Freek Neirynck zorgt met grote regelmaat voor 'boekensienjalementen' met een eigen kijk
voor wie iets méér wil
18-08-2014
Jazz in 't Park zorgt voor muzikale septembermaand (Gent)
De Dienst
Evenementen en Feesten van de Stad Gent tovert het gezellige Zuidpark van
donderdag 4 tot en met zondag 7 september 2014 opnieuw om tot de gedroomde
festivallocatie voor de 21e editie van Jazz in
t Park. Tijdens de vierdaagse kan een breed publiek kennismaken met veertien
kwaliteitsvolle groepen en artiesten die gratis kunnen ontdekt worden tussen de
bomen. Elk laatste concert (behalve op zondag) sluit af met een Saxy Night,
een filmprojectie van authentieke concertopnames met legendarische
saxofonisten.
Ode aan Belgische jazz
Vorig jaar lokte de 20e
jubileumeditie 15.000 toeschouwers dankzij het programma én het mooie weer. De
editie van 2014 houdt nog steeds, en zelfs meer dan ooit, de vinger aan de pols
van het Belgische jazzlandschap, waarbij zowel gevestigde waarden als de nieuwe
lichting jazzmusici een podium krijgen. Hoofdzaak blijft immers de promotie van
de Belgische jazz. Verschillende bands brachten het afgelopen jaar een nieuw
album uit en brengen hun nieuw werk voor de eerste keer in Gent. Jazz rocks,
dat werd bewezen door het jonge geweld van Nordmann die recent als tweede
laureaat eindigde op Humos Rock Rally. En met Skordatura staat er ook een heus
punkjazzensemble op het podium. Jazz in t Park krijgt met de officiële
voorstelling van de nieuwe albums van het Erik Vermeulen Trio en van WoFo &
Strings 2 exclusieve primeurs. En met trompettist Bert Joris haalt het festival
een internationaal gelauwerde muzikant, componist en arrangeur terug naar Gent.
Al 17 jaar vormt hij samen met Dado Moroni, Philippe Aerts en Dré Pallemaerts
een absoluut Europees topkwartet, waarmee hij het festival feestelijk afsluit.
Vier themadagen
Voor het derde jaar op rij
wordt het programma in themadagen opgesplitst. Een gesmaakte formule die het
publiek een leidraad geeft en de verwachtingen scherp stelt.
Onder de noemer fusion jazz
gaat jazz op donderdag 4 september de confrontatie aan met andere
muziekstijlen. Bij het Skordatura Punkjazz Ensemble, Hijaz en Electric
Barbarian versmelt jazz met wereldmuziek, pop, rock, electro, hiphop, drum n
bass en poëzie.
Themadag fresh jazz brengt
op vrijdag 5 september het nieuwe jazzgeluid onder de aandacht, met nieuwe
bands of nieuwe projecten. De Looze/Machtel/De Waele, DelVitaGroup en STUFF
laten het publiek dan proeven van kersverse jazz.
jazz XL groepeert op
zaterdag 6 september bands met een grote podiumbezetting.
t Mouvement, Rebirth
Collective en Manngold de Cobre zullen het podium vullen tot de laatste
vierkante centimeter.
Op kittens and catswisselt jong talent met gerenommeerde
artiesten. Zo deelt Nordmann op zondag 7 september het podium met Ivan Paduart Trio & Tineke Postma, en het Bert
Joris Quartet.
De concerten worden telkens
ingeleid door radio-icoon Mark Lefever.
Lunchconcerten
Los van de themas zijn er twee
lunchconcerten om 12.30 uur.
Op donderdag 4 september serveert WoFo
& Strings een muzikaal stoofpotje met verse klassieke ingrediënten, een
goeie geut jazz, een Latijns-Amerikaans kruidenboeket en funky smeuïge olie. Op vrijdag 5 september presenteert het Erik Vermeulen Trio in
primeur zijn nieuwe cd.
Door die extra
lunchconcerten kunnen ook werknemers uit de buurt en toevallige passanten hun
boterhammetjes verorberen bij een scheut jazz in een aangename, relaxte sfeer.
