Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-12-2018
Solar Flux
Vandaag presenteren we u nog eens graag een nieuw spelletje. Dit keer geen bordspel, maar een digitaal spel op de Nintendo Switch. Het betreft Solar Flux van uitgeverij Firebrand Games. En toeval of niet, maar deze uitgever is gezeteld in Cape Canaveral, Florida.
In Solar Flux gaan de spelers op ruimtemissie om stervende sterren te redden. De manier om dit te doen is ze te voeden met plasmadeeltjes. Maar dat is niet zo evident. Achter elke hoek schuilt er gevaar : asteroïden, kometen, lasergrids en de sterren zelf. Je zal je bewegingen goed moeten coördineren om tussen al deze obstakels te manoeuvreren. Bovendien moet je ook rekening houden met je brandstof, want die raakt sneller uitgeput dan je verwacht.
+ De achtergrondmuziek is sfeervol en niet overheersend + De werelden (ruimte) zijn op zich fraai vormgegeven + De eerste levels gaan relatief vlot, maar dan stijgt de moeilijkheidsgraad zienderogen + Als je met de Switch uit de console speelt, werk je met touch en is alles een stuk intuïtiever + Er zitten wel enkele coole zaken in het spel, zo wordt je bijvoorbeeld in een baan rond een planeet getrokken en zijn er puls-golven door de zon + Er zitten 82 levels in het spel die je moet door spartelen, meer dan voldoende om een tijdje zoet te zijn + Voor de kostprijs op zich moet je het zeker niet laten
- Ik vind de besturing met de Joy-cons persoonlijk niet zo intuïtief werken - Eigenlijk speelt het allemaal redelijk stereotiep, er zit voor mij net te weinig uitdaging in - Het ganse spel draait eigenlijk te veel om nauwkeurigheid en timing, dit werkt eigenlijk best wel frustrerend
Conclusie : Solar flux stelt in zekere zin een beetje teleur. Ik hou wel van een puzzelspel, maar hier blijft het puzzelen erg beperkt. Het draait meer om handigheid, de juiste touch of timing. Bovendien voelt de bediening dan ook nog niet al te goed aan, zodat het al snel gaat tegensteken. Los van dit bovenstaande is Solar flux wel een mooi spelletje dat vlot speelt en waarin ik tot nog toe geen bugs heb kunnen halen. Of ik daadwerkelijk dit spel ga blijven spelen tot het allerlaatste level, daar vrees ik een beetje voor. Enerzijds worden de levels steeds moeilijker en moeilijker en ben ik spijtig genoeg niet behendig genoeg (of heb niet genoeg geduld) om dit alles tot een goed einde te brengen.
Titel : Solar Flux Platform : PC/Nintendo Switch/Android Uitgeverij : Firebrand games Prijs : 9,99 dollar
Allereerst wil ik jullie allen graag het beste wensen voor het nieuwe jaar. Vandaag staan we ook even stil bij wat voorbij is : 2017 is wederom voorbij gevlogen en we moeten stellen dat het een erg goed speeljaar is geweest. 2017 is onder andere het jaar van onze reünie, het 10-jarig bestaan van SpinLi werd gevierd op de gladste en gevaarlijkste dag van het jaar. 2017 was het jaar van talloze gezellige speelmomenten, te veel om op te noemen, maar ik ga toch een kleine bloemlezing geven : - de donderdagavondjes met mijn vaste speelgroep - de thema-speel-dagen met aangepast menu, zoals de Aziatische speeldag waren top - een speeldag gecombineerd met een fraaie ochtendloop in goed gezelschap - de supergezellige speeldagen bij Pallieter (waar ik te veel heb moeten passen dit jaar, hopelijk lukt het in 2018 beter) - de speelavonden met overhandiging van enkele Kickstarters die gezamenlijk werden aangeschaft - het blitz-bezoek aan de Kempen speelt! waar de catering wat in het water viel - het uitje met mijn gezin naar Zuiderspel, wat een ongelooflijke toffe ervaring was nu de kinderen stilaan klaar zijn voor het betere spellenwerk - een potje Halloween op Spel met enkele Nederlandse vrienden, die ons alvast hebben uitgenodigd om eens langs te komen in het nieuwe jaar - de hulpvaardigheid van Luc op Spiel, waar ik jammerlijk genoeg forfait moest geven - het uittesten van nieuwe spelletjes in een binnenspeeltuin, tussen het lawaai, maar toch met een volledige focus - de talloze speelmomenten die me nu even ontglippen, maar allemaal even leuk waren 2017 is tenslotte het jaar waarin we dit blog zullen afsluiten. Met pijn in het hart gaan we vaarwel zeggen aan ons bloggen-account. Maar niet getreurd, elk einde heeft een nieuw begin ... SpinLi leeft verder op z'n nieuwe site, tijd voor afscheid is ook een tijd voor vernieuwing. Deze site zal natuurlijk nog steeds beschikbaar blijven om uit het rijk archief te kunnen putten, maar voor al uw recente spellennieuws één adres : spinli.wordpress.com (de nieuwe blog zal overigens enkel nog bestaan uit spelrecensies en geen beschrijvingen meer bevatten)
Dat 2018 jullie een goede gezondheid mag brengen, het klinkt cliché, maar het is echt het belangrijkste en echt gemeend. Dat 2018 jullie veel interessante leesmomenten mag opleveren op onze nieuwe blog, hopelijk mogen we jullie daar ook zo talrijk verwelkomen. Dat 2018 jullie fijne speelmomenten mag opleveren. Qua nieuwe spellen en kwaliteit dat er op jullie speeltafel zal verschijnen, daar heb ik totaal geen schrik voor, maar ik hoop vooral dat je kan genieten van het fijne gezelschap, de toffe medespelers, mensen met éénzelfde hobby en passie.
