Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-01-2014
Origin (Matagot)
De titel "origin" is letterlijk vertaald "oorsprong", maar doet mij in ieder geval denken aan origineel. Want dat is dit spel zeker en vast. Als je de zware doos opent, zie je prachtig houten materiaal. U krijgt dan ook maar liefst 36 verschillende pionnen in 3 verschillende kleuren, 3 diktes en 3 lengtes. De lengte van een pion geeft z'n snelheid aan (bewegingspunten) en de breedte z'n sterkte (om gebieden over te nemen).
De spelers krijgen punten voor hun bereikte doelkaarten, alle handkaarten leveren nog 1 punt op en verzamelde jacht- en zeefiches leveren het aangegeven aantal punten op. Elke innovatiefiche geeft 1 punt, maar die van niveau 5 leveren 5 punten op. De speler met de meeste punten wint het spel, dat trouwens is afgelopen als één van de drie kaartenstapels is opgebruikt of alle innovatiefiches van het speelbord zijn verdwenen of als alle pionnen op het bord staan of alle spelers al hun dorpen hebben ingezet.
Elke speler krijgt bij aanvang één doelkaart en negen dorpen (houten schijven in z'n kleur). Het speelbord toont de wereldkaart, die verdeeld is in continenten en die op z'n beurt uit verschillende gebieden bestaat. Groene gebieden hebben een jachtfiche (die je verovert als je als eerste dit gebied controleert), de continenten zijn verbonden met zeestraatfiches (die je verovert als je de gebieden aan beide kanten van de zeestraat controleert).
In een beurt moet de speler één van de volgende drie acties uitvoeren : - evolutie : een nieuwe pion en zijn dorp op het bord plaatsen op een onbekend gebied : De nieuwe pion moet in een gebied geplaatst worden aangrenzend aan een gebied waar reeds een pion staat. Om gezet te mogen worden, moet de pion minstens twee overeenkomsten hebben met de aangrenzende pion (dikte, lengte en/of kleur). Het verschil kan kleur, lengte +1 of sterkte +1 zijn. Het is niet toegestaan om een pion met mindere sterkte of lengte dan de aangrenzende pion in te zetten. Zet onder de nieuwe pion een eigen dorp (schijf in jouw kleur)
- migratie : een pion en zijn dorp verplaatsen naar een onbekend gebied : De lengte van de verplaatsing komt overeen met de lengte van de pion (1, 2 of 3). Tijdens de verplaatsing mag je door andere gebieden gaan die reeds bezet zijn. Je mag je beweging vroegtijdig stoppen. Je eindigt je beweging wel op een onbekend gebied.
- ruil : een pion en zijn dorp ruilen met de pion van een andere speler Qua verplaatsing gelden dezelfde regels als bij migratie. De aanvallende pion moet sterker zijn (breedte) dan de verdedigende pion. Beide pionnen (met dorp) worden dan van plaatst gewisseld.
Na de actiefase volgt er nog een beloningsfase waarin de spelers eventueel een beloning kunnen oprapen. - kaarten : je neemt kaarten afhankelijk van de kleur van het gebied waarin je de pion plaatste (of terecht kwam) * geel : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij geel en de bovenste actiekaart OF trek de drie bovenste actiekaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee actiekaarten uit je handen af * oranje : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij oranje en de
bovenste permanente kaart OF trek de drie bovenste permanente kaarten, neem ze bij
op handen en leg eender welke twee permanente kaarten uit je handen af * paars : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij paars de
bovenste doelkaart OF trek de drie bovenste doelkaarten, neem ze bij
op handen en leg eender welke twee doelkaarten uit je handen af * bruin : neem twee van de zes beschikbare innovatietegels OF kies een innovatietegel uit eender welke kolom op het beloningsbord De gewonnen tegels moeten per speler voor zich uitgelegd worden. Je moet een soort toren bouwen, niveau 1 (één speer afgebeeld) onderaan, daarop een 2, enz. Je mag verschillende torens beginnen bouwen, dus een niveau 1 kan je altijd leggen.
Tijdens een beurt mag een speler één kaart van elke kleur spelen. De actiekaarten hebben een onmiddellijk effect dat wordt uitgevoerd. De oranje kaarten kan je enkel spelen als je innovatietegels hebt van het gevraagde niveau. Het effect van deze kaart geldt gedurende het ganse spel. De doelkaarten leveren overwinningspunten op als je eraan voldoet. Leg de kaart open voor je neer als je aan de voorwaarden voldoet. Zodra je een doelkaart open legt, trek je een nieuwe kaart. Je kan maximaal 2 doelkaarten op handen hebben. Indien je er nog één extra wint, moet je één kaart afleggen tot de limiet van 2.
Titel : Origin Auteur : Andrea Mainini Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".