
In Mille Grazie trachten de spelers om ter snelst 30 punten te scoren. Ze doen dit door afwisselend de rol aan te nemen van een edelman en een rover. De edellieden bewegen zich van stad tot stad om punten te sprokkelen, maar op de routes onderweg zouden wel eens ongename verrassingen te wachten kunnen staan.
Het materiaal is degelijk en mooi, de kompassen zitten netjes in elkaar en draaien zeker niet te stroef. Elke speler krijgt een edelman, een kompas, 2 opdrachtkaartjes en een scoresteen. Daarnaast zijn er 30 opdrachtkaartjes, waarvan er steeds 4 open op het speelbord liggen. Op deze opdrachtkaarten staan telkens twee namen van steden. De bovenste naam geeft aan waar het kaartje dient gelegd te worden op het speelbord en kan gewonnen worden door de edelman die er op terecht komt, de onderste naam geeft aan in welke stad een edelman punten kan sprokkelen (overeenkomstig met puntentotaal op kaartje) als hij in die stad passeert.
Elke ronde neemt één speler de rol aan van edelman, de anderen zijn rovers. De volgende ronde schuift de rol van edelman met de klok mee rond. De rovers kiezen op hun kompas in het geheim een route waar ze zich zullen vestigen. Ze mogen overleggen, maar afspraken zijn niet bindend. Daarna beslist de edelman welke weg hij uit zal gaan. Hij kan 4 (of 5) stappen zetten in z'n beurt. Indien hij zich wil laten escorteren (beschermen tegen rovers), kiest hij ook in het geheim op z'n kompas waar hij zich wil laten beschermen. De edelman kan nu wel maximum vier stappen zetten over 4 verschillende routes. (zonder escorte mag hij vijf verschillende stappen doen).
Indien de edelman een stad bereikt met een opdrachtkaartje, mag hij dit kaartje bij zijn persoonlijke voorraad leggen (max. drie, je mag er een nieuw nemen en een ander afleggen). Indien hij in een stad passeert waarvan de naam op de onderkant van één van z'n verzamelde kaartjes staat, scoort hij de overeenkomstige punten.
Indien de edelman zich over een weg bevindt waar rovers zitten, roept deze rover "Mille Grazie" en scoort hiervoor 3 punten. Bovendien steelt de rover 1 opdrachtkaart (groene weg), 2 kaarten (paarse weg) en 3 opdrachtkaarten (oranje weg) van de edelman. Indien de edelman onvoldoende kaarten heeft, geeft hij alles af wat hij heeft. Let op : deze opdrachtkaarten gaan steeds naar de aflegstapel, niet naar de voorraad van de betreffende rover. Als de edelman zich beschermd heeft, winnen de rovers geen punten en mogen ze geen kaarten stelen natuurlijk.
Vanaf het moment dat een speler 30 punten (of meer) scoort, eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten. Er kan ook meer dan één winnaar zijn.
Conclusie : Mille Grazie is een eenvoudig pick-up & deliver-spel, dat eigenlijk niet zo erg veel te bieden heeft. Het is wel leuk en spannend om te zien of er rovers je pad kruisen, de juiste wegkeuze maken is ook niet evident. Het is zeker wel een aardig spelletje, maar er zijn er zeker betere in het segment.
Titel : Mille Grazie Auteur : Dirk Hillebrecht Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
|