Vooral uit dit laatste haal ik het grootste genot en plezier. Deze hobby heeft me in contact gebracht met zo veel leuke, interessante en toffe mensen van overal te lande (en zelfs daarbuiten). Ook dit wens ik jullie allen (en mezelf) toe, geniet vooral van elkaar!
Vandaag ronden we de Essen-reeks af met een bloedmooi spel, dat de nodige hype heeft gekregen. Photosynthesis is een spel dat reeds enkele weken voor Essen met mondjesmaat op de markt werd losgelaten en dat omwille van z'n unieke thema en prachtige vormgeving de aandacht naar zich toe zoog. In de erg dikke doos vinden we 1 speelbord, 1 zonnebord, 4 rondefiches, 4 spelersborden, 1 startspelerfiche, 24 scorefiches, 4 zonnefiches, 24 zaadfiches, 32 kleine bomen, 16 middelgrote bomen en 8 grote bomen. De bomen komen telkens voor in de vier spelerskleuren. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te behalen door je bomen te laten groeien op de meest vruchtbare plaatsen ... maar dat is niet zo evident, want je hebt vooral veel zonlicht nodig om je bomen te laten groeien. De meest vruchtbare gronden liggen centraal in het dichtbegroeide bos ... en je kan je al voorstellen dat dat beetje zonlicht daar moeilijk te rapen valt.
Het spel verloopt over 3 ronden (18 beurten). Je kan ook een langere variant spelen waarbij je 4 ronden gaat afwerken. Elke ronde is opgebouwd uit een zonlichtfase en een actiefase.
1) De fase van het zonlicht : De startspeler schuift het zonnebord één stap met de klok mee rondom het speelbord naar de volgende hoek van de zeshoek (vorm van het speelbord). Elke speler behaalt lichtpunten naar gelang de plaatsen waar z'n bomen groeien. Een kleine boom krijgt 1 lichtpunt, een middelgrote 2 en een grote boom 3. Zaden leveren geen lichtpunten op. Elke speler zet z'n zonnefiche zoveel punten vooruit als hij nu vergaard heeft. Bovendien gooien bomen ook een schaduw op sommige plaatsen, zodat deze geen zonlicht krijgen. Een kleine boom heeft een schaduw van 1 vak, een middelgrote 2 vakken en een grote boom 3 vakken. Bomen van een gelijke grootte of kleiner krijgen geen lichtpunten als ze in de schaduw staan van een boom (grotere bomen wel, want deze steken er bovenuit)
2) De fase van de acties : Om beurten gaan de spelers hun lichtpunten spenderen en acties uitvoeren. Je mag de volgorde en het aantal acties kiezen. Je mag echter maar één actie per vak op het centrale speelbord uitvoeren. * aankopen : besteed lichtpunten om zaden en bomen van je spelersbord te kopen. Je neemt ze weg van onder naar boven (van goedkoop naar duurder) en plaatst deze in je persoonlijke voorraad naast je spelersbord. Vanaf dit moment zijn deze zaden en bomen beschikbaar. * een boom doen groeien : vervang een zaad/boom op het speelbord door een grotere soort. Van zaad naar kleine boom kost 1 lichtpunt, van kleine boom naar middelgrote kost 2 lichtpunten en van middelgroot naar grote boom 3 lichtpunten. Je gebruikt beschikbare bomen om dit te doen en plaatst de vervangen boom (of zaad) terug op je spelersbord op de hoogste (duurste) plaats. Indien er geen plaats meer op je spelersbord is, wordt de boom (zaad) uit het spel verwijderd. * planten van een zaadje : voor 1 lichtpunt mag je een beschikbaar zaadje planten in de nabijheid van je bomen. Een kleine boom kan z'n zaad enkel op een aangrenzend veld laten vallen, een middelgrote boom 2 vakken ver en een grote boom 3 vakken ver. Deze actie gebruikt 2 vakken op het centrale speelbord, het vak met de boom en het vak met het zaadje, dus deze kunnen in de lopende beurt niet meer gebruikt worden. * verzamelen : als je boom aan het einde van z'n levenscyclus is gekomen (grote boom), kan je beslissen om de boom van het speelbord te halen. Neem dan ook de scorefiche met de hoogste waarde die overeenkomt met de grondsoort waarop de boom staat geplant. Indien een stapel scorefiches op is, neem je een fiche van een lagere waarde.
Indien alle spelers hun acties hebben uitgevoerd, geeft de startspeler z'n startspelerfiche door aan de speler links van hem en start een nieuwe ronde. Zo gauw de zon een volledige ronde rond het speelbord heeft gemaakt (6 beurten), verwijder je de bovenste rondefiche. Zo gauw alle rondefiches zijn opgebruikt, eindigt het spel en tellen de spelers hun verzamelde punten. Deze staan op de scorefiches die ze verzamelden tijdens het spel. Bovendien scoor je nog 1 punt voor elke 3 niet-gebruikte lichtpunten.
Titel : Photosynthesis Auteur : Hjalmar Hach Uitgeverij : Blue Orange Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45-60 min. Leeftijd : 8+
Enkele dagen geleden speelde ik voor het eerst Chicken Forest van Zoch verlag. De dag nadien kreeg ik de spelregels van deze "Nutz" onder ogen en met stijgende verbazing merkte ik dat beide spellen wel erg veel gelijkenissen hadden. Ondanks het feit dat het gaat om verschillende auteurs en compleet verschillende uitgeverijen lijkt het wel of beide spellen identiek dezelfde blauwdruk hebben. Bij deze dus bijna een copy-paste van enkele weken geleden.
