Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-12-2013
Compounded (Dice hate me games)
Vandaag besteden we nog eens aan een Kickstarterproject dat in Essen op de Europese markt verscheen. Dice hate me games is een uitgeverij die telkens toch weer kiest voor een volwassen en realistisch thema. Zo werd er al koffie verbouwd, met de vrachtwagen gereden en nu dus in het chemielab gekropen. In 2014 zouden ze ons zelfs meenemen naar een bierbrouwerij en daar hebben wij als Belgen uiteraard oren naar.
In Compounded probeert u chemische verbindingen te maken zonder dat deze ontploffen, hiervoor punten te scoren die u dan mag aangeven op de tabel van Mendeljev. Als je de spelregels nog niet hebt doorgenomen, stoot dit "speel"bord je eigenlijk zelfs een beetje af, want het ziet er zo ingewikkeld uit. Maar als je weet dat enkel de numerieke getallen op het bord dienst doen als puntenteller, dan komt het helemaal goed. Elke speler krijgt ook een persoonlijk spelersbordje met daarop enkele overzichten (waarde blokjes, bonussen tegels) en vooral een opslagplaats voor je elementen (waarvan je er al 4 krijgt) en de vier experimenten die je tot een goed einde probeert te brengen. Onder het centrale speelbord worden 16 kaarten met chemische verbindingen klaargelegd. Elke speler krijgt nog een brandblusapparaat en een jokerelement en dan kan het spel beginnen.
Het spel eindigt als er aan één van volgende voorwaarden voldaan wordt : een speler behaalt 50 punten (of meer), iemand vervult 3 van zijn 4 experimenten of het centrale onderzoeksveld (16 kaarten) kan niet volledig meer aangevuld worden. Indien één van de eerste twee voorwaarden is vervuld, wordt er nog een laatste ronde gespeeld, bij de laatste voorwaarde eindigt het spel onmiddellijk.
Een speelronde wordt opgedeeld in 4 fasen, die in speelvolgorde worden afgewerkt : - Fase 1 : Discovery In deze fase trekken de spelers een aantal elementen uit het zakje gelijk aan de waarde aangegeven door hun schijfje op het experiment "Discovery" op hun spelersbord. Bij aanvang van het spel zijn er dat 2. Nadat je je verbeterde op dit vlak, kan je er meer gaan trekken. Nadat alle spelers elementen hebben getrokken, mag er onderhandeld worden over eventuele ruilen. Alles mag geruild worden met uitzondering van punten en experimenten. Beloftes zijn niet bindend, dus hopelijk krijg je geen mes in de rug geplant. Indien aan het einde van deze fase je niet al de elementen kan opslaan, moet je het teveel afleggen en terug in de zak stoppen.
- Fase 2 : Study In deze fase mogen de spelers om beurten één van de openliggende verbindingskaarten claimen door er hun pion op te zetten. Je mag er ook voor opteren om te passen, je mag dan geen kaarten meer claimen deze ronde. De fase loopt door tot alle fiches geplaatst zijn (het niveau van je "study" experiment geeft aan hoeveel maximum) of iedereen gepast heeft. Op het einde van de fase mag elke speler nog één fiche van z'n eerder geclaimde kaarten verschuiven naar een andere kaart.
- Fase 3 : Research In deze fase worden er elementen op de verbindingskaarten geplaatst. Het niveau op je "research" experiment geeft aan hoeveel elementen je mag inzetten. Je mag deze op één of meerdere geclaimde kaarten verspreiden. Je mag ook op een niet-geclaimde kaart plaatsen, maar dit houdt in risico in, want andere spelers zouden met jouw werk kunnen gaan lopen. Plaats je echter het laatste element, leg je jouw claimfiche omgedraaid op deze kaart. Je mag in deze fase ook één van je elementen op je brandblusapparaat leggen om het op die manier klaar te maken voor de strijd. (je mag ook éénmalig in een ronde drie dezelfde elementen ruilen tegen één naar keuze uit de zak)
- Fase 4 : Lab In deze fase worden afgewerkte verbindingen gescoord, punten uitgedeeld, gereedschap verworven en experimenten in niveau verhoogt. Maar pas op want er zouden wel een rare chemische reacties kunnen optreden. In speelvolgorde worden de vervulde verbindingen afgehandeld : * je verwijdert de kaart en legt ze naast je spelersbord * je scoort het aantal punten aangegeven op de kaart en zet je telsteen dat aantal plaatsen vooruit op de tabel van Mendeljev * je claimfiche krijg je terug in je voorraad * alle elementen worden terug in de zak gestopt * sommige kaarten tonen het icoon van een gereedschap, neem het uit de voorraad. Je kan het vanaf nu gebruiken in je beurt. Je kan van elk soort gereedschap slechts één hebben. * op elke kaart staat ook het symbool van één van de experimenten, stijg één niveau in dit experiment op je spelersbord * sommige kaarten hebben een chemische reactie en zorgen voor een onmiddellijk effect na het scoren Nadat alle kaarten zijn afgehandeld worden de legen plaatsen terug opgevuld met nieuwe verbindingskaarten en wordt de startspelerssleutel doorgegeven.
Indien er bij het aanvullen van de kaarten brandkaarten worden getrokken (werkt een beetje zoals de epidemiekaarten van Pandemie) worden er op alle ontvlambare stoffen tussen de verbindingskaarten brandfiches gelegd. Indien de kaart z'n limiet bereikt, ontploft de verbinding en worden de elementen op de omringende kaarten geplaatst. Er kunnen geen twee brandkaarten in één fase na elkaar getrokken worden (indien dit toch het geval is, wordt de tweede kaart genegeerd). Indien een wetenschapper een brandblusapparaat heeft klaargestoomd voor gebruik kan hij deze inzetten om één brandfiche te verhinderen om op een verbinding te komen.
Op het einde van het spel krijg je nog 1 punt voor elke element op een geclaimde kaart in het onderzoeksveld en 2 punten voor elke element op je spelersbord. Een niet gebruikt jokerelement levert ook 2 punten op en een afgewerkte, niet-gebruikte brandblusser levert je vier punten op. De speler met de meeste punten, wint het spel!
Titel : Compounded Auteur : Darrell Louder Uitgeverij : Dice hate me games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".