Het was beduidend stil op de stand van HiG in Essen vorig jaar. Weinig of geen deftige releases, maar dat is niet erg, als je weet dat ze het betere materiaal hebben bewaard voor Nürnberg. Deze tactiek werd overigens ook gehanteerd door Aleaspiele (met hun Burgund & Artus). In Nürnberg werden met de nodige festiviteiten enkele nieuwe zaken aangekondigd. Je kon er niet naast kijken, 10 jaar Carcassonne, de grootste melkkoe in de stal, zorgde voor nog uitbreidingen en extraatjes. Waar wij als spellenliefhebbers echter naar uitkeken, was Pantheon, de nieuwe bigbox game van HiG.
Het heeft uiteindelijk nog een maandje of twee geduurd vooraleer het spel volledig klaar was, maar het resultaat mag zeker gezien worden. Met Pantheon slaan we terug de weg in van Titania en Egizia, die me beiden wisten te bekoren. Ook in dit spel gaat u weer puntjes trachten te sprokkelen alsof het een lieve lust is. U gaat op een maagdelijk speelbord uw voetsporen letterlijk en figuurlijk achterlaten om in de Griekse wereld uw zuilen over het land te verdelen. Deze leveren u uiteindelijk overwinningspunten op, gedurende uw tocht kan u echter de hulp inroepen van goden en halfgoden, elk met hun eigenschappen en extraatjes.
Wat onmiddellijk opvalt aan Pantheon, is de grootte van de doos. Het is nog steeds de standaard rechthoekige doos, die we al kenden van z'n voorgangers, maar ze is vooral een stukje dikker en dit is ook nodig gezien het materiaal. U krijgt een speelbord, 48 houten zuilen en 48 houten voeten in de vier kleuren, 4 telstenen, 1 tempel en 1 grote voet, 8 volkerenfiches, 32 offerfiches, 40 buitfiches, 40 godenfiches, 21 halfgodenfiches, 4 puntenmarkers, 6 bonusfiches, 75 actiekaarten, 7 bijzondere geldkaarten, 8 volkerenkaarten, 1 stoffen zak en 4 spelregelsamenvattingen. Een hele hoop dus.
Een spel Pantheon verloopt over 6 ronden, waarin er telkens met één volk wordt gespeeld. Elke ronde bestaande uit 3 fasen, opbouw van volk, de bloeitijd, teneergang van het volk. Dit lijkt op het eerste zicht misschien ingewikkeld maar dat is het niet.
De spelregels op zich zijn weer zeer eenvoudig en rechtlijnig. Een speler kan in z'n beurt slechts één van de vier mogelijke acties uitvoeren : 1) een beweging uitvoeren 2) inkopen doen 3) een godenfiche aanschaffen 4) 3 kaarten trekken
1) een beweging uitvoeren : de speler krijgt de grote voet (1 stap), speelt eventueel extra bewegingskaarten uit (2 stappen per kaart) en zet zoveel voeten op het speelbord, vertrekkende vanuit de tempel. De voeten moeten uit de persoonlijke voorraad komen en steeds op het reeds gebouwde netwerk aansluiten. Kom je op een zuilplaats terecht, mag je een zuil plaatsen uit je voorraad. Kom je op een buitfiche, krijg je de bijpassende bonus. Indien deze actie wordt gekozen, mogen ook de andere spelers een bewegingsactie maken volgens de regels. Op elk veld mogen maximum twee voeten of zuilen staan (van verschillende kleuren)
2) inkopen doen : de speler koopt door middel van geldkaarten offerfiches, voeten en zuilen uit de algemene voorraad of zelfs het plaatsen van voeten en zuilen door te betalen. (1 voor leeg veld, 2 geld voor reeds bezet veld)
3) een godenfiche aanschaffen : door het uitspelen van godenkaarten en in bezit hebben van offerfiches kunnen de openliggende godenfiches worden aangekocht. De prijs staat op elke fiche vermeld in de vorm van de hoeveelheid die je van een bepaalde god moet hebben. (bv. vier maal dezelfde en nog één andere god)
4) 3 kaarten trekken
De spelers blijven deze acties herhalen tot alle godenfiches zijn aangeschaft of alle buitfiches verzameld zijn die beschikbaar waren. De speler die het einde van een ronde inluidt, krijgt onmiddellijk 3 punten en geeft de tempel door aan de volgende speler die de volgende ronde zal starten. Alle voeten worden van het bord gehaald, de zuilen blijven staan, overgebleven godenfiches, buitfiches en halfgodenfiches gaan in de doos en worden niet meer gebruikt in het spel. Daarna start een volgende ronde. Na ronde 3 en 6 volgt er een waardering. Bij een waardering krijg je de punten zoals aangegeven op je halfgodenfiches en afhankelijk van het aantal gebouwde zuilen (1-3 = 1 punt per zuil; 4-7 = 2 punten per zuil; 8-11 = 3 punten per zuil, 12 = 4 punten per zuil).
De speler die na de tweede waardering het meeste punten heeft gesprokkeld, wint het spel.
Dit is in het zeer kort de gang van zaken in het spel, maar natuurlijk gaan de eigenschappen van de goden, de buitfiches en de volkeren die aan de beurt zijn, hier een beetje aan veranderen. Om u een idee te geven wat er zoal allemaal mogelijk is, een klein overzicht :
* bonus- en buitfiches : - leg het gegeven aantal zuilen en voeten uit de algemene voorraad in je persoonlijke voorraad - leg extra halfgodfiches op het speelbord, kan je deze bekomen neem je die met de hoogste waarde van het bord - neem de bovenste godenfiche van de stapel, zonder offers te brengen - neem een zuil uit de algemene voorraad en plaats deze ergens op het speelbord naar keuze - waardeer een opperfiche op naar één hoger niveau (je hebt ze in diverse waarde) - trek het gegeven aantal handkaarten bij - neem de bovenste speciale geldkaart (speciale geldkaarten hebben hogere waardes) - je hebt meer stappen ter beschikking bij de actie beweging
* volkeren : - Gallia : ofwel twee handkaarten trekken ofwel een godenfiche aanschaffen door enkel de bovenste waarde te betalen - Germania/ Graecia : alle spelers passen hun hand aan tot 7 kaarten (zowel positief, als negatief) - Aegyptus : de spelers mogen zoveel voeten en zuilen van hun persoonlijke voorraad met de algemene voorraad wisselen als mogelijk - Persia : de stapel met speciale geldkaarten wordt anders gesorteerd - Cartago : elke speler mag twee geld nemen - Iberia : elke speler mag een offerfiche met waarde 1 nemen - Roma : elke speler neemt twee handkaarten
Ook de godenfiches hebben op zich weer hun eigen mogelijkheden, die ga ik hier niet uit de doeken doen. Een overzicht hiervan krijgt u overigens bij de spelregels op een apart blad toegevoegd. Het is wel zo dat de mogelijkheden met symbolen netjes op de fiches te zien zijn en dat de meeste voor zich spreken.
Titel : Pantheon Auteur : Michael Tummelhofer Uitgeverij : Hans im Glück Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
|