In nutz zijn de spelers eekhoorns die op zoek gaan naar de meest waardevolle kaarten (voedsel) om de winter door te komen. In de zomer worden de lekkernijen verstopt, in de winter worden ze gezocht en opgehaald. Hopelijk onthoudt jij goed (en heb je de nodige dosis geluk) waar de meest waardevolle schatten zitten. In de mooi geïllustreerde doos vinden we 80 voedselkaarten, 10 eekhoornkaarten, 5 boomtegels en 15 maanfiches.
Voor je eerste spel verwijder je best de kaarten met een rode rand (deze zijn voor de variant "rijke zomer"). De boomkaarten worden in een horizontale rij klaargelegd. Er is één boom meer in het spel dan het aantal spelers. De gele eekhoornkaarten met de overeenkomstige nummers worden onder de bomen klaargelegd. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal maanfiches op de meest rechts boomkaart (dus die met het hoogste getal) gelegd, zijnde 7/6/5 fiches bij 2/3/4 spelers. Leg onmiddellijk één fiche op de eekhoornkaart die eronder ligt. Schud de blauwe eekhoornkaarten en geef elke speler er één. De nummers van deze kaarten bepalen de speelvolgorde in de huidige ronde. De laatste speler ontvangt twee maanfiches, de anderen één, de resterende fiches vormen een voorraad. De voedselkaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel.
Bij het begin van een ronde worden de voedselkaarten verdeeld en ontvangt elke speler er 5 op handen. Na de eerste ronde zullen de spelers er dus telkens 3 bij krijgen in volgende ronden. Om de beurt spelen de spelers één van deze kaarten onder één van de boomkaarten, met inachtneming van volgende regels : - de voedselkaarten worden onder de bomen in kolommen gelegd - er mogen niet meer dan 3 kaarten bij elke boom komen te liggen - de kaarten worden opengelegd, tenzij een speler een maanfiche afgeeft, en de kaart dan gedekt uitspeelt bij een boom. De maanfiche wordt op de uitgespeelde kaart geplaatst Dit principe wordt herhaald tot alle spelers 3 kaarten hebben gespeeld en ze nog 2 kaarten op handen hebben.
Om de beurt neemt nu elke speler in volgorde al de voedselkaarten bij een boom. Ook alle maanfiches die er aanwezig zijn, neem je in je persoonlijke voorraad. De maanfiches die staan afgebeeld op de voedsel- en/of eekhoornkaart neem je ook. Daarnaast neem je ook de eekhoornkaart onder de boom en leg je de jouwe terug af. Elke speler legt de verzamelde voedselkaarten per soort open voor zich. Indien er een roofdierkaart bijzit, dient de eigenschap onmiddellijk te worden uitgevoerd.
De voedselkaarten en maanfiches van de niet-genomen kolom worden verwijderd. De niet-genomen eekhoornkaart wordt opzij gelegd en voor de volgende ronde klaargelegd. Een speler mag niet meer dan 3 maanfiches meenemen naar de volgende ronde, een teveel wordt afgelegd. Er wordt wederom een maanfiche van de hoogste kaart op de eekhoornkaart eronder geplaatst. Indien er geen fiches meer zijn, is het spel ten einde. De spelers voegen hun 2 handkaarten nog toe aan hun uitgespeelde kaarten. Daarna berekent elke speler z'n punten op basis van de verzamelde voedselkaarten.
- hazelnootkaarten leveren de punten op zoals afgebeeld op de kaart - rotte hazelnootkaarten leveren 5 strafpunten op - eikels zijn het kwadraat waard (1 kaart is 1 punt, 2 kaarten is 4 punten, ...) - een oneven aantal dennenappels levert 10 punten op, een even aantal nul punten - de speler met de meeste noten of amandelen scoort 12 punten, bij gelijkspel scoren deze spelers 8 punten
Roofdieren : - bever : verwijder alle kaarten van de genomen kolom, alsook de eventueel gewonnen maanfiches. Enkel de eekhoornkaart moet je nemen - vos : verwijder één kaart naar keuze uit de kaarten die voor je liggen. Indien er nog geen liggen, heeft de kaart geen effect - kat : verwijder één kaart naar keuze uit de kaarten van de andere spelers - uil : je verliest al je maanfiches
De variant "rijke zomer" voegt nog een extra roofdier, de das, toe. Deze laat je alle bessen- en paddenstoelenkaarten verliezen. De bessen en paddenstoelenkaarten laten je op hun beurt extra punten scoren. In het spel zit een mooi overzichtje van alle kaarten.
Titel : Nutz Auteur : Bruno Faidutti Uitgeverij : Blue Orange Games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30-40 min. Leeftijd : 8+
Het verhaal rond Katarenga speelt zich af in het grote Perzische rijk rond 300 v. Chr., toen twee machtige legers tegen elkaar stonden om over overwinning en nederlaag te beslissen. Het doel in Katarenga is om het vijandelijke kamp te veroveren. In de doos vinden we 1 speelbordrand, 4 speelborden, 8 witte en 8 zwarte speelstukken (pionnen). Bouw het speelbord op door de rand in elkaar te puzzelen en de vier speelborden erin te plaatsen. De speelborden zijn dubbelzijdig bedrukt en kunnen dus geroteerd en omgedraaid worden zoals gewenst, zo ga je telkens een totaal ander speelveld kunnen creëren. De zwarte speler kiest een kant en plaatst z'n pionnen op de achterste rij, de witte speler plaatst z'n pionnen op de achterste rij aan de andere kant van het speelbord. Wit is de startspeler en mag de eerste zet doen.
