ASEAN in 2015 eengemaakte economische markt ...en vietnam
Vietweek 088 hangt geen al te fraai beeld op van de vietnamese human resources in het kader van 2015...wanneer de 10 lidstaten van de zuid-oost-aziatische ASEAN overgaan tot het creëren van een eengemaakte economische markt van meer dan 500 miljoen inwoners, met over
de grenzen vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen....
Om te kunnen concurreren moet een doorgedreven ontwikkeling van het menselijk potentieel de kerntaak zijn, maar wat blijkt: vietnamese universiteiten zijn onvoldoende gewapend om de handschoen op te nemen. Studenten zijn zich niet bewust van wat hen te wachten staat, werkgevers binnen ASEAN vinden kennis van het engels bij vietnamezen totaal ondermaats (kennis van engels in andere lidstaten -filippijnen,thailand bv- ligt beduidend hoger). Vietnamese studenten scoren normaliter goed wat kennis van hun major betreft, maar hebben het er moeilijk mee hun major in realiteit om te zetten, maw theorie in praktijk omzetten daar knelt het schoentje. Bovendien hangen buitenlandse bedrijven aan de alarmbel omdat Vietnamezen te weinig beschikken over communicatievaardigheden en teamworkspirit en ze wijzen daarbij met een beschuldigende vinger naar het Vietnamese schoolsysteem dat schromelijk in gebreke blijft om de studenten te leren omgaan met problemen van de buitenwereld. Persoonlijke noot: er is ook weinig echt degelijk onderwijspersoneel wegens onderbetaald ....wat de quote bevestigt "when you feed peanuts, you get monkeys"....en Vietweek sluit af met een waslijst gejammer: gebrek aan internationale samenwerkingprogramma's, gebrekkige kwaliteitsbewaking, te weinig toepassing van internationale normen, gebrek aan updating en...onvoldoende wisselwerking met (buitenlandse) bedrijven!!
Geld is bijwijlen 'n erg relatief begrip en wordt bepaald door talloze factoren die verrijken of verarmen .....het buffet in elias heb ik vroeger al in alle toonaarden bezongen en ik weiger nog te zeggen wat ik daarvoor betaal want de goegemeente besluit daaruit dat dat niet goed kan zijn. Totaal onjuist!! Gisteren drink ik 'n kleine nogal ordinaire pint van 't vat en ik betaal daarvoor, dienst inclusief, zowat 5 (vijf dus) euro, maar het was dan ook in de saigon hard rock café ....zijn geld waard? Natuurlijk niet, maar de plaats bepaalt dat ik veel betaal. Heel wat rockmemorabilia hangen aan de muren, gitaren onder plexiglas.....en ik heb mijn biertje onder de gitaar van de onlangs overleden j.j.cale ....en in mijn linkerooghoek pronkt een gitaar van john lee hooker ....hard rock café is 'n heuse enorm grote twee verdiepingen tellende glanzende tempel met veel bling bling ....naar het (overigens erg propere) toilet gaan is 'n wandeling door relicten pop en rock....een jasje van rod stewart....eentje van dave davies (kinks), gitaren van neil young, motorhead, iets van madonna, lennon ....te veel, te veel....en de t-shirts en aanverwanten die er te koop zijn, zijn duur want officieel....
In buurt van hotel is 'n spiksplinternieuwe zaak, Bi Halan (belgië nederland) in de Le Lai die speciale bieren verkoopt....een korte blik leert mij dat daar kasteelbier, chimay, piraat, kwak en nog zo veel meer speciale belgische bieren te verkrijgen zijn....na verloop van tijd ken ik wel assortiment en prijzen..
Op pag.2 van VnNnews wordt bericht over het samenwerkingsakkoord tussen vlaanderen en vietnam ivm havenontwikkeling, wat het concreet ook moge wezen (meestal is de start niets meer dan een intentieverklaring). Wel heeft de vlaamse delegatie olv Crevits een bezoek gebracht aan het Soai Rap baggerproject (met voor de helft belgische financiering)(saigon), wat na afwerking in 2014 schepen met tonnage tot 70000dwt moet toelaten, met als doel de uitbouw van de Hiep Phuoc haven tot een van de belangrijkste in de zuidelijke Vung Tau regio.
