Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-12-2012
Myrmes (Ystari)
Myrmes, ofte "het spel van de mier" is een typische euro-game die zeker en vast past in het kraam van één van onze favoriete uitgeverijen, nl. Ystari games. In het spel tracht je om ter meeste punten te scoren door je mieren op te leiden tot werkers, soldaten, voedsters, feromonen te verspreiden, prooien te gaan vangen, ...
Laat ons eerst misschien beginnen met te zeggen dat je wederom mooi materiaal krijgt in dit spel. Er zijn kleine plastic mieren voorzien, héél wat blokjes, een overzichtelijk speelbord en leuke dobbelstenen en tegels. De opdrachttegels en de prooien daarentegen vind ik nogal sober, het werkt allemaal wel, maar het is nogal bleekjes (letterlijk en figuurlijk). De persoonlijke spelersborden zijn daarentegen weer netjes uitgewerkt, de acties staan er iconografisch op vermeld, wel even wennen wat alles doet, maar het is eigenlijk prima uitgevoerd als u het ons vraagt. De startopstelling verandert ook afhankelijk van het aantal spelers op het algemene speelbord en ook dit is op zich netjes en duidelijk uitgewerkt.
Het spel is opgebouwd rond drie jaren die worden gespeeld. Elk jaar is opgedeeld in de vier seizoenen, waarbij er drie gelijklopende seizoenen zijn (lente, zomer en herfst) en een scoreseizoen (winter). Elk seizoen is op z'n beurt dan nog eens opgesplitst in zes fasen. Het lijkt nogal veel, maar het valt allemaal best mee. Eens je er een rondje op zitten hebt, is het meeste wel duidelijk.
1) gebeurtenis : elk seizoen wordt er een nieuw evenement gekozen door middel van een gegooide dobbelsteen. De spelers mogen deze nog aanpassen door larven die ze ter beschikking hebben in te zetten. Deze evenementen ga je tijdens het seizoen kunnen gebruiken aangezien ze bij de verschillende acties voor een extraatje zorgen (ik ga deze nu niet allemaal overlopen) 2) geboortes : de spelers plaatsen hun voedsters op de geboortesporen of in het atelier (voorbereiding op fase 5). Afhankelijk van waar ze ze plaatsen, krijg je extra larven, soldaten of werkers ter beschikking 3) werkers : om beurten gaan de spelers hun werkers inzetten, zie het gerust als de actiefase. Ze hebben keuze uit een aantal acties : - mierenkolonie : afhankelijk van het niveau van de kolonie krijg je een bonus - uitgang : de spelers beslissen dat een werker buiten de mierenhoop moet gaan om prooi te gaan zoeken, feromonen te gaan plaatsen, een speciale tegel te gaan plaatsen of feromonen van tegenstanders te verwijderen. De werkers die buiten gaan mogen drie stappen zetten op het centrale speelbord, vertrekkende vanuit één van hun uitgangen (je begint met één, maar kan er bijbouwen). Kom je op een prooi terecht dien je afhankelijk van de prooi een aantal soldaten af te geven en krijg je er voedselblokjes voor terug. Feromonen zijn tegels die je kan leggen, zo kan je makkelijker en sneller terrein bestrijken aangezien het slechts als één bewegingspunt geldt om hierover te gaan en brengen extra voedselblokjes met zich mee. De speciale tegels kan je plaatsen en leveren je punten op. Feromonen kunnen ook opgeruimd worden indien ze leeg zijn. 4) oogsten : de blokjes worden van de speciale tegels genomen en gaan naar de eigenaar, of je scoort overwinningspunten 5) atelier : als je hier voedsters hebt geplaatst tijdens fase 2 kan je een upgrade gaan doen op één van de vier domeinen : - tunnel : een nieuwe uitgang bouwen op het algemene speelbord en je krijgt een aardeblokje - mierenkolonie niveau : je laat het niveau van je kolonie stijgen en kan extra inkomsten verwerven als je later voor deze actie kiest - nieuwe voedster : je krijgt een nieuwe voedster uit de voorraad voor 2 larven en 2 voedselblokjes, deze kan je in de volgende ronde al inzetten - doel : je plaatst je voedster bij de opdrachten, deze dienen in volgorde te worden uitgevoerd (level 1,2 en 3) en je krijgt er overwinningspunten voor. 6) einde van de ronde : alles wordt in gereedheid gebracht voor de volgende ronde. 7) winter : enkel als vierde seizoen natuurlijk, de spelers dienen een aantal grondstoffen af te geven die ze in de voorgaande seizoenen hebben vergaard, zijnde 4,5 en 6 voedselblokjes in de jaren 1,2 en 3. Er kunnen soldaten worden opgeofferd om één voedsel minder af te geven. Indien je niet voldoende voedsel kan afgeven, verlies je 3 punten per tekort.
Nadat er een jaar is afgelopen worden de seizoensdobbelstenen hergooid en start een nieuw jaar. Na drie jaren eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".