In Katarenga beschikken de speelstukken niet over een speciale eigenschap (zoals in schaken), maar bepaald de kleur van het vakje waarop het speelstuk staat welke beweging je mag uitvoeren. Op elk vakje mag maar één pion staan. Kom je op een eigen pion terecht, mag je de zet niet doen. Kom je op een speelstuk van een tegenspeler, dan sla je het stuk en wordt dit uit het spel verwijderd. - Blauw : beweeg je speelstuk naar een aangrenzend veld, zowel horizontaal, verticaal als diagonaal (zoals de koning bij schaken) - Geel : beweeg je speelstuk over een diagonaal, je mag niet over andere speelstukken springen en bovendien mag je niet verder dan het volgende gele veld (loper bij schaken) - Groen : beweeg je speelstuk twee velden vooruit en dan één veld zijwaarts (paardensprong) - Rood : beweeg je speelstuk over een horizontale of verticale lijn, je mag niet over andere speelstukken springen en bovendien mag je niet verder dan het volgende rode veld (toren bij schaken)
Land je na je zet op de achterlinie van je tegenstander, is het speelstuk nog in het spel. Het kan de volgende beurt verzet worden volgens de regels en kan door de tegenspeler nog geslagen worden. Indien je echter beslist om het speelstuk in een volgende beurt binnen te brengen, wordt het speelstuk op een vijandig kamp geplaatst en gaat de pion uit het spel. Heb je twee vijandige kampen bezet, dan win je het spel onmiddellijk. Ook wanneer je ervoor zorgt dat de tegenspeler niet met twee speelstukken op jouw kampen terecht kan komen (door het slaan van de speelstukken) win je het spel.
Indien je het nodig acht, kan je ook met een schaakklok gaan spelen. Je kan ook twee spelletjes na elkaar spelen, waarbij elke speler één keer langs een kant van hetzelfde bord mag starten. (op deze manier is een speelvoordeel voor beide spelers een keertje beschikbaar)
Titel : Katarenga Auteur : David Parlett Uitgeverij : Huch Aantal spelers : 2 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Caverna is ongetwijfeld één van de zwaarste dozen, letterlijk, uit onze collectie. Het spel met de dikke doos, tot 7 spelers en zo goed als niet mee te nemen op verplaatsing zonder trolley. Dit keer pakt onze goede vriend Uwe Rosenberg uit met de 2-spelervariant in een iets hanteerbaarder formaat. Veel spelelementen zullen erg bekend overkomen bij de spelers die z'n grote broer kennen (of één van de vorige spellen uit de reeks zoals Agricola, LeHavre, Ora&Labora, ...). In het duel gaan beide spelers wederom trachten om hun gevonden grot zo goed mogelijk uit te houwen en in te richten met de meest waardevolle kamers. In de doos vinden we een actiebord, 2 grot(spelers)borden, 12 actietegels, 24 kamertegels, 4 actiefiches, 1 extra grottegel, 7 muren, 1 startspelerfiche en 12 goederenstenen (en fiches ter vervanging van de houten speelstukken).
Het actiebord wordt tussen de spelers gelegd. De startactietegels (met dwerg op achterkant) worden al open gelegd, de andere tegels worden op nummer (2,3,4) onderling geschud en gedekt op het bordje gelegd. Elke speler neemt een grotbord en een goederensteen van elke soort die hij op 1 legt. De kamertegels worden gedekt gesorteerd (op achterkant). De zes lichtgrijze worden open gelegd als centraal aanbod, de donkere tegels worden gedekt verdeeld over de spelersborden. De kamer boven de grotingang blijft leeg. Bepaal een startspeler en leg het resterend materiaal klaar als voorraad.
Het speelt duurt 8 ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen : 1) Nieuwe actie : draai de eerstvolgende tegel op het actiebord open. 2) Actiefase : om beurten, beginnend met de startspeler, kiezen de spelers één van de actietegels van het actiebord en voeren de desbetreffende actie uit. De laatste actietegel (renovatie) mag een speler enkel kiezen als hij meer goud heeft dan de andere speler. Het aantal afgebeelde dwergen onderaan op het actiebord geven aan hoeveel acties de spelers in een ronde uitvoeren. 3) Einde van een ronde : leg alle gekozen actietegels terug op het actiebord en geef de startspelerfiche door. Deze speler zal in principe 2 keer na elkaar spelen, de laatste beurt van de vorige en de eerste beurt van de nieuwe ronde.
De acties : - de meeste actietegels tonen meerdere acties, je mag alle of een deel van de acties uitvoeren in een volgorde naar keuze (wel slechts één keer) - twee acties die gescheiden worden door een lange schuine streep geven een OF weer, je mag niet beide acties uitvoeren - een +-teken : geeft aan dat je bepaalde grondstoffen inwint, zet je bewuste goederensteen één stap vooruit - een pijl : geeft aan dat je bepaalde goederen moet afgeven om iets anders te krijgen dat achter de pijl staat - +1 muur : je plaatst een muurfiche tussen 2 aangrenzende velden op je grotbord. Je hebt deze muren nodig om de kamers te gaan inrichten - 1 muur-pijl : verwijder een muurfiche van je grotbord en ontvang de afgebeelde goederen - pikhouweel : hol de grot uit, verwijder een bereikbare gedekte kamertegel en leg hem open in het centrale aanbod. Hierdoor kan je misschien één voedsel winnen als het voedselsymbool staat afgebeeld. Een bereikbare tegel is er één die orthogonaal aangrenzend ligt aan de ingang, aan een eerder ingerichte kamer en zonder muurfiche tussen. - een grot inrichten : kies een tegel uit het centrale aanbod, betaal de afgebeelde goederen en leg de tegel op je grotbord op een vrijgespeeld veld waar de muren staan zoals afgebeeld op de kamertegel. Er zijn blauwe en oranje kamertegels, je moet altijd meer oranje dan blauwe tegels in je grot hebben. Sommige tegels vergen een extra kost aan voedsel, deze komt bovenop de kostprijs. De speler die als eerste z'n volledige grot weet te vullen, krijgt de extra grottegel en kan dus nog een extra kamer gaan inrichten. - kameracties : de speler neemt één van de actiefiches en voert de acties van de kamers op z'n grotbord uit (het cijfer geeft aan hoeveel oranje kamers je kan activeren), blauwe kamers kan je niet activeren, ze zijn altijd geldig. - goederen aanvullen : als je deze startkamer activeert, mag je al je goederenstenen die op nul staan op 1 plaatsen - actie voor elk moment : je mag altijd 1 graan, vlas en/of goud ruilen voor 1 voedsel
Na acht ronden tellen de spelers hun punten van hun ingerichte kamertegels, alsook z'n verzamelde goud. De speler met de meeste punten wint het spel. In geval van gelijkstand wint de speler met de kamer met de hoogste waarde.
