Freek Neirynck zorgt met grote regelmaat voor 'boekensienjalementen' met een eigen kijk
voor wie iets méér wil
18-08-2014
Jazz in 't Park zorgt voor muzikale septembermaand (Gent)
De Dienst
Evenementen en Feesten van de Stad Gent tovert het gezellige Zuidpark van
donderdag 4 tot en met zondag 7 september 2014 opnieuw om tot de gedroomde
festivallocatie voor de 21e editie van Jazz in
t Park. Tijdens de vierdaagse kan een breed publiek kennismaken met veertien
kwaliteitsvolle groepen en artiesten die gratis kunnen ontdekt worden tussen de
bomen. Elk laatste concert (behalve op zondag) sluit af met een Saxy Night,
een filmprojectie van authentieke concertopnames met legendarische
saxofonisten.
Ode aan Belgische jazz
Vorig jaar lokte de 20e
jubileumeditie 15.000 toeschouwers dankzij het programma én het mooie weer. De
editie van 2014 houdt nog steeds, en zelfs meer dan ooit, de vinger aan de pols
van het Belgische jazzlandschap, waarbij zowel gevestigde waarden als de nieuwe
lichting jazzmusici een podium krijgen. Hoofdzaak blijft immers de promotie van
de Belgische jazz. Verschillende bands brachten het afgelopen jaar een nieuw
album uit en brengen hun nieuw werk voor de eerste keer in Gent. Jazz rocks,
dat werd bewezen door het jonge geweld van Nordmann die recent als tweede
laureaat eindigde op Humos Rock Rally. En met Skordatura staat er ook een heus
punkjazzensemble op het podium. Jazz in t Park krijgt met de officiële
voorstelling van de nieuwe albums van het Erik Vermeulen Trio en van WoFo &
Strings 2 exclusieve primeurs. En met trompettist Bert Joris haalt het festival
een internationaal gelauwerde muzikant, componist en arrangeur terug naar Gent.
Al 17 jaar vormt hij samen met Dado Moroni, Philippe Aerts en Dré Pallemaerts
een absoluut Europees topkwartet, waarmee hij het festival feestelijk afsluit.
Vier themadagen
Voor het derde jaar op rij
wordt het programma in themadagen opgesplitst. Een gesmaakte formule die het
publiek een leidraad geeft en de verwachtingen scherp stelt.
Onder de noemer fusion jazz
gaat jazz op donderdag 4 september de confrontatie aan met andere
muziekstijlen. Bij het Skordatura Punkjazz Ensemble, Hijaz en Electric
Barbarian versmelt jazz met wereldmuziek, pop, rock, electro, hiphop, drum n
bass en poëzie.
Themadag fresh jazz brengt
op vrijdag 5 september het nieuwe jazzgeluid onder de aandacht, met nieuwe
bands of nieuwe projecten. De Looze/Machtel/De Waele, DelVitaGroup en STUFF
laten het publiek dan proeven van kersverse jazz.
jazz XL groepeert op
zaterdag 6 september bands met een grote podiumbezetting.
t Mouvement, Rebirth
Collective en Manngold de Cobre zullen het podium vullen tot de laatste
vierkante centimeter.
Op kittens and catswisselt jong talent met gerenommeerde
artiesten. Zo deelt Nordmann op zondag 7 september het podium met Ivan Paduart Trio & Tineke Postma, en het Bert
Joris Quartet.
De concerten worden telkens
ingeleid door radio-icoon Mark Lefever.
Lunchconcerten
Los van de themas zijn er twee
lunchconcerten om 12.30 uur.
Op donderdag 4 september serveert WoFo
& Strings een muzikaal stoofpotje met verse klassieke ingrediënten, een
goeie geut jazz, een Latijns-Amerikaans kruidenboeket en funky smeuïge olie. Op vrijdag 5 september presenteert het Erik Vermeulen Trio in
primeur zijn nieuwe cd.
Door die extra
lunchconcerten kunnen ook werknemers uit de buurt en toevallige passanten hun
boterhammetjes verorberen bij een scheut jazz in een aangename, relaxte sfeer.
Tijdens het festival vormen podium, zitjes, drank- en eetstandjes en
infochaletjes sowieso één groot openluchtdorp tussen de hoge bomen en de beschermende
sierlijke tentzeilen.
Saxy nights
Jazz in t Park brengt dit jaar een
hommage aan Adolphe Sax die in november
200 jaar geleden geboren werd in
Dinant. En terecht, muziek in het algemeen en jazz in het bijzonder zijn
ondenkbaar zonder het geluid van de saxofoon. Onder de noemer Saxy Nights
worden de concerten op donderdag-, vrijdag-, en zaterdagavond dan ook
afgesloten met gefilmde jazzconcerten van legendarische
en toonaangevende saxofonisten als respectievelijk Coleman Hawkins, John
Coltrane en Stan Getz.
Annelies Storms, schepen van cultuur, toerisme en evenementen: Dit
stadsfestival bewijst dat jazz een zeer brede lading dekt van fusion over
punkjazz tot bigband en rock. Gent toont hiermee opnieuw aan dat de stad de
titel 'unesco creative city of music' meer dan waard is.
Praktisch
Jazz in t Park 2014: veertien gratis
concerten van donderdag 4 tot en met zondag
7 september in het Zuidpark Gent. Na
elk laatste concert gratis filmprojectie van Jazz on film (niet op zondag).
Ondergrondse parking aan Zuidpark.
TAZ# : kuststadfestival Oostende toont heel veel Gents en jong tekst- en figurentheatertalent
Het jaarlijks TAZ#theaterfestival
(sinds 1995) in de Koningin van de Belgische badsteden, Oostende heeft
overduidelijk meer luxelast van zijn populariteit dan van zijn steeds beter
wordende artistieke evolutie. Reeds de dag voor de opening bleek al dat een
behoorlijk aantal van de meest begeerde voorstellingen ten dele waren
uitverkocht. Het verdubbelen van hun aantal en ergo ook het vinden van nóg méér
oorspronkelijk anders bedoelde locaties tot speelruimtes is (nu al 51 verspreid
over de stad) absoluut aan de orde. En dat kunnen ze in de Koninklijke
kuststad: turnzalen, spoorweggebouwen, visloodsen, gerechtszalen, het strand
worden er professioneel geëquipeerd tot functionele ruimtes.
De bewuste programmatie van een
hele rist premières verhoogt uiteraard de aantrekkingskracht van het enige
Vlaamse theaterfeest van die omvang. Heel wat programmatoren voor Culturele
Centra, receptieve theaters, andere festival(letjes) komen er hun staalkaart
samenstellen. Bovendien geeft TAZ# in samenwerking met de Auteursvereniging
SABAM niet onaardig veel creatiekansen aan jonge theatermakers (scholen en
nieuwe vaak project- - gezelschappen die van hun maidentrip gebruik maken om
de confrontaties aan te gaan met de vaste waarden in het theaterlandschap. En
wellicht worden de vele tientallen vrijwilligers op wie het festival logistiek draait
ook wel beloond met kaartjesvoor
producties waar ze tijdens het seizoen misschien niet meteen toegangsgeld
zouden betalen in de goed uitgeruste De Grote Post, sinds 1 jaar hun stedelijk
Cultureel Centrum.
