IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Babylon tower builders (Mücke spiele)


We zouden deze beschrijving erg kort kunnen houden : Babylon tower builders = Torres (maar dan zonder bord en actiekaarten).
In dit spel gaan de spelers trachten om hun edelen zo hoog mogelijk op een gezamenlijk bouwsel te krijgen. De spelers scoren aan het einde van het spel voor de beste vertegenwoordiging op elk verdiep van het bouwsel. In de doos vinden we 20 brugdelen, 84 torendelen en 40 edelen (waarvan telkens 2 grote en 6 kleine in de 5 spelerskleuren). Bij aanvang van het spel nemen de spelers al hun edelen en een aantal brug- en torendelen afhankelijk van het aantal spelers. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en het spel kan beginnen. Er wordt kloksgewijs rondom gespeeld tot het einde van het spel wordt ingeluid.

In een beurt moet een speler 4 of 5 delen bouwen (bouwonderdelen of edelen). Indien je niet minstens 4 delen kan plaatsen, eindigt het spel.
Aan het einde van een beurt moet het bouwsel steeds met elkaar verbonden zijn. Bovendien moeten alle bouwdelen volgens de regels in elkaar passen en mogen geplaatste delen nooit meer verplaatst of verwijderd worden.

Plaatsingsregels bruggen, torens en edelen :
- torens (en het einde van bruggen) die bovenop een brug worden geplaatst moeten exact in het midden worden geplaatst OF aan een uiteinde
- edelen mogen enkel op een torendeel gezet worden
- de delen van het gebouw moeten met elkaar verbonden zijn (je mag ze niet uit elkaar kunnen schuiven)
- op elk torendeel mag er max. 1 grote edele staan of 2 kleine edelen van verschillende kleuren (met 3-5 spelers)
- indien je in je beurt enkel torens en bruggen plaatst, mag je aan het einde van je beurt 2 eerder geplaatste edelen naar keuze van positie wisselen. Deze edelen moeten wel van dezelfde grootte zijn en kan niet resulteren in 2 kleine edelen van éénzelfde kleur op éénzelfde torendeel
- tijdens de eerste speelbeurt mogen nog geen edelen geplaatst worden, mag je niet hoger dan niveau 2 bouwen en moet je de basis van het gebouw vergroten



Aan het einde van het spel krijgt de speler met de meeste edelen (groot of klein maakt niet uit) op een verdiep punten gelijk aan de hoogte van het verdiep. Bij gelijkstand krijgt niemand de punten. Bovendien krijgen de spelers 1 minpunt voor elke resterende brug in hun voorraad. De speler met de meeste punten wint het spel. 

Titel : Babylon tower builders
Auteur : Channing Jones
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

12-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
11-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adios Calavera! (Mücke spiele)


Adios Calavera is een spel dat zich afspeelt op de "dag van de doden" ofte "Dia de Los Muertos". De ene speler kruipt in de huid van de levenden, terwijl de andere speler de doden naar de overwinning probeert de heisen. Op de dag van de doden spreken de doden af met hun overlevende geliefden om samen te dansen en te feesten. Maar als de dag eenmaal voorbij is, doen ze een weddenschap : "Wie zal er als eerste terug naar z'n eigen wereld kunnen terugkeren?" In dit spel proberen de spelers om als eerste hun acht pionnen (personages) naar de andere kant van het speelbord te verplaatsen. 

In de doos vinden we een dubbelzijdig speelbord (enkel esthetisch is er een verschil, je mag zelf kiezen met welke kant je speelt), 16 schijven (waarvan 8 witte en 8 zwarte) met daarop de stickers van de overlevenden en doden en 2 overzichtskaarten met de speciale eigenschappen van de personages. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en elke speler neemt de acht schijven van z'n kleur. Afhankelijk van de variant die je speelt ga je een aantal schijven op z'n standaardkant en een aantal op hun speciale actiekant plaatsen. Voor een standaardspel wordt aangeraden om willekeurig vier van de acht schijven op de speciale actiekant te draaien. Tijdens het spel ga je dus de specifieke eigenschappen van deze vier personages kunnen gebruiken. Maar er zijn ook varianten voorzien zonder speciale eigenschappen of met enkel en alleen maar speciale eigenschappen, je kan opteren om met dezelfde eigenschappen of verschillende eigenschappen te spelen. De spelers plaatsen hun acht schijven op de acht startplaatsen aan hun kant van het speelbord en nemen ook een overzichtje met deze eigenschappen bij zich en dan kan het spel beginnen met de speler die als laatste Mexico bezocht.