Titel : Caverna - het duel Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : 999 games Aantal spelers : 2 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 10+
Majesty - één koninkrijk - één kroon is de volledige titel van het spel waarvan 999 games de licentie aanschafte van Hans im Glück. In het verleden is al meer bewezen dat deze samenwerking erg succesvol was en dat zal ook nu waarschijnlijk niet anders zijn. Majesty komt in de "middle-weight-box-size"-doos die we al kennen van Carcassonne, maar dit keer kreeg de doos een hoogglans mee. In de doos vinden we 32 gebouwkaarten (8 per speler), 60 personenkaarten, 4 meeplekaarten, 30 meeples en 70 geldfiches met waarden 1,2,10,50 en 100.
Elke speler neemt een set van 8 gebouwkaarten en legt deze in volgorde naast elkaar voor zich neer (gaande van de molen tot het ziekenhuis). Daarnaast krijgt elke speler een meeplekaart met daarop 5 meeples, de resterende meeples vormen een voorraad. De geldfiches worden als voorraad klaargelegd en de persoonskaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd (rode achtergrond onderaan, groen er bovenop). De bovenste zes kaarten worden als vitrine open gelegd. De speler met de rode meeplekaart wordt de startspeler.
Een spel is relatief snel afgehandeld. In een spel gaan de spelers om beurten één van de zes open persoonskaarten nemen en bij hun bijpassende gebouwen leggen tot ze er allen in totaal 12 hebben verzameld. Aan het einde wordt nog geld uitgedeeld voor de speler die het meeste kaarten van bepaalde personen en setjes wist te verzamelen en de rijkste speler wint het spel.
Concreet verloopt een speelbeurt als volgt : 1) de actieve speler kiest één van de persoonskaarten uit de vitrine 2) de eerste kaart (meest linkse) is gratis, elke volgende kost je een meeple die je op de overgeslagen kaarten plaatst 3) indien je een kaart neemt met meeples op, dan neem je deze in je voorraad 4) neem de persoonskaart en leg ze bij het bijhorende gebouw en voer de eventuele actie uit en vergaar geld (zie acties onder) 5) schuif de persoonskaarten door naar links en vul de rij aan met een zesde kaart van de trekstapel 6) heb je meer dan 5 meeples, dan leg je het teveel af en ontvang je 1 geld voor elke extra meeple
De speciale acties : staan steeds op de kaart vermeld op een bordje 1) verdediging : speciale actie van de wachttoren, beschermt je tegen de aanvallen van tegenstanders indien je er meer of evenveel hebt als de aanval 2) aanval : speciale actie van de kazerne, val de andere spelers aan en verwond de meest linkse persoon van de speler(s) wiens verdediging zwakker is dan je aanval. De verwonde persoon (max. 1 per beurt) wordt gedekt onder het ziekenhuis gelegd. 3) genezing : speciale actie van het heksenhuis, genees de bovenste kaart uit het ziekenhuis en plaats deze terug onder z'n gebouw (voer de desbetreffende actie van de genezen kaart niet nog eens uit). 4) einde van het spel : deze actie geeft aan dat het gebouw aan het einde van het spel punten oplevert.
Einde van het spel : nadat alle spelers 12 persoonskaarten genomen hebben. - 1 geld als boete per persoon in je ziekenhuis - verschillend aantal persoonskaarten (kwadraat van diverse personen, bv. 4 verschillende is 4x4=16 punten) - punten voor meerderheden : puntentotaal staat aangegeven op de locaties, voor de speler met de meeste persoonskaarten, bij gelijkspel krijgen alle betrokken spelers de punten
Je kan het spel ook gaan variëren door de B-kant van bepaalde (of alle) gebouwen te gebruiken. De eigenschappen van de kaarten wordt dan een beetje aangepast. De individuele acties van de gebouwen staat netjes op een extra bijgeleverd overzichtsblaadje.
De A-gebouwen : - molen : 2 munten voor de eerste molenaarster, 4 voor de 2de, ... - brouwerij : 2 munten en één meeple voor de eerste brouwer, 4 munten en 2 meeples voor de 2de, ... EN alle andere spelers die minstens één molenaarster hebben, krijgen 2 munten - heksenhuis : genees de bovenste kaart uit je ziekenhuis en ontvang 2 munten voor elke afgebeelde persoon in je verzameling (molenaarster, heks en brouwer) - wachttoren : verdedigt tegen aanval (zie boven) en ontvang 2 munten voor elke afgebeelde persoon in je verzameling (wachters, soldaten en waarden) - kazerne : val de andere spelers aan en ontvang 3 munten voor elke eigen soldaat - herberg : elke eigen waard levert 4 munten op EN alle andere spelers met minsten 1 brouwer ontvangen 3 munten - kasteel : 5 munten en één meeple voor de eerste vrouw van adel, 10 munten en twee meeples voor de 2de, ... - ziekenhuis : hier worden de verwonde persoonskaarten gedekt gelegd (1 munt te betalen als ze aan het einde van het spel hier nog liggen)
Titel : Majesty Auteur : Marc André Uitgeverij : 999 games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 7+
Als laatste van de HABA-reeks de nieuwe titel "Iquazu" die in Essen werd voorgesteld. In dit spel neem je de rol aan van één van de Inox-mensen die bedreigd worden door de gemene Rhujas die de kostbare edelstenen willen stelen. Het Inox-volk bedenkt een list en verstopt de edelstenen op de meest gevaarlijke en onbereikbare plaatsen achter de waterval. Plaats jouw edelstenen op de meest interessante plaatsen voor de tussentellingen en houd ook de bonustellingen in het oog.
