Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
06-11-2012
Lady Alice (Hurrican)
Het tweede deductiespel uit de reeks, na P.I. van Treefrog. Zoals reeds daar vermeld ben ik hierin bijzonder slecht, maar na het lezen van deze spelregels ben ik toch blij gezind en kan ik eigenlijk niet wachten om het spel een keertje te proberen. Hurrican is gekend van z'n Mr. Jack spellen en ook dit spel heeft terug dezelfde artwork gekregen, dat kunnen we enkel toejuichen. Ook de personages in het spel kennen we vanuit de andere spellen.
Sherlock Holmes zelve nodigt ons uit om zaken op te lossen. Met de ruime achtergrondinfo ga ik u hier echter niet lastig vallen. Het spel bevat een speelbord, een ringband waarin alle verdachten, plaatsen, tijden en voorwerpen staan, aanwijzingskaarten, visitekaartjes van Sherlock en elke speler krijgt een oordeelmap en negen deductiefiches (met waarden 0,0,0,1,1,1,2,2,2). Meer heb je niet nodig voor dit spel. Elke speler krijgt een aanwijzingskaart (1 speler een verdachte, 1 een plaats, 1 een tijdstip en 1 een voorwerp).
Het spel bestaat uit een aantal beurten, die op hun beurt zijn onderverdeeld in drie fasen : 1) de vermoedens : de startspeler neemt de ringband en legt een willekeurige combinatie van verdachte, plaats, tijd en voorwerp. Daarna zegt hij luidop de combinatie die hij vormde. Hij mag z'n eigen aanwijzingskaart erin stoppen of niet. Je mag geen combinatie kiezen die een voorganger koos en ook geen combinatie waarvan geweten is dat alle aanwijzingen al zeker fout zijn.
2) mijn oordeel De andere spelers geven nu met hun oordeelmap aan of hun
aanwijzingskaart in deze combinatie zit of niet door een lachende en bedenkelijke Sherlock te tonen. De startspeler neemt alle oordeelmappen, schudt ze en
legt ze dan open op het speelbord. Op deze manier komt iedereen iets
meer te weten over deze combinatie. Als er enkel valse beschuldigingen zijn, worden alle aanwijzingen afgedekt met een visitekaartje op het speelbord (op het speelbord staan alle mogelijke aanwijzingen)
3) het spelen van deducties Te beginnen met de speler links van de startspeler krijgen de spelers nu de mogelijkheid om deducties te delen en zo de puzzel op te lossen. Je kan kiezen uit volgende dingen : - een fiche leggen bij een aanwijzing - zeggen "ik pas" - een beschuldiging wagen
Als je en fiche legt, is dit definitief (je kan hem niet meer verleggen of wegnemen). Een vak kan slechts vier fiches bevatten, aan het eind van het spel leveren de fiches met een 1 en 2 respectievelijk deze punten op als je de juiste aanwijzingen hebt gekozen. Als je fiche legt, leg je deze steeds gesloten. Ligt er reeds een fiche, dan draai je deze open.
Als je past, kan je even afwachten wat de andere spelers doen. Als je nadien terug aan de beurt bent, kan je wederom een fiche leggen of terug passen. Passen alle spelers na elkaar, dan is de fase volledig afgelopen.
Een beschuldiging wagen is zeer gevaarlijk, maak je een fout, dan scoor je sowieso geen fouten. Ga je toch een beschuldiging uitvoeren, dan vermeld je de vier aanwijzingen die je denkt. De spelers voeren dan hetzelfde uit als bij fase 2 (mijn oordeel). Komen er enkel lachende Sherlocks te voorschijn, is de zaak opgelost. Zo niet, ben je verloren en gaan de deducties door met de andere spelers.
Heeft iedereen gepast in de deductiefase, volgt er een volgende ronde waarbij de volgende speler een combinatie in de ringband maakt.
Als de zaak wordt opgelost, door een beschuldiging in de deductiefase of in de vermoedensfase, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld. - elke speler toont z'n aanwijzing - fiches bij foute aanwijzingen worden verwijderd - fiches van spelers die een foute beschuldiging deden worden verwijderd - overgebleven fiches worden omgedraaid (fiches met waarde nul worden verwijderd) - de spelers tellen hun fiches op - 2 bonuspunten als je fiches hebt op alle juiste aanwijzingen - een bonuspunt als je de juiste combinatie maakte tijdens de vermoedensfase - bij een juiste beschuldiging (in de deductiefase) scoor je drie bonuspunten
De speler met de meeste punten wint het spel!
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".