In een beurt verplaatsen de spelers om beurten één van hun schijven op het speelbord met de volgende regels in acht genomen :
- het aantal bewegingspunten die een schijf heeft komt overeen met het aantal schijven dat orthogonaal in dezelde rij of kolom ligt (inclusief de schijf die verplaatst wordt)
- je mag niet diagonaal verplaatsen (standaard), maar je mag wel hoeken maken, voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts bewegen
- je kan niet door het vakje met de kandelaars bewegen, door die met een tapijt wel, maar hier mag je nooit je beweging eindigen
- er kan slechts één schijf per vakje staan
- je mag niet over andere schijven bewegen (eigen of vreemd)

Daarnaast zijn er ook nog de speciale eigenschappen van de schijven (indien van toepassing) die optioneel kunnen gebruikt worden :
- één van je bewegingspunten gebruiken om een andere schijf te verplaatsen
- schijven van tegenstanders mogen niet rondom je komen staan
- je mag diagonaal bewegen
- je hebt 1 of 2 extra bewegingspunten
- je duwt andere schijven een veld verder als je in die richting beweegt (slechts één schijf, niet meerdere achter elkaar)
- je trekt schijven aan die exact één veld van je verwijdert zijn na je beweging
- andere schijven zijn geen obstakel voor je (enkel de kandelaars blijven een obstakel)
- je ruilt van positie met de schijf die vlak naast je staat

De speler die als eerste z'n acht schijven in de eindzone van de tegenspeler kan plaatsen wint het spel. Indien de startspeler hier als eerste in slaagt, krijgt de tegenspeler nog één beurt om dit ook nog te doen om alzo een gelijkstand uit de brand te slepen.

Titel : Adios Calavera!
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

11-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
10-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ice cool
Ice cool (Brain games) :

+ dexterity ten top, handige vinger-fliks gaan het verschil maken in het spel, maar daarom niet in de punten
+ tikkertje spelen in een bordspel, toch gewoon geniaal gevonden
+ box-in-a-box-systeem, erg fraai, handig op te bergen en toch een groot speelveld
+ het materiaal is prachtig, zowel qua artwork als componenten
+ de pinguïns zijn verduiveld goed gemaakt om mee te schieten, ze maken effectief bochten en salto's
+ dit spel zal aanslaan bij alle leeftijden
+ als je wat pech hebt met de puntenkaarten, kan je toch 2 kaarten waarde 1 gebruiken om een extra beurt te spelen (erg goed gevonden)
+ de spelregels zijn erg duidelijk en mooi, hier en daar een stripverhaaltje past ook wel bij dit spel
+ het spel is erg snel uitgelegd, nog sneller gespeeld en een rematch is absoluut geen straf

- als je behendigheidsspelletjes haat, dan moet je hier ook niet aan beginnen (alhoewel ...)
- ook al speel je erg goed, je punten zijn natuurlijk gewoon afhankelijk van de kaarten die je krijgt 

Conclusie : Eigenlijk kan ik bijzonder weinig slechts vertellen over dit spelletje. Ice cool is niet voor niets een spel dat héél wat prijzen wegkaapte dit speeljaar. In z'n categorie blinkt hij uit door z'n eenvoud, maar ook prachtig materiaal en graphics. Het opgeplakte verhaaltje van pinguïns die hun klaslokaal willen verlaten om vis te gaan eten en een leerkracht die erachter loopt, kan ik rechtstreeks transponeren op mijn leefwereld en is best wel grappig. Na een beetje oefening zal je ook gauw merken dat je jouw pinguïn echt kan sturen door hem op een bepaalde manier te raken. Er is niets cooler dan je speelstuk in een ruime boog door twee deuropeningen tegelijk te laten vliegen. Het puntensysteem voor de vanger en lopers is ook tof gevonden, houdt het spannend tot het einde van het spel en speelt ook in op z'n zwakte, namelijk het feit dat je met twee ééntjes een extra beurt kan gaan spelen. Je hebt ook echt het gevoel dat je de tikker bent of net het omgekeerde, dat je zo ver mogelijk van die tikker wil wegblijven. Anderzijds wil je ook gewoon voor eigen succes gaan en visjes verzamelen. Dan geef je je id-kaart graag een keertje prijs. Ice cool is zo'n spel dat op regelmatige basis op tafel zal verschijnen. Het blinkt uit door z'n speelplezier en innovativiteit en dat weten wij zeker te appreciëren.

