Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-11-2012
Terra mystica (Feuerland spiele)
Ik durf af en toe wel eens een voorspelling doen en bij deze geef ik u dit al mee : Terra Mystica is de Trajan van 2012! Voor sommigen is dit misschien al voldoende om te stoppen met lezen, een pre-order ergens te plaatsen (want het spel is op dit moment (31/10) uitverkocht) of naar uw plaatselijke spellenboer te hollen. Opgelet! Het spel kent z'n prijs en zit dan ook in een hoge prijsklasse, zo'n 65 à 70 euro om precies te zijn, dat is wel de moeite als u het mij vraagt. Maar bent u een liefhebber en koopt u jaarlijks maar enkele spellen die echt wel waar zijn voor hun geld, dan is dit er zeker ééntje van.
U zal ogen en oren te kort komen om alles te volgen wat dit spel herbergt. Ten eerste ben ik enorme fan van de Duitse kwaliteit, mooie houten componenten, duidelijke symboliek, erg lijvige maar duidelijke spelregels (pluim hiervoor), erg veel variatie mogelijk door de verschillende facties waarmee je kan spelen. Er zijn talrijke fiches die je voordelen geven bij diverse acties : stadsfiches, scoretegels, bonuskaarten, favorietentegels, actietegels, ...
Het idee achter Terra Mystica is dat u uw land gaat uitbreiden en hierop gebouwen plaatsen. Elke factie heeft echter z'n eigen soort van gebied waarop hij enkel kan bouwen. Het komt er dus op aan om eerst grond te gaan omvormen en dan te gaan bouwen. Hiervoor ga je allerlei zaken moeten doen en je gaat handen (en acties) te kort komen om alles te doen. Bovendien leveren sommige acties tijdens een welbepaalde ronde extra punten op, dus een goeie timing is ook noodzakelijk om puntjes te sprokkelen. U gaat ook weer proberen om op cultuursporen tot bovenaan te geraken, zodat u met de grote punten gaat lopen. U probeert kracht te winnen door bijvoorbeeld dichter bij je tegenstrevers te bouwen, want die kracht heb je nodig om acties gaan uit te voeren. U merkt het al aan deze korte beschrijving dat u met veel rekening zal moeten houden.
Concreet zijn er zes speelronden, die op hun beurt bestaan uit drie fasen : 1) inkomsten 2) acties 3) cultbonussen en opschoonfase
1) Tijdens de inkomstenfase krijg je werkers, geld en priesters. Deze kan je netjes aflezen van je spelersbord, vergelijkbaar met Eclipse bijvoorbeeld. Des te meer je bouwt, des te meer inkomsten worden er vrij gespeeld. Je krijgt extra inkomsten met sommige favorietentegels, door kracht af te geven (mag ten allen tijde in je beurt overigens).
2) Tijdens de actiefase voeren de spelers om beurten acties uit. Ze hebben keuze tussen acht verschillende acties. Ze mogen de volgorde kiezen en elke actie mag meermaals worden uitgevoerd in een ronde. Enkel als je past, mag je geen verdere acties meer ondernemen. - transformeren en bouwen : je transformeert aangrenzend land aan je eigen landschapstype (kosten betalen) en plaatst er een gebouw (huisje) op nadat je de kosten hiervoor ook hebt betaald. - voortgang op het scheepsspoor : betaal de kosten en zet je één stapje hoger op het spoor, je kan nu aan verder gelegen gebieden langs de rivier geraken aangezien deze nu ook als aangrenzend worden beschouwd - de ruilprijs voor spades verlagen : betaal de kosten en verlaag de wisselratio voor spades (spades heb je nodig om grond te transformeren) - een gebouw opwaarderen : je betaalt de kosten en ruilt het bestaande gebouw met een nieuw. Let wel dat je oude gebouw terug naar je spelersbord gaat en extra inkomsten terug zal afdekken. - een priester naar een cultspoor sturen : je mag op het spoor stijgen, maar bent de priester wel kwijt voor het ganse spel - krachtacties : je spendeert krachtpunten door de krachtblokjes te verhuizen in de cirkel (systeem vergelijkbaar met Trajan, maar niet volledig hetzelfde) om de acties die op het speelbord staan afgebeeld uit te voeren. Als je de actie hebt uitgevoerd, worden ze afgedekt, zodat elke actie maar één keer kan worden ondernomen. - speciale acties : staan op bonuskaarten of favorietentegels afgebeeld en kunnen één keer per ronde worden gebruikt - passen : de speler die eerst past, neemt de startspelermarker voor de volgende ronde en kiest een nieuwe bonuskaart nadat hij z'n oude heeft weggelegd.
Daarnaast kan je ook een stad oprichten : dit gebeurt automatisch zo gauw je dorp een kracht heeft van zeven (afh. van de gebouwen waaruit het bestaat). Je kiest een stad en plaatst deze bij je dorpje. Ook deze stad gaat je weer voordelen bieden en laat je toe om op één cultuurspoor tot helemaal bovenaan te gaan. (je moet hiervoor een stad hebben).
3) De cultbonussen worden uitgedeeld. Deze zijn zichtbaar vanaf het begin van het spel dus je weet waar je naartoe moet werken.
Na zes ronden volgt er nog een slottelling met punten voor de cultuursporen en de speler met de grootste aaneengesloten gemeenschap. Elke drie munten leveren ook nog een punt op. De speler met de meeste punten wint het spel.
Uiteraard kan ik niet alle regeltjes hier gaan uitleggen, maar ik denk dat deze bespreking u al een duidelijk beeld geeft van wat er allemaal gaande is in Terra Mystica. Bent u een veelspeler die dit soort spellen wel weet te smaken? Niet twijfelen dan!
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".