Zelfs in een spellencollectie als de onze zitten wel eens hiaten, genres van spellen die niet vertegenwoordigd zijn. Wij zijn er ons van bewust dat we erg weinig wargames kunnen aanbieden, maar daar het publiek van SpinLi hier niet echt om vraagt, is dit geen probleem. Anderzijds zijn er de historisch diepuitgewerkte spellen, waarvan Sigismundus Augustus er ééntje is. Ook hier zou SpinLi op het eerste zicht niet de ideale club voor zijn, ware het niet dat achter dit spel een erg stevige euro-game schuilgaat. Uiteraard leert u in dit spel héél wat zaken die u niet wist over de Poolse geschiedenis uit de 15-16de eeuw.
Als u de doos ziet, dan loopt u waarschijnlijk ook niet meteen warm om het spel op tafel te brengen, het materiaal daarentegen kan ons wel bekoren. Het is degelijk, de kaarten zijn op zich duidelijk en gelukkig zijn ook Engelstalige kaarten voorzien (zowel speel- als overzichtskaartjes). Het cultuur-historisch museum van Polen dat dit spel op de markt brengt heeft dan ook vooral trouw willen zijn aan de tijdsgeest en de sfeer die bij die periode hoort. Eén minpuntje misschien als zijnde spellenverzamelaar, het formaat van de doos is weer zo ééntje dat we niet hadden. Het past dus eigenlijk nergens fatsoenlijk op of onder. Dat gezegd zijnde, moeten we het vooral gaan hebben over hetgeen dat er wel toe doet, het spel zelf.
We beginnen met een negatief puntje, de spelregels. Ik veronderstel dat ze wel volledig zullen zijn, maar na drie leesbeurten (!!! dat gebeurt zelden dat ik dat moet doen) heb ik nog steeds niet alles door. Misschien wordt alles veel duidelijker als we het spel zelf op tafel kunnen brengen, maar de hoeveelheid aan latijnse termen die bij bepaalde acties of kaartjes horen maken het er niet makkelijker op. Enkele afbeeldingen meer zou aangenamer geweest zijn, zowel voor de verstaanbaarheid als het leesgemak. Dat gezegd zijnde geef ik u graag een overzichtje van het spel.
Het spel verloopt over 8 ronden (jaren of Sejm zoals ze het hier noemen). U kan ook een verkorte vorm spelen met slechts 4 Sejmkaarten. Deze Sejmkaarten staan voor de periodes na de dood van koning Sigismund I van Polen. Ze fungeren als een soort van gebeurteniskaarten die bepaalde positieve en/of negatieve zaken met zich meebrengen. Elke ronde bestaat uit z'n beurt uit 9 fasen : 1) Initiatieffase : startspeler doorschuiven, nieuwe Sejmkaart, Royal Demand kaart en figuren openleggen. (niet gebruikte figuren uit vorige ronde worden afgelegd). De royal demand kaarten vertellen u de zaken die u dient te verzamelen tijdens de ronde om punten te kunnen scoren.