10-09-2017 om 09:11 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ice cool (Brain games)


Misschien behoeft dit spel geen voorstelling meer voor u, want het heeft z'n tijd geduurd vooraleer het bij ons in de collectie is geraakt.
Het spel heeft dit jaar de prijzen aan elkaar geregen en dat is ons inziens wel correct. Het blinkt uit in originaliteit en spelplezier. 
Ice cool is een dexterity (behendigheid) spel dat een nieuw "box-in-a-box"-systeem gebruikt. Het speelveld waarin u een geavanceerde vorm
van "tikkertje" gaat spelen, moet je opbouwen en bestaat uit verschillende doosjes die netjes in elkaar passen om op te ruimen, 5 dozen om 
precies te zijn. Daarnaast krijg je ook nog 4 pinguïns, 16 houten visjes (3 per spelerskleur en 4 witte die dienst doen als klemmen om de dozen
te verbinden), 45 viskaarten (met puntenwaarden 1,2 en 3), 4 identiteitskaarten en 4 spelerskleurkaarten.

Voor het spel te beginnen bouw je het speelveld op door de dozen op onderstaande manier tegen elkaar te schuiven en te klemmen met de witte visjes. 
Elke speler kiest een kleur en krijgt een spelerskleur en id-kaart. Z'n drie visjes plaatst hij boven de openingen in het speelveld (deuren). De viskaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Eén speler wordt gekozen als de vanger, de andere spelers zijn de lopers. De pinguïn van de lopers start in het klaslokaal (op het rode bolletje), de vanger start in de keuken.


De speler links van de vanger begint een ronde. Om beurten gaan de spelers tegen hun pinguïn tikken om die alzo doorheen de kamers te schieten. Afhankelijk van de manier waarop je tegen je pinguïn tikt, zal deze in een rechte lijn vliegen, een boog maken of zelfs springen. Doel van de lopers is om door alle deuren te passeren en zo snel mogelijk hun vissen op te halen. De vanger z'n taak bestaat erin om de lopers aan te tikken en hun id-kaarten af te nemen. (ook wanneer een loper per ongeluk tegen de vanger botst, moet hij z'n id-kaart afgeven). Als een loper volledig door een deur loopt, trekt hij onmiddellijk de bovenste kaart van de trekstapel met viskaarten en legt deze gedekt voor zich neer (je mag je eigen kaarten wel bekijken). Na je beurt mag je steeds 2 viskaarten met waarde 1 openleggen om een extra beurt te spelen. Deze kaarten blijven openliggen, zodat je ze maar één keer in het spel kan gebruiken, maar tellen nog wel als punten aan het eind.

Een ronde is afgelopen als een loper z'n drie vissen weet te verzamelen OF als de vanger alle id-kaarten heeft afgenomen van de lopers. De vanger krijgt nu z'n verdiende viskaarten. Voor elke id-kaart die hij heeft (ook z'n eigen kaart), mag hij één viskaart van de trekstapel trekken. De speler links van de vanger wordt de nieuwe vanger en er start een nieuwe ronde. Dit wordt herhaald tot elke speler één keer vanger is geweest. Aan het eind tellen alle spelers hun veroverde viskaarten en de speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste viskaarten. Is het dan nog gelijk, dan delen de spelers de winst.