In 2014 kreeg een elf jaar
geleden eerdere TAZ#-prijswinnaar het Gentse gezelschap Ontroerend Goed, dat
inmiddels internationaal toert, een soort peter-/curatorschap en speelde zelf
enkele werkstukken. Zo ging Wijven er in première een feministisch
woord-/zangstuk over de clichés, vooroordelen en discriminatie tegenover het
vrouwelijk deel van de samenleving. In een sober decor en idem dito regie
verviel de voorstelling helaas zelf in een herhaling van wat er al tientallen
jaren lang over hetzelfde onderwerp op scène verteld of in een meer dramatische
vorm getoond werd.
Angelena van de ook al Gentse
Compagnie Cecilia scoorde bijzonder goed bij het per definitie dankbare
TAZ#-publiek en eigenlijk wel terecht. Het stuk van (en toch wel overtuigend
gespeeld door) Mieke Dobbels is in de hedendaagse maatschappij verworteld,
revolteert en ontroert in de situatie van de titelrol: een adolescente of
jonge twintiger die al vier jaar in de gevangenis zit met de onzekerheid of ze
al dan niet naar een psychiatrische instelling zal worden geïnterneerd. Ze probeert
haar dagen leefbaar te houden met haar muziek en haar (soms wrange) humor en
met het spelen van haar zoveelste proces wegens herval met een brandstichting,
waarbij ze het publiek in beperkte mate interactief betrekt.
Theater aan Zee biedt steeds weer
een breed spectrum aan theater-, woord- en muziekdisciplines al dan niet in
symbiose. In de kinder- (of beter familie-)voorstellingen heeft het
figurentheater steeds weer een prominente plaats. Het velt het laatste
decennium ontzettend om hoe vaak teksttheatergezelschappen ook figuren als
dramatis personae laten acteren naast spelers van vlees en bloed.
Duikvlucht van de alweer Gentse
Studio Orka was daar een goed voorbeeld van en werd één van de topproducties
van TAZ#. De voorstelling speelde in een half natuurlijk zanddecor met een
bunker, vuurtoren, barakken als oorspronkelijke gegevens en daar bouwde ze een
uiterst intelligente, polyvalente en verrassende nieuwe scenografie in om het
verhaal te spelen van industrieel strandjutter Daniël die met zijn
braakbalmachine spullen uit zee en strand aantrekt en recycleert. Hij leeft
vrij desolaat met een paar Poolse muzikale gastarbeiders en krijgt wel
regelmatig bezoek van zijn vrienden de pakjesbezorger Nico (die nog voor het
begin van de voorstelling gecontroleerd roekeloos door het aanschuivende
publiek rijdt met zijn bestelwagen) en schaapherder/troepverzamelaar Maldus
(een schitterende Titus De Voogdt) die in een onvergetelijk beeld uit de duinen
afzakt. Katalysator in de heldere en tegelijk absurdistische voorstelling is
het aanspoelen van het vermiste meisje Vera Zij brengt onrust in de rust en
dat garandeert zeer sterk theater met een figurentheater invulling naar het
slot toe.
In een plastische Umwelt, maar
dan het Arte Povere segment ervan, bewoog zich Krocht, een
doorloopvoorstelling van de jonge (Gentse, sorry ) theatermakers Lobke Leirens,
Maxim Storme en enkele geestesgenoten. Ook het publiek bewoog want werd heftig
maar veilig rondgevoerd op kerkstoelen op wieltjes - door een persoonlijke coach
van beeld naar beeld. En die beeldvorming was nu eensstatisch (uit natuurlijke materialen) dan
weer bewegend : één enkele worm op een explosieve drumton, een schotel
krullende teken, zichzelf uitputtende, getormenteerde acteurs die eerder voor
sfeerschepping dan wel verhaal zorgden. Artaud, Arrabal, Tadeusz Kantor en
zelfs Peter Schuman en zijn Bread & Puppet Theatre waren nooit ver weg.
Maar het bleef eerder braaf en respectvol voor het kleinburgerlijke publiek en
bovendien visueel schoon in zijn beoogde vuilheid en troep. Krocht eindigde
op een verassend en verlossend eindbeeld dat evenwel om articulatie van de
gestapelde vormen smeekte.
TAZ# heeft een overduidelijke
politiek ten opzichte van generatieverschuiving bij zijn publiek. Interessant,
vernieuwend of bevestigend, jeugdtheater moet de jongere leeftijdsgroepen
aangeboden worden om ze naar het theater als kunstvorm te leiden. Ook in deze
editie was er een representatief aanbod. Spijtig wel, dat de optie wegviel om
gratis familievoorstellingen te plaatsen in het Leopoldpark. De brede tribune
daarvoor was de voorbije jaren nochtans eivol ingenomen en de laagdrempeligheid
van dat aanbod bijzonder gewaardeerd en wellicht zeer efficiënt als
doorstroming.
Het Oostendse Theaterfestival
blijft een must, zo bewees editie 2014 alweer. Zijn katalysatorfunctie in (het)
volgende Nederlandstalige theaterseizoen(en) is wellicht niet meteen meetbaar
maar zeker niet te onderschatten.
GRENZELOOS
OOSTENDS VAN ROLAND
DESNERCK SERVEERT BONTE KUSTTAAAL
VOOR GEVORDERDEN
De
auteur van dialectwoordenboeken waar elke andere samensteller van vookabuuleers in Vlaanderen gezond jaloers op is, omdat hij het mooiste, het
rijksgeïllustreerde, het sjiekste formaat op de markt bracht over de streektaal
van de Koningin van de Badsteden, Roland Desnerck, heeft bij Zorro Uitgeverij Damme
een nieuw en vrij lijvig werk (zijn twintigste) uitgegeven. Grenzeloos
Oostends.
De
volledige titel van de publicatie is: Oostends voor gevorderden en voor liefhebbers
van een taalkundige trip. Gevorderden (Woar
emme da noog guurt, daijeur?!) jawel, want een jong angespoelde heeft er een kluif aan. En liefhebbers? Al evenzeer. Ge begint eran en t loat e unie mier loos.
Op
het eerste gezicht lijkt er geen structuur in het boek te zitten. Ook al omdat
er voor- of achteraan geen referentielijst voor handen is. Maar na drie meesluimend
gelezen lemma heeft de intelligentste, deus
Gensche, lezer het door:Desnerck wil kouten rond een aantal pareltjes van
woorden in zijn gezeezouten, flamboyante streektaal.
Hij
wil ook verhaaltjes vertellen met de smeuïgheid van de meester. Maar hij wil bovendien
nog linguïstisch duiden. Mét kennis van Germaanse, Romaanse, Skandinavische
tot Aziatische talen, Bargoens en Fries. De scribent is een polylglot(Zijn Oostendse zeehaven- ,ferry- en recentelijker ook cruisestad stimuleert er
hem toe) en hij is ook een wetenschappelijk onderlegde op het vlak van de
grammatica (Zijn opleiding als regent Germaanse talen aan de Gentse
(!)Rijksnormaalschool zal daar wel niet vreemd aan zijn. En hij verwijst er
graag naar).
