Inhoud blog
  • Stop de valse oorlog over al of niet educatieve master in de kunsteducatie en zorg voor een opleiding die betekenis heeft.
  • Tijd voor denken en reflectie, tijd voor vormgeving van een toekomst, tijd voor cultuureducatie dus.
  • Waarachtige Waarheden
  • Beeld in een stadsparkje
  • Catch-22 of een dubieuze waarheid
  • Klimmen uit een dal
  • Ervaring 1
  • 'Mooi zijn' af?
  • Weg, troost en beelden
  • Alles zelf doen of er komt niets van!
  • 2 februari! Zingen en de waarheid!
  • Hoop
  • Mijn Spiegel.
  • jeugdhuizen een verhaal over tijd en ruimte
    Zoeken in blog

    Foto
    Niets is wat het lijkt
    Blog als favoriet !
    Gedachtengang
    wat anders in het hoofd of het hart blijft steken!
    Als het mij overvalt, of mij niet loslaat. Maar het kan ook voor het oefenen zijn. Oefenen in waar ik niet in opgeleid ben, oefenen met woorden.
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunst in het centrum van ons bestaan. kunst en educatie hand in hand zoals het spelen gaat!
    eens beginnen met een citaat dat is blijven hangen

    Iemand stelde de vraag waar mijn gedachten dan zijn deze dagen, ik kan enkel antwoorden met wat hieronder staat en begin alvast met een citaat dat is blijven hangen in mijn geheugen:


    … Er bestaat niet zoiets als ‘kunst, er bestaan alleen kunstuitingen, een verzameling uiterst heterogene praktijken die deels individualistisch en deels collectief gedacht worden, en wie spreekt van zoiets massiefs als ’geëngageerde kunst‘ heeft eigenlijk alleen maar lucht verplaatst. De veralgemening van ‘de’ kunst en wat ze moet horen te doen, beheerst vandaag de dag nochtans opnieuw het hele middenveld, de media, het denken over de betekenis en het nut van cultuur, haar hele bestaansreden wordt er opnieuw aan opgehangen, alsof de penibele geschiedenis van de twintigste-eeuwse ideologieën en hun verpletterende werking voor de vrijheid van de kunsten, ons niets had geleerd. Waarna ik hier vervolgens zelf luchthartig over ‘de kunst’ in het algemeen zal spreken. Om het algemene te bestrijden, moet men er blijkbaar zelf aan ten prooi vallen …

    (Stefan Hertmans)


    En dan kwam er dit:

     

    De kunstenaar kan van alles willen, maar in globo verlaat hij de bestaande paden en zoekt hij zijn eigen weg, zijn eigen taal en vormvermogen om gestalte te geven aan wat hij denkt, voelt, becommentarieert ...

    De kunstenaar creëert en reflecteert. Om die creaties aan een publiek duidelijk te maken, drukt hij zich uit: hij stelt een daad van expressie. Het publiek ontmoet het kunstwerk, al dan niet genietend en al dan niet reflecterend, plaatst het in zijn wereld en geeft op die manier al dan niet antwoord op de zelf gestelde vragen. Het is een ingewikkeld proces van betekenis geven, betekenis overbrengen en betekenis ontsluiten. Dit proces moeten wij mee ontsluiten voor het publiek willen ze de kunsten ten volle appreciëren en ontmoeten.

     

    In ons werk bij De Veerman  als kunstenorganisatie kiezen we voor kunsteducatie

    De Veerman neemt de ingewikkelde processen van vorm-geven en vorm-begrijpen van de kunstenaar en het publiek als leidraad voor zijn werk en wil hiermee radicaal de gangbare discussies over proces en product, over cultuureducatie en kunsteducatie, achter zich laten.

    Met deze focus kan kunsteducatie zowel over het proces als over het product gaan zonder dat het ene moet dienen om het andere te beoordelen. Door aandacht te besteden aan wat de kijker/luisteraar ermee doet, hoe hij het ervaart, wat het met hem en zijn omgeving doet, komen we verder dan het louter beleven. Daarnaast zijn de economische, sociale, politieke en cultuurhistorische achtergronden van het werk belangrijk in ons verhaal: alles is immers contextgebonden. 

    Wij bekijken kunst niet als een los gegeven, maar als een wezenlijk onderdeel van ‘ons’ en ‘het’ bestaan.

