
Dinsdag 29 juli zou één van topdagen worden in het
Kursaal van Oostende want 35 jaar na de creatie van de musical EVITA zorgde
Shakalaka Show Productions voor een ware revival van deze kaskraker van Andrew
Lloyd Webber en Tim Rice. Naar de
première in België werd dan ook door iedere musicalliefhebber
reikhalzend uitgekeken èn ik had het geluk een uitnodiging te mogen ontvangen
teneinde de voorstelling uitgebreid te kunnen bespreken. En aan die belofte
voldoen we graag
Ik was dan ook niet alleen om getuige te zijn van één
van de meest tot de verbeelding sprekende musicals want naast enkele honderden
musicalfans bemerkten wij ook de traditionele aanwezigheid van een pak BVs
(Stany Crets en Ann Van den Broeck, Jan De Wijngaert, Maurcie Engelen, Wendy Van
Wanten, Hilde Heijnen, Martine Jonckheere, Margriet Hermans, Showbizz Bart, Lien Verheyen, Hugo Simons,
Ianka Fleerackers
.. om er maar een paar op te noemen).
Na de inleiding door Peter Monbailleu (Shakalaka) werden
we meegesleept naar 26 juli 1952: de dag waarop men in Argentinië te horen
kreeg dat de amper 33-jarige Eva Perón de Duarte (vrouw van president Juan) aan
de gevolgen van kanker overleden was.
Met een
indrukwekkende scène zowel op muzikaal als op technisch vlak (Requiem for Evita) werd
de toon gezet en zat iedere aanwezige middenin het verhaal.
Rode draad doorheen de musical is de figuur van CHE
(vertolkt door een bijzonder sterke Mark Powell) doch die naam verwijst eerder
naar het woord dat in Buenos Aires verwijst naar maatje dan naar de revolutionair
Erneste Guevarra. Een man met een aparte uitstraling èn een schitterende stem
die een perfecte overgang vormde naar de andere stemmen van de cast. Een inzet
die uiteindelijk werd beloond met een méér dan zomaar geapprecieerd applaus.
Andere man in het verhaal met een aparte diepgang is
Andrew C. Wadswordt die de rol van president PERÓN gestalte met geven en dit
met de nodige ingetogenheid MAAR met glans invult. In de werkelijke wereld was
deze kolonel en idool van de descamisados (hemdlozen) twee keer zo oud als
Eva, zijn meest geliefde (en gehate) vrouw in Latijns-Amerika.
En wat dan gezegd van de Portugese Madalena Alberto
die op en onovertreffelijke wijze EVA PERÓN doet herleven èn sterven. Want het
mag gezegd: zingen op het hoogste niveau in combinatie met perfecte acteer-en
dansprestaties
het is niet iedereen gegeven. EVITA heeft met deze nachtegaal
een goudklomp in huis en zoals vele anderen kreeg ik op diverse momenten
gewoonweg kippenvel (Dont cry for me Argentina You must love me Final Broadcast),
niet alleen van haar imponerende stemgeluid maar vooral door haar inlevingsvermogen
die ze kenbaar maakte door haar eenvoud op de bühne in combinatie met
oogstrelende gezichtsuitdrukkingen. Haar acteertalent kon zich dan ook tenvolle
openbaren als kankerpatiënte enerzijds, als Leading Lady anderzijds.
Gewoonweg schitterend!!
De live-uitvoering door het orkest (in orkestbak!)
o.l.v. Matthew J. Loughran was ongetwijfeld van goudwaarde en gaf de musical
datgene wat het verdiende: een staande ovatie van mensen die dit niet
beleefdheidshalve doen, maar door zij die er met volle teugen van genoten
hebben en net zoals ik getroffen werden door een orkaan met positieve
boodschap.
Ik mag zeker niet vergeten dat de rest van de cast een
onvergetelijke indruk heeft gemaakt en dat nog enkele solo-vertolkingen van
o.a. James Waud (Magaldi) Sarah McNicholas (minnares) en de innemende stem
van het kind in Santa Evita
het geheel afwerkten.
Wat mij betreft: ik zou zeker nog eens alles terug
willen zien, horen èn beleven.

EVITA
kan je nog bewonderen tot en met 10 augustus 2014:
Dinsdag
t.e.m. zaterdag om 20.00 uur
Matinees
op zaterdag en zondag om 15.00 uur
Tickets
aan: 70 (Golden seats) 55 49 en 37 euro (voor kortingen: zie website)
Place
tot be: KURSAAL OOSTENDE
Alle info op www.evitabelgium.be
of 070/22.56.00
Een organisatie van SHAKALAKA
|