Dit is misschien wel een bespreking waarop u heeft zitten wachten ... misschien ook totaal niet, want u heeft het spel niet in huis en zal het ook niet in huis halen voor belachelijk hoge prijzen (hoe goed het spel dan ook wel zou zijn). Fragor games maakt er de laatste jaren "een spel" van om zo snel mogelijk hun kopietjes van hun nieuwe spel uit te verkopen. Op luttele dagen tijd waren de 1000 pre-orders de deur uit en moest de minder freaky gamer lijdzaam toekijken hoe er druppelgewijs informatie over het spel gelost werd. Want het moet gezegd ... toen ik de pre-order plaatste, wist ik enkel de titel van het spel (en zelfs die heb ik maar half bekeken, gewoon mailen naar die twee gekke Schotse broers). Maar was het allemaal de moeite waard?
Laten we beginnen met het stokpaardje van de Lamontbroertjes : het materiaal. Dat is werkelijk om duimen en vingers van af te likken! De doos heeft een belachelijk grote omvang. Als dit de nieuwe standaard wordt, zullen menig zolder, kelder of livingkast moeten verbouwd worden om alles nog te kunnen stapelen. De doos zit echter niet helemaal vol, maar het is vooral om de stenen figuurtjes netjes en veilig weg te bergen dat ze zo omvangrijk is. Het speelbord is erg mooi en sfeervol geïllustreerd. Het moet gezegd dat het wel oogt als je het allemaal open legt. De rest van het materiaal is prima in orde en in typische Fragorstijl. Zo zijn de kaarten eerder in een kinderachtigere tekenstijl, maar dat stoort mij persoonlijk totaal niet. Zoals reeds gezegd, het hoort wel bij de firma. De stenen figuurtjes zijn sowieso de uitschieters, de trol en de wachter zijn mijn favorieten, maar ook de magiërs, de boeken en de heks zijn adembenemend. Misschien dat het groffe schilderwerk sommigen stoort, maar ik vind het wederom toepasselijk. Het moet niet allemaal te gelikt zijn voor mij. Wat het materiaal betreft, zat dit spel dus wel in de juiste prijscategorie als je hem in Essen aanschafte, maar om er nu de gevraagde bedragen voor neer te leggen, lijkt me het een beetje te veel.
Het spel dan maar, een coöperatief spel dit keer bij Fragor. Wij zijn ondertussen vertrouwt met het gamma aan coöperatieve spelen en ik kan u nu al verklappen dat dit niet het beste spel is, dat blijft in mijn ogen nog steeds Ghost stories. Maar wat je wel moet erkennen is dat dit spel voor het eerst een deckbuildingsysteem gebruikt in een coöperatief spel, dat heb ik volgens mij nog niet gezien. Of het al dan niet werkt, kom je straks nog wel te weten. Op het eerste zicht deed dit spel me erg denken aan Shadows over Camelot of Mousquetaires du Roy, waar je ook op verschillende locaties het onheil probeert te voorkomen. Winnen is niet evident, maar als je de schade al weet te beperken, dan ben je goed bezig. Datzelfde gevoel heb je ook hier, het is dweilen met de kraan open. Je kan dan ook enkel winnen als je de heks verslaat, maar hebt héél wat manieren om het spel te verliezen : als je 2 toverboeken verliest, indien er twee slechte pionnen op het einde van hun spoor terechtkomen, indien de heks haar toren bereikt en als je een slechte kaart dient te trekken maar deze niet meer voor handen is.
Ik geef u ook graag even een kort overzicht van een speelbeurt. Kort en onvolledig zeg ik er al even bij, want er zijn wel wat kleine regeltje om mee rekening te houden. Het spel speelt wel vlot als je de regels bij de hand houdt en zijn niet moeilijk eens je bezig bent, maar het zijn er wel wat.
Als je aan de beurt komt, voer je de volgende acties in volgorde uit :
- stuur een kaart naar de toren van de heks
- speel of leg magiekaarten af
- vul de magiekaarten terug aan
(deze laatste stap kan worden onderbroken als er een gevecht ontstaat met de heks)
1) De speler moet één van de kaarten uit de rij magiekaarten naar de toren van de heks sturen. Bovenaan staan een zon- of maansymbool. Op deze manier zal de kracht van de magiërs (zon) of die van de heks (maan) vergroten als het tot een gevecht komt.
