Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-11-2013
Rokoko (Eggertspiele)
Rokoko is de tweede serieuze klepper die Eggertspiele dit jaar in Essen meebracht. Ook de auteurs zijn niet van de minste en onze interesse was dan ook onmiddellijk aangewakkerd. Rokoko is een spel met een niet-alledaags thema. U gaat galakledij maken voor de adel en proberen overwinningspunten te verzamelen door uw kleren aan de man te brengen, maar ook door de balzaal te versieren en wat vuurwerk aan te steken om het geheel op te vrolijken.
Rokoko heeft het uitzicht van een workerplacement, maar gebruikt het deckbuilding/draft-systeem om alles te laten lopen. Op zich is dit alvast een interessant gegeven. Elke speler beschikt over een klein spelersbordje, 5 basisarbeiderskaarten en 16 fiches in je kleur. Het spel verloopt over 7 ronden die opgesplitst zijn in telkens 4 fasen. Na de 7de ronde vindt er een eindtelling plaats en wint de speler met de meeste punten.
Fase 1 : klaarmaken voor een nieuwe ronde : - favorietenkaart klaarleggen en nieuwe startspeler bepalen (diegene die in de vorige ronde de kaart nam) - 4 nieuwe arbeiderskaarten in de vitrine leggen (eventueel resterende kaarten van een vorige ronde worden verwijderd), deze kaarten tonen dezelfde arbeiders als de basiskaarten van de spelers, maar dan met iets meer mogelijkheden, een upgrade laat ons zeggen - nieuwe grondstoffentegels klaarleggen op de markten, deze tonen de grondstoffen zijde, kant en garen in alle mogelijke combinaties - nieuwe jurktegels klaarleggen in de vitrine (de 2 meest rechtse worden verwijderd, de rest schuift door en gaten worden opgevuld)
Fase 2 : 3 handkaarten uitkiezen De spelers kiezen simultaan 3 handkaarten uit hun beschikbare voorraad. De resterende kaarten blijven in de beschikbare voorraad links onder het spelersbordje liggen. Indien je minder dan 3 beschikbare kaarten hebt, neem je alvast de resterende, schudt je de aflegstapel en trek je het tekort bij. De geschudde aflegstapel wordt een nieuwe trekstapel.
Fase 3 : acties uitvoeren Om beurten spelen de spelers één van hun gekozen handkaarten uit en voeren de bijhorende actie uit. Naast de hoofdactie heeft elke kaart ook een bonusactie (onderste deel kaart) dat mag uitgevoerd worden. De gespeelde kaarten worden rechts onder hun spelersbord gelegd als aflegstapel. Als alle kaarten zijn uitgespeeld eindigt de fase. Je hebt drie soorten kaarten : meesters (kunnen alle 6 acties uitvoeren), knecht (kan geen nieuwe arbeiders inhuren), leerling (kan geen nieuwe jurk maken, geen nieuwe arbeiders inhuren en de favorietenkaart niet nemen). De zes acties : - de favorietenkaart nemen : neem de kaart en 5 geld (indien je de kaart in de laatste ronde neemt, levert ze 3 punten op) - grondstoffen verwerven : kies 1 grondstoffentegel uit één van de drie markten, je betaalt afhankelijk van het nog aanwezige tegels (2 geld indien er er nog 3 of 4 tegels zijn, 1 geld als er nog 2 tegels zijn en de laatste tegel is gratis). Nadat je een tegel koos en betaalde moet je onmiddellijk één van beide zaken kiezen, ofwel neem je de zijde die bovenaan op de tegel staan afgebeeld, je legt de tegel dicht voor je neer, ofwel kies je voor de kant en/of garen, je legt de tegel dan af en neemt het overeenkomstige (houten) materiaal uit de voorraad. - een jurk maken : kies een jurk uit de vitrine, betaal de aangegeven kosten, geef ook het juiste aantal zijde, kant en garen af (of te veel). Let op, sommige jurken kunnen enkel door een meester gemaakt worden (gouden vingerhoed). Nadat je de jurk maakte, moet je onmiddellijk beslissen wat je ermee doet. Ofwel verkoop je de jurk voor geld (en legt ze dan af) ofwel verhuur je ze aan een gast voor het bal. Je krijgt soms een kleine bonus zoals geld of grondstoffen en vooral punten op het einde van het spel. - nieuwe arbeiders inhuren : je neemt één van de kaarten uit de vitrine en betaalt afhankelijk van het nog aanwezig aantal kaarten. (5 geld als er nog 4 kaarten zijn, 3 geld bij 3 kaarten, 1 geld bij 2 kaarten en de laatste kaart is gratis). Neem de verworven kaart in je hand, je gaat deze ronde onmiddellijk een actie meer kunnen spelen. - stuur een arbeider naar het koninklijk hof : de kaart wordt uit het spel verwijderd, je krijgt 10 geld voor een meester, 7 voor een knecht en 4 voor een leerling (op deze manier kan je je deck zuiveren, je mag de bonusactie van deze kaart overigens nog wel gebruiken deze ronde). Je mag deze actie niet kiezen als je nog maar 4 kaarten in je voorraad hebt. - maak een decoratie : betaal de kosten en leg één van je fiches op het speelbord (leveren punten op aan het einde van het spel)
Fase 4 : inkomsten verwerven Standaard krijgt elke speler 5 geld. Indien je decoraties hebt voorzien aan de fontein krijg je extra inkomsten. Decoraties in de bovenste rij leveren het aantal geld op gelijk aan het aantal fiches op het bord voor decoraties. Decoraties in de onderste rij leveren een aantal geld op gelijk aan het aantal verhuurde jurken van de speler op het bord.
Het spel eindigt na 7 rondes met een eindtelling : - 1 punt voor elke 10 geld - punten voor kaarten in je stapel met een rode achtergrond - 3 punten als je de favorietenkaart hebt - meerderheden van verhuurde jurken in de vijf zalen van het kasteel (punten staan aangegeven in elke zaal voor 1ste en 2de) - meerderheden voor het vuurwerk - bekijken van het vuurwerk (voor elke vuurwerkfiche, mag je één van je jurken op het terras leggen, de waarde van de jurk wordt vermenigvuldigd met de gedrukte vermenigvuldiger) - punten voor decoraties : 2 punten voor elke kleur van jurk dat je op het bord hebt - scoren van de fiches : tel alle punten van je fiches bij elkaar
Een opsomming van de bonussen van de arbeiders ga ik u hier niet geven. De meeste zijn erg logisch en intuïtief aangezien ze gewoon een extraatje zijn op een bestaande actie. Sommige leveren punten op het einde van het spel (rode achtergrond) en al de rest staat netjes op de achterkant van de spelregels, dus zijn makkelijk en snel terug te vinden en na te lezen.
Titel : Rokoko Auteurs : Matthias Cramer, Louis Malz & Stefan Malz Uitgeverij : Eggertspiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".