In de doos vinden we 1 vierdelig speelbord, 5 rotsstroken, 2 kunststof rails, 2 scoreborden, 45 bonusfiches, 1 waterkader, 8 waterstroken, 60 kaarten, 140 edelstenen, 1 edelstenenkist, 1 waterkist en 50 waterdruppels. Het speelbord wordt opgebouwd met in het midden in willekeurige volgorde de rotsstroken. Het scorebord wordt ook gelegd afhankelijk van het aantal spelers. De bonusfiches worden op de kolommen van de rotsstroken gelegd (van achter naar voren). Het waterkader leg je helemaal links over de rotsstroken en daarnaast de waterstrookjes (rechts). Tenslotte draai je de kolom bonusfiches die zichtbaar zijn open. Elke speler plaatst één edelsteen als puntensteen op het scorespoor. De resterende edelstenen worden in de edelstenenkist gestopt en aan de startspeler gegeven. Deze ontvangt ook 4 handkaarten, de volgende spelers kloksgewijs telkens één kaart meer. De waterdruppels worden in de waterkist gedaan en aan de speler rechts van de startspeler gegeven.
Een speelbeurt bestaat uit 3 fasen, waarbij je in de eerste fase uit één van de volgende twee acties moet kiezen : 1) Vier kaarten nemen (met een max. van 12 handkaarten, het teveel leg je af) OF een edelsteen plaatsen door kaarten af te leggen. Je geeft de kleur af die staat aangegeven op de rotsstrook en het aantal kaarten hangt af van de kolom waarin je wil leggen (gaande van 1 kaart voor de eerste kolom tot 5 kaarten voor de vijfde kolom). Vergeet niet dat je altijd 2 dezelfde kaarten mag afgeven als een joker. Tenslotte leg je de edelsteen op de rotsstrook. 2) Ligt de waterkist bij jou? Neen, dan gebeurt er niets. Indien wel, dan leg je een druppel op de eerste vrije plaats op de eerste rotsstrook (van boven naar onder) 3) Geef de edelstenenkist door aan de volgende speler (linksom)
Als de eerste kolom volledig gevuld is met edelstenen en/of waterdruppels volgt er een tussentelling : 1) de punten van de kolom worden uitgedeeld zoals aangegeven op het scorebord onder de rotsstrook. De speler met de meeste edelstenen in de kolom krijgt het grootste aantal punten, de tweede speler het volgende, ... Bij gelijkstand wint de speler wiens steen het meest naar onder ligt in de kolom. 2) daarna worden de bonusfiches uitgedeeld voor de speler met het meeste edelstenen in elke rij. Bij gelijkstand wint de speler wiens edelsteen het meest naar rechts ligt, indien nog gelijk telt de onderste steen van de meest rechtsliggende stenen. Ligt er geen edelsteen wordt er geen bonusfiche uitgedeeld en gaat het uit het spel. Na de tussentelling neem je de meest rechtse waterstrook van het speelbord en schuif je deze links in zodat alles een plaats verschuift, draai nadien de vijf nieuwe bonusfiches open. Geef de waterkist door aan de volgende speler (linksom) en de edelstenenkist aan de volgende speler (rechtsom).
De bonusfiches : - sommigen leveren 2,3 of 4 punten op aan het einde van het spel - sommige fiches laten je toe om 2,3 of 4 handkaarten te trekken (nog steeds max. 12 handkaarten) - een joker qua kleurkaarten die je moet afgeven, het aantal blijft wel behouden - een extra speelbeurt nadat je jouw vorige beurt volledig hebt afgewerkt Je mag dezelfde of verschillende fiches zo vaak spelen als je wil in je beurt.
Het spel eindigt zo gauw de op twee na laatste kolom wordt gewaardeerd in de tussentelling. Daarna worden de laatste 2 kolommen onmiddellijk gewaardeerd, zonder dat er bonusfiches worden uitgedeeld. Tenslotte worden de punten van de bonusfiches bij de totalen opgeteld en wint de speler met de meeste punten.
Titel : Iquazu Auteur : Michael Feldkötter Uitgeverij : HABA Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 50 min. Leeftijd : 10+
De laatste HABA-titel die we voorlopig presenteren is misschien wel de moeilijkste, hij heeft alleszins de leeftijdsindicatie 10+ meegekregen. Meduris speelt zich af in en Keltische fantasiewereld waarin je goederen verzamelt op de vruchtbare aarde in het gebied rond de berg. De druïde zal z'n weg rond de hellingen verderzetten en spelers belonen die er tempels en hutten bouwt.
In de doos vinden we 1 speelbord, 4 zichtschermen (met speeloverzicht), 4 puntentellers, 72 grondstoffenfiches, 8 tempels, 40 hutten, 9 runenfiches, 1 druïde, 1 dobbelsteen, 6 bonusfiches, 10 arbeiders en 4 puntenfiches waarde 100. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en elke speler neemt het materiaal in z'n kleur. Elke speler plaatst z'n puntenteller alvast op 5 op het scorespoor. De bonusfiches worden op 6 willekeurige plaatsen gelegd op het pad rond de berg (met telkens minstens 3 vakken tussen). De druïde start in de tempel. Elke speler neemt alvast een grondstoffiche van elke soort en plaatst deze achter z'n zichtscherm, z'n tempels en hutten plaatst hij ervoor. De runenfiches worden naast het speelbord klaargelegd en de grondstoffenfiches worden op het speelbord op de desbetreffende flank van de berg gelegd. De spelers plaatsen ook alvast 2 arbeiders op een bergflank naar keuze. Indien ze ervoor opteren om op dezelfde flank te gaan staan, plaatsen ze de figuren op elkaar. Er kunnen wel max. 3 figuren op elkaar staan.