2) De speler mogen de resterende magiekaarten in een volgorde naar keuze gebruiken om acties uit te voeren. Ze mogen ook de kaarten afleggen zonder de bijhorende actie uit te voeren, maar op het einde van hun beurt mogen er slechts 2 kaarten over blijven. In je beurt moet je ervoor zorgen dat je zeker één keer bewogen hebt of de slechte pionnen gaan weer een stapje vooruit zetten (tenzij je in een dorp bent).
De mogelijke acties :
- bewegen van een stad naar de wildernis of een dorp (niet rechtstreeks naar een andere stad)
- bewegen naar een locatie (komen pas open te liggen nadat je ze gevonden hebt tussen de dorpen en leveren een speciale actie op)
- magie : hiermee kan je je persoonlijke toverstaf opladen (die je ten alle tijde kan gebruiken om één van de basisacties extra uit te voeren) OF om een slechte pion terug te dringen op één van de sporen (hiervoor trek je een steen uit het zakje, maansteen gebeurt niets- zonsteen één plaats terug)
- invloed : invloed wordt gebruikt om je deck aan te vullen met helpers die je in de dorpen haalt. Vanaf het moment dat er voldoende invloed is bijeen gesprokkeld, sluiten de helpers zich bij jou aan en verdwijnen ze in de trekstapel (één kaart onmiddellijk ter beschikking)
- op zoek naar toverboeken : sommige kaarten laten je toe om te kiezen of je één van bovenstaande basisacties uitvoert of een toverboek een plaatsje verschuift naar de goede kant. Indien de toverboeken bepaalde plaatsen passeren krijg je toverkaarten (die je extraatjes opleveren), bereikt het boek de eindplaats, dan win je het toverboek (je hebt ze nodig om de heks te gaan bekampen op het einde van het spel)
3) De vitrine van magiekaarten wordt aangevuld, indien er meer dan drie slechte kaarten worden getrokken, verschuiven de slechte pionnen en de trol een plaatsje. Komen deze slechte pionnen of de trol op een toverboek terecht, gaat het boek verloren voor altijd. Indien je de vitrine niet volledig kan aanvullen, volgt er een strijd met de heks.
Strijd met de heks :
- de slechte magiekaarten worden afgelegd, maar eerst worden ze nog uitgevoerd (verplaatsingen slechte pionnen en trol)
- de slechte pionnen en/of trol waar geen magiër staat, gaan één plaatsje vooruit
- er wordt een extra slechte kaart toegevoegd aan je kaartenstapel
- bepaal de kracht van de heks (maansymbolen op kaarten, stenen trekken en maanstenen toevoegen) en die van de magiërs (zonsymbolen op kaarten en zonstenen) en vergelijk ze. Bij winst voor de magiërs krijgt de heks steun van één van haar onderdanen voor de volgende ronden en worden de boeken allemaal een plaatsje naar de goede kant geschoven. Bij verlies hangt het ervan af hoe groot het verschil in kracht is tussen goed en kwaad (0-4 de heks zet één stapje richting top toren, 5-9, de heks zet twee stapjes, 10+ het spel is onmiddellijk verloren). Als de heks klimt naar de top van haar toren vergroot haar kracht en wordt er een onmiddellijk effect uitgevoerd (en neem van mij aan dat je dit liever hebt).
Hoe je het spel kan verliezen, heb ik al even aangehaald, maar je kan (hoop ik toch) het spel ook winnen. Hiervoor dien je volgende zaken te regelen :
- verzamel minstens 4 toverboeken
- verzamel met alle magiërs in het dorp waar de locatiekaart "de toren van de heks" zich bevindt (dus deze moet je wel eerst vinden)
- vecht een finale strijd uit met de heks (elk boek telt als een zonsymbool, voor de rest is dit als eender welk ander gevecht met de heks)
|