Op donderdag eindelijk mijn nieuw Vietnamees e-visum op mijn smartphone ontvangen, dus ondernam ik welgemutst een ritje van een uur met de KTM Komuter, de intercity trein zeg maar, naar Klang. Een vroegere koninklijke hoofdstad, alhoewel men er geen pracht en praal moet gaan vinden. Interessant is wel Little India, je waant je zowaar in India met de overwelfde bazaars en een Indische geur in de lucht. In de stationsbuurt de 'pre-war shoplots' onder de gewelfde lange gaanderij, nu weliswaar ten prooi aan leegstand. Opmerkelijk...enkele treinwagons met de niet mis te verstane tweetalige boodschap op de flanken: 'koc sahaja wanita untuk' - 'coach for ladies only'......enkel bestemd voor vrouwen dus ! Trouwens, ik vernam ook dat in Kuala Lumpur vrouwelijke taxichauffeurs enkel vrouwelijke klanten oppikken. Terug via Stesen Sentral en met de 'monorel' naar het bruisende Bukit Bintang.
Vrijdag neem ik in de ondergrondse Pudu Sentral de bus naar klia2, de international airport. Slechts 4 passagiers op die luxebus Star Mart Express !! Voor het instappen vraagt de uitbater me hoe het komt dat ik deze plaats ken waar ik de bus neem, en ik antwoord dat ik vorige jaren hier altijd wel een bus vond die me naar de luchthaven voerde. Hij zegt me dat er voor covid meerdere busconcurrenten voor airport transport zorgden, maar dat nu zijn busonderneming de enige overblijvende is die die service aanbiedt...maar te weinig gegadigden aantrekt wegens niet of te weinig gekend. Bij deze doe ik dus een oproep aan reizigers die dit al dan niet toevallig zouden lezen: laat de metro voor airport transport links liggen (is trouwens oer-irritant reizigers op een altijd overvolle metro aan te treffen die met hun bagage tegen de gewone metroreiziger aanbotsen) en opteer voor de luxebus aan het centrale Pudu Sentral voor ochgottekes 15 myr....of nog omgerekend geen 4 euro voor een rit van ongeveer 70 km !!!!
Merdeka betekent onafhankelijkheid en 118 wijst op het aantal verdiepingen. De architect zou zich hebben laten inspireren door een handgebaar van Maleisie's eerste president Tunku Abdel Rahman, en in de beglazing zouden driehoeken zichtbaar zijn (?) die verwijzen naar de diversiteit van de maleisische bevolking: maleiers, chinezen, indiers. De drie fonteinen voor de ingang van de pavilion op bukit bintang zijn naar mijn oordeel veel duidelijker om dat te illustreren. De totale hoogte is 679m met een zware antenne erbovenop inbegrepen. Opvallend, vind ik, is dat het bouwwerk er anders kan uitzien naargelang het gezichtspunt.... zo vond ik de wolkenkrabber er eerder als een zwaardvis uitzien....gezien vanop de jalan pudu ! Welnu, KL kent de laatste tien jaar een enorme toename aan hoogbouw.
Telkens ik in KL ben, even naar de wijk Bandaraya, een stuk little India, met Sogo mall. Deze keer vanuit metrostation masjid jamek enkel te bereiken met gratis (!) bus. Het gaf me de kans om daar in de 'old town white coffee' een heerlijke 'curry mee' te middageten.
En dan de obligate bezoekjes aan o.m. de dataran merdeka (onafhankelijkheidsplein) met de impressionante abdul samad (genoten van het rustgevend binnenplein !...wegens geen volk); de 'river of life' wandeling via de iconische masjid jamek; even naar de enorme nationale moskee 'masjid negara' met in de buurt het 'fantastische' - met klemtoon op fantasie - old railway station in een architectonische mengeling van moorse, indische en westerse stijl.....opmerkelijk zijn op de hoeken de 'chhatris', de koepels met daaronder de ronde veranda's !!
Op 19/2 verstreek mijn 1-maand visum en dus moest ik het land weer uit...om weer een nieuw visum te kunnen aanvragen, wat dan gebeurde op 20/2 vanuit Kuala Lumpur. Voor mij een vertrouwde omgeving. De eerste keer was ik er begin 2011...we zijn 12 jaar verder...en er is nog meer in de hoogte bijgebouwd. De aankomst op zondagmiddag in de plassende regen gaf KL een trieste aanblik. Swiss Inn chinatown waar ik dikwijls verbleef is opgedoekt. Ik koos ditmaal voor Travelodge central market, uitstekend gelegen, naast LRT station Pasar Seni, een station slechts verwijderd van Stesen Sentral, van waaruit de monorel je vlot brengt naar Bukit Bintang (een van de shopping paradijzen) of Bukit Nanas (de Petronas towers en shopping paradijs 2, SuriaKLCC). Is het een indruk of gewoon een vaststelling, de mensen werken dwz op spitsuren zitten de metrostellen en monorel stampstampvol om de werkende mens weer naar huis te brengen. Ook op de wegen is het dan drukker. En 's avonds valt het leven vroeg stil. De central market en belendende Kasturi walkway sluiten om 8pm. Van dan af eordt het beduidend rustig....het lijkt me bijna zo ongewoon voor een grootstad. Op openbaar vervoer moet iedereen nog mondmasker dragen en er is controle. In plaats van hierboven aangestipte route pasar seni -stesen sentral - (met monorel) bukit bintang.... opteerde ik voor return-route de MRT molsgewijs een nog lagere metroweg en raar maar waar met slechts een tussenstation, dus bukit bintang - merdeka - pasar seni ! Ook de monorel draait een grote kring ....niet verwonderlijk dus dat je met een niet al te grote wandeling, vanuit omgeving pasar seni - central market of chinatown dus - via de jalan pudu vrij vlug het klimmetje naar bukit bintang kunt aanvatten