Als
men het boek uit heeft constateert de lezer dat het Oostends eveneens een
aantal specifieke woorden heeft die géén ander dialect mogen kleuren (van
Appesjang over Goeze en Simantere tot Zoetverzoetn. Daarnaast zijn er een aantal woorden tussen A en Z
die klinken of geschreven staan zoals in andere dialecten, maar werkwaardig genoeg aan de Noordzee een
andere betekenis hebben : Knoezel,
Poepkot Fiester).
De
auteur laat de lezer bij hem op schoot zitten om naar zijn boeiend
taalverhaalte luisteren. De pedagoog in
Desnerck? De grootvader?
Freek
Neirynck
Grenzeloos
Oostends, Roland Desnerck, 368 paginas in hardcover en met een
(kleur)omslagafbeelding van Col en Manchette van Felix Labisse, door de
auteur van ingevulde tekstbalonnetjes voorzien. www.zorrobooks.be
Tourwinnaar
Vincenzo Nibali won vorige weekend ook het natourcriterium van Herentals en
mocht, naast een waarschijnlijk meer dan behoorlijk zakcentje en de
overwinningsbloemen, ook de gloednieuwe cd van Matthias Lens 'De Mooiste
Musettes' mee naar huis nemen. Matthias was op uitnodiging aanwezig in
Herentals en had voor de gelegenheid zijn gloednieuwe cd, die deze week
doorstijgt van #6 naar #4 in de Ultratop Albumchart en waarop tal van Franse
Musetteklassiekers terug te vinden zijn, meegenomen voor de Italiaanse Tour de
France-winnaar.
"Ik vond het een hele eer dat ik Vincenzo Nibali
mocht ontmoeten en het leek me wel leuk en gepast om hem mijn nieuwe album 'De
Mooiste Musettes' te schenken als kleine attentie. Ik kan me voorstellen dat
Nibali na zijn overwinning in de Tour voor eeuwig warme gevoelens zal koesteren
voor Frankrijk en mijn cd ademt gewoon die zomerse Franse sfeer uit. Wanneer
hij 'De Mooiste Musettes' opzet zal hij zich perfect de beelden van zijn
overwinningsraid terug voor de geest kunnen halen (lacht). Uiteraard kende hij
mij niet, maar hij was wel heel vriendelijk en ik heb hem zo goed mogelijk
proberen uit te leggen welke muziek er op de cd staat. Ik had op de cover van
de cd ook de boodschap "Congratulations with your victory!" geschreven
en hij leek in ieder geval het geschenkje wel te waarderen en wenste me verder
nog veel succes met het album". Een heel bescheiden, beleefd en rustig
persoon, maar wat een charisma, een echte kampioen!", aldus Matthias Lens
'De Mooiste Musettes', het nieuwe album van Matthias
Lens (ECV Music), ligt nu in de winkel en is ook verkrijgbaar via iTunes!
EVITA - de musical in Oostende t.e.m. 10/8 ... een MUST
Dinsdag 29 juli zou één van topdagen worden in het
Kursaal van Oostende want 35 jaar na de creatie van de musical EVITA zorgde
Shakalaka Show Productions voor een ware revival van deze kaskraker van Andrew
Lloyd Webber en Tim Rice. Naar depremière in België werd dan ook door iedere musicalliefhebber
reikhalzend uitgekeken èn ik had het geluk een uitnodiging te mogen ontvangen
teneinde de voorstelling uitgebreid te kunnen bespreken. En aan die belofte
voldoen we graag
Ik was dan ook niet alleen om getuige te zijn van één
van de meest tot de verbeelding sprekende musicals want naast enkele honderden
musicalfans bemerkten wij ook de traditionele aanwezigheid van een pak BVs
(Stany Crets en Ann Van den Broeck, Jan De Wijngaert, Maurcie Engelen, Wendy Van
Wanten, Hilde Heijnen, Martine Jonckheere, Margriet Hermans,Showbizz Bart, Lien Verheyen, Hugo Simons,
Ianka Fleerackers .. om er maar een paar op te noemen).
Na de inleiding door Peter Monbailleu (Shakalaka) werden
we meegesleept naar 26 juli 1952: de dag waarop men in Argentinië te horen
kreeg dat de amper 33-jarige Eva Perón de Duarte (vrouw van president Juan) aan
de gevolgen van kanker overleden was.
Met eenindrukwekkende scène zowel op muzikaal alsop technisch vlak (Requiem for Evita) werd
de toon gezet en zat iedere aanwezige middenin het verhaal.
Rode draad doorheen de musical is de figuur van CHE
(vertolkt door een bijzonder sterke Mark Powell) doch die naam verwijst eerder
naar het woord dat in Buenos Aires verwijst naar maatje dan naar de revolutionair
Erneste Guevarra. Een man met een aparte uitstraling èn een schitterende stem
die een perfecte overgang vormde naar de andere stemmen van de cast. Een inzet
die uiteindelijk werd beloond met een méér dan zomaar geapprecieerd applaus.
Andere man in het verhaal met een aparte diepgang is
Andrew C. Wadswordt die de rol van president PERÓN gestalte met geven en dit
met de nodige ingetogenheid MAAR met glans invult. In de werkelijke wereld was
deze kolonel en idool van de descamisados (hemdlozen) twee keer zo oud als
Eva, zijn meest geliefde (en gehate) vrouw in Latijns-Amerika.
En wat dan gezegd van de Portugese Madalena Alberto
die op en onovertreffelijke wijze EVA PERÓN doet herleven èn sterven. Want het
mag gezegd: zingen op het hoogste niveau in combinatie met perfecte acteer-en
dansprestaties het is niet iedereen gegeven. EVITA heeft met deze nachtegaal
een goudklomp in huis en zoals vele anderen kreeg ik op diverse momenten
gewoonweg kippenvel (Dont cry for me Argentina You must love me Final Broadcast),
niet alleen van haar imponerende stemgeluid maar vooral door haar inlevingsvermogen
die ze kenbaar maakte door haar eenvoud op de bühne in combinatie met
oogstrelende gezichtsuitdrukkingen. Haar acteertalent kon zich dan ook tenvolle
openbaren als kankerpatiënte enerzijds, als Leading Lady anderzijds.
Gewoonweg schitterend!!
De live-uitvoering door het orkest (in orkestbak!)
o.l.v. Matthew J. Loughran was ongetwijfeld van goudwaarde en gaf de musical
datgene wat het verdiende: een staande ovatie van mensen die dit niet
beleefdheidshalve doen, maar door zij die er met volle teugen van genoten
hebben en net zoals ik getroffen werden door een orkaan met positieve
boodschap.
Ik mag zeker niet vergeten dat de rest van de cast een
onvergetelijke indruk heeft gemaakt en dat nog enkele solo-vertolkingen van
o.a. James Waud (Magaldi) Sarah McNicholas (minnares) en de innemende stem
van het kind in Santa Evita het geheel afwerkten.
