wat anders in het hoofd of het hart blijft steken! Als het mij overvalt, of mij niet loslaat. Maar het kan ook voor het oefenen zijn. Oefenen in waar ik niet in opgeleid ben, oefenen met woorden.
14-09-2012
Zinloos/zinvol en de striijd van kunst en educatie!
Alles is zinloos tot ik/wij het zinvol vind(en)! Tot zover de waarheid die staat als geen ander. Niemand kan mij een betekenis opdringen tenzij ik onvoldoende weerstand heb of eigen wilskracht om het niet te aanvaarden. De betekenis geef ik zelf... of dat dacht ik. In de wereld van de volkomen gedachten is alles de eenvoud en eenvoudig. Dan zou iets als educatie zelfs niet hoeven het zou als vanzelf ontstaan omdat er wilskracht en drang naar betekenis is. Nu merk ik dat men aan alles en iedereen betekenis aansmeert die door "wij" moet worden gedragen . Zo is educatie een lastige geworden, een opdringen van betekenissen zonder vraag. Het dood de nieuwsgierigheid, de verwondering ook en zeker en vast ook het dromen. Het standpunt dat ik inneem door jaren met kunst en educatie bezig te zijn is dat alles reeds in de mens ligt besloten, bij nieuwsgierigheid, door verwondering en handelend dromen ontwikkeld hij zicht tot wat hij is. Maakt daarbij gebruik van tal van symbolen en talen om dat voor zichzelf en de soms ook voor de ander, bij nood aan liefde en (h)erkenning, duidelijk te maken. Steeds op zoek naar wat orde in zijn wanorde omringd door liefde en (h)erkenning. Vollop in zijn element zegt men wel eens! Die orde, die ik/wij maken is liefst zo tijdelijk mogelijk anders is er niets dan herhaling en stilstand, is er zinloosheid in de zinvolheid! De volheid die leegloopt zeg maar. Zoiets als voordurend smaakvolle wijn acheterover kappen zonder te smaken en dan snel gaan pissen! Er zijn mensen die zeggen dat (kunst)educatie of het door mij beschreven proces louter een methodiek noemen. Maar dan zou kunst dat ook zijn en denken ook. Ik verbaas mij over het enge interpreteren van begrippen zoals educatie en zeker bij kunsteducatie. misschien moet ik een voorganger zijn woorden gebruiken en zeggen "Pas op!". Pas op met het woord kunsteducatie, noem het gewoon kunst want dat houd het tweede in zich, omgekeerd zou ook kunnen maar dat is een andere gedachte op een ander moment.