Om beurten voeren de spelers hun beurten met de klok mee uit. Een beurt bestaat telkens uit twee fasen :
1) Klein opbrengt : de speler gooit met de dobbelsteen en voert de desbetreffende actie uit +1+1+1 : elke arbeider op de helling in de gegooide kleur levert 1 grondstof op +1 : om beurten mag elke speler één grondstof naar keuze nemen -1 : elke speler moet één van z'n grondstoffen afgeven (tenzij hij er geen in z'n voorraad heeft)
2) Grote opbrengst : in deze fase ga je extra grondstoffen verzamelen OF hut bouwen OF tempel bouwen * Grondstoffen verzamelen : Neem één van je arbeiders (mag ook één zijn die al op het bord staat), en plaats deze op één van de hellingen. Indien er reeds arbeiders staan, plaats je deze op elkaar (met een max. hoogte van 3). Alle arbeiders op die helling leveren grondstoffen op aan hun respectievelijke eigenaars. De arbeider die op het bord staat, krijgt 1 grondstof, de 2de ontvangt er 2 en de derde ontvangt er zelfs drie. * Hut bouwen : Kies een onbebouwd veld, betaal de twee afgebeelde grondstoffen en plaats er een hut uit je voorraad. Indien er reeds hutten gebouwd zijn op de aangrenzende velden bouw je verder aan een nederzetting en lopen de bouwkosten op. Je betaalt dan het dubbel, driedubbel, ... voor elke extra hut in de nederzetting. Neem ook de runensteen die bij dit gebied hoort (van naast het bord of van een andere speler). Ligt er een bonusfiche op de locatie, mag je deze ook meenemen. Verplaats tenslotte de druïde één steenveld. * Tempel bouwen : Kies een onbebouwd veld, betaal de twee afgebeelde grondstoffen en plaats er een tempel uit je voorraad. Je krijgt dit keer geen runensteen, de druïde verzet je wel één plaatsje.
! Vergeet niet dat je ten allen tijde 3 willekeurige grondstoffen kan inleveren voor 1 grondstof naar keuze!
Zo gauw de druïde geen vrij steenveld meer voor zich heeft, verplaatst hij zich na elke bouw naar de volgende hut op z'n weg. Er volgt dan een offerritueel voor deze nederzetting. Elke speler mag nu om beurten voor z'n eigen hutten de afgebeelde grondstoffen nog een keer afgeven. Indien je één van beide grondstoffen kan afgeven, scoor je 1 punt. Kun je beiden materialen bezorgen, scoor je net zoveel punten als het aantal hutten in de nederzetting. Lever je geen grondstoffen, dan verlies je één punt. Staat je hut nog alleen, dan heeft het geen nut om beide grondstoffen in te leveren aangezien je toch maar één punt kan scoren. Steekt de druïde de rivier over volgt er een runenwaardering. Elke speler krijgt 1 punt per runensteen in z'n bezit op dat ogenblik.
Als een speler z'n beide tempels en al z'n hutten heeft gebouwd, wordt de lopende ronde afgewerkt en volgt er nog een slotronde. Plaats de druïde en de dobbelsteen bij elkaar en laat de druïde nog één rondje maken, zodat alle spelers nog eens een offerritueel kunnen uitvoeren bij elke hut. Er vindt dit keer geen runenwaardering plaats, maar je scoort nog wel voor de tempels. Ze leveren één punt op per hut (klaar maakt niet uit) die er aan vasthangt, zowel links als rechts. Voor de runenstenen krijg je nog wel punten aan het eind, zijnde 1 punt voor je 1ste steen, 2 voor je 2de, ... De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Meduris Auteurs : Stefan Dorra & Ralf zur Linde Uitgeverij : HABA Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 10+
Als ik deze titel op het eerste zicht bekijk, heb ik een Andor light-gevoel. De spelers kruipen in de huid van avonturiers en doorkruisen het land op zoek naar kameraden, zwaarden en kruiden om mistmonsters te verslaan. In de doos vinden we een speelbord, 110 terreinkaarten, 28 zwaardfiches (waarde 1/2/3), 20 kruiden (waarde 2/3/4), 18 goudklompfiches, 14 mistmonsters (sterkte 8/10/12/14/16), 3 dobbelstenen, 4 puntenstenen, 40 avonturiers (in 4 kleuren), 30 kameraden, 1 waterman en 3 overzichtskaarten (avonturen).
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Alle fiches worden gedekt geschud en naast het bord gelegd. Ook de kameraden, goudklompjes, dobbelstenen en waterman zet je naast het bord klaar. Je kiest één van de drie scenario's en legt dit overzichtskaartje naast het speelbord. Iedere speler plaatst z'n puntensteen op de nul van het scorespoor (rondom het speelbord). Er worden een aantal kameraden, avonturiers en zwaarden uit het spel verwijderd afhankelijk van het aantal spelers en het scenario dat je gaat spelen. De avonturiers van de spelers worden op de letters A,B,C,D en cijfers 1,2,3,4 van het speelbord gezet (linkerbovenhoek). Er worden acht terreinkaarten opengedraaid van de geschudde trekstapel en op de plaatsen leg je de afgebeelde fiches of kameraden. Voor elke kaart waarop "mist" staat draai je een extra terreinkaart open.