Tijdens het festival vormen podium, zitjes, drank- en eetstandjes en
infochaletjes sowieso één groot openluchtdorp tussen de hoge bomen en de beschermende
sierlijke tentzeilen.
Saxy nights
Jazz in t Park brengt dit jaar een
hommage aan Adolphe Sax die in november
200 jaar geleden geboren werd in
Dinant. En terecht, muziek in het algemeen en jazz in het bijzonder zijn
ondenkbaar zonder het geluid van de saxofoon. Onder de noemer Saxy Nights
worden de concerten op donderdag-, vrijdag-, en zaterdagavond dan ook
afgesloten met gefilmde jazzconcerten van legendarische
en toonaangevende saxofonisten als respectievelijk Coleman Hawkins, John
Coltrane en Stan Getz.
Annelies Storms, schepen van cultuur, toerisme en evenementen: Dit
stadsfestival bewijst dat jazz een zeer brede lading dekt van fusion over
punkjazz tot bigband en rock. Gent toont hiermee opnieuw aan dat de stad de
titel 'unesco creative city of music' meer dan waard is.
Praktisch
Jazz in t Park 2014: veertien gratis
concerten van donderdag 4 tot en met zondag
7 september in het Zuidpark Gent. Na
elk laatste concert gratis filmprojectie van Jazz on film (niet op zondag).
Ondergrondse parking aan Zuidpark.
TAZ# : kuststadfestival Oostende toont heel veel Gents en jong tekst- en figurentheatertalent
Het jaarlijks TAZ#theaterfestival
(sinds 1995) in de Koningin van de Belgische badsteden, Oostende heeft
overduidelijk meer luxelast van zijn populariteit dan van zijn steeds beter
wordende artistieke evolutie. Reeds de dag voor de opening bleek al dat een
behoorlijk aantal van de meest begeerde voorstellingen ten dele waren
uitverkocht. Het verdubbelen van hun aantal en ergo ook het vinden van nóg méér
oorspronkelijk anders bedoelde locaties tot speelruimtes is (nu al 51 verspreid
over de stad) absoluut aan de orde. En dat kunnen ze in de Koninklijke
kuststad: turnzalen, spoorweggebouwen, visloodsen, gerechtszalen, het strand
worden er professioneel geëquipeerd tot functionele ruimtes.
De bewuste programmatie van een
hele rist premières verhoogt uiteraard de aantrekkingskracht van het enige
Vlaamse theaterfeest van die omvang. Heel wat programmatoren voor Culturele
Centra, receptieve theaters, andere festival(letjes) komen er hun staalkaart
samenstellen. Bovendien geeft TAZ# in samenwerking met de Auteursvereniging
SABAM niet onaardig veel creatiekansen aan jonge theatermakers (scholen en
nieuwe vaak project- - gezelschappen die van hun maidentrip gebruik maken om
de confrontaties aan te gaan met de vaste waarden in het theaterlandschap. En
wellicht worden de vele tientallen vrijwilligers op wie het festival logistiek draait
ook wel beloond met kaartjesvoor
producties waar ze tijdens het seizoen misschien niet meteen toegangsgeld
zouden betalen in de goed uitgeruste De Grote Post, sinds 1 jaar hun stedelijk
Cultureel Centrum.
In 2014 kreeg een elf jaar
geleden eerdere TAZ#-prijswinnaar het Gentse gezelschap Ontroerend Goed, dat
inmiddels internationaal toert, een soort peter-/curatorschap en speelde zelf
enkele werkstukken. Zo ging Wijven er in première een feministisch
woord-/zangstuk over de clichés, vooroordelen en discriminatie tegenover het
vrouwelijk deel van de samenleving. In een sober decor en idem dito regie
verviel de voorstelling helaas zelf in een herhaling van wat er al tientallen
jaren lang over hetzelfde onderwerp op scène verteld of in een meer dramatische
vorm getoond werd.