En in Vietweek van een aantal weken terug lees ik ivm verkeer dat nav de beslissing dat vreemdelingen niet langer een motorbike kunnen huren zonder plaatselijk rijbewijs (jaarlijks 4 miljoen toeristen waarvan 30 dodelijke slachtoffers!!)....dat enerzijds veel vreemdelingen de motorbike opwippen zonder enige rijervaring -zelfs in hun eigen land- en dat vreemdelingen zich sowieso niet kunnen aanpassen aan de vietnamese manier van rijden en het vietnamese verkeer, terwijl anderzijds wordt opgeworpen dat op een bevolkingstotaal van 90 miljoen vietnamezen...de dodentol per jaar 10.000 bedraagt! Wie rijdt dus het gevaarlijkst ?
Iets over tien 's morgens, nog wat bekomend van het uitgebreide ontbijtbuffet in elios ....30 graden, real feel 37 graden....
Het verkeer in saigon is hét voorbeeld van de perpetuum mobile, zes of meer miljoen brommers of vespa's....met een beperkt aantal regels.....de flow en het zeer dikwijls surplacen zorgen voor een vrij vlot verkeer....buitenlanders bij eerste confrontatie schrikken zich een bult en denken aan chaos....maar dat is het niet....ik vrees dat opleggen van meer regels het verkeer in de soep doet draaien.....ik ben nu al vrij lang vertrouwd met het achter-op-de-motorbike-zitten en heb de overtuiging opgedaan dat deelnemen aan het verkeer een sociale code is geworden (net zoals men in principe niet moordt of steelt)...agressiviteit in het verkeer is hier taboe....en buitenlanders die met hun normen komen (bij oversteken van straat op zebrapad voorrang bijvoorbeeld) zitten fout, want hier pleeg je dan 'n inbreuk tegen ....de flow!
Dus een voetganger dient (bijna) zonder kijken een straat over te steken, maar zeker zonder te stoppen, want een biker schat uitstekend overstekend 'wild' in
Krijg verontrustende mails uit belgië die er van uit gaan dat ik in het oog van de typhoon zit en dus rijp ben voor evacuatie....niets is minder waar! En dat heeft deels wel te maken met een berichtgeving in belgië die berust op slechte lezing van de bron....zo las ik op deredactie.be dat haiyan het vietnamese vasteland zou opgaan in het noorden (klopt) en dat in het zuiden er al dagenlang wateroverlast was/is en er tot evacuatie werd overgegaan (klopt half, want dat gebeurde ten zuiden van china...en dus in noord tot midden vietnam).....in het zuiden is het al dagenlang droog, ik zit in het hart van het zuiden (saigon).....en ik bevind me op 1000 à 1500km!!! van de gevarenzone (provincies Quang Nam, Quang Ngai, Quang Binh, Thua Thien Hue etc)
En de typhoon kwam in een fel afgezwakte vorm.
Vandaag eindelijk nog 's uitgebreid ontbijtbuffet in Elios, en de mensen groeten in het Tao Dan park....forse anderhalf uur wandeling....in 32 graden (en op internet las ik...real feel ...40 graden), terwijl het zweet van me afstroomde
Bowie kon het niet snel genoeg van tussen z'n tanden persen
ch ch ch changes....
Meer dan in mijn verstard 'thuisland' waar velen wel lijken bestendiging af te kopen, is in saigon 'n voortdurend perpetuum mobile aan de gang...'n komen en gaan van telkens ander personeel, buurten die plots van uitzicht zijn veranderd (buurt van hotel is plots herschapen in 'n vertiermekka van jonge viets), het schitterende coffeehouse serenata (in ngo thoi nhiem) is ter ziele en uit zijn as verrees 'n nog schitterender Lam Chieu ...
