Het was mooi hoe het begon, een acht heel jonge kinderen werd op zondagmorgen meegenomen naar een gebeuren. Het werd "Cabanes" genoemd, het was niet echt een voorstelling maar interventies in een ruimte waar de jongsten met hun ouders of andere volwassenen die hen vergezellen samen kunnen dromen, spelen, exploreren, ontdekken, bouwen, afbreken...... Twee kunstenaars deden af en toe een interventie met geluiden of beweging. Deze keer waren er een violiste en een Sax-speler. Een tiental minuten was er niets dan vooral onrustige ouders die hun kleinsten allerlei richting wilden uitsturen: "kijk eens.... of kijk daar een huisje, een ......". De kunstenaars bleven er onberoerd naar kijken en deden niets. Toen de twijfel wel degelijk toesloeg of er wel iets zou gebeuren nam een van de kunstenaars een inititatief met een paar klanken, geboren als uit eenvoud,.... de stilte daarna, de verwondering was groot, de nieuwsgierigheid ook.... er volgenden nog wat klanken... af en toe, niet regelmatig maar onregelmatig, gebrokkelde tijd of was het gesprokkelde tijd zo leek het wel en er was beweging. Soms werd de nieuwsgierigheid geprikkeld soms ook niet, maar dat deed er weinig toe, zo leek het. Er werd een wondere wereld gecreƫerd waar het spelen, zoeken niet meer is opgehouden. Sommigen aarzelden langer dan de anderen, maar uiteindelijk werden allen alsof het een smet betrof aangestoken tot dit gebeuren. Anderhalf uur duurde dit ongeveer zonder ophouden maar met veel wisselende stemmingen, kleuren en klanken.....Ik keek vanop een zijlijn en was verbaasd over zoveel intense schoonheid. Hoe simpel kaan schoonheid dan wel zijn was een opkomende vraag die ik evenwel snel onderdrukte om het geheel niet weg te denken maar te laten wat het was. Je kan jezelf daar ook van vergewissen kijk eens naar de data van "cabanes" op www.despiegel.com (theater De Spiegel maakt muziek-, figuren- en objectentheater).
Centraal in de voorstellingen staat de combinatie van twee artistieke talen: de taal van de muziek, en de beeldtaal van objecten en figuren.
|