Angelena van de ook al Gentse
Compagnie Cecilia scoorde bijzonder goed bij het per definitie dankbare
TAZ#-publiek en eigenlijk wel terecht. Het stuk van (en toch wel overtuigend
gespeeld door) Mieke Dobbels is in de hedendaagse maatschappij verworteld,
revolteert en ontroert in de situatie van de titelrol: een adolescente of
jonge twintiger die al vier jaar in de gevangenis zit met de onzekerheid of ze
al dan niet naar een psychiatrische instelling zal worden geïnterneerd. Ze probeert
haar dagen leefbaar te houden met haar muziek en haar (soms wrange) humor en
met het spelen van haar zoveelste proces wegens herval met een brandstichting,
waarbij ze het publiek in beperkte mate interactief betrekt.
Theater aan Zee biedt steeds weer
een breed spectrum aan theater-, woord- en muziekdisciplines al dan niet in
symbiose. In de kinder- (of beter familie-)voorstellingen heeft het
figurentheater steeds weer een prominente plaats. Het velt het laatste
decennium ontzettend om hoe vaak teksttheatergezelschappen ook figuren als
dramatis personae laten acteren naast spelers van vlees en bloed.
Duikvlucht van de alweer Gentse
Studio Orka was daar een goed voorbeeld van en werd één van de topproducties
van TAZ#. De voorstelling speelde in een half natuurlijk zanddecor met een
bunker, vuurtoren, barakken als oorspronkelijke gegevens en daar bouwde ze een
uiterst intelligente, polyvalente en verrassende nieuwe scenografie in om het
verhaal te spelen van industrieel strandjutter Daniël die met zijn
braakbalmachine spullen uit zee en strand aantrekt en recycleert. Hij leeft
vrij desolaat met een paar Poolse muzikale gastarbeiders en krijgt wel
regelmatig bezoek van zijn vrienden de pakjesbezorger Nico (die nog voor het
begin van de voorstelling gecontroleerd roekeloos door het aanschuivende
publiek rijdt met zijn bestelwagen) en schaapherder/troepverzamelaar Maldus
(een schitterende Titus De Voogdt) die in een onvergetelijk beeld uit de duinen
afzakt. Katalysator in de heldere en tegelijk absurdistische voorstelling is
het aanspoelen van het vermiste meisje Vera Zij brengt onrust in de rust en
dat garandeert zeer sterk theater met een figurentheater invulling naar het
slot toe.
In een plastische Umwelt, maar
dan het Arte Povere segment ervan, bewoog zich Krocht, een
doorloopvoorstelling van de jonge (Gentse, sorry ) theatermakers Lobke Leirens,
Maxim Storme en enkele geestesgenoten. Ook het publiek bewoog want werd heftig
maar veilig rondgevoerd op kerkstoelen op wieltjes - door een persoonlijke coach
van beeld naar beeld. En die beeldvorming was nu eensstatisch (uit natuurlijke materialen) dan
weer bewegend : één enkele worm op een explosieve drumton, een schotel
krullende teken, zichzelf uitputtende, getormenteerde acteurs die eerder voor
sfeerschepping dan wel verhaal zorgden. Artaud, Arrabal, Tadeusz Kantor en
zelfs Peter Schuman en zijn Bread & Puppet Theatre waren nooit ver weg.
Maar het bleef eerder braaf en respectvol voor het kleinburgerlijke publiek en
bovendien visueel schoon in zijn beoogde vuilheid en troep. Krocht eindigde
op een verassend en verlossend eindbeeld dat evenwel om articulatie van de
gestapelde vormen smeekte.
TAZ# heeft een overduidelijke
politiek ten opzichte van generatieverschuiving bij zijn publiek. Interessant,
vernieuwend of bevestigend, jeugdtheater moet de jongere leeftijdsgroepen
aangeboden worden om ze naar het theater als kunstvorm te leiden. Ook in deze
editie was er een representatief aanbod. Spijtig wel, dat de optie wegviel om
gratis familievoorstellingen te plaatsen in het Leopoldpark. De brede tribune
daarvoor was de voorbije jaren nochtans eivol ingenomen en de laagdrempeligheid
van dat aanbod bijzonder gewaardeerd en wellicht zeer efficiënt als
doorstroming.