Ik heb sterk het vermoeden dat 'god levend in frankrijk' ooit wel de oversteek moet hebben gemaakt.....in saigon lijkt de franse joie de vivre zich als een uiteenspattend vuurwerk te hebben verspreid.....de kopie beter dan het origineel !!!
In de ngo thoi nhiem alleen al kom je ogen tekort om het ene al trendy-er coffeehouse dan het andere te bevatten....Soi Da, Mien Dat La......en dat is niet voor toeristen, die zie je daar eenvoudigweg niet, want die klitten allemaal samen als opeengeplakte kauwgom rond de pham ngu lao, wat voor saigon is wat khao san is voor bangkok
Altijd hetzelfde met ophalen van visa on arrival ....tot bijna een uur wachten en ditmaal is er forse verhoging (95usd voor 3maanden multiple entry ipv 50 vorig jaar) plus de 30 euro voor immigration voor de approval letter die je in staat stelt het land binnen te mogen.
Verder blijft het land erg goedkoop....voor pakweg 10 euro heb je bijna feestelijk getafeld....vooral als je buiten het centrum gaat, waar geen toerist opduikt zoals in de Nam Bo (=het zuiden) in district 10.
Gisteren 'n voor mij nieuw park, Le Thi Rieng (Tan Binh) en de trendy I-coffee (in Tu Xuong ) voor de caphe da of ijskoffie en een wandeling door de belangrijkste binnenstadstraten .....
Demonstraties verlopen vreedzaam....altijd is er natuurlijk de vrees dat iemand het hoofd verliest. Ik lees in bangkok post dat acht landen o.a. zweden hun landgenoten afraden naar thailand af te reizen, wat mij totaal ongepast lijkt...betogers laten je als buitenlander gerust en buiten demonstratiezones is het ....business as usual!
In bangkok post staat overigens opmerkelijk artikel van ene songkran (ondernemer en afgestudeerd london school economics) die er op wijst dat leiders van protesten allerminst doetjes zijn, ooit goeie zakenpartners waren van Thaksin, zijn scheve politieke tactische spelletjes copieerden, en in het geval van Abhisit samenzweerde met ondemocratische krachten wat leidde tot de 2006 coup en dus de onwettige Abhisit-regering. Schrijver voegt er aan toe dat betogers wel 's gebruikt zouden kunnen worden en "weggegooid als een vuile zakdoek" eens hun doelstellingen bereikt zijn.
Vanmiddag neem ik vliegtuig richting saigon ...vanuit don meuang airport, eigenlijk de airport voor binnenlands luchtverkeer die er, om de internationale airport suvernabuhmi te ontlasten, de low cost carriers -zoals airasia- heeft bijgekregen. Don meuang ligt ong. 30km noordelijk....suvernabuhmi ligt ong.35km oostelijk.
Toch toiletwagens....zelfs eentje apart voor vips ! De massa is toegestroomd aan Dem.Mon. en demonstratie neemt ergens het midden tussen festival en protest....er zijn vlammende toespraken, optredens van groepjes, zangers, tv ploegen, reuzeschermen, die-hards blijven overnachten, protest en ambiance hand in hand.
Ook op universiteitscampus is protest toegenomen.
Normaliter op 11 nov behandelt senaat wetsontwerp, maar pers houdt er al stevig rekening mee dat de amnestiewet er niet komt....
Bangkok is enorm uitgestrekt, pakweg een halve belgische provincie groot, en het shoppinghart siam (met o.a. central world) heeft zo'n half miljoen vierkante meter shopping facilities !!!
Zijn de politieke tegenstellingen hevig, elke beweging is trots op de thaise identiteit, nog het meest gesymboliseerd door de verafgode koning Bhumibol. Hangt nog nauwelijks met haken en ogen aan elkaar, verblijft vrijwel constant in ziekenhuis, maar is de 'maizena' die alle thai verbindt.
Gisteren in betoging opgezet door business groups in sala daeng-silom (business centre dus keuriger uitgedoste manifestanten).....vandaag sla ik vanuit de ruime Sidewalk Cafe aan Democracy Monument de aanzet gade van een nieuwe demonstratiedag tegen de amnestiewet !
