonus die er staat afgebeeld. De karakters : 1) Steward : zet tot twee van je arbeiders op velden waarop je nog niet staat (velden op eilanden kunnen geoogst worden) 2) Gildemeester : neem één van de gildetegels op het gildebord, betaal met hout zoals aangegeven en leg de tegel open voor je neer 3) Commandant : beweeg tot 2 van je schepen naar een kolonie (hiervoor krijg je koninklijke beloningen) en/of de markt (hiervoor krijg je geld), de eerste schepen komen van je voorraad en kosten 1 hout om ze in te zetten. 4) Burgemeester : verplaats tot 2 van je eigen arbeiders en/of neutrale arbeiders in de steden. Nadien krijg je de voordelen van de verschillende steden waarin je aanwezig bent. Oogsten : oogst alle grondstoffen van de regio waarin je de dobbelsteen plaatste en waar je arbeiders hebt staan. Oogst je met het gebouw waarop geen karakter ligt, krijg je één verworven grondstof dubbel.
III) gebouw acties : De gebouwen worden in volgorde, volgens nummer, afgehandeld. Indien een gebouw geen actiemarkers heeft (aanwezige spelers) wordt dit gebouw overgeslagen. Indien er wel aanwezigen zijn, worden alle dobbelstenen gegooid, de waarde opgeteld en dan moeten de aanwezige spelers ofwel deze kosten betalen en het gebouw activeren of piraten nemen. De kosten zijn steeds 10 geld - de waarde van de gerolde gildedobbelstenen. Indien een speler 1 of 2 arbeiders in de regio heeft, voert hij de bovenste actie van het gebouw uit, indien hij er drie of meer heeft, voert hij de onderste actie uit. Indien een speler niet kan betalen, krijgt hij piraten gelijk aan één en de waarde van de eventueel gegooide piratendobbelsteen. De gebouwen : 1) Moinho : neem 2 (bij 1 of 2 arbeiders) of 5 (bij 3 of meer arbeiders) brood uit de voorraad 2) Capitania : verplaats 1 arbeider naar een lege plaats in een stad en krijg 1 punt of verplaats 2 arbeiders naar lege plaatsen in de steden en krijg 3 punten 3) Alfandega : beweeg één van je arbeiders naar een kolonie of beweeg tot twee arbeiders naar kolonie(s), je krijgt één punt voor elk daar eigen aanwezig schip 4) Casa da coroa : draai één van je gildetegels terug naar de actieve kant of draai 2 gildetegels (van verschillende gilden) naar de actieve kant 5) Fortaleza : verplaats 1 van je arbeiders naar de stadswacht of verplaats 2 arbeiders naar de stadswacht, voor elke arbeider die je naar de stadswacht verplaatst, mag je 3 piraten afleggen.
IV) onderhoudsfase : Doorloop de volgende zaken : - 4 punten voor de speler met de meeste arbeiders in de stadswacht indien je één arbeider terug trekt - voor elke arbeider in de kolonies krijg je de afgebeelde grondstof van de algemene voorraad - elke speler legt één hout af per eigen schip op het speelbord, voor elk houttekort krijg je één piraat - elke speler legt één brood af per eigen arbeider op het speelbord, voor elke broodtekort krijg je één piraat
V) de taken van de kroon : De rondes eindigen steeds verschillend, zo kan je op drie momenten in het spel punten krijgen voor de tegels "taken van de kroon". Ronde 1 : kies 1 taak van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet Ronde 2 : vervang de graantegel in de regio's zoals aangegeven door een suikertegel (indien er geen hout meer op ligt) Ronde 3 : kies 3 taken van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet Ronde 4 : vervang de suikertegel in de regio's zoals aangegeven door een wijntegel (indien er geen hout meer op ligt) Ronde 5 : scoor punten voor de drie tegels die voor je liggen
Op het einde van het spel krijg je nog punten voor : - elke grondstof wordt ingeruild voor 1 geld en je krijgt 1 punt voor elke 5 geld - de speler met de meeste piraten krijgt 16 strafpunten, de volgende 8, 4 en 2. Bovendien verlies je 1 punt per piraat die je boven de 20 hebt
Daarnaast heeft u het constante gebruik van de windmolen, deze stelt je in staat om : - eender welke twee basisgrondstoffen om te zetten in een andere basisgrondstof - 2 graan af te geven om één stap omhoog te zetten op het windmolenspoor - 2 graan af te geven voor een punt (als je al bovenaan het windmolenspoor staat) - 1 stap te zakken op het spoor om 1 brood of 3 geld te krijgen - 1 punt te verliezen in ruil voor 1 brood of 1 geld
Hout verkijgen kan door te oogsten in regio's waar hout aanwezig is of in het centrale deel van het speelbord waar de houtvoorraad ligt. Je moet hiervoor wel telkens aanwezig zijn in de bewuste regio met een arbeider, anders kan je hiervan geen gebruik maken. De gildetegels die in je persoonlijke voorraad liggen, kan je gebruiken ten gepaste tijde en draai je dan op de non-actieve kant.
Titel : Madeira Auteurs : Paulo Soledade & Nuno Bizarro Sentieiro Uitgeverij : What's your game? Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".