Wat mij betreft: ik zou zeker nog eens alles terug
willen zien, horen èn beleven.
EVITA
kan je nog bewonderen tot en met 10 augustus 2014:
Dinsdag
t.e.m. zaterdag om 20.00 uur
Matinees
op zaterdag en zondag om 15.00 uur
Tickets
aan: 70 (Golden seats) 55 49 en 37 euro (voor kortingen: zie website)
Christoff
komt met zijn nieuwe album, Altijd onderweg, op de eerste plaats binnen van de Ultratop
album charts en laat daarmee Stromae, Ed Sheeran en Coldplay achter zich. Een
zeer uitzonderlijke prestatie voor een Vlaamse artiest en meteen een droomstart
voor het gloednieuwe Top Act Music-label van Universal Music Belgium onder
leiding van Gino Moerman.
Christoff heeft een beetje een
muzikaal risico genomen door, na een reeks zeer succesvolle cds, met Altijd
onderweg een persoonlijker en meer poppy album af te leveren, zegt Gino
Moerman. Maar dat loont zich. Christoff durft zijn grenzen te verleggen, zonder
zichzelf of zijn muziekstijl te verloochenen.
Deze zomer toert Christoff door
Vlaanderen met zijn live band en ook hij merkt de zeer lovende reacties van
zijn publiek.
Het is altijd afwachten hoe de mensen
reageren op nieuwe nummers, zegt Christoff, maar deze keer is de respons
fenomenaal. Dat doet mij enorm veel plezier, vooral omdat ik zelf heel wat
liedjes heb geschreven voor deze plaat. Als je dan duizenden mensen uit de bol
ziet gaan zoals deze week tijdens de Gentse Feesten, dan geeft dat een geweldig
gevoel.
Wie Christoff en Lindsay deze zomer nog
live aan het werk wil zien kan surfen naar: www.christoff.be.
Op 28
juni viert Luc Steeno zijn 50ste verjaardag. Om dit te vieren brengt
hij op 23 juni zijn best-off cd uit, met daarop al zijn grootste hits, maar ook
5 nieuwe nummers en een geweldige medley.
Een
voorsmaakje hiervan is de gloednieuwe single Diep In Je Ogen. Voor dit nummer
heeft hij de hulp ingeschakeld van zijn showbizz-collega Laura Lynn. Ik ken
Laura Lynn al jaren en we wilden al langer een duet opnemen samen, zegt Luc.
Het resultaat is fantastisch. Ik kijk er enorm naar uit om deze single met haar
te zingen op allerlei podia deze zomer.
Het leest
als de start van een grap...of van een mooi sprookje: Een schilder, een
heftruckchauffeur en een kok, trekken na de werkuren een keurig pak aan,
stappen het podium op...en worden sterren! Voor Vlamingen Christophe Meuris
(heftruckchauffeur - 43), Kris Struyven (schilder - 44) en Wim Vercammen (kok -
51) is het echter pure realiteit. Zij willen met 'Nobilé' het Vlaamse
antwoord worden op 'Il Divo' en de 3 Tenors, en brengen na de werkuren Nederlandstalige
klassiekers als Het Kan Niet Zijn (Will Tura), Ik Ga Dood Aan
Jou (Bart Herman), Zij (Marco Borsato)en Als Een Leeuw
In Een Kooi (Willy Sommers) in opera-achtige, licht klassieke versies.
Als eerste single kozen ze voor Zij Gelooft In Mij (André
Hazes) en hun debuutalbum mogen we nog dit najaar verwachten.
Hoewel ze elk apart gezegend zijn met een fantastische stem, schuilt de grote
kracht van Nobilé toch vooral in het collectief...én in het feit dat ze in het
Nederlands zingen, zeggen de heren zelf. "We vonden het een enorme
uitdaging om in onze klassieke stijl in het Nederlands te zingen, dat maakt
'Nobilé' uniek. Het werd een heel fijne zoektocht naar Nederlandstalige
klassiekers die zich lenen tot ons genre, maar ik denk dat we tot een heel
mooie selectie zijn gekomen", zegt Christophe. "We hopen
uiteraard dat de mensen onze klassieke versies van de Nederlandstalige hits
mooi vinden", aldus Wim.
De eerste single wordt 'Zij Gelooft In Mij' (André Hazes), een zeer bewuste
keuze volgens Christophe, Kris en Wim. "Naast het feit dat we dit
gewoon een ijzersterk nummer vinden, is het ook het perfecte liedje om onze
partners te bedanken voor hun jarenlange steun en geloof in onze muzikale
projecten".
Sterk team achter Nobilé
"Het gaat nu opeens erg snel voor ons", zegt Kris Struyven. "Hoewel
we alle drie al lang met muziek bezig zijn en hier en daar al wat podiumervaring
hebben opgedaan, is dit toch nog van een geheel andere orde. Het is de eerste
keer dat we zo goed omringd worden en echt op een professionele manier kunnen
en mogen werken. Met Patrick Busschots (Entertainment Consulting) hebben we een
platenbaas die het klappen van de zweep kent en reeds vele successen op z'n
palmares heeft staan, Globe Entertainment - dat o.a. de boekingen
verzorgt van Willy Sommers, Laura Lynn en Luc Steeno - doet onze boekingen en
voor onze promotie en marketing kunnen we rekenen op Upstars...eigenlijk zo'n
beetje een Vlaams "Dream Team" voor Nobilé, en daar zijn we heel
dankbaar voor", zo besluit Kris.
Op 25/4 werd voor het nummer 'Zij Gelooft In Mij' ook de eerste clip van Nobilè
opgenomen.
Laagdrempelig. Helder. Inspirerend maar het is niet allemaal rozengeur
en maneschijn. (Recensent: Angelo Van Slycke)
De auteur tracht in zijn nieuw boek Zó word je steenrijk een resem aan
populistische uitspraken als Huizen zijn
hedendaags veel te duur. Morgen barst de vastgoedbubbel., te ontkrachten
en te counteren met zijn eigen, beargumenteerde redenering.
Door dieper in te gaan op de vier verschillende fases van een onderneming
en/of belegging in onroerend goed aankopen, verbouwen, verhuren en verkopen
(al dan niet in deze volgorde) biedt Frank van Rycke een overzicht aan van de
zaken die extra aandacht verdienen en waar je voor op je hoede moet zijn. Wie
echter een handleiding verwacht om steenrijk te worden, moet zichzelf de
vraag stellen als die vraag simpelweg kan beantwoord worden en waarom iemand
dat dan ook uit de doeken zou doen
De vele voorbeelden en getuigenissen die het boek doorkruisen zijn een
fantastische aanvulling op de inzichten die de auteur zijn lezers tracht te
bieden. Na elk hoofdstuk wordt de kernboodschap kort samengevat en aangevuld
met extra relevante tips. Wat het boek
voor mij persoonlijk interessant maakt, is dat Frank niet enkel positieve, maar
ook negatieve ervaringen uitvoerig uit de doeken doet. Daarmee onderscheidt hij
zichzelf van andere mensen die zichzelf financieel onafhankelijk verklaren:
vaak focust men zich op hun positieve ervaringen en tegelijkertijd
minimaliseert men de tegenslagen (of deze worden zelfs compleet verwaarloosd). Frank
doet dit echter niet en beschrijft zijn fouten even gedetailleerd als zijn
succeservaringen, iets waar weinigen onder ons zo openhartig over durven te
getuigen.
