Een tijdje geleden deed ik hier op de blog al melding over het nieuwe spel van TMG : Kings of air and steam.
Een kickstarter die voorlopig nog niet in de handel te vinden is, maar toch al bij ons te spelen zal zijn. Ik zit dan
ook te popelen om deze titel op de speeltafel te krijgen. Als ik het spel in 't kort moet proberen voorstellen, zou
ik zeggen : een pick-up-and-deliver-game in de trant van Stoom, Age of Steam, ... met een portie Roborally ertussen
gegooid en dit in het mooi ogende jasje van de betere TMG spellen.
Nu moet u weten dat ik niet echt een grote fan ben van bovenstaande, vernoemde spellen ... en toch lijkt dit spel me zeker
de moeite waard. We gaan dan ook het spel eens van naderbij bekijken en dan kan u zelf beslissen of het iets voor u is of niet.
Kings of air and steam is overigens een spel dat van 2 tot en met 7 (!) spelers gespeeld kan worden, dat is niet niks voor dit type
spel. Altijd leuk als je toch met een grotere groep spelers bent en een steviger spel op tafel wil gooien. Vooralsnog heeft u het
waarschijnlijk altijd op 7 Wonders moeten houden.
In KoAaS komt er een uniek aspect bij aan het "haal-grondstoffen-op-verplaats-ze-met-je-trein-naar-de-gevraagde-stad" principe.
Je moet nu namelijk grondstoffen oppikken in fabrieken ergens te lande met een reusachtige zeppelin (en dit mag u echt letterlijk nemen), om ze nadien ergens te lossen in één van je handelshuizen en ze tenslotte via je spoorwegnetwerk te vervoeren naar de gevraagde stad. U krijgt hiervoor wederom inkomsten en diegene die z'n boeltje het beste in handen houdt, wint het spel.
Het spel bestaat uit vijf ronden die op zich weer bestaan uit 5 fasen. Na de laatste ronde wordt er ook nog een opschoonfase gespeeld, waarin je nog grondstoffen kan verpatsen en je geldbuidel aandikken. De fasen :
1) Nieuwe markt : trek drie nieuwe tegels en pas de vraagprijs van de grondstoffen aan. De grondstoffen die getrokken worden, worden stelselmatig meer waard (de waarde van grondstoffen gaat tussen 5 en 8 liggen).
2) Planningsfase : het roborally-gedeelte van het spel, elke speler legt vier bewegingskaarten gedekt onder z'n spelersbord om aan te geven welke bewegingen hij wil uitvoeren deze ronde. Hou rekening met de limiet van je zeppelin (aangegeven door diamantjes). Een beweging moet steeds volledig worden uitgevoerd, je mag zachte bochten nemen, maar geen "hoek" omslaan. Je mag niet eindigen op een stadsveld of op de rand van het speelbord, voor de rest zijn er geen andere restricties.
3) Bewegen en acties : om beurten draaien de spelers één voor één hun geplande kaarten om, ze bewegen hun zeppelin, laden of ontladen eventueel grondstoffen (ook hier rekening houden met limiet van zeppelin) en voeren één actie uit. Deze fase duurt uiteraard het langste, de spelers hebben de keuze uit 6 mogelijke acties :
- bouw een handelshuis (normale kost 4 dollar, indien reeds handelshuis tegenspeler aanwezig 7 dollar)
- upgrade zeppelin : betaal de kosten en schuif de steen één plaatsje verder, je kan nu meer diamanten gebruiken en meer grondstoffen vervoeren
- upgrade trein : betaal de kosten en schuif de steen één plaatsje verder, je kan de grondstoffen nu verder vervoeren
- verscheep goederen : verplaats de grondstoffen vanuit je handelshuis naar de gevraagde stad over je eigen treinnetwerk of dat van anderen (tegen betaling) en ontvang overéénkomstig met de marktprijs geld. Indien de stad helemaal voorzien is, wordt ze gewisseld met de tegels van de markt (als deze ook nog zijn opgebruikt, valt deze stad weg uit het spel)
- route aanpassen : verplaats je zeppelin één plaatsje en laad/los zoals in de bewegingsfase
- passen : ontvang 3 dollar van de bank
4) Opschoonfase :
- betaal 1 dollar voor elke grondstof in je zeppelin en in je handelshuizen
- alle actiekaarten komen terug op handen
- de startspeler schuift kloksgewijs door
5) Productie :
De fabrieken produceren extra goederen (standaard 1, maar als er in de markt liggen meerdere).
De markttegels worden nadien afgelegd en een nieuwe ronde kan beginnen (of einde spel).
Na een laatste verkoop van grondstoffen eindigt het spel en worden er punten uitgereikt :
- 1 punt per dollar
- 10 punten per gebouwd handelshuis
- volledige upgrade van zeppelin is 15 punten
- upgrade van trein level 4/5/6 is 5/15/30 punten
Titel : Kings of air and steam
Auteur : Scott Almes
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+
|