Het Oostendse Theaterfestival
blijft een must, zo bewees editie 2014 alweer. Zijn katalysatorfunctie in (het)
volgende Nederlandstalige theaterseizoen(en) is wellicht niet meteen meetbaar
maar zeker niet te onderschatten.
GRENZELOOS
OOSTENDS VAN ROLAND
DESNERCK SERVEERT BONTE KUSTTAAAL
VOOR GEVORDERDEN
De
auteur van dialectwoordenboeken waar elke andere samensteller van vookabuuleers in Vlaanderen gezond jaloers op is, omdat hij het mooiste, het
rijksgeïllustreerde, het sjiekste formaat op de markt bracht over de streektaal
van de Koningin van de Badsteden, Roland Desnerck, heeft bij Zorro Uitgeverij Damme
een nieuw en vrij lijvig werk (zijn twintigste) uitgegeven. Grenzeloos
Oostends.
De
volledige titel van de publicatie is: Oostends voor gevorderden en voor liefhebbers
van een taalkundige trip. Gevorderden (Woar
emme da noog guurt, daijeur?!) jawel, want een jong angespoelde heeft er een kluif aan. En liefhebbers? Al evenzeer. Ge begint eran en t loat e unie mier loos.
Op
het eerste gezicht lijkt er geen structuur in het boek te zitten. Ook al omdat
er voor- of achteraan geen referentielijst voor handen is. Maar na drie meesluimend
gelezen lemma heeft de intelligentste, deus
Gensche, lezer het door:Desnerck wil kouten rond een aantal pareltjes van
woorden in zijn gezeezouten, flamboyante streektaal.
Hij
wil ook verhaaltjes vertellen met de smeuïgheid van de meester. Maar hij wil bovendien
nog linguïstisch duiden. Mét kennis van Germaanse, Romaanse, Skandinavische
tot Aziatische talen, Bargoens en Fries. De scribent is een polylglot(Zijn Oostendse zeehaven- ,ferry- en recentelijker ook cruisestad stimuleert er
hem toe) en hij is ook een wetenschappelijk onderlegde op het vlak van de
grammatica (Zijn opleiding als regent Germaanse talen aan de Gentse
(!)Rijksnormaalschool zal daar wel niet vreemd aan zijn. En hij verwijst er
graag naar).
Als
men het boek uit heeft constateert de lezer dat het Oostends eveneens een
aantal specifieke woorden heeft die géén ander dialect mogen kleuren (van
Appesjang over Goeze en Simantere tot Zoetverzoetn. Daarnaast zijn er een aantal woorden tussen A en Z
die klinken of geschreven staan zoals in andere dialecten, maar werkwaardig genoeg aan de Noordzee een
andere betekenis hebben : Knoezel,
Poepkot Fiester).
De
auteur laat de lezer bij hem op schoot zitten om naar zijn boeiend
taalverhaalte luisteren. De pedagoog in
Desnerck? De grootvader?
Freek
Neirynck
Grenzeloos
Oostends, Roland Desnerck, 368 paginas in hardcover en met een
(kleur)omslagafbeelding van Col en Manchette van Felix Labisse, door de
auteur van ingevulde tekstbalonnetjes voorzien. www.zorrobooks.be
Tourwinnaar
Vincenzo Nibali won vorige weekend ook het natourcriterium van Herentals en
mocht, naast een waarschijnlijk meer dan behoorlijk zakcentje en de
overwinningsbloemen, ook de gloednieuwe cd van Matthias Lens 'De Mooiste
Musettes' mee naar huis nemen. Matthias was op uitnodiging aanwezig in
Herentals en had voor de gelegenheid zijn gloednieuwe cd, die deze week
doorstijgt van #6 naar #4 in de Ultratop Albumchart en waarop tal van Franse
Musetteklassiekers terug te vinden zijn, meegenomen voor de Italiaanse Tour de
France-winnaar.
"Ik vond het een hele eer dat ik Vincenzo Nibali
mocht ontmoeten en het leek me wel leuk en gepast om hem mijn nieuwe album 'De
Mooiste Musettes' te schenken als kleine attentie. Ik kan me voorstellen dat
Nibali na zijn overwinning in de Tour voor eeuwig warme gevoelens zal koesteren
voor Frankrijk en mijn cd ademt gewoon die zomerse Franse sfeer uit. Wanneer
hij 'De Mooiste Musettes' opzet zal hij zich perfect de beelden van zijn
overwinningsraid terug voor de geest kunnen halen (lacht). Uiteraard kende hij
mij niet, maar hij was wel heel vriendelijk en ik heb hem zo goed mogelijk
proberen uit te leggen welke muziek er op de cd staat. Ik had op de cover van
de cd ook de boodschap "Congratulations with your victory!" geschreven
en hij leek in ieder geval het geschenkje wel te waarderen en wenste me verder
nog veel succes met het album". Een heel bescheiden, beleefd en rustig
persoon, maar wat een charisma, een echte kampioen!", aldus Matthias Lens
'De Mooiste Musettes', het nieuwe album van Matthias
Lens (ECV Music), ligt nu in de winkel en is ook verkrijgbaar via iTunes!
EVITA - de musical in Oostende t.e.m. 10/8 ... een MUST
Dinsdag 29 juli zou één van topdagen worden in het
Kursaal van Oostende want 35 jaar na de creatie van de musical EVITA zorgde
Shakalaka Show Productions voor een ware revival van deze kaskraker van Andrew
Lloyd Webber en Tim Rice. Naar depremière in België werd dan ook door iedere musicalliefhebber
reikhalzend uitgekeken èn ik had het geluk een uitnodiging te mogen ontvangen
teneinde de voorstelling uitgebreid te kunnen bespreken. En aan die belofte
voldoen we graag
Ik was dan ook niet alleen om getuige te zijn van één
van de meest tot de verbeelding sprekende musicals want naast enkele honderden
musicalfans bemerkten wij ook de traditionele aanwezigheid van een pak BVs
(Stany Crets en Ann Van den Broeck, Jan De Wijngaert, Maurcie Engelen, Wendy Van
Wanten, Hilde Heijnen, Martine Jonckheere, Margriet Hermans,Showbizz Bart, Lien Verheyen, Hugo Simons,
Ianka Fleerackers .. om er maar een paar op te noemen).
Na de inleiding door Peter Monbailleu (Shakalaka) werden
we meegesleept naar 26 juli 1952: de dag waarop men in Argentinië te horen
kreeg dat de amper 33-jarige Eva Perón de Duarte (vrouw van president Juan) aan
de gevolgen van kanker overleden was.
Met eenindrukwekkende scène zowel op muzikaal alsop technisch vlak (Requiem for Evita) werd
de toon gezet en zat iedere aanwezige middenin het verhaal.
Rode draad doorheen de musical is de figuur van CHE
(vertolkt door een bijzonder sterke Mark Powell) doch die naam verwijst eerder
naar het woord dat in Buenos Aires verwijst naar maatje dan naar de revolutionair
Erneste Guevarra. Een man met een aparte uitstraling èn een schitterende stem
die een perfecte overgang vormde naar de andere stemmen van de cast. Een inzet
die uiteindelijk werd beloond met een méér dan zomaar geapprecieerd applaus.
Andere man in het verhaal met een aparte diepgang is
Andrew C. Wadswordt die de rol van president PERÓN gestalte met geven en dit
met de nodige ingetogenheid MAAR met glans invult. In de werkelijke wereld was
deze kolonel en idool van de descamisados (hemdlozen) twee keer zo oud als
Eva, zijn meest geliefde (en gehate) vrouw in Latijns-Amerika.
En wat dan gezegd van de Portugese Madalena Alberto
die op en onovertreffelijke wijze EVA PERÓN doet herleven èn sterven. Want het
mag gezegd: zingen op het hoogste niveau in combinatie met perfecte acteer-en
dansprestaties het is niet iedereen gegeven. EVITA heeft met deze nachtegaal
een goudklomp in huis en zoals vele anderen kreeg ik op diverse momenten
gewoonweg kippenvel (Dont cry for me Argentina You must love me Final Broadcast),
niet alleen van haar imponerende stemgeluid maar vooral door haar inlevingsvermogen
die ze kenbaar maakte door haar eenvoud op de bühne in combinatie met
oogstrelende gezichtsuitdrukkingen. Haar acteertalent kon zich dan ook tenvolle
openbaren als kankerpatiënte enerzijds, als Leading Lady anderzijds.
Gewoonweg schitterend!!
De live-uitvoering door het orkest (in orkestbak!)
o.l.v. Matthew J. Loughran was ongetwijfeld van goudwaarde en gaf de musical
datgene wat het verdiende: een staande ovatie van mensen die dit niet
beleefdheidshalve doen, maar door zij die er met volle teugen van genoten
hebben en net zoals ik getroffen werden door een orkaan met positieve
boodschap.
Ik mag zeker niet vergeten dat de rest van de cast een
onvergetelijke indruk heeft gemaakt en dat nog enkele solo-vertolkingen van
o.a. James Waud (Magaldi) Sarah McNicholas (minnares) en de innemende stem
van het kind in Santa Evita het geheel afwerkten.
Wat mij betreft: ik zou zeker nog eens alles terug
willen zien, horen èn beleven.
EVITA
kan je nog bewonderen tot en met 10 augustus 2014:
Dinsdag
t.e.m. zaterdag om 20.00 uur
Matinees
op zaterdag en zondag om 15.00 uur
Tickets
aan: 70 (Golden seats) 55 49 en 37 euro (voor kortingen: zie website)
Christoff
komt met zijn nieuwe album, Altijd onderweg, op de eerste plaats binnen van de Ultratop
album charts en laat daarmee Stromae, Ed Sheeran en Coldplay achter zich. Een
zeer uitzonderlijke prestatie voor een Vlaamse artiest en meteen een droomstart
voor het gloednieuwe Top Act Music-label van Universal Music Belgium onder
leiding van Gino Moerman.
Christoff heeft een beetje een
muzikaal risico genomen door, na een reeks zeer succesvolle cds, met Altijd
onderweg een persoonlijker en meer poppy album af te leveren, zegt Gino
Moerman. Maar dat loont zich. Christoff durft zijn grenzen te verleggen, zonder
zichzelf of zijn muziekstijl te verloochenen.
Deze zomer toert Christoff door
Vlaanderen met zijn live band en ook hij merkt de zeer lovende reacties van
zijn publiek.
Het is altijd afwachten hoe de mensen
reageren op nieuwe nummers, zegt Christoff, maar deze keer is de respons
fenomenaal. Dat doet mij enorm veel plezier, vooral omdat ik zelf heel wat
liedjes heb geschreven voor deze plaat. Als je dan duizenden mensen uit de bol
ziet gaan zoals deze week tijdens de Gentse Feesten, dan geeft dat een geweldig
gevoel.
Wie Christoff en Lindsay deze zomer nog
live aan het werk wil zien kan surfen naar: www.christoff.be.
Ik kan best mezelf voorstellen als Johan Dhaene, een bezige bij uit Evergem (sedert 1/9/2008) met een prachtige vrouw en 3 schitterende kinderen. Ik was méér dan 25 jaar actief als radiomaker bij de Gentse radio's PLUS en ROELAND en kreeg voor diverse inspanningen op dat vlak een plaatsje in de Orde van de O'De Flander, kreeg de titel van Ambassadeur van de Westhoek door gouverneur Paul Breyne en was in 2004 laureaat van de Orde van de Gentse Draak omwille van de blijvende promotie voor het Vlaamse lied. Tegenwoordig kan je mij zeker nog eens ontmoeten als gelegenheidspresentator en zag op 25/8/2008 mijn "eerste" (?) boek "Scoren aan Tafel" (samen met Felix Alen, Wim Casteleyn en fotograaf Heikki Verdurme) verschijnen bij uitgeverij Lannoo. Sinds juli 2020 verzorg ik elke dinsdag tussen 11.30 en 12.00 uur de boekentips op MENT TV. Deze webstek ligt in het verlengde van dit alles.