De anti-amnestiebetogingen zijn overduidelijk gericht tegen de terugkeer van de corrupte voormalige premier Thaksin alias "de man van Dubai" (z'n verbanningsoord), broer van de huidige premier en mooie dame Yingluck Shinawatra.
Het (rijkere) Bangkok is nooit Thaksin-minded geweest, de Pheu Thai (partij van de Shinawatra's)vindt vooral aanhangers in de (armere) provincies en het noorden (Chiang Mai, geboortegrond van de Shinawatra's)
Maar de paradox is dat Thaksin, die zich met ongeoorloofde middelen verrijkt heeft, de man is die het lot van de armste Thai verbeterd heeft en een minimumpakket sociale voorzieningen (gedeeltelijk gratis gezondheidszorg) heeft tot stand gebracht.
Na 'n lekker sla'tje in The Kitchen wandel ik door beide zijden van de boulevard waar de betogers zich, meestal liggend, ophouden....een geur van urine en stoelgang hier en daar....ik zie geen sanitaire voorzieningen, wel talloze grote bidons water, gaarkeukens die de betogers in gedisciplineerde rijen van voedsel voorzien, betogingsattributen...vlagjes, linten, fluitjes, plastic klaphandjes....
En dat de Thai verbeten kunnen zijn in hun protest werd bewezen eind 2008 toen demonstranten wekenlang de internationale airport Suvarnabuhmi bezet hielden, met totale verstoring van internationale luchtvaart tot gevolg.
Op weg naar het shopping walhalla siam (central world, paragon,zen etc) bij uitkomen van metrostation sala daeng .....vast in de betoging georganiseerd door Dem.Partij....hoeveel? in elk geval duizenden! bij uitdeinen van eerste protesten kan ik me naar bst-station (bangkok sky train) wurmen ......politie laat betijen, maar vanop skywalk in siam zie ik met anderen eskadrons antiterreurpolitie oefenen met wapenstok en schilden .....en hun 'tegenstanders' zijn andere politiemensen die de eskadrons bekogelen met gevulde petflessen.....om af te schrikken ?
Behalve dat is het vandaag ...shoppen ....terug met bst en mrt naar hua lampong en vandaar te voet via chinatown naar pier 5 om met chayo praya riviertaxi terug te keren naar pier 13 phra athit en dus terug 'thuis' in khao san buurt
Vlucht via helsinki naar bangkok (vanuit finse hoofdstad naar bangkok toch 9 en een half uur vliegen) rimpelloos.
Met airport rail link naar phaya thai terminal (45thb) en verder met taxi (80thb incl.fooi) naar hotel (taxirit van airport naar hotel anders op z'n minst 800...)
Politiecordons (met de obligate schilden)op de straathoeken...wat is er gaande? Het Huis keurde enkele dagen terug het geamendeerde wetsontwerp goed voor amnestie voor wie zich sinds 2004 schuldig had gemaakt aan politieke agitatie en machtsmisbruik. Terecht wordt er een manoeuvre in gezien om de (omwille van corruptie)verbannen Thaksin (broer van de mooie premier Yingluck Shinawatra) weer in eer te herstellen.Gevolg De democratische oppositiepartij roept op (Senaat moet op haar beurt wetsvoorstel nog goedkeuren en daar huist naast voor- en tegenstanders een omvangrijke 'vlottende' groep senatoren) die wet niet te stemmen en daarnaast probeert zij zich met alle mogelijke middelen ertegen te verzetten
met Finnair via Helsinki naar Bangkok, vertrek 2/11 aankomst 3/11 en naar gewoonte enkele 'acclimatisatie'dagen in Thai Cozy House, Tanee Rd...en op 7/11 vanop Don Meuang luchthaven met Airasia naar Saigon (betreft promotievlucht en ik blijk nog nooit zo goedkoop de anderhalve uur durende vlucht te hebben geboekt - 15 kg bagage en mastercard-betaling-commissie inclusief....omgerekend 43,60 euro)
alles kan, niets moet, bijgevolg overweeg ik aan de Ho Chi Minh City Univ.Social Sciences and Humanities - Faculty of Vietnamese Studies.....een 6- of 8- wekencursus 'vietnamess' op te nemen !