     

    Hoe realiseren we dat:


    * De kunstenaar

    De Veerman plaatst de kunstenaar en zijn werk op centrale plaats  in de organisatie om projecten te ontwikkelen. Of het uitgangspunt van een nieuw project nu historisch of hedendaags is, is in deze context minder belangrijk; wel is de binding met het leven van vandaag in al zijn facetten essentieel. Het betrekken van kunstenaars (musici, dansers, theater- en filmmakers, beeldende kunstenaars, literatoren, mediakunstenaars …) die als uitvoerders van een historisch werk of als creators van een hedendaags oeuvre bezig zijn, is een noodzaak. Deze mensen zijn immers de hartslag van het kunst- en cultuurgebeuren. Daarom is het aangewezen om in de kern van de organisatie over mensen te beschikken met de nodige diversiteit. Tot onze equipe behoren dus zowel gevestigde waarden als opkomende kunstenaars die vanuit stedelijke of ecologische inspiraties werken. Net de confrontatie tussen het historische en het hedendaagse met daarin de cocktail van diverse stromingen, visies en manieren van werken maakt ons werk interessant.  

     

    * De kunstinstellingen

    Om het draagvlak van en de oriëntatie op de kunsten te vergroten zetten we  gedurende de afgelopen jaren doelbewust synergieën op met kunstinstellingen (AMUZ, HERMESensemble, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, deSingel, deFilharmonie, het Middelheimmuseum, de Vlaamse Opera, Les Muffatti, het Mas). Met hen gaan we steeds op zoek naar een gemeenschappelijk vraag over het ontsluiten van de kunsten voor een bepaalde doelgroep. De creatie of programmatie van deze instelling dient daarbij als uitgangspunt. Vanuit de gemeenschappelijke vraag worden projecten ontwikkeld met expertise van beide partners.

    In de toekomst blijven we dit ook doen al willen we ons ook graag laten verleiden via andere maatschappelijk invalshoeken en thema's zoals talentontwikkeling, creativiteit, duurzaamheid, .......

     

    In ons werk bij de kunstenorganisatie De Veerman werd tijdens de afgelopen jaren regelmatig gevraagd vanuit het kunstenveld om een brugfunctie te vervullen tussen de kunstinstellingen en het publiek. Ook in de komende jaren zal De Veerman antwoorden formuleren op deze groeiende behoefte.


    * Het publiek


    De Veerman blijft zich breed maatschappelijk oriënteren en wil kunst een plaats geven in ieders bestaan. We doen dit met duurzame en goed gekozen projecten waar participatie een belangrijk gegeven is.

    De Veerman wil met en voor iedereen werken van klein kind tot oudere, van eender welke afkomst of stand, zolang men bereid is om democratisch en respectvol met elkaar te werken.

    Toch moeten we regelmatig keuzes maken en kiezen we voor een publiek dat het meeste nood heeft aan kunst of waar we vermoeden dat dit dienstig kan zijn. Dat is niet altijd even makkelijk definieerbaar.

    Groepen die verstoken blijven van kansen om met kunst om te gaan, genieten voorrang. Daarom zijn er programma’s binnen onderwijs  zoals De Wondere Pluim, De Kunstloft, Kinderen worden als componisten geboren, etc.... kijk eens op www.veerman.be en je kan er meer over lezen. Tevens is er een bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen, mensen met beperkingen, sociaal-economisch achtergestelde groepen. Diversiteit is bij De Veerman geen loos begrip, maar iets waar we met zorg op toezien.


    Daar zijn mijn gedachten:

    Om dat alles te realiseren, te financieren in goede banen te leiden, de juiste mensen in te zetten, zijn mijn gedachten gespitst op dat alles. We verliezen veel tijd doordat er vreemde discussies lopen over cultuureducatie versus kunsteducatie, over onderwijs dan wel cultuur, over........ ook in de talrijke expertisegroepen die onlangs werden opgericht en nog meer inde onderzoeken die uitbesteed werden zien we dat men geen raad weet met de plaats van dit alles.

    Voor ons is het duidelijk: in het centrum van ons bestaan!


    de basisgedachte:


    Wij zien in de huidige maatschappelijke context nieuwe vormen van reductionisme ontstaan. Zo zien we dat menselijk gedrag dikwijls herleid of  enkel verklaard wordt vanuit een biologisch en/of neurologisch standpunt. Binnen dit denken wordt kunsteducatie door sommigen vernauwd via cultuureducatie tot socialisatie en door anderen tot identiteitsontwikkeling. We vinden deze tendens een te enge benadering, omdat kunsteducatie op die manier herleid wordt tot een middel met als gevolg dat ze zal geëvalueerd worden op haar psychologische en maatschappelijke effecten.