Aanvullend stelt de auteur een aantal sjablonen beschikbaar zoals een
voorbeeld van een huurcontract, een voorbeeld van een plaatsbeschrijving,
die gratis te downloaden zijn van
zijn website en verwijst hij naar andere lectuur die relevant is voor mensen
die geboeid zijn doorvermogensopbouw
via beleggingen/ondernemingen in vastgoed. Het enige waaraan ik mij persoonlijk
begon te storen naarmate ik het einde van het boek naderde, waren de ontelbare
verwijzingen naar zijn vorig boek (dat ik trouwens ook in het verleden gelezen
heb).
Het boek is zeer vlot leesbaar en legt de nadruk op het activeren van je
ondernemingszin: Frank toont aan dat vermogensopbouw via vastgoedprojecten voor
iedereen mogelijk is, ook als je niet over een grote hoeveelheid financiële
middelen bezit. (Dit moet je wel met een
korreltje zout nemen, een minimale hoeveelheid financiële middelen is
natuurlijk een vereiste, maar het boek toont wel aan dat je stap voor stap je
vermogen kan uitbouwen, ook als je met iets kleins moet beginnen.)
Zó word je steenrijk is een
boek met veel potentieel voor mensen zoals ik jonge professionals die nog
steeds uitkijken naar de huur/aankoop van een eerste woning. Het boek sommeert op
een eenvoudige en toegankelijke manier de voordelen, gevaren en valkuilen van
vastgoed en stelt dus een grote hoeveelheid levenswijsheid in de wereld van
onroerend goed ter beschikking. Een betere subtitel zou dit boek dan ook niet
kunnen krijgen voor dit doelpubliek: het is een noodzakelijk (vastgoed)boek
voor iedereen die een eerste keer met vastgoed in aanraking kom, zij het nu als
(ver)koper of (ver)huurder.
Echter voor mensen die reeds vaker in aanraking kwamen met vastgoed
laat ons zeggen, de doorsnee 40-jarige man of vrouw lijkt dit boek eerder op
een samenvatting van zijn/haar/hun persoonlijke ervaringen. Dit komt net omdat
Frank van Rycke de voorbeelden zo realistisch schetst, dat velen onder ons er
zichzelf zullen in herkennen. De enige aanvulling die dit boek voor dit publiek
kan bieden,is informatie (en de gepaard
gaande anekdotes) over één (of meerdere) fases waarmee je zelf nog weinig/niet
in aanraking bent gekomen, gecombineerd met een stimulus tot
ondernemen/beleggen in een volgend vastgoed.
Samengevat in één
zin:
Een must-have vastgoedboek! maar niet voor iedereen.
Mensen die
geïnteresseerd zijn en die meer informatie wensen over het boek, kunnen hier terecht.
Over de
auteur
Frank Van
Rycke is een 45 jarige ondernemer en belegger die er in slaagde om in 10 jaar
binnen te zijn. Na zijn studies in de rechtsleer, volgde een succesvolle
professionele loopbaan met commerciële en leidinggevende functies bij
verschillendebedrijven uit de bank-
en verzekeringssector.
De
berg zegt: Het lijvige doodsprentje van Ivan Heylen
Aan
het einde (?, hij is volslagen onvoorspelbaar die artistieke Werkmens) van
zijn carrière verschijnt er van de veelzijdige showbizzz- en mediafiguur Ivan
Heylen (Oosteeklo 1946) een autobiografie bij Uitgeverij Van Halewyck, met als
titel De berg zegt. De auteur noemde het, bij de door zijn vriend ex-wielrenner
- en eveneens bekend uit de boekskes fenomeen - Eddy Planckaert warm
ingeleide voorstelling in het Blankenbergse Oester- en Kreeftenrestaurant Den
oesterput, zijn dik doodsprentje. Toch sprankelt het werk als het
levensverloop van de duizendpoot zelf. En als laatste zin voorspelt hij zijn
lezers een Wordt vervolgd.
Heylen
streeft in zijn uitgebreid geïllustreerd 320 pagina dik boek eigenlijk wel
volledigheid na. Daardoor krijgt het een extra documentair karakter en wordt
het ook een boeiende kroniek van zijn tijd. Hij noteert met de
feitenbezorgdheid de showbizzwereld en de mediafenomenen van de periode waarin
hij superactief was, - na en naast een leven als friturist, fabrieksarbeider
later als zanger, gevreesd diepte-interviewer, Tour de France-verslaggever, multifunctioneel
mediawerker tot en met niet erg succesrijk kunstschilder en filmscenarist. Hij
beschrijft het allemaal en niet zonder zelfkennis en relativisme.
Maar
De Wilde Boerenzoon zou zichzelf niet zijn als hij die opsomming van data en
feiten niet doorspekt met kritische bedenkingen en goed bij de grond blijvende
filosofie uit het leven gegrepen. Daaruit komt een man naar voor, van wie de
volkstaal het zo mooi uitdrukt met: Den
diene moe nie weere komen . Hij verwoordt dat universeel optimisme overigens
zelf in één van de aforismen vooraan in zijn boek: Alles wat minder is dan
kanker, is geen probleem.. En op pagina 145: Alles went. Ook doodgaan.Veel
mensen sterven enkele keren voor ze doodgaan. Je leert ermee leven.
Eerlijkheid
siert de ooit in Vlaanderen wereldberoemde autobiograaf. Heylen geeft ridderlijk
toe dat hij ontzettend aanlokkelijke kansen kreeg in zijn carrière maar dat hij
die zeker niet allemaal juist wist aan te pakken en daardoor (vooral financieel
bloedend) regelmatig van de ladder van het succes schoof, terug met beide
voeten op de harde grond. Hij schreef zijn levensverhaal uiterst plastisch,
hyperrealistisch, sfeeroproepend. De lezer heeft geen enkele moeite om mee te
stappen in de heropgeroepen werkelijkheid en het sociale decor ervan.
De
vaak amateuristische iconografie met familiekiekjes, facsimile van documenten,
platenhoezen, beelden van televisieschermen dragen bij tot documentaire
karakter. De kwaliteit van de originele opname liet wellicht niet toe om de
tekstillustrerende afbeeldingen groter weer te geven, dat is begrijpelijk. Maar
dat ze niet altijd perfect naast de betreffende inhoud gekaderd staan zorgt wel
nu en dan voor wat zoekwerk. Dubbel vervelend bij een boek dat je geneigd bent
in één ruk van het begin tot het einde te Verlinden. Voor de rest geen kritisch
negatief woord voor de zéér verzorgde uitgave, die perfect op de doelgroep
afgestemd blijkt.
Na zijn Gensche lesse veur pagaaders en reufte
werkt Perfesser Gensch Freek Neirynck dit jaar voor de hele famielde,
guul den annekesnest aan (groot)ouders en kinderen. Ze kunnen
individueel of samen deelnemen aan zijn ludieke, met beeld en klank geanimeerde
Kwiestenbiebelkwies over Gent en t Gensch.