foto: terras koffiehuis Window's in de Nguyen Dinh Chieu (Saigon)
voila.....myanmar...knack bevestigt mijn blog (dec)
Op 4, 5 en 6 dec maakte ik in mijn blog gewag van het feit dat Thein Sein een vredesprijs werd toegekend door ngo crisis group, wat als te vroeg werd omschreven, omdat het leger maar laat betijen dat de rohingya door de rakhine worden verdreven/uitgemoord .....
Artikel pag 18 knack (7mei 2013) stelt aan de kaak dat Thein Sein "....op een en dezelfde dag de vredesprijs in ontvangst nemen en beschuldigd worden van etnische zuivering...."
De prijs werd uitgereikt in april en voor een goed begrip: de rakhine zijn boeddhistische myanmarezen die het gemunt hebben op de opgejaagde islamitische rohingya die in myanmar niet als minderheid erkend worden....
wellicht combines tussen agencies en busmaatschappij pattaya om terugreis naar suv.airport bangkok geregeld te krijgen, dus geen risico: terugvlucht is primordiaal en prijs om er te geraken is ditmaal van ondergeschikt belang, dus taxi (900thb incl.tol) en de 120 km wordt in cowboystijl slalommend afgelegd, ergo ik ben in airport iets over13 u en vlucht naar cairo is 0.55 u.... half etmaal nietsen....dan vlucht van 'n kleine 10 uur, stop-over cairo ong. 4 uur en vlucht cairo-brussel nog 's 5 uur...gelukkig zit ik in die laatste vlucht bij twee jonge brusselse islamieten (1 marokkaan en 1 bekeerde braziliaan!!) die me hun verhaal en foto's en video's uit de doeken doen over hun reis naar...mekka...en plots sta ik in het barkoude brussel en die eerste namiddag word ik overweldigd (o.m. in overvolle trein) door de ijzingwekkende kilheid van de belgische samenleving...tol van de harde lange winter ?
drie, vier dagen pattaya is ruimschoots genoeg, genoeg om er genoeg van te krijgen, 'n harde stad waar geld rolt, veel zwart allicht, waar zo veel mogelijk mensen graantjes wensen van mee te pikken...service, als er al service is, is kil omdat alles -ondanks de warmte en de hete zon- er kil is...hier is geen plaats voor sentiment....de stad met z'n vloeiend transportsysteem dat foutloos lijkt te werken: 'n veelvoud tuktuktaxi's voor 'n tiental mensen waar de overtallige dan maar aanhangen en 'n ritje (via handopsteken er op) waar of hoe ver dan ook is 10 thb....en verder dat uitgestrekt netwerk van motortaxi's (op elke mogelijke plaats vind je de riders in 'n meestal groen hesje gestoken) ...
maar transport naar buiten is 'n ander verhaal....er zijn rechtstreekse bussen naar suvarnabuhmi airport bangkok (ligt tussen pattaya en bangkok) maar pick up aan hotel kan blijkbaar niet meer (wel ophalen aan 'n verzamelpunt..waar ?? krijg dat maar uitgelegd in het engels !!) maar er zijn minivans die voor hotel pick up zorgen (en die het weliswaar afficheren als minivan transport naar airport) en die dan prijzen hanteren die veel te hoog liggen...en dan zijn er de taxi's (met hotel pick up) die uiteraard de duurste service bieden (dat gaat van 800 tot 1500 thb en meer zelfs), maar die allicht de meest zekere oplossing bieden (zal ik ervaren vanmiddag!!)....
