Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-02-2013
Uchronia (Iello)
Geen spiksplinternieuwe titel dit keer, maar een spelletje dat een tijdje in onze wachtkamer heeft gezeten. Dit omwille van twee redenen, het spel was erg vaak, erg snel uitverkocht, dus niet echt makkelijk (en tegen een fatsoenlijke prijs) voorhanden. Daarnaast hadden we reeds een spel in de collectie dat erg dicht aanleunt bij dit spel, wat het toch een beetje moeilijker maakte om de aanschaf te rechtvaardigen.
Het spel waarover we praten is Uchronia van Iello, een spel waarin de mens samen met de dino's leeft en tracht een machtige stad uit te bouwen. Het thema is, moet ik eerlijkheidshalve toegeven, flinterdun. Buiten de artwork is er weinig samenwerking tussen mensen en dino's op te merken. Qua spelconcept gelijkt dit spel dan weer enorm op Glory to Rome, een erg goed kaartspelletje dat vooral opvalt door z'n belachelijk lelijke artwork. Niet verwonderlijk dat de spellen zo op elkaar gelijken, want de auteur van beide spellen is dezelfde.
Carl Chudyk brengt met Uchronia een Glory to Rome light, alhoewel ik dit niet volledig correct vind. Ik denk gewoon dat Uchronia toegankelijker is voor een iets groter publiek omwille van het artwork en de iets éénvoudigere stapjes. Desondanks het feit dat het makkelijker lijkt, is het zeker geen makkelijk spelletje. Ook nu weer ga je trachten om gebouwen te bouwen die je punten opleveren. Maar vooraleer je dat kan doen, moet je grondstoffen verzamelen, een bouwgrondje kopen en zorgen dat je de juiste opdrachtkaarten kan spelen om de gewenste acties te mogen uitvoeren.
Er zijn vijf verschillende acties in het spel die op twee manieren kunnen worden uitgevoerd. Enerzijds kan je het commando geven door een bepaalde kaart uit te spelen (deze gaat de volgende ronde naar het algemene forum), anderzijds kan je activiteiten gaan verzamelen die je in staat stellen om commando's van andere spelers uit te voeren (dan moet je zelf geen kaart spelen). De kaarten waarmee het spel gespeeld wordt, bestaan uit drie delen : commando (activiteit) staat bovenaan, de actie in het midden en onderaan de grondstof die eraan vasthangt)
De mogelijke commando's zijn : - productie : je neemt één kaart uit het forum en legt het onder je bord als grondstof - exploreren : speel één kaart uit je hand en leg het onder je bord als grondstof - aanvallen : speel één kaart uit je hand, de spelers die hetzelfde commando hebben liggen, moeten een kaart in dezelfde kleur aan jou geven uit hun hand als ze dit kunnen, je krijgt bovendien ook nog één kaart uit het forum van die kleur, de gespeelde kaart neem je terug op hand - ruilen : verleg één grondstof naar je activiteiten - constructie : start een nieuw gebouw (kies er één uit de vitrine en leg een kaart van dezelfde kleur uit het forum af) of bouw aan een gebouw door grondstoffen (onder je bord) af te leggen bij het gebouw. Is er voldaan aan het aantal grondstoffen (1-3), dan leg je het gebouw aan de rechterkant van je bord. Vanaf nu geldt de actie die op het gebouw staat en scoor je de punten op het gebouw.
Al deze commando's worden nog versterkt door eventuele activiteiten die je boven je bord hebt liggen. Daarnaast krijgt diegene die de meeste activiteiten in een bepaalde kleur heeft de monopoliekaart. Ook deze levert wederom een extraatje op en één punt per kaart van die kleur.
Zo gauw een speler een aantal overwinningspunten heeft bijeen gesprokkeld (afh. aantal spelers) eindigt het spel en wint deze speler.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".