    De Veerman gaat uit van een holarchische visie op kunsteducatie (A. Koestler, K. Robinson, W. Elias). Kunsteducatie is daarin een niveau van de werkelijkheid op zich, met haar eigen doelen, methodes en praktijken, die niet tot andere werkelijkheidsniveaus te herleiden zijn. Het is net een van die sterktes van De Veerman om dat holarchische model ook voor haar eigen visie, onderzoek en theorievorming te hanteren.

     

    De Veerman vertrekt vanuit een geloof in de mogelijkheden van de mens om via waarneming, ordening en vormgeving zichzelf en zijn wereld te realiseren. Dit telkens opnieuw en opnieuw doen, zorgt voor evolutie en innovatie in denken en handelen. We geloven dat kunst hierin een centrale rol te spelen heeft: zowel het receptief, actief als reflectief omgaan met kunst heeft het vermogen in zich dat de mens en zijn wereld zich telkens weer in vraag stelt, hem opnieuw bekijkt, hem opnieuw vormgeeft.

    Opdat mensen zouden blijven evolueren, moeten deze mechanismen een leven lang geactiveerd blijven. Leeftijd speelt in onze opties dus een ondergeschikte rol. We passen onze projecten, programma’s en activiteiten aan naargelang de leeftijd, context en achtergrond. Intergenerationeel werken is een van de nieuwe uitdagingen.

     

    De Veerman vertrekt van het vermogen tot waarnemen, ordenen en vormgeven. Deze eigenschappen, die te trainen zijn, zijn eigen aan elk individu en vormen een continu proces in de drang naar evolutie en vooruitgang. Een kunstenaar is per definitie iemand die vanuit deze eigenschappen werkt: hoe hij naar de wereld en de dingen kijkt, hoe hij zijn waarneming ordent en hoe hij van daaruit vormgeeft, is zijn hoofdbezigheid.

    Daarom zijn onze activiteiten, producties, projecten en trajecten uitermate geschikt om niet enkele van deze elementen, maar net de hele samenhang van deze elementen te belichten.

    Om de samenhang tussen de factoren en het mechanisme bewust te laten groeien, hanteert De Veerman het klaverbladmodel. Door middel van deze, weliswaar artificiële, indeling kan De Veerman de globaliteit van de menselijke potentie beklemtonen, bevorderen en waarderen en vanuit dit model bewaken dat het volledige veld wordt bewandeld.

    Het klaverbladmodel neemt de mens als uitgangspunt (1) en stelt het ontwikkelen van de menselijke vaardigheden centraal. Om meer inzicht te krijgen, zijn inhoudelijke en thematische (2) benaderingen nodig. Om vorm te geven of vormgeving te kunnen lezen, zijn inzicht en vaardigheid in de verschillende kunstdisciplines en de taal van de kunsten (3) nodig. De hulpmiddelen, technieken, en werkvormen zijn onontbeerlijk om iets praktisch te realiseren (4).

    Het klaverbladmodel leidt tot concepten en projecten die, net zoals kunst die naam waardig, een gelaagdheid bevatten. Kunsteducatie wordt daardoor behoed voor het ‘evenement’.

     

    Vanuit deze visie gaan beleving, inzicht en kennis hand in hand. En dit in een continu proces, waar groei en ontwikkeling voorop staan.

    In het ontwikkelen van zowel eigen producten als in de coproducties staat samenwerking met de doelgroep, de partners, maar ook met aangrenzende sectoren, centraal. Het buiten de eigen sector durven denken (wetenschappelijke, sociale, economische ….) is een nieuw en noodzakelijk gegeven dat zeker ook in de kunst en cultuur belangrijk is.

     

    Dit alles kan zich vertalen in workshops, labo’s, meerdaagse projecten, langere trajecten, adviesprogramma’s, coachingtrajecten en opleidingen waar op ontwikkelingsprocessen gefocust wordt, maar het kan zich ook vertalen in publicaties, uitwisselingsmomenten en presentaties van diverse aard. De keuze van de werkvorm of combinatie van werkvormen is afhankelijk van de doelstellingen en de beoogde resultaten. Effectiviteit en duurzaamheid zijn daarbij steeds basisbeginselen.


    daar waren mijn gedachten en zijn ze nog steeds!