Fienaale : zoendag 27 07 om 14.30 Korenmarkt
FIENALE KWIESTENBIEBELKWIJS
MEE LETTERFRETTER MIKE EN
PERFESSER GENSCH FREEK NEIRYNCK
Op zondag 27 juli wordt om 14.30 op de Korenmarkt
de finale gespeeld van de Gensche Kwiestenbiebelkwies veur guul den Aanekesnest
met Perfesser Gench Freek Neirynck en de Gentse rapper en hiphopper
LETTERFRETTER Mike als speesjaale gaast en preezedent van de Gensche
Sosseteit als juryvoorzitter.. Gratis toegang
Van
vrijdag 2 mei tot en met maandag 5 mei 2014 vindt in Wondelgem de traditionele
Meikermis plaats.
Meikermis Wondelgem wordt georganiseerd door de Dienst
Evenementen en Feesten in samenwerking met vzw Werkgroep Handelsbeurs en de
plaatselijke sportverenigingen. Een overvol, gevarieerd programma zet Wondelgem
4 dagen op zn kop.
De
feesttent op de ligweide van het zwembad Neptunus is het kloppend hart van de
feestelijkheden.
Op
vrijdag 2 mei zet de stadskermis het programma muzikaal in met onder andere
optredens van Jason Bradley, Johnny Montero en Petra.
Ook
de volgende dagen is de ambiance in de feesttent verzekerd met dj Peter van
Praag, Smashdance, Kris Robyan en Les Folles de Gand.
Op
maandag 5 mei wordt in de tent het programma afgesloten met een gezellige
seniorennamiddag met de Lennys.
Wondelgem
viert ook feest buiten de feesttent met onder andere een verlichte feest- en
avondmarkt (vrijdag 2 mei), een rommelmarkt (zaterdag 3 mei) en
tentoonstellingen.
Zaterdag
en zondag opent museum Vroonstalle de deuren voor de veelbelovende
tentoonstelling de 24 gesneuvelde Wondelgemnaars tijdens WO I en in de
Basisschool de Regenboog kan men dagelijks terecht voor het foto- en digisalon.
Traditiegetrouw
kan het publiek genieten van een echte trappist -met aangepaste kazen - aan de
trappistenbar of van een lekker glas bubbels in de champagnebar.
De
Meikermis sluit de festiviteiten af met een semi-blitztoernooi schaken in de
cafetaria van sporthal Neptunus op maandag 5 mei om 20 uur.
Programma
Het
volledige programma werd, zoals gebruikelijk, gebundeld in een programmaboekje
en verdeeld in Wondelgem.
CIAC GENT
VERHUIST NAAR NIEUWE & MODERNE INFRASTRUCTUUR IN LEDEBERG
Gent Na
bijna 50 jaar verhuist CIAC Gent op donderdag 24 april van Einde Were naar de
Brusselsesteenweg in Gent. De merken Ford en Peugeot worden er elk in een
aparte toonzaal voorgesteld . Ook de multimerken-carrosserie voor
herstellingswerken van alle wagenmerken (ook andere dan de merken die worden
verdeeld door de Groep CIAC) is er ondergebracht.
De verhuis betekent een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van CIAC
Gent. Deze gloednieuwe infrastructuur in Gent is een echte one stop shop met
alle diensten onder één dak verenigd: verkoop van wagens, dienst na verkoop,
herstelling, onderhoud , carrosseriewerken en leasing., zegt een opgetogen Henri
de Hemptinne, afgevaardigd bestuurder CIAC groep.
Ultramoderne locatie
De nieuwe CIAC vestiging in Gent is ultramodern. Alle diensten worden er
gecentraliseerd op een totale oppervlakte van 6500m².
Zo telt ze onder meer een
atelier van 1600m² dat plaats biedt aan 24 bruggen, gescheiden showrooms van
elk 1000m² voor zowel Ford als Peugeot en een volledig geautomatiseerd
magazijnsysteem.
Centraal gelegen en veel parkeergelegenheid
CIAC Gent bevindt zich nu op de Brusselsesteenweg 506 in Gent (ter hoogte van de Colruyt en het Q8
tankstation).In de nieuwe garage en
showrooms zullen we onze klanten uit Gent en ruime omgeving nog een betere
dienstverlening kunnen geven. De nieuwe vestiging ligt bovendien vlakbij de op-
en afrit van de snelweg E17 wat de bereikbaarheid aanzienlijk verbetert.,
benadrukt Henri de Hemptinne. Onze klanten kunnen hier ook vlot parkeren en we
zijn makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.
Opendeurdagen op 26 en 27 april 2014
CIAC Gent stelt de deuren
van de nieuwe locatie wijd open voor het publiek tijdens de opendeurdagen op 26
en 27 april 2014.
CIAC Gent, ruim aanbod en sterke service
Naast de verdeling van de
merken Peugeot en Ford kan u bij CIAC fleet terecht voor leasing en verhuur op
lange termijn van wagens. Onderhoud of herstellingen worden steeds efficiënt en
professioneel uitgevoerd met originele onderdelen zowel voor eigen merken als
andere merken. Verder kunt u bij CIAC terecht voor de aankoop van tweedehandswagens
met kwaliteitslabel.
Meer info Groep CIAC
De heer de Hemptinne
Einde Were 1
9000 Gent
Tel: 09/235 87 11 h.dehemptinne@ciac.be
Vlaamse
volksvertegenwoordigers kiezen voor meer Belgisch-Nederlands
Dat de taalnorm, wat
standaardtaal is en wat niet, afgeleid moet worden uit het taalgebruik, is een
stelling die meer en meer aanhang krijgt. De taalgebruiker krijgt het woord.
Maar welke taalgebruiker? In de Vlaamse taaladviespraktijk is het vooral de
mening van taalspecialisten die telt, wat een vertekend beeld van de
standaardtaal geeft. Als het van onze politieke elite afhangt bijvoorbeeld, van
de Vlaamse volksvertegenwoordigers althans, dan behoren veel meer Vlaamse
(Belgisch-Nederlandse) woorden tot die standaardtaal dan onze
taaladviesbronnen, zelfs de meest tolerante, zoals Taaladvies.net, beweren.
Dat schrijven Johan De
Schryver en Hilde De Saedeleerin hun tweedelige bijdrage Vlaamse
volksvertegenwoordigers kiezen voor meer Belgisch-Nederlands in
het nieuwe nummer van Over taal en ook op www.overtaal.be.
Verder in dit nieuw nummer van Over taal (jrg. 53,
nr. 2)
● Interview met Hugo Van Dienderen,
Dirk Sterckx en Siegfried Bracke: drie politici en ex-VRT-medewerkers over taal
(door Bruno Comer)
●Taalkronkels:
Mannen eerst! Iets over familienamen (door Filip Devos)
● Dossier: Ik heb altijd geleerd dat
Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs (door
Dirk Caluwé)
●Interview met Marion Schmitz: België is een ideaal sociologisch
laboratorium (door Bruno Comer)
●
en de vaste rubrieken Idioom & Co, Broodje taal, Te boek,
Column en Quiz
Over taal is
een algemeen wetenschappelijk-populariserend tijdschrift over taal, tekst en communicatie.
