
De titel is mooi vertaald in het Nederlands naar "Valsspeelmot". Het is een klein doosje in de Drei Magier-reeks die we kennen van Kakkerlakkensalade, Haai alarm, Tarantula Tango, ... In dit doosje vindt u weer een alleraardigst kaartspelletje, maar ik heb er toch wel mijn bedenkingen bij. (zeker als je het in clubverband zal gaan spelen).
In Mogel Motte komt het erop neer dat je moet valsspelen, je moet kaarten uit je hand laten verdwijnen. Merkt niemand het op, prima. Indien wel, dan wordt je hier voor gestraft. Leuk idee, slechte uitvoering. Kaarten wegmoffelen in truien, op de grond gooien, ... daar houden wij als spelliefhebber niet van. Persoonlijk denk ik dat dit een zeer leuk spel zou zijn geweest als men de "wat een familie"-variant zou gebruiken (meer hierover later).
In Mogel motte proberen spelers dus hun hand zo snel mogelijk leeg te spelen. Ze doen dit door om beurten kaarten af te leggen op een gezamenlijke aflegstapel. Je mag enkel een kaart afleggen met een waarde net ééntje hoger of net ééntje lager dan de bovenste kaart van de aflegstapel (waarbij je op een vijf ook een één kan leggen en omgekeerd aangezien dit de hoogste kaarten zijn). Daarna neem je een kaart van de trekstapel. Zo gaat het natuurlijk niet echt vooruit om je hand leeg te spelen, dus gooi gerust een kaart op de grond, verstop ze waar je maar kan. Zo lang je hand met kaarten maar boven tafel blijft, je niet meer dan één kaart tegelijk wegmoffelt en de laatste handkaart mag niet weggestopt worden.
Eén speler is de bewakingskever en houdt de spelers goed in het oog. Betrapt hij een speler op valsspelen, wordt het spel even stilgelegd (de andere spelers mogen op dit moment niet valsspelen) en wordt er gecontroleerd of de speler effectief heeft valsgespeeld. Is hij betrapt, dan neemt hij de kaart terug op handen, net als een handkaart van de bewaker. Is de beschuldiging ten onrechte, dan neemt de bewaker een extra handkaart van de trekstapel.
De bewaker mag zelf niet valsspelen en er mag ook niet geklikt worden in het spel. Dit is in grote lijnen het spel. Enkele kaarten bieden ook nog wat extra's (zoals hieronder vermeld). Je speelt net zoveel ronden als er spelers zijn. Een ronde eindigt als een speler al z'n kaarten heeft laten verdwijnen. Voor elke kaart op handen krijgen de andere spelers 1 strafpunt, voor een actiekaart 5 strafpunten en een valsspeelmot-kaart 10 strafpunten. De speler die na al de ronden het minste strafpunten heeft, wint het spel.
Speciale acties van de kaarten : - Valsspeelmot : mag niet op de aflegstapel gelegd worden of doorgegeven, moet dus weggemoffeld worden - Spin : aansluitend één handkaart geven aan een andere speler - Mug : alle spelers slaan zo snel ze kunnen op de aflegstapel, de laatste krijgt van elke medespeler een kaart - Kakkerlak : alle spelers leggen gelijktijdig een kaart met dezelfde waarde als de kakkerlak af, enkel de snelste mag z'n kaart laten liggen, de anderen nemen hun kaart terug - Mier : alle spelers nemen een extra kaart van de trekstapel, behalve de speler die de mier uitspeelt
Titel : Mogel Motte Auteurs : Emely en Lukas Brand Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 7+ Speelduur : 15-25 minuten
|