Harun al-Rashid was de vijfde kalief van de Abbasid Dynastie. Hij regeerde over het Midden-Oosten tussen de jaren 786 en 809. Zijn heerschappij besloeg diverse domeinen zoals cultuur, wetenschap en politiek. Z'n leven en z'n bekende hof werden een inspiratie voor de verhalen van "Duizend en één nacht".
In Al Rashid, nemen de spelers de rol aan van belangrijke families die hun familieleden inzetten voor handel, reizen en uiteindelijk het uitoefenen van invloed over het hof van de krachtige leider.
Al Rashid is een strategisch spel, met een kleine geluksfactor, gebaseerd op worker-placement, invloeds- en grondstofmanagement en het efficiënt proberen te scoren van overwinningspunten. Als het hoofd van een familie, heeft elke speler drie verschillende "arbeiders" ter beschikking. De sage, de handelaar en de pasha. Elke arbeider heeft z'n eigen invloedswaarde en wordt geplaatst op de kaart van het Midden-Oosten om grondstoffen te verzamelen of om meer arbeiders te verwerven of deel te nemen aan de regering. Er zijn verschillende domeinen waarbinnen men z'n stempel kan gaan drukken : intrigue, oorlog, wetenschap, handel en politiek.
Het spel verloopt over vijf ronden, die elk zijn verdeeld in twee fasen : de plaatsingsfase en de uitvoerfase. Op z'n beurt wordt elke fase dan nog eens onderverdeeld in verschillende rondjes. Tijdens de plaatsingsfase zetten de spelers hun arbeiders op het bord. Tijdens de uitvoerfase kiezen de spelers om beurten welke actie zal worden uitgevoerd. Elke actie kan gekozen worden door vijf verschillende spelers, maar slechts de top drie (invloed vergelijken) zal de actie echt mogen uitvoeren. Tijdens het plaatsen kunnen arbeiders worden toegevoegd om de invloed te verhogen. Des te hoger je invloed, des te beter het effect van de desbetreffende actie.
De geografische plaatsen op de kaart leveren grondstoffen (hout, potten, metaal, kruiden en zijde) en kunnen gebruikt worden voor de handel. De dominerende speler (meeste invloed) krijgt drie verschillende grondstoffen of alle grondstoffen van één soort, de tweede speler krijgt twee verschillende grondstoffen en de derde speler slechts één grondstof.
Deze grondstoffen kunnen gebruikt worden om meer arbeiders aan te schaffen of meer invloed te krijgen in de diverse domeinen aan het hof. Deze domeinen zorgen voor extraatjes tijdens het spel (sommigen onmiddellijk effect, andere blijvende effecten tijdens het spel). Ook hier geldt dat de dominerende speler enorme voordelen haalt.
De spelers moeten ook goed uitkijken hoe ze hun grondstoffen beheren, er is geen geld in het spel, dus indien er geruild wordt, is er geen mogelijkheid om terug te geven. Goed tellen en plannen is du aangeraden.
Elke ronde zullen er rovers tevoorschijn komen op diverse plekken op de kaart. Spelers zullen dus soldaten moeten inhuren die kunnen gebruikt worden om de rovers af te houden. Spelers krijgen punten wanneer ze arbeiders aanschaffen of aan het hof invloed winnen. De speler die dit na vijf ronden het beste deed, wordt de winnaar.
|