In elk nummer: twee interviews, twee bijdragen over taal in de ruime zin van
het woord, en de vaste rubrieken 'Broodje taal' (over taalzorg), 'Idioom &
Co' (over idiomatische uitdrukkingen), 'Dossier' (een praktisch taal-, tekst-
en/of communicatiedossier), 'Te boek' (boekrecensies), 'Taalkronkels' (de
lichte taalhumorrubriek), een 'Column' en een 'Quiz'.
Gentse Hoofdgilde van Sint-Joris viert 700 jaar op 27/4
2014
wordt voor de Gentse Hoofdgilde van Sint-Joris een uitzonderlijk jaar. Precies
700 jaar geleden werd de gilde opgericht om de stad Gent met de kruisboog te
verdedigen. Vandaag, 7 eeuwen later, is de Sint-Jorisgilde nog steeds een
aktieve en bloeiende vereniging waarvan de leden ten alle tijde klaar staan om
voor elkaar, en voor hun stad, in de bres te springen. Als het moet zelfs met
de kruisboog.
Het
aantal groeperingen, verenigingen en zelfs landen die kunnen terugkijken op een
geschiedenis van 700 jaar, zijn uiterst zelden. De gildebroeders van de Gentse
Sint-Joris willen deze uitzonderlijke verjaardag dan ook met trots en luister
vieren.
De
festiviteiten starten op 27 april met een H. Mis in de Sint-Niklaaskerk en een
Academische Zitting in het Stadhuis. Na de mis, die wordt opgeluisterd door het
Koor Cantabile, stappen de gildebroeders in vol ornaat en de genodigden naar
het Stadhuis. Stadsbeiaardier Kenneth Theunissen laat de Gentse beiaard volop
klinken boven de stad. Op zijn playlist zullen uiteraard het Gildelied en
Klokke Roeland niet ontbreken. De beroemde Gentse klok mag overigens zelf ook
700 kaarsjes uitblazen, want de indrukwekkende stormklok werd in 1314 in het
Belfort gehangen.
Aan
het stadhuis wordt de stoet verwelkomd door Thebaanse trompetten onder leiding
van Daniël Everaert. De Academische Zitting in het Stadhuis zal bijgewoond
worden door het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Gent. Voor
muzikale intermezzos tussen de officiële speeches zorgt harpist Jacques
Vandevelde. Jo Decaluwe is moderator.
De
Academische Zitting in het Stadhuis op 27 april is het eerste luik van de
feestelijke viering van 700 Jaar Sint-Jorisgilde. Later op het jaar volgt het
tweede luik. Hoogtepunt op 18 oktober wordt het concert in de Macharius-kerk
door het Kamerkoor " El Grillo " onder leiding van Jens Van
Durme .
De
Koninklijke en Soevereine Hoofdgilde Sint-Joris te Gent staat onder de Hoge
Bescherming van Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin.
27 april Feestelijke viering van 700 jaar Koninklijke
en Souvereine Hoofdgilde van Sint-Joris Gent.
Do 1 mei: Opening van het
vaarseizoen met barge rondvaarten
Ter gelegenheid van de officiële opening van het
vaarseizoen vaart de Gentse barge langs de Pauwvertakking, de Zwaaikom, het
Groothandelsdok met de Bataviabrug, het Houtdok, de Muidebrug en de Tolhuissluis.Kortom
een vaart door de Gentse dokken. Gids aan boord: Geert Van Doorne.
Programma
Op- en afstapplaats: Portus Ganda, Veermanplein,
9000 Gent
Vaart 1 : 13u30 14u30
Vaart 2 : 14u45 15u45
Vaart 3 : 16u00 17u00
Prijs per persoon, incl een welkom drank: 10 (
eenheidsprijs)
Fietsers en wandelaars maken nieuwe promotiecampagne West-Vlinderen
Het provinciebedrijf Westtoer doet beroep op
fietsers en wandelaars voor de nieuwe campagne West-Vlinderen.
Met ingestuurde fotos worden
promotiefilmpjes gemaakt die vanaf 15 mei op de regionale televisiezender Focus
& WTV uitgezonden worden. Met deze nieuwe actie wil Westtoer het fietsen en
wandelen in de kijker plaatsen en het gebruik van de gratis digitale applicatie
extra promoten.
West-Vlaanderen blijft een fiets- en
wandelprovincie bij uitstek. Onder meer de fiets- en wandelnetwerken hebben de
jongste jaren gezorgd voor een groeiende belangstelling.
Ruim vier miljoen fietsers maken jaarlijks
gebruik van onze fietsnetwerken. Tussen 2006 en 2013 zijn bijna 600.000
fietsnetwerkkaarten verkocht. Iedereen fietst en wandelt. Regios, steden en
gemeenten hebben baat bij een sterk recreatief aanbod. Nieuwe en eigentijdse
initiatieven betekenen een nieuwe stimulans om de regios in de kijker te
plaatsen, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.
Fiets- en wandelfotos voor televisiespot
Het provinciebedrijf Westtoer plaatst sedert
2012 het fietsen en wandelen in de kijker met de website en de gratis digitale
applicatie West-Vlinderen. Vorig jaar zijn 20.000 downloads van de applicatie
genoteerd. Met de nieuwe campagne wil Westtoer de naambekendheid van het merk
West-Vlinderen ondersteunen en verhogen.
Fietsers en wandelaars kunnen 12 fotos van
hun favoriete tocht in West-Vlaanderen doorsturen naar de website www.west-vlinderen.be.
De applicatie zet de fotos om in een televisiespot van 30 seconden die wordt
uitgezonden op de regionale televisiezender Focus & WTV.
Vanaf 15 mei zal een jury de beste spots
selecteren die twintig weken lang telkens op donderdag en vrijdag op het scherm
komen. Fietsers en wandelaars maken dus onze campagne. Het is een primeur dat
met de zogenaamde user-generated content een heuse televisiecampagne wordt
gerealiseerd, aldus Luc Abbeloos, directeur marketing bij Westtoer.
West-Vlamingen en toeristen
De televisiespots zullen tevens te zien zijn
op de website West-Vlinderen en op een afzonderlijk kanaal van YouTube. Via
nieuwsbrieven zullen ook toeristen uitgenodigd worden om hun favoriete fiets-
of wandelroute te promoten met een televisiespot.
Graag willen we vooral de West-Vlamingen
uitnodigen om deze campagne te steunen. We nodigen dan ook alle steden en
gemeenten uit om hun inwoners hiervoor te mobiliseren en aldus promotie te
maken voor hun gemeente, stad of regio, aldus Luc Abbeloos.
Band met de kijker
Voor Focus & WTV is de actie van het provinciebedrijf
Westtoer een extra stimulans om de band met de kijker te optimaliseren.
Focus & WTV willen
zich voluit engageren voor dit leuke en innovatieve project.