    24-01-2013 om 14:54 geschreven door TB  


    >> Reageer (1)
    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zelfs bomen staan niet stil
    Soms lijkt het alsof je geen gedachten wil of kan formuleren maar er is wel degelijk turbulentie in de kop! Zo was het de afgelopen maand met mij, turbulentie in de kop. Dan gaat het formuleren moeizaam, zijn de keuzes wat onduidelijk of verscholen of wat dan ook. Zelf heb je dromen maar minder daden. Het is geen stilstand, geen afstand maar eerder een toestand van véél en méér. Nu er sneeuw ligt en de stad, die ooit van iedereen was maar nu even niet, verstilt probeer ik orde in de chaos te creëren. Wetende dat die chaos altijd terug moet komen wil ik vooruitgaan. Chaos is een mooie in mijn leven maar ook een lastige. Het vraagt moed om dat weer elke keer toe te laten en dan te zien dat nadien er alles anders uitziet, dat niets hetzelfde blijft bij het toelaten. Simpel en schoon maar lastig op het moment dat het toeslaat, onverwacht, nooit gepland noch in tijd noch in ruimte. En daar sta je dan met een leven vol twijfels, wetende dat elke stap die je zet de richting zal bepalen. Je mag zelf kiezen of recht of links eerst gaat, welke kant op ook, je mag kiezen.... altijd. Bij elke stap verlaat je wat was hoe dan ook. Stilstaan is nooit een optie. Zelfs bomen staan niet stil en groeien hun richting uit.
    Vandaar de wat lange stilte hiervoor, ik hield mijn adem in, wachtte en twijfelde en zie ik stap en stap en stap....

    21-01-2013 om 10:16 geschreven door TB  


    >> Reageer (0)
    28-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de onderwereld of mijn brein!
    Niet dat er geen gedachten zijn, maar soms is de stilte beter dan welke stroom van woorden ook, niet elke gedachte of niet elke fantasie is geschikt voor mededeling. Alhoewel ik ze nodig heb, die verborgen gedachten, die onderwereld van het denken, dromen en fantaseren. Mijn leven wordt saai, ondraagelijk zelfs zonder zijn onderwereld vol met vreemde verhalen, beelden, verlangens ook en uiteraard heldendaden.
    Ja in het diepst onzer gedachten zijn we helden, overwinnaars van de angst en het verdriet. We zijn de goede en de slechten tegelijk maar winnen is erbij. Ik vertoef er graag in mijn onderwereld van gedachten maar weet dat ik dan weer naar buiten moet gaan en toetsten wat er overblijft in realiteit. Soms is dat niet veel of slechts een fractie van iets, soms is het net heel veel waardoor mijn gehele wereld in een ruk is veranderd. Het is een motor een labo voor ontwikkeling van mijn toekomst, het innovatiecentrum bij uitstek. Laat ons dat trainen het vertoeven in de onderwereld, in het land der dromen en fantasieën, Op school moest het een hoofdvak zijn en op het werk een must! Vooruitgang ontstaat in mijn onderwereld niet in de vergaderzalen die zich van sterriliteit  hebben voorzien door allemaal op zichzelf te lijken. Zo dan wist je nu waar ik was, raden maar waar ik nu ben!

    28-11-2012 om 09:16 geschreven door TB  


    >> Reageer (1)
    16-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woorden als vervangende schaamte!
    Woorden zijn slechts een vervangende schaamte van wat we willen zeggen. Wat we zoal proberen te zeggen met woorden, kranten, radio en tv programma's, boeken(beursen) vol met woorden, vergaderingen bulkend van de woorden,.... en toch blijven we zoeken naar net dat ene woord dat vol en ledigheid met elkaar verenigd zoals in vol-ledig. Men wil wel eens stellen dat schrijven denken is, maar ik denk dat denken o.a ons tot schrijven kan brengen maar ook tot bewegen of zingen of een beeld of wat dan ook. Onze ratio en emotio staan immers nooit stil, zijn altijd net uit balans genoeg om expressie te vragen en dan is het pure noodzaak- kunst als noodzaak-.
    De enkele keer dat er balans is, dat alles in de plooi ligt hoor ik mij enkel nog ademen, in- en uit- en dit samen met de dag en de nacht, eb en vloed met de andere mee in en uitademen, je wilt dat ogenblik voor altijd bewaren, vasthouden, vrijwaren voor alles of net het niets. Op dat laatste moment waar je wil vasthouden begint de miserie al opnieuw, nooit genoeg met "wat is", maar net dat willen wat reeds was alsof het nog komen moet: uit balans dus en nood aan expressie met het parchtige excuus, "ik wou dat dit voor altijd duren kon".
    Niets is durend , niet de mensheid niet de wereld. Het is wat het is, elk moment opnieuw en daar dan kontent mee zijn en in evenwicht mee zijn. Het is makkelijker een tekst te schrijven, een dans te maken, muziek componeren of een beeld scheppen. Maar toegegevn al deze laatste helpen wel bij het zien, al is onze blindheid groot. Of het woord voor woord ontleden en weten dat ze allemaal bol staan van vervangende schaamte om wat we niet weten en kunnen.

