nachttreinreis verliep vlot...ik heb immers kunnen slapen, alhoewel ik er voor vreesde (treincoupe was ingenomen door twee groepen, 'n franse en 'n nederlandse...en ik had m'n bunk - 'n overschotje dus - net in het midden)...en na aankomst ong 8.30 ontbijt in station en taxi richting tanee rd (weer omgeving khao san, niet bijster boeiend wegens toeristenbuurt) maar ik zit dus aan de bron voor booking bus pattaya en maandag precies daar start van busreis...het worden dus enkele dagen pattaya als afsluiter....
vandaag met riviertaxi plus mrt en skytrain naar siam, het shoppingwalhalla en wees gerust ook de thai hebben de smaak van het shoppen te pakken gekregen...wie kan daar trouwens aan weerstaan? en in de goed gestoffeerde erg ruime bookshop in de paragon (siam) de jazz encyclopedie gekocht....'n verzwaring van mijn bagage maar in belgie kost ie me meer dan tien euro meer
laatste volle dag chiang mai.....overal bots je wel op wats (tempels) de ene al aantrekkelijker dan de andere; twee (naast de chedi luang) die er bovenuit springen....de wat phrasing omwille van zijn schattige belendende watjes en de oudste ('n aantal eeuwen toch al) de wat chiang mun met z'n stoepa met ingewerkte olifanten en beide wats bekoren ook door de aangename groene setting met frangipanestruiken en kleurige bloemen.... elke stad heeft wel z'n eigenheid...ook chiang mai waar gewone taxi's ontbreken, maar het openbaar vervoer bestaat uit de vele gemotoriseerde tuktuks en de red cabs (rode tot bordeaukleurige camionettes eig. met achterin aan elke kant een zitbank voor het transport van in totaal acht tot tien passagiers) chiang mai is 'n stad op mensenmaat, ingehouden druk met 'n warmte die voldoende draaglijk is en 'n leven dat volgens europese normen voldoende goedkoop is...niet te verbazen dat dit 'n uitgelezen oord is voor expats
normaliter aankomst 8.15 (en dus pick up door hotel) en normaliter is het al 'n lange treinrit (18.10 tot 8.15 dwz 14 uur) nu door -zegt men- wegenwerken onderweg (??) aankomst 12.05 dwz 18 uur treinen!!!! voor 'n afstand van 750km !!!
zijn de wegen in thailand opperbest, de trein gaat dus traag, alhoewel treincomfort dat van vietnam (dat in koloniale treintijd is blijven hangen) ruimschoots overtreft (trouwens, ik had nog 'n 'vernietigende' blog over vietnam's treintransport in de pipeline, volgt misschien later!)
aangenaam terugzien van de levendige stad die 'n toevluchtsoord is van (tien)duizenden er verblijvende westerlingen.....en ik betrek opnieuw degelijke (en vrij goedkope) kamer in traveller inn...net buiten de oude stadsmuren maar dicht bij de night market.....
chiang mai de stad met de honderden (of duizenden?) wats, maar ik zal het houden bij de belangrijkste, en vanmiddag dus ruim de tijd genomen voor bezoek aan de chedi luang, de wat die zowat het uithangbord is van de stad
maar of ik terug trein neem naar bkk valt af te wachten ??? en dan rest nog bangkok en hua hin (?) en de viereneenhalvemaand zitten erop...
15/03 gevaar om door de vele bomen het bos te zien, dus blijven toeven en genieten van de drie toppers...de chedi luang, de wat phrasingh en de wat chiang mun, elk met hun omringende watjes, stoepa's, tuintjes als rustige oases en...toeristen (gelukkig loopt het niet overvol van toeristen in chiang mai....veel kamers blijken onbezet) en zoals overal veel toeristen uit japan, korea, china, thailand zelf en de westerlingen....
kamer (traveller inn) in lokroh rd onvervalste topper qua prijs/kwaliteit en vriendelijk onthaal....gisteren het avondbuffet in de centara....'n buffet dat zelfs dat van elios overtreft, maar het is ook duurder en extra wordt bijgerekend voor drank, service en btw, maar voor 'n totaalsom van omgerekend 'n 12 euro heb je werkelijk alles naar hartelust van voorgerechten tot uitgebreid dessertbuffet
treinreis bangkok naar chiang mai uitzonderlijk lang (normaliter van 18.10 tot 8.15) nu lapte men er 4 extra uur bij: totaal 18 uur dus om ong. 750 km af te leggen; zijn de wegen in thailand opperbest, de spoorweg heeft nog 'n lange weg af te leggen om op 'westers' niveau te komen....
bezoek aan door aardbeving serieus beschadigde wat chedi luang, zowat het uithangbord van chiang mai, de tweede stad van thailand, met de oude binnenstad tussen de muren (verloren lopen kun je niet, maar het kost tijd om die toch wel grote ommuurde binnenstad te doorkruisen), maar 'n heel stuk van de moderne stad ligt buiten de muren....je hebt het niet altijd zoals je wil: ik wilde zaterdag terugkeren, maar wegens trein 'fully booked' ben ik verplicht reeds overmorgen terug te keren naar bangkok, weer trein proberen, want in die bussen met hun kuipzetels kan ik nauwelijks 'n oog dichtdoen...plots kom ik tot de vaststelling dat die zee van tijd waarover ik beschikte erg verschrompeld is...
vanavond 18.10 trein naar chiang mai (aankomst daar morgenochtend 8.15 en allicht opgepikt -beloofd bij booking althans- door nen tiep van traveller inn)....dus vandaag nog tijd zoek maken in bangkok (na check out12u) dus dat betekent hualampong station (en daar o.m. uitvlooien waar ik na chiang mai nog naartoe zou kunnen) en de mrt naar lumpini...silom... het dient gezegd....mrt en skytrain en dus alle stations blinken uit in vlekkeloze properheid...en veiligheid (eerste passen ondergronds dien je al te passeren via 'n security check) en als metrotrein arriveert in terminus hualampong volgt er in trein 'n security check vooraleer passagiers kunnen instappen; zijn metro/bst duur ?....ja en nee...hoe korter de rit hoe relatief duurder dwz een of twee haltes 18 tot 20 thb (halve euro dus), maar ga je verder dan wordt het goedkoper (chatuchak bv ligt 18 km ver maar kostte met metro slechts 40 thb of 1 euro) was ik bijna vijf jaar geleden niet erg weg van bangkok, dan heb ik nu bangkok beslist in de armen gesloten en hoe komt dat.....je begint delen van de stad te kennen en wat te doorvoelen (en daar is beslist tijd voor nodig...ettelijke dagen - zelfs weken- dus, wijsneuzen!!!) en de initiele schrik die je sowieso hebt bij iets vreemds heb je al lang afgeschud......