Ze dansen en springen in het rond, ze lopen verkleed en geschminkt door de lokalen en over het plein. Met verf worden grote panelen geschilderd en anderen hanteren de spuitbus voor een graffiti muur. Dit alles onder de noemer kunsteducatie terwijl "kunst" bij niets in deze activiteit komt kijken. Het is één van de zoveel animatie activiteiten , die er best mogen zijn, maar die in de verste verte niets met kunsteducatie te maken hebben, maar steevast zo omschreven worden. De link met de kunsten is zoek, het is louter spelen met verf, kledij, spuitbus, rond tollend op muziek. Gelukzalig amusement. Schoon in zijn soort en goed dat het bestaat! Deze activiteiten zijn rijkelijk gespreid in het landje van P.P. Rubens, Jan Van Riet, Jan Decleir, Renaat Braem, Hugo Claus, Tom Lannoye en vele vele andere. Meestal worden dit soort initiatieven opgezet door culturele of jeugd actoren die ergens in een decreet hun bestaansrecht vinden en de noemer kunsteducatie in hun doelen hebben staan. Daarnaast bestaan er in het het land van copy en paste uiteraard de nodige niet erkende varianten. Met z'n allen zijn dit dan ook de wereldverbeteraars die in onderwijs, kinderopvang en de culturele sector hun diensten aanbieden om de muzische vorming en kunsteducatie mee te helpen vormgeven. En ja ze slagen erin om met scholen feesten op te vrolijken, activiteiten op te zetten waar kinderen leerkrachten en ouders enthousiast van worden, culturele manifestaties kleur te geven en op te vrolijken tot spijt van wie het benijd. Is daar iets mis mee? Neen, wie ben ik om dit te veroordelen. Maar er is een probleem, het geheel wordt afgedaan als een oplossing voor het kunstzinnig werken op school en daarbuiten, om kennis (jawel kennis), ervaring en het beleven van de kunsten te integreren in de dagelijkse praktijk. Wie zijn de clowns die onder de noemer kunsteducatie een mooi feest aanrichten en zand in de ogen strooien van vele opdrachtgevers. Het was toch plezant, het was toch goed? En ja kunst, wat is dat mijnheer? Daar ze met animatoren werken, werken ze ook nog eens aan tarieven waar de kunst educatoren met een zekere achtergrond niet kunnen aan tippen. Niet dat ik voor een diploma gerichte arbeidsmarkt ben maar eerlijk is eerlijk. Enige kennis en inzicht in de kunsten is de minste vereiste die je moet stellen aan de vele kunstzinnige werkers ten velde. Zo vergaat het ook de creativiteits-activiteiten, als ze maar iets maken, dan wordt het al snel creatief genoemd. Inzicht in de mechanismen van creativiteit hoeft niet om te mogen begeleiden. Zo vergaat het de kwaliteit in de sector waar ik het hoofd koel probeer te houden en het hart op de juiste plaats. Als we nu eens bakkers auto's lieten repareren, vissers het land lieten besturen, leerkrachten tot haven kapiteins benoemden en artiesten de logistiek van dit land lieten runnen. Dat moet toch kunnen ..... hier en daar zal er toch wel iets lukken zeker? Of had ik gewoon een slechte dag?
|