2) Inkomsten : standaard krijgen de spelers 2 ducaten, maar ze kunnen er extra verzamelen vanuit één van de Senatorial Office die ze controleren
3) Trekken : de spelers trekken 1 politiekkaart van één van de drie stapels naar keuze
4) Speciale acties : de spelers mogen 1 speciale actie spelen door een politiekkaart af te leggen door het gebruik van één van hun ecclesiastical courts (ik had het u gezegd wat de benamingen betreft). Deze acties worden onmiddellijk doorgevoerd en kunnen van volgende aard zijn (extra werker aanschaffen, startspelermarker nemen, een senator vermoorden, punten verdienen door ducaten af te leggen, geld incasseren, je buitenlandse betrekkingen versterken, je plaats in buitenlandse betrekkingen versterken, een huis blokkeren en enkele militaire acties)
5) Buitenlandse politiek : je mag je huismarker op één van de buurlanden placeren, eventueel extra markers na het afleggen van de juiste kaarten, bovendien krijgt de speler een upgrade in het standenspoor "buitenlandse zaken"
6) Acties : tijdens deze fase zetten de spelers om beurten hun 3 (misschien 4 na speciale actie) arbeiders in op de negen verschillende mogelijke acties. Een actie die reeds gekozen was, mag terug genomen worden, maar je betaalt 1 ducaat voor elke arbeider die er al staat. - Envoy : plaats een huismarker op een buurland - Patronage : neem een figurenkaart of koop er één van een tegenspeler om (je beschikt over de speciale acties van de figuren die je hebt) - Calling banners : neem één militaire unit uit de voorraad - Vacancy : plaats je huismarker op een vrij senatorial office (je krijgt 2 extra stemmen tijdens de stemronde) - Nobles'feast : zet je marker één stap vooruit op het senatorial support spoor, plus één voor elke juiste kaart die je afgeeft - Academy : neem 2 politiekkaarten van de stapels. Je mag de eerste bekijken vooraleer je de tweede neemt - Economist : je krijgt 3 ducaten (zit er twee keer in, wordt enkel dubbel gebruikt bij 5 spelers) - Parliamentary agitation : verschuif je marker één plaats op het Parliamentary support spoor, plus één voor elke juiste kaart die je aflegt
7) Sejm : - de stemmen waarover je beschikt worden geteld (afh. posities op de verschillende sporen) - extra stemmen voor het afleggen van de daarbij behorende kaarten - omkoopfase : de spelers bieden in de ene hand geld aan in de andere stemmen, de speler met het meeste geld koopt de meeste stemmen, de tweede koopt het tweede aantal stemmen, ... geld dat over is komt terug in je voorraad, stemmen die je niet kan verkopen zijn verloren. - stemmen : de spelers proberen hun posities in de nieuwe offices te verkrijgen door te stemmen. Alle spelers nemen een aantal stemmen in hun hand, de hoogste wint, alle stemmen worden afgelegd (gelijke standen worden altijd beslist door de Royal representative (beste op kroonspoor). Indien er voor een office wordt gestemd waarop een speler al een huismarker heeft liggen, krijg deze speler 2 extra stemmen daar. - royal demand : ook hiervoor wordt gestemd, met stemmen, geld en legers. Alle ingezette grondstoffen worden afgelegd - act of law : met de resterende stemmen wordt er voor of tegen gestemd, de spelers steken gelijktijdig hun duim omhoog of omlaag om de nieuwe wet goed of af te keuren. De wet kan gedurende de volgende ronde of het ganse spel gelden.
8) Scoren : - punten voor de offices die ze bezitten - punten voor de buurlanden waar ze hun marker op het kroonsymbool hebben liggen (meerderheid wint, tweede speler krijgt punten na de schuine streep)
9) Onderhoud van het leger : De kosten van een leger zijn gelijk aan de waarde die erop staat. Sommige voordelen stellen je in staat om bepaalde units niet te moeten betalen. Niet onderhouden units worden afgelegd.
Tenslotte heb je enkel nog het systeem van de gevechten. Je berekent de kracht van je leger (waarde units), daarna gooi je de dobbelstenen die je erbij optelt. Voor elke waarde van 5 breng je een slag toe. De spelers betalen voor de schade door units of militaire kaarten af te leggen. Nadien wordt de winnaar bepaald door de kracht terug te berekenen van de overblijvende units. Indien de aanvaller wint, gebruikt hij de speciale actie van de aanvalskaart (die een aanval inluidde). Indien de verdediger wint (of gelijke stand) gebeurt er niets meer.
Titel : Sigismundus Augustus, dei gratia rex Poloniae
Auteurs : Adam Kwapinski & Michal Sienko
Uitgeverij : Fabryka Gier Historycznych
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+
|