Titel : Ice cool
Auteur : Brian Gomez
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+ 

09-09-2017 om 09:22 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unearth (Brotherwise games)


Lang geleden was je civilisatie een imperium der wonderen dat de wereld domineerde, een juweel van innovativiteit en wijsheid. Tot die bewuste dag waarop alles veranderde en alles omtoverde in ruïnes. Met een kleine stam probeer je te claimen wat je van oudsher toehoort, het terug op te bouwen en vooral de grootsheid ervan te herinneren. Elke ronde ga je jouw dobbelstenen gooien, ruïnes claimen, stenen verzamelen en wonderen bouwen. De speler die hierin het beste slaagt, wint het spel.

Het spel omvat 4 sets van 5 dobbelstenen (1 vierzijdig, 3 zeszijdig en 1 achtzijdig), 25 ruïnekaarten, 5 einde-van-het-tijdperkkaarten, 38 delfkaartjes, 15 wonderkaarten en bijhorende tegels, mindere en grotere wonderkaarten en bijhorende tegels, 60 steenfiches, 1 stoffen zak en 4 speeloverzichten. 
De steenfiches worden in de stoffen zak gestopt. Elke speler ontvangt 2 delfkaarten, de anderen vormen een trekstapel. Elke speler krijgt ook 1 ruïnekaart (geheim voor andere spelers), verwijder 5 ruïnekaarten uit het spel, de anderen vormen een trekstapel waarvan er al 5 als open vitrine worden klaargelegd. Onderop deze trekstapel wordt één van de einde-van-het-tijdperk willekeurig (en zonder te bekijken) gelegd, de anderen gaan terug in de doos. Op elk van de 5 open ruïnekaarten worden steenfiches gelegd (aantal zoals aangegeven op de kaart). Er wordt een aantal wonderkaarten getrokken gelijk aan het aantal spelers plus 2 en de desbetreffende fiches worden hierop gelegd. Tenslotte worden ook de mindere en grotere wonderkaarten en hun bijhorende tegels klaargelegd. Elke speler krijgt een set dobbelstenen. De speler die het hoogste aantal gooit, wordt de startspeler.



Een speelbeurt bestaat uit twee fasen, waarvan de 1ste optioneel is :
1) delffase : je mag delfkaarten spelen uit je hand. Je voert de acties die erop beschreven staan uit. Sommige laten een hergooi toe van dobbelstenen die reeds in het spel zijn. Je mag zoveel kaarten spelen als je wil en een zelfgekozen volgorde. Enkel de actieve speler mag kaarten spelen in deze fase. Indien je iemand anders dwingt om een dobbelsteen te hergooien, moet deze speler zelf de gooi doen. 
2) Ontginningsfase : je moet één van je dobbelstenen gooien en toewijzen aan één van de ruïnekaarten in de vitrine. Je moet op voorhand aankondigen welke dobbelsteen en welke ruïnekaart je kiest vooraleer je de gooi doet. Nadien gaat de beurt naar je linkerbuurman.

- Nadat je je dobbelsteen hebt gegooid, controleer je of er een claim moet uitgevoerd worden. Indien de totale waarde aan dobbelstenen op een ruïnekaart gelijk of hoger is dan de aangegeven capaciteit (linksboven op de kaart) wordt de kaart gegeven aan de speler die de hoogste unieke dobbelsteen op de kaart heeft. De spelers die de kaart niet winnen, krijgen een aantal delfkaarten, gelijk aan het aantal dobbelstenen die ze op de kaart hebben liggen. Eens de kaart geclaimd is, krijgen de desbetreffende spelers hun dobbelstenen terug en wordt er een nieuwe ruïnekaart (met steenfiches) aan de vitrine toegevoegd. Bij gelijkstand wint de dobbelsteen met de meeste zijdes. Indien nog gelijk wordt de tweede hoogste dobbelsteen van de betreffende spelers vergeleken (en eventueel nog derde, ...). Indien de gelijkstand niet gebroken kan worden, gaat de kaart gewoon terug in de doos en krijgen de spelers allen delfkaarten. 