De jongste speler is de startspeler. Als je aan de beurt bent, voer je twee acties uit :
1) Twee terreinkaarten opendraaien en het bord uitrusten : Draai achtereenvolgens twee kaarten van de trekstapel en rust het speelbord uit met de afgebeelde fiches of kameraden. Daarna komen de kaarten op de aflegstapel. Draai je een rivierkaart open, zet je ook de waterman bij het goudklompje dat je moet plaatsen. Elke avonturier en kameraad die bij de waterman terechtkomt wordt uit het spel genomen. Voor elke "mist"kaart die je opendraait, draai je nog een extra kaart open.
2) Avonturier(s) verplaatsen : Je mag één van je avonturiers 2 keer verplaatsen of 2 avonturiers één keer verplaatsen volgens de regels. Je mag een avonturier zo ver je wil zuidwaarts (naar beneden) of oostwaarts (naar rechts) verplaatsen. Je mag nooit naar het noorden of het westen verplaatsen. Je mag over andere avonturiers, kameraden en fiches springen, maar niet over mistmonsters of de waterman. Je mag ook nooit diagonaal bewegen. Afhankelijk waar je je beweging beëindigt, voer je de desbetreffende actie uit : - rivier : neem het goudklompje dat er ligt - bos, bergen : bekijk de waarde van het zwaard- of kruidenfiche en leg gedekt voor je neer - stad : de kameraad sluit zich aan bij je avonturier, vanaf dit moment verplaats je ze samen (je kan zo veel kameraden hebben als je wil) - mist : je moet het mistmonster bekampen De zet mag ook naar een leeg veld gebeuren. Indien er tijdens het spel dan iets verschijnt door het opendraaien van de kaarten, dan neem je onmiddellijk de fiche of moet je het mistmonster bekampen. Komt er goud tevoorschijn, dan krijg je dit en nadien wordt je avonturier uit het spel verwijderd omdat de waterman er ook verschijnt.
Gevecht tegen een mistmonster : Je moet tegemoetkomen aan de sterkte van het monster (zijnde 8/10/12/14 of 16). Je avonturier en elke kameraad heeft sterkte 1. Voor het gevecht beslis je ook hoeveel zwaarden je toevoegt aan het gevecht (max. 3). Voor elk toegevoegd zwaard, waarvan je de fiche aflegt, mag je 1 dobbelsteen gooien en de gegooide waarde bij je sterkte tellen. De waarde van je zwaardfiche tel je hier ook nog eens bovenop. Als je nog niet voldoet aan de sterkte van het mistmonster kan je nog bijpassen door het afgeven van kruiden of goudklompjes. Deze laatste geven je de keuze om één dobbelsteen te hergooien per afgelegd goudklompje of 1 sterktepunt toe te voegen. Versla je het monster, dan krijg je de mistfiche en leg je deze gedekt voor je neer. Ingezette fiches gaan uit het spel, je avonturier en kameraden blijven op het veld staan. Verlies je het gevecht, dan blijft het mistmonster liggen en wordt al het ingezette materiaal van de speler uit het spel verwijderd, inclusief avonturier en kameraden.
Einde van het spel : Als er geen zwaarden meer in de voorraad liggen EN er geen kameraden meer zijn, maak je de lopende ronde nog af. Ook wanneer geen enkele speler nog een avonturier kan verzetten, eindigt het spel onmiddellijk (gebeurt zelden). Indien één of meerdere spelers niet meer kunnen bewegen wordt hun beurt gewoon overgeslagen. Afhankelijk van het gekozen scenario zal de puntentelling anders verlopen zoals aangegeven op het scenario. In het ene scenario krijg je punten voor het verslaan van mistmonsters, het verzamelen van kameraden, ...
Ondertussen is er ook al een eerste uitbreiding verschenen onder de naam "Koning en prinses". Deze uitbreiding bevat 3 gloednieuwe scenario's en extra speelmateriaal in de vorm van 20 sleutels, 1 koning, 1 prinsesfiche, 1 gigantos-fiche, 6 superkameraden, 15 stadsfiches, 14 super"mist"monsters en 1 extra dobbelsteen. Naast de nieuwe overwinningscondities in de nieuwe scenario's wordt er hier en daar ook materiaal vervangen ten opzichte van het basisspel, afhankelijk het gekozen scenario. Zo kan je sleutels verzamelen als je steden bezoekt met een aantal kameraden en avonturiers gelijk aan het cijfer op de stadsfiche die erop ligt. Je kan ook sleutels gaan aankopen voor 2 goudstukken en je kan over de waterman gaan stappen. Als je dan uiteindelijk 5 sleutels in de diverse kleuren verzameld hebt, kan je de prinses gaan bevrijden door Gigantos te verslaan. De mistmonsters die je verslaat, gaan je in deze scenario's helpen in de strijd tegen Gigantos, hun krachten worden netjes opgeteld bij het gekende berekenen van je sterkte. De speler die de prinses weet te bevrijden wint het spel, de andere spelers berekenen hun scores nog wel op basis van verzamelde sleutels, verslagen mistmonsters en goudfiches in je voorraad. In een tweede scenario ga je als team spelen en kan je superkameraden bekomen die je gaat gebruiken in de strijd tegen supermistmonsters. Je kan nu tot max. 4 zwaarden inruilen en dus 4 dobbelstenen gaan gooien. De mistmonsters starten al bij aanvang van het spel op het bord en worden verplaatst als de desbetreffende kaart wordt getrokken. Het doel van het spel bestaat er nu in om alle mistmonsters te verslaan vooraleer alle kaarten opgebruikt zijn. In deze coöperatieve variant probeer je telkens beter te doen door de monsters sneller te verslaan. In het laatste scenario tenslotte kan je de koning gaan bevrijden door het juiste mistmonster te verslaan en probeer je bovendien extra veel avonturiers in de stad te krijgen, want deze leveren je extra punten op.
Titel : Avonturenland Auteurs : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling Uitgeverij : HABA Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+