West-Vlamingen zijn nog te weinig ambassadeur van en voor hun eigen regio. We
willen als regionaal medium een actieve rol spelen in het aanmoedigen van deze
ambassadeursrol en vooral maken dat de West-Vlaming zijn eigen regio al
wandelend of fietsend nog beter leert kennen,
aldus Dirk Vanhegen, Gedelegeerd Bestuurder van Focus & WTV.
CD âTALES FROM A LONELY ROOMâ: MARIE-PAULE FRANKE MET HAAR (INDERDAAD !) âDREAMBANDâ
Mariposa ofte Marie-Paule Franke, de in Duitsland uit een Duits/Joodse vader/cellist bij het Berliner Philarmoniker Orkest en een Belgische moeder, geboren Gentse jazz zangeres debuteerde in de jaren 1980 en 1990 in diverse pop, funk en rockbandjes en jazzformaties. Ze besloot lessen te volgen aan de pas opgerichte Jazzrichting van het Gentse Conservatorium, waar haar achtergrond van klassieke muziek een uitstekende kans tot fusion vond met de pop en jazz van ondermeer Billy Holiday, Joni Mitchel, Janis Joplin, Abbey Lincoln Eind 2010 begon Mariposa met haar eigen project onder de naam Marie-Paule Franke and Her Dreamband, waarbij ze samenwerkt met professionele muzikanten als de Vlaamse jazzlegende Erik Vermeulen en de Finse bassist Jouni Isoherranen (die o.a. bij Gabriël Rios en de Guineese koraspeler Djeli Moussa Condé speelt). Het feit dat artiesten van dat niveau met regelmaat met haar werken, verhoogt uiteraard ook haar credibiliteit.
Voor de release-optredens (Gent, Oostende ) van haar eerste CD Tales for a lonely room, kon ze ook op hen rekenen en tijdens de vier lanceringsconcerten speelden ze (met hun door het publiek als bijzonder boeiend ervaren improvisaties er bovenop) het gevarieerde repertoire dat ze in de voorbije zes maanden opnam in een uiterst dienbare en zorgzame productie van Erwin Libbrecht (Kadril, die ook zijn stem leent voor Tango of a lonely room).
Franke zingt zowel in Engels, Duits (dan doet ze denken aan een mix van Hélène Weiler, Marlène Dietrich en Gisela Mey) als het Frans. Van de tien gereproduceerde titels zijn er maar liefst acht eigen composities, die in niets moeten onderdoen voor de werkjes van Gilbert Isbin en Lhasa de Sela. Haar teksten zijn bijna uitsluitend van vrouwelijke auteurs: haarzelf, Sophie Geuëns, Editha Rummens en één enkele van Emile Clemens (de oorspronkelijke bij het ook uiterst gedragen vertolkte - Isbinnummer Picking a flower).
Nummer 8, La Passion heeft alles om een internationale hit te worden binnen zijn genre, maar ook de titelsong en het openingnummer Bleu la Réuninon (sic) bewijzen uitermate de uitstralingskracht van deze Belgische jazzsinger, die nog maar enkele verspreide optredens in het buitenland mocht meemaken, maar daarvoor wel klaar blijkt te zijn, zo te horen aan haar nieuwste muzikale naamkaartje. (Freek Neirynck)
Voor het eerst zullen de eerste twee boeken van Haruki Murakami in het
Nederlands verschijnen. Het gaat om het boek waarmee Murakami in 1979
debuteerde, Luister naar de wind, en om Flipperen in 1973 (1980).
De vertalingen zullen in januari 2015 verschijnen bij Atlas
Contact.
Luister naar de wind en Flipperen in 1973 werden in de jaren tachtig vertaald in het
Engels door een Japanse uitgeverij, onder de titels Hear the Wind Sing en
Pinball, 1973. Deze vertalingen waren alleen bedoeld voor verkoop binnen
Japan en Murakami weigerde tot nu toe publicatie buiten Japan. Op eBay en Amazon
werden om deze reden absurd hoge biedingen gedaan door westerse Murakami-fans.
Samen met De jacht op het verloren schaap, dat in 2002 bij Atlas Contact
verscheen, vormen Luister naar de wind en Flipperen in 1973 de
Trilogie van de Rat.
Na de verschijning van deze uitgave zal tevens
een volledig nieuwe verhalenbundel van Haruki Murakami verschijnen: Mannen
zonder vrouwen.
Murakamis meest recente roman is De kleurloze
Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren, waarvan in Nederland en België in twee
maanden tijd bijna 50.000 exemplaren zijn verkocht.
In de VIP-school verzamelen zondag 1 december 2013 stripfanaten uit het hele land en ook Nederland voor de Gentse Stripbeurs.
Naast een stripbeurs met nieuwe en vooral tweedehands strips en curiosa, kan het publiek bij verscheidene tekenaars strips laten signeren.
Volgend jaar verschijnt deel 2 van het stripalbum "De PIERKES" maar het eerste deel die eerder dit jaar verscheen is zowel in luxeversie als in gewone - nog in beperkte oplage te koop en de kans wordt geboden het door diverse deelnemende tekenaars te laten signeren op de beurs. Speciaal en enkel op deze beurs krijgen de beursbezoekers bij aankoop van de luxe-editie een zelf uit te kiezen originele tekening met een door Freek Neirynck bedachte typische Gentse streektaaluitdrukking uit de mond van Pierke. De kans is groot dat deze tekening ook wordt opgenomen in het tweede deel van "De PIERKES" waardoor de waarde ervan groter wordt. De opbrengst van "De PIERKES" gaat naat het Kinderkankerfonds.
Volgende tekenaars en scenaristen komen signeren: Freek Neirynck (signeert er "De Pierkes", zijn "Gents Zak en Zegswijzenboek", maar ook zijn pas verschenen roman "All you need is lef"), Jean-Pol (Kramikske), Ivan Adriaenssens (Elsie en Mairi), Frodo De Decker, Daniel van den Broek, Hendrik J. Vos ...
De toegang tot de Gentse stripbeurs bedraagt: 3 euro.
Ik kan best mezelf voorstellen als Johan Dhaene, een bezige bij uit Evergem (sedert 1/9/2008) met een prachtige vrouw en 3 schitterende kinderen. Ik was méér dan 25 jaar actief als radiomaker bij de Gentse radio's PLUS en ROELAND en kreeg voor diverse inspanningen op dat vlak een plaatsje in de Orde van de O'De Flander, kreeg de titel van Ambassadeur van de Westhoek door gouverneur Paul Breyne en was in 2004 laureaat van de Orde van de Gentse Draak omwille van de blijvende promotie voor het Vlaamse lied. Tegenwoordig kan je mij zeker nog eens ontmoeten als gelegenheidspresentator en zag op 25/8/2008 mijn "eerste" (?) boek "Scoren aan Tafel" (samen met Felix Alen, Wim Casteleyn en fotograaf Heikki Verdurme) verschijnen bij uitgeverij Lannoo. Sinds juli 2020 verzorg ik elke dinsdag tussen 11.30 en 12.00 uur de boekentips op MENT TV. Deze webstek ligt in het verlengde van dit alles.