pattaya waar alles kan, waar alles te zien is.......op 'n kluit vind je de hilton, de marriott, de bars met de eindeloos lange beer tables, 'n heus caesar's palace met korintische zuilen en 'n pantheon, de heaven hell bar (hoe dicht kan alles bij mekaar liggen) en zowaar een 'klein vlaanderen' (resto plus cafe) en pats in het midden de view talay beach pattaya condominium met afgesloten hekken en security......pattaya met de nu ouder geworden babyboomers, de (soms moeilijk) wandelende pensioenen en prepensioenen.....en ook de russen zijn hier geland met in hun spoor de russische maffia met hun eigen russische/oekraiense prostituees, want russen blijken 'n beetje vies van de thaise, zegt men......(?)
en naar verluidt geniet hier in 'n leuk optrekje lou (deprijck van de hollywood bananas) van z'n royalties (van de bananas), maar vooral dan van z'n monsterhit 'ca plane pour moi'(plastic bertrand)....
en pal in het centrum pattaya klang (=centrum) in soi 12 heb ik 'n kamer in de hideaway....en het is inderdaad 'n beetje zoals de naam laat vermoeden weggestoken, maar de kamer is grandioos, 'n met wat overdrijving voorzichtige aanzet tot suite, met salonhoek(met clubzetels), met secretaire, met kingsize bed, met 'n eethoekje zelfs met rond tafeltje en twee stoelen en uiteraard de private bathroom, de noodzakelijke aircon, de minibar, de tv, de safetybox.........
laatste week...gisteren bangkok sukumvit, het moderne bangkok met de high rise buildings en natuurlijk......de shopping malls......vanuit phra athit (pier 13) naar pier 4 (dat is verder dan chinatown; doorgang via marine department) met chayo praya rivertaxi (dat is dus 'n vrij lange boot en steeds meer dan stampvol) en mrt (silom line)......en 's avonds uitstekend thai gegeten in 'n piepklein resto pas 11 dagen open !! en vanmorgen na ontbijt met volgestouwde minivan naar pattaya (en naar zuidoostaziatische gewoonte vertrok de minivan van 9 u iets over tienen) en in pattaya busstation ving ik bot om me met tuktuktaxi naar pattaya klang te laten brengen, dus met al de bagage de motortaxi dan maar......
nachttreinreis verliep vlot...ik heb immers kunnen slapen, alhoewel ik er voor vreesde (treincoupe was ingenomen door twee groepen, 'n franse en 'n nederlandse...en ik had m'n bunk - 'n overschotje dus - net in het midden)...en na aankomst ong 8.30 ontbijt in station en taxi richting tanee rd (weer omgeving khao san, niet bijster boeiend wegens toeristenbuurt) maar ik zit dus aan de bron voor booking bus pattaya en maandag precies daar start van busreis...het worden dus enkele dagen pattaya als afsluiter....
vandaag met riviertaxi plus mrt en skytrain naar siam, het shoppingwalhalla en wees gerust ook de thai hebben de smaak van het shoppen te pakken gekregen...wie kan daar trouwens aan weerstaan? en in de goed gestoffeerde erg ruime bookshop in de paragon (siam) de jazz encyclopedie gekocht....'n verzwaring van mijn bagage maar in belgie kost ie me meer dan tien euro meer
laatste volle dag chiang mai.....overal bots je wel op wats (tempels) de ene al aantrekkelijker dan de andere; twee (naast de chedi luang) die er bovenuit springen....de wat phrasing omwille van zijn schattige belendende watjes en de oudste ('n aantal eeuwen toch al) de wat chiang mun met z'n stoepa met ingewerkte olifanten en beide wats bekoren ook door de aangename groene setting met frangipanestruiken en kleurige bloemen.... elke stad heeft wel z'n eigenheid...ook chiang mai waar gewone taxi's ontbreken, maar het openbaar vervoer bestaat uit de vele gemotoriseerde tuktuks en de red cabs (rode tot bordeaukleurige camionettes eig. met achterin aan elke kant een zitbank voor het transport van in totaal acht tot tien passagiers) chiang mai is 'n stad op mensenmaat, ingehouden druk met 'n warmte die voldoende draaglijk is en 'n leven dat volgens europese normen voldoende goedkoop is...niet te verbazen dat dit 'n uitgelezen oord is voor expats