- Wanneer je ooit een 1,2 of 3 gooit (eender welke fase) neem je een steenfiche van de aangeduide ruïnekaart. Indien er geen steenfiches meer op liggen, mag je er ééntje trekken uit de stoffen zak. Je legt deze fiches in cirkels aan elkaar voor je neer. Zo gauw je een hexagonale ring hebt gevormd, kan je een wonder gaan claimen. Indien alle stenen éénzelfde kleur hebben in de ring, ontvang je een groot wonderfiche. Bij meer dan één kleur krijg je een kleiner wonder. Slaag je erin om de gevraagde combinatie te vormen van één van de openliggende wonderkaarten, claim je dat wonder en bijhorende kaart met eigenschap. Je kan aan meerdere ringen tegelijk bouwen en een steenfiche kan tot meerdere ringen behoren. 



- Als alle ruïnekaarten in de vitrine zijn verschenen rest enkel nog de einde-van-het-tijdperk-kaart. Deze komt op dezelfde manier in het spel als de andere ruïnekaarten. Deze slotkaart kan een gebeurtenis of extra ruïne zijn, voer gewoon uit wat de kaart vraagt. Het spel loopt gewoon door tot alle ruïnekaarten geclaimd zijn. 

Slotwaardering :
Spelers tonen hun gedekte ruïnekaart en scoren punten voor de verzamelde sets aan ruïnekaarten
2/6/12/20/30 punten voor elke set van 1/2/3/4/5 gelijkgekleurde kaarten
5 extra punten voor elke set van 5 verschillende kleuren (kaarten kunnen zowel voor de eigen als de gemixte set gebruikt worden)
punten voor de grote, kleine en specifieke wonderen die je gebouwd hebt
5 extra punten voor het bouwen van drie of meer wonderen

Bij gelijkstand wordt er gekeken welke speler de meeste ruïnekaarten verzamelde met de hoogste waarden. (linksboven op de kaart)



Titel : Unearth
Auteurs : Jason Harner & Matthew Ransom
Uitgeverij : Brotherwise games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 25-50 min.
Leeftijd : 8+

08-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
07-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel Essen 2017
Spiel Essen staat binnen een kleine twee maanden weeral voor de deur. 
En net zoals de voorbije jaren kunnen we nogmaals melden dat de beurs nog groter zal worden.
Extra hallen, meer oppervlakte, meer nieuwe spellen, meer uitgevers uit nog meer landen.
Het belooft dan ook weer een gezellige bedrijvigheid te worden daar in de Duitse Messe.
Een ander gevolg is dat we nog onmogelijk alles kunnen presenteren hier op de blog. Enerzijds omdat de kwantiteit
gewoonweg te hoog oploopt, anderzijds omdat er ook véél zaken verschijnen waar onze interesse niet
onmiddellijk voor gewekt is. 

Je zal hier op de blog dan ook allerminst een volledige lijst van nieuwigheden kunnen terugvinden, hiervoor verwijs
ik je graag naar andere media, zoals de BGG-lijst, Spielbox.de, de Bordspeler, Bordspelmania en andere Cliquenabenden.
Bovendien is er een app verschenen om je persoonlijke lijstje samen te stellen, zeker een aanrader.
Qua organisatie en het plannen van je reis en bezoek aan de beurs verwijs ik je graag door naar een oudere post hier op de blog
(zie in de rechterbalk bij de categorie Essen 2016) of de officiële website van de beurs. 

Wat is dan de komende weken hier wel de bedoeling? Wel ik ga je alvast warm maken voor enkele spellen die we reeds in ons bezit
hebben, maar die op de beurs zullen gepresenteerd worden. Het is overigens zo (of ik heb toch dat gevoel) dat meer en meer uitgeverijen
hun huiswerk beter maken. Er wordt echt wel gezorgd dat de spellen tijdig in orde zijn (wat vorige jaren soms toch een euvel bleek te zijn).
Daarnaast lopen de laatste tijd ook héél wat Kickstarters binnen die je in Essen zal kunnen ophalen, als je voor deze optie koos. Tenslotte is
er ook nog een hele reeks aan spellen die je dubbel in de lijstjes zal terugvinden omdat er meerdere uitgaven van verschijnen (in diverse talen),
dus ook hierin kan je je lijstje laten afslanken.

Ik wens je in ieder geval veel leesplezier en een fantastische tijd in Essen (mocht je tot ginder gaan)!
 

07-09-2017 om 18:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs