Spellen met een ietwat speciaal thema komen blijkbaar nooit alleen, zeker niet in een periode als die van Spiel. Zowel in Briefcase als in Ground floor duikt u de bikkelharde zakenwereld in. Ik kan u niet zeggen wie als eerste het thema heeft gekozen (ik vermoed Ground floor, aangezien deze al geruime tijd voor de beurs werd aangekondigd, gekickstarterd en geproduceerd enkele weken voor Essen), maar dat doet er eigenlijk niet zo erg veel toe. Indien je geen echte Wallstreet-man bent, zal je misschien dan ook een beetje door het thema moeten doorkijken. Beide spellen komen wel enkel qua thema overéén, de rest is iets totaal anders.
In Ground floor bent u een CEO van een bedrijfje dat het tot de top wil maken, u gaat door middel van worker-placement je eigen kantoorgebouw uitbouwen tot één toonaangevend bedrijf. Je gaat extra personeel kunnen aanwerven, speciale bureaus installeren die je extra's opleveren en je gaat de bikkelharde strijd met de andere spelers moeten aangaan om aan populariteit te winnen. Populariteit is in dit spel erg belangrijk want deze bepaalt de speelvolgorde en de doorslag bij eventuele gelijke standen.
Er is erg veel aan de gang in een spelletje Ground floor, dus ook dit spel zou ik niet direct zo maar iedereen voorschotelen. Samen met Terra Mystica is het ongetwijfeld het lijvigste spel uit de reeks die ik hier op de blog presenteer (en die stilletjes aan op z'n eind loopt). Een echte veelspeler zal ongetwijfeld z'n hartje kunnen ophalen in dit spel. Een spel bestaat uit 3 stadia, die op hun beurt uit 3 rondes bestaan. Elke ronde wordt dan nog eens opgesplitst in 5 fases. Het spel kan dus 9 ronden maximum duren, het kan ook sneller gedaan zijn, wanneer iemand erin slaagt om z'n vijfde verdiep van z'n kantoorgebouw te bouwen.
Fase 1 : inkomsten krijgen
- afhankelijk waar je CEO pion zich bevindt op de ladder krijg je tijdfiches (4 standaard voor de CEO en 3 extra voor elk personeelslid)
- als je verbeteringen in je kantoorgebouw hebt aangebracht die je in de inkomstenfase extra geld en/of info opleveren krijg je deze nu (geld en info zijn de twee dominanties in het spel, hiermee ga je alles moeten bekostigen)
Fase 2 : werknemers aanwerven
- in speelvolgorde mag iedereen werknemers aanwerven voor geld en info (zoals aangegeven op de huidige marktprijs)
- marktprijs stijgt telkens een speler een werknemer aanwerft
- de speler mogen meerdere werknemers aanwerven als ze dit kunnen betalen
- de werknemers moeten nog wel eerst geschoold worden (dus de tijdfiches zijn nog niet beschikbaar)
Fase 3 : zaken organiseren (het worker-placement gedeelte van het spel)
- je kan tijdfiches op je eigen speelbord inzetten en de actie onmiddellijk uitvoeren
- je plaatst tijdfiches op het algemene speelbord die tijdens de volgende fase worden afgehandeld
- het plaatsen van de fiches gaat in populariteitsvolgorde !!!
- je kan ten allen tijde een kamer herinrichten, dit levert je extra acties op op je eigen speelbord (kost 3 geld en 3 info)
Fase 4 : zaken uitvoeren
- de acties van het algemene speelbord worden uitgevoerd in een vaste volgorde (ik geef u hieronder een kort overzicht, zonder in te gaan op de manier hoe het allemaal precies werkt)
- consulting firm : hier kan je extra info gaan verzamelen
- advertsising agency : hier kan je je populariteit gaan boosten
- marketing bonus : de spelers krijgen hier een bonus in populariteitsvolgorde (geld, info, tijdsfiche, voorraadblokje of kamer inrichten)
- warehouse : voorraadblokje aankopen
- factory : de voorraadblokjes proberen te verkopen voor geld
- economic forecast : de economische voorspellingskaart wordt opengelegd
- retail outlets : de spelers die producten hebben aangeboden, kunnen ze misschien verkopen (afh. aantal klanten die op voorspellingskaart staan)
- construction company : je bouwt je kantoorgebouw uit met nieuwe verdiepen over verbeteringen (die je extra opleveren)
Fase 5 : herorganiseren (klaarmaken voor nieuwe ronde)
- tijdspionnen gaan van de borden, iedereen mag inkrimpen en werknemers ontslaan, nieuwe tijdspionnen nemen
- spelerspionnen terug naar het "no bonus"-vak, 1 voorraadblokje toevoegen aan het magazijn
- iedereen verliest 1 populariteit, pas het aantal werknemers die aan te werven zijn aan volgens economische voorspellingskaart
- leg nieuwe voorspellingskaart klaar, verplaats de rondepion, voeg nieuwe onderdelen voor het gebouw toe na ronde 3 en 6
Je merkt dat er wederom erg veel gaande is. Ik heb de spelregels echter al talloze keren gelezen (ook al aangezien we ze vertaald hebben naar het Nederlands), dus indien interesse, ga even langs bij BGG en download de regels (nadat je een duimpje hebt gegeven). Het zou me zonder meer te ver leiden om alle kleine details uit te leggen, maar alles staat prima aangegeven op het materiaal. Veel talenkennis is echter niet nodig aangezien alles qua tekst zéér beperkt is, het gaat vooral om de namen van de gebouwen of delen. De speler die op het einde van het spel overigens het meeste punten heeft, wint het spel. Dus je moet altijd in je achterhoofd houden dat bouwen het belangrijkste is van allemaal, want dit levert je de punten op.
|