Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
14-11-2013
Quantum (Funforge)
In Quantum probeert u in een soort van ruimterace zo snel mogelijk uw vier Quantumblokjes op het speelbord te krijgen. Het speelbord omvat negen tegels waarop in het midden steeds een planeet staat afgebeeld en rondom acht vakjes liggen waarover u gaat kunnen bewegen. De vier orthogonale plaatsen zijn de orbital facilities en zijn de gewenste plaatsen om aan te meren aan de planeet en er je Quantumblokje neer te poten, maar het is meer dan alleen maar rondvliegen en blokjes plaatsen zoals u zal merken.
Elke speler krijgt een overzichtsbord met daarop z'n vier Quantumblokjes, een researchdobbelsteen en een dominantiedobbelsteen die beiden op waarde 1 starten. Drie andere dobbelstenen worden gegooid en rond de startplaneet geplaatst op de orbital facilities, net als één Quantumblokje op de planeet. De resterende twee dobbelstenen per kleur worden niet gebruikt, maar kunnen door middel van bepaalde kaarten in het spel komen. De dobbelstenen op het bord stellen je schepen voor. De waarde hiervan bepaalt twee zaken, de snelheid en de kracht. Des te hoger je getal, des te sneller je schip, maar des te zwakker. Des te lager het getal, des te trager je schip, maar des te sterker.
Een spelersbeurt bestaat uit twee fasen, de actiefase en de kaartenfase (die vaak zelfs niet plaatsvind). In de actiefase mag een speler drie actiepunten spenderen en kiezen uit vijf mogelijke acties. Bovendien kan elk schip op het speelbord ook z'n speciale actie een keertje uitvoeren per beurt.
De mogelijke acties : - schepen veranderen (kost 1 actie): gooi de dobbelsteen zodat het schip van vorm verandert (indien je hetzelfde getal gooit, mag je blijven gooien tot je iets anders hebt) - schepen inbrengen (kost 1 actie) : indien je kapotte schepen in je kerkhof hebt liggen, kan je deze inbrengen naast een planeet waarop je een quantumblokje hebt - bewegen/aanvallen (kost 1 actie/mag slechts één keer per dobbelsteen uitgevoerd worden) : een schip kan het aantal plaatsen bewegen gelijk aan z'n waarde. Je mag zo vaak uitwijken als je wil, maar enkel orthogonaal bewegen. Je mag niet door planeten of erop stoppen en ook bezette plaatsen zijn verboden terrein, tenzij je aanvalt. Eindig je jouw beweging op een bezette plaats volgt er automatisch een aanval (geen extra actie). Beiden spelers gooien met de vechtdobbelsteen en tellen deze waarde op bij de waarde van het schip. De lagere waarde wint, bij gelijke stand wint de aanvaller. Verliest de aanvaller, gebeurt er eigenlijk niets en wordt de aanvaller op de plaats naar de verdediger gezet. Wint de aanvaller, wordt het schip van de verdediger van het bord genomen, mag deze hergooid worden en op het kerkhof van de bewuste speler geplaatst worden. De aanvaller neemt de plaats van de verdediger in en wint één dominantiepunt op z'n dobbelsteen, de verdediger verliest er één (je kan niet onder de 1 of boven de 6 gaan). Indien je gevochten hebt, stopt ook de beweging automatisch op die plaats. Staat je dominantiedobbelsteen op waarde zes mag je onmiddellijk één van je quantumblokjes op een planeet naar keuze zetten (waar je nog geen blokje hebt) en zet je jouw dominatiedobbelsteen terug op één. - quantumblokje plaatsen (kost 2! acties) : indien jouw schepen rond een planeet staat op de orbital facilities en de waarden zijn samen opgeteld exact de waarde van de planeet (tussen 7 en 10) mag je een quantumblokje plaatsen. - onderzoek (kost 1 actie) : verhoog je researchdobbelsteen met één, deze actie mag uiteraard ook meermaals uitgevoerd worden
Fase 2 : kaarten nemen : - Indien je deze beurt quantumblokjes kon plaatsen, mag je één kaart nemen per geplaatst blokje - Indien je researchdobbelsteen op 6 staat, mag je een kaart nemen en de dobbelsteen terug op 1 zetten Je hebt steeds keuze uit zes kaarten die in de vitrine liggen, drie witte en drie zwarte kaarten. De zwarte kaarten zijn éénmalige voordelen die onmiddellijk worden doorgevoerd. De witte kaarten zijn constante krachten waarop je beroep kan doen tijdens je beurt. Je kan maximaal drie witte kaarten aan je overzichtsbord koppelen.
De speciale vaardigheden van de schepen : In elke beurt kan elk schip z'n speciale actie gebruiken. Indien je een dobbelsteen verandert tijdens je beurt, mag je de speciale actie van het nieuwe schip enkel gebruiken als je die van het oude nog niet gebruikt had. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je één speciale actie hebt per dobbelsteen. Deze speciale actie tellen niet mee bij de actiepunten die je ter beschikking hebt. - 1 : mag een aangrenzende dobbelsteen (orthogonaal) extra aanvallen deze ronde - 2 : kan een eigen ander schip meenemen in z'n beweging - 3 : kan van plaats wisselen met een ander eigen schip - 4 : kan z'n waarde met 1 verhogen of verlagen (en zo dus in een 3 of 5 veranderen) - 5 : kan diagonaal bewegen - 6 : mag van waarde veranderen door te hergooien
Titel : Quantum Auteur : Eric Zimmerman Uitgeverij : Funforge Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".