    16-11-2012 om 10:38 geschreven door TB  


    >> Reageer (1)
    07-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vriendshap en schilderijen in wit!
     Je kent het vast wel, je komt iemand als bij toeval tegen en wat blijkt je kent hem/haar al jaren zo blijkt, zonder het te weten. Neen, je kan je niet herinneren dat je de persoon ooit fysiek bent tegen gekomen en toch het voelt zo. Het hoeft zelfs niet in een echte ontmoeting, het kan in  een blik zijn die elkaar kruiste.
    Je opent je armen en meteen je hart en het voelt als thuiskomen waar rust, te(n)-vrede(n)-(heid) en schoonheid zijn deel doen.
    Natuurlijk is er eerst het verzet van de onzekerheid, de angst, het eeuwige wantrouwen, het ongeloof in het schone en de vooroordelen. We nemen geluk nooit zomaar aan, het zijn immers de anderen die gelukkiger zijn.
    Maar dan slijt de tijd en het blijft in je lijf en geest aanwezig , alleen je hersenen  willen niet zo mee in dat avontuur, jij dwaas zeggen die steeds.
    Maar op een dag moet je beslissen loslaten of vasthouden alsof het een een keuze is. Dit stelt zich niet in een vraag maar in daden, een ontmoeting, een handdruk, een tranendal van geluk, open armen, een lied voor elkaar,samen koffie, of wat dan ook .... Zo ontmoete ik mijn beste vrienden en liefdes, het oordeel vooraf bleef uit. De angst werd verdreven door een glimlach of bulderlach. Het wantrouwen werd vertrouwen. Ineens waren ze er de klanken van een strijkkwartet helemaal in elkaar opgaand alsof dat een evidentie was en is. Waarom was dit al van bij de eerste blik op elkaar zo, waarom gaat dat niet over of weg? Dat zijn vragen die je kan stellen maar die er allang niets meet toe doen op dat moment en ook niet daarna. Vriendschap en liefde rare vogels in een wereld waar de oppositie  veelal aan zet is. Dat spreekwoordelijke “voor elkaar gemaakt zijn”is de schoonheid ver voorbij, zoiets als bloedbanden met een niet te breken loyaliteit. Gek is dat bij familie dat vanzelfsprekend is, wanneer het gebeurd pakweg op een perron of een museum lijkt het verdacht. Maar onze bloedbanden zijn gemengd eeuwenlang en mijn ervaring zegt dat die loyaliteit zich ook natuurlijk heeft gemengd. Soms hoef je de persoon zelfs niet te zien. Zo stond ik in Berlijn oog in oog met op het eerste zicht witte doeken van de tekenaar-schilder Qiu Shihua en ik wist het zeker dit zou nooit meer overgaan, dit zou zich voor altijd in mij nestelen, dit was voorbij wat we schoon noemen. Tranen vloeiden rijkelijk, niet van verdriet maar van geluk. Tranen van geluk zo bezong mijn vriend het ooit in een nummer! Ik ken ze ondertussen die tranen van geluk, zout en weldadig voelend en zowaar zo dicht bij pijn. Maar witte doeken waar in het wit nuances zijn aangebracht in wit waardoor het teken begint, langzaam maar zeer zeker om eenmaal je kijkt nooit mee op te houden elke keer opnieuw zie je meer en is de wereld rijker dan voordien! Daar hou ik nu van!

    07-11-2012 om 10:39 geschreven door TB  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 27/11-03/12 2017
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 14/07-20/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 07/12-13/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009

    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Zoeken in blog


    LINKS
  • De Veerman
  • Zomeracademie
  • Stefan Perceval (blog)
  • Eddy Emile ziet en schrijft (blog)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs