gisteren wandelen...en niets specifieks bezoeken, trouwens bkk heeft geen uitschieters te bieden gisteren in blog had ik het over de aanwezigheid van merken....ik dien er bij te zeggen dat hier, al is de bevolking(in Vietnam, Maleisie, Thailand) nog niet in staat om (veel)(dure) merknamen te kopen, 'n enorm potentieel ligt, gezien het grote bevolkingsaantal en de positive toekomstverwachtingen anderzijds lijkt z-o-azie wel de kampioen van de copycats, de namaak...iedereen lijkt hier wel 'n duur merk te showen! toen ik in vietnam was las ik daarover het volgende: natuurlijk is het 'n inbreuk op het eigendomsrecht, vervolgens zou het 'n negatieve impact kunnen hebben op de merknaam, en tenslotte (en hier komt aapje uit mouw) derft de staat belastinginkomsten; dus worden er redenen aangehaald waarom de strijd tegen namaak nog niet veel heeft uitgehaald: consumenten zijn geinteresseerd in modieuze, goedbekkende merknamen en zij hebben er lak aan te weten of dat nu fake is of echt, als het maar betaalbaar is! ten tweede hebben de marketwatch-units het zo verdomd moeilijk om echt van fake te onderscheiden..en tenslotte (en hier is aapje weer) voelen de bedrijven zelf er niet veel voor om zich in 'n gerechtelijk kluwen te storten om de fake/counterfeit uit te schakelen; integendeel zij hebben enkel oog voor de positieve return (visibility), maw het kan hen amper 'n fluit schelen (ik vermoed dat adidas er niet veel bezwaar tegen heeft dat ik hier hun naam loop te showen met 'n truitje van 5 euro)
voor twaalven uitgecheckt met...moeilijkheden...het zat er aan te komen...ik zit misschien aan honderdvijftig hotels of guesthouses zonder enig probleem, zelfs met vriendschap...ik had al mijn beklag gemaakt over het dure internet, ik vond de laundry beschamend duur (385Thb, bijna 10 euro voor 4 hemden, 4 onderbroeken en 'n paar sokken) en heb hen dat ongezouten gezegd.....in de minibar verving ik twee tiger (bier) cans door twee flesjes (met zelfde inhoud) omdat ik geen cans in winkel vond....en men wilde, omdat het niet om hetzelfde ging, dat ik 2x75Thb betaalde...bij buitengaan werd ik door twee personeelsleden tegengehouden.....maar ik bleef weigeren bij te betalen! toen ik vroeg er de politie bij te halen, lieten ze me gaan.......
's ochtends voor afkoeling met mrt naar lumphini park,eigenlijk wel vrij omvangrijk en mooi park met vijvers en....fietsers die hun rondjes afmalen, je kent ze wel de mooi gezonnebrilde en gehelmde bruingetaande met wat dikkere kuiten uitgeruste heerschappen, die exoten die in 'n wk de eersteronde er reeds de brui aan geven, die types geminacht door aartsengel michel wuyts omdat ze toch maar z'n goden voor de wielen rijden.... en 's namiddags weer naar siam en andere shopping malls...wat is dat toch hier in z-o-azie? toch landen in een of andere ontwikkelingsfase (en gemiddeld inkomen is toch niet bijster hoog!!) met 'n overdonderende aanwezigheid van alle mogelijke soms erg dure merken...en prijzen zijn ojeetje absoluut niet laag !!! ik begin stilaan te geloven in de marketingstrategie van al die merken...visibility !! verkopen is minder belangrijk..nu althans...maar je moet er staan, je moet (dikwijls-constant) gezien worden !!! anders heb ik daar geenverklaring voor iets anders, iets vervelends maar ik lig er niet wakker van..aankomst in thailand was 9/2...m'n vliegtuig return B is 22/3...maar (ondanks feit dat er geen visum meer is) krijg ik 'n maand aanwezigheid (elke dag die de maand overschrijdt kost 400 Thb of....10 euro per dag!!) dus moet ik het land uit en terug in T na 22/3...geen nood..allicht, eenmaal in N Thailand trek ik weer laos in via Nongkai (daar is visum on arrival mogelijk) en ik zie dan wel......dat is nu eenmaal het voordeel dat wij met europa intussen al mochten ervaren (schengen) myanmar is uitgesloten (te lange visumprocedure van hieruit) en in M is geen enkele atm !!! dus moet men toch met zo'n 1000usd op pad, wat vanuit Belgie gaat, maar niet vanuit T......en het chinese yunnan ?? ik zoek het uit, maar allicht ook visumproblems !!?
ook hier de aandrang om naar 't shoppingwalhalla te gaan (siam) gemakkelijk met dit kraaknet feilloos efficient netwerk van metro/skytrain...vanuit hualampong MRT naar Silom (20thb) , daar 'n 80 meter wandelen tot station Sala Daeng (BST =Bkk sky train) tot Siam (18thb)....en ook hier in de paragon verdiepingenhoge weelde van alle mogelijke top-en iets mindere merken...wie koopt dat allemaal ?? en bij bekijken van metrokaart op straat was het er al ! vriendelijke man die na vernemen van m'n roots opwerpt dat belgisch en thais koningspaar vrienden zijn...nattigheid dus....waarom niet naar enkele tempels? eentje zelfs alleen vandaag open ...de nattigheid spat in het rond....niet doen, dit is bangkok, man !!! ze nemen je dus op sleeptouw naar nietsbeduidende tempeltjes, voeren je naar kledingzaken waar je plots kostuum wordt aangemeten, voeren je naar juwelierszaken waar je de zaak van je leven kan doen (je reis terugverdienen door juweeltjes te kopen die je dan achteraf in het thuisland aan de juwelier verkoopt...voor niets!)....hier kun je gekloot worden terwijl je bij hoog en bij laag zweert alles onder controle te hebben...vraag het maar aan kimmetje G.; het enige verweer is er met 'n smoes van afkomen (niet in de aard van ' ik moet alleen zijn om te bekomen van 'n ruzietje met vriendin' of ze zwieren je nog 'n goed te betalen thaise op je schoot)...hier dien je vriendelijk duidelijk te maken dat je het allemaal gezien hebt en dat je alle tijd van de wereld hebt om bv wat te wandelen...en wees gerust dat zij...minder tijd hebben !
gisteren treinticktet nacht geboekt Bkk naar chiang mai, 'n 750 km noordelijk denk ik (791Thb = zeg dus 20 euro) in 2de klasse weliswaar in ...upper bed....ontvangen wat men kan krijgen....voor de rest gisteren wandeling bkk via hualampong naar khao san (waar de meeste toeristen zitten) en dan op chayo praya rivertaxi terug naar chinatown ik kan moeilijk m'n aversie tav thai en bkk wegsteken, ik vertrouw ze niet met hun zgz uit eerbied samengevouwen handjes...altijd bkk willen vermijden..en nu zit ik er en dat tot nog 14, maar niet getreurd...ook deze metropool proberen wat te overzien geeft toch 'n kickje gisteren voor het slapengaan op tv bbc world....berichtje dat china zijn vloot aan het uitbouwen is...misschien 'n fait divers, maar er zit meer achter: het gaat om de zuid-chinese zee waar nog geen vastgelegde internationale overeenkomst geldt...'n aantal landen hebben territoriale claims (china, taiwan, vietnam, philippines, maleisie, brunei en ik denk dat ze dat zoal zijn) en china schopt wel behoorlijk wild om zich heen.....en (toen ik in Vn was)bleek uit vietnamese pers dat Vn zich behoorlijk zenuwachtig maakt en....in de maleisische krant vorige week ging het ook...daarover ! er is blijkbaar...olie en aardgas en palmolie en 'n rijke visvoorraad !!! het epicentrum blijken de spratly islands te zijn (zullen we er nog over horen??); twee ex-pats in Vn - ver van elkaar - vertelden me: daar komt hommeles van, alleen weet niemand wanneer (in stilte wordt gedacht aan 'n eventuele oorlog!!)...in de maleisische krant stond dat de Asean (ass.van east asian nations) er maar eens moest voor zorgen de violen gelijk te stemmen...en laat china en taiwan dan net niet lid zijn van de Asean....een ex-pat stelde (ook prof vermeersch kreeg omwille van dei uitlating de volle lading) dat we nu eenmaal met veel te veel zijn....en dus weten we wel wat er kan volgen en op reis in die immense steden kan ik alleen maar vaststellen dat de mensen mekaar aan het verstikken zijn....er is amper 'lebensraum'
afreis vanuit KL verliep dus zoals gepland...'n fluitje van 'n cent ! in mijn afkeer van taxi's besloot ik dus volgens laatste internet-info (dec2011) bus te nemen en dan blijkt die bus (wegens niet verlengen van contract met airport) niet meer te rijden - dus altijd opletten met internet-evangelie!!!! gelukkig is er de hypermoderne kraaknette rail link naar makkasan station (90Baht), en vandaar 'n kleine wandeling (alhoewel, met 20 kg bagage en rugzakje niet van de poes!) naar Petchaburi MRT station (subway dus) (29baht) naar Hualampong station...in de buurt (yaowarat rd) bevindt zich dus mijn hotel.....en in mijn koppigheid weiger ik dus elk aanbod van taxi of tuktuk om mij vanaf station mij daarheen te brengen...ik wandel dus beladen 'n kleine 30 minuten nat als 'n dweil naar hotel, maar het lukt dus, waar een wil is, is een weg....en daar tracteer ik mij op 'n international buffet (280baht), niet kwaad, maar het kan in de verste verte niet tippen aan het beste buffet dat ik ooit mocht meemaken (elios hotel saigon) en ik heb toch al wat buffetten achter de rug o.m. ooit in het poepchique melia hotel vermaard om zijn uitgebreide buffet ! en vandaag in hotel moeten constateren dat ik 50 baht dien te betalen voor 'n half uur internet...en dan blijkt door allerhande wachtwoorden en sleutels dat bijna 'n kwart vertoetst wordt aan niets...dus eis ik m'n geld terug..en nu zit ik hier te toetsen dichtbij hualampong waar ik straks hoop 'n ticket naar chiang mai te kunnen boeken...wordt dus vervolgd
gisteren nationale moskee, het oude station in mengsel van britse koloniale en moorse stijl en..onvermijdelijk de merdeka square met z'n grastapijt (en ruime ondergrondse parking eronder!) ik lees in de New Straits Times dat eerste minister Najib de prive oproept samen met de staat de handen in mekaar te slaan om een vangnet voor de minstbedeelden (hij noemt gehandicapten en alleenstaande moeders) in het leven te roepen; hij legt er de nadruk op dat ze geen "welfare state" willen worden, omdat het westen net bewijst dat dat leidt tot economische problemen !! maar is dat dat geen charity, oubollige liefdadigheid dus? waar zit de maleisische rudy de leeuw, zo die er al is ? verder beklemtoont hij nog dat enkel harmonieus samenleven in verdraagzaamheid, zoals tot nu toe het geval is, voor een sterk maleisie kan zorgen randbemerking: chinezen vindt men nauwelijks in overheidsdienst (politie is bv hoofdzakelijk bemand door malay !), chinezen hebben wel de financiele touwtjes in handen; 'zwakke' beroepen (neem bv de busconducteur) kleuren nogal indisch verder lees ik dat er ondanks de gevolgen van de europese schuldencrisis waar ook zij mee zitten er prestigieuze bouwplannen in de pijplijn zitten: een groter MRT (mass rail transit network) (aanbesteding voor grootste hap - tunnels - wordt deze maand gefinaliseerd) - een KLIA2 (int.airport 2 dus) - een KL International Financial District - uitbreiding van de LRT (light rail transit, metro dus) - belangrijke investeringen in olie en gas door petronas - elektrisch dubbelspoortrein netwerk noord-zuid maleisie (gemas-johor baru) - talloze highways, teveel om op te noemen..... straks neem ik dus gepakt en gezakt LRT station pasar seni naar KLstesen sentral...en daar bus naar de75 km verder gelegen LCCT (low cost carrier terminal) om mij dan met airasia om 15.35 u naar bangkok te vliegen !!
ik dacht qua shopping alles gezien te hebben...niet dus! gisteren na pavilion de achter de futuristische sephora wat weggedoken rijkelijk luxueuze starhill galery ! man man, geef mij een emiraat en ik sla aan het kopen ! en eenmaal dat de rug toegekeerd via bukit bintang terug gh-waarts stoot ik op lot 10...en dan de....enorm grote shopalot, met daarnaast de metrojaya...met 'n opgeblazen waterhoofd aan shopping daal ik enkele trappen af tussen enkele eateries en bots dan weer op...een plaza......waar ik ga shoppen (gent) is vergeleken bij deze overkill 'n miereneukershoekje!!! sociale bemerking....wie je met vergrootglas in deze shopping-zee kunt aantreffen is...de indische bevolking...die vinden hun gading dan weer wel rond chinatown en de marktjes en bazaars in de little india's dat KL meest brits is kun je al aflezen aan hun merdeka square (onafhankelijkheidsplein), een helft ingenomen door de royal selangor met de typisch britse wit/zwart manor-stijl met daarvoor een echte lawn en in een verlegen hoekje st mary's cathedral (nauwelijks meer dan 'n engels plattelandskerkje) en op het plein de grootste vlaggenmast ter wereld en de sultan samad building met de fotogenieke klokkentoren.....in een uithoek bevindt zich restoran warisan (in het vroegere bankgebouw van chartered) en daar smeet ik me zonder te weten wat me te wachten stond in 'n maleisisch buffet maar het was overheerlijk.....voor de rest wat eten betreft heb ik het duurdere chinatown de rug toegekeerd en ging reeds 'n paar keer eten in de central market, in casu in de 'old town white coffee', niet duur, maleisisch, lekker en 'n deeltje gaat zelfs naar de 'unprivileged children'
vorig jaar heb ik omwille van tijdsdruk slechts 'n stukje van de golden mile singapore ervaren....nu in KL ben ik ditmaal van mijn sokken geblazen...dergelijke shoppingfacilities heb ik nooit eerder gezien, 'n ware tsunami...Times Square aan Jalan Imbi met twee tien-verdiepingen-hoge malls en zijvleugels om in te verdwalen, foodcourts, en warempel 'n rollercoaster op hoogste verdieping....terug naar de nauwelijks verkende Pavilion aan het ander eind van de golden triangle en daar blijkt dezelfde hoge en zijvleugelige shoppingverdwazing....bij dergelijke hoorn des overvloeds lijkt brussel zelfs maar 'n zandbak....'n hele dag eigenlijk mij laten inzwelgen door de weelderigste kooplusttuinen rest van avond metronet en monorail uitproberen, wat doelloos misschien en die ritjes kosten centen, maar ik wens het systeem en de structuur te leren kennen...en het is niet omdat men een zwembroek aandoet dat men aan het zwemmen is !
zoals Randy Newman ooit zong 'I love LA' doe ik het voor KL...een stad denk ik van meer dan vier miljoen zielen en een varieteit aan rassen; maleisie immers het land waar ongeveer drie grote gelijke aantallen elkaar in evenwicht moeten houden (malay-indiers-chinezen) en doe daar nog 'n korf minderheden bij uit bv borneo (bv bidayu) en 'n vracht gastarbeiders voor het vuilere werk (uit banglasdesh, philippines etc) en je krijgt hier 'n smeltkroes zodat niemand hier vreemd opkijkt van een blanke westerling...... ik zit in 'n gh in de hang kasturi, dus chinatown en dat is toeristisch, en dat is handeldrijven bv in de overdrukke jalan petaling en dat is duurder eten zoals ik gisteren mocht ervaren.....KL is 'n 'walkable' stad, veel binnen wandelafstand....als ik de kasturi uitwandel en links afsla sta ik zo in het historische koloniale britse hart van de stad (later meer) ....zelden 'n vreemde stad beleefd die zo brits is......en wat verder exact in de hoek waar de gombak en klang rivieren samenkomen zit 'n parel van 'n moskee, de mosjid jamek, meer dan 'n eeuw oud, met z'n wat vreemde drie koepels en twee minaretten en gedeeltelijk gebouwd in rode baksteen twee opvallende vaststellingen tot nu........KL is duur (maleisie is wellicht het land in zuid-oost-azie met de hoogste levensstandaard.....en nergens zoveel peperdure merken op korte afstand bij elkaar gezien, zelfs niet in parijs of londen, tenzij singapore)....hier zit o.m. ook olie- en aardgasrijkdom !! en mensen zijn beduidend vriendelijk.....de hoofddoekjes, maar ook de mannen zijn verademend voorkomend !! zij hebben natuurlijk 'n britse erfenis, maar toch.....zij zijn het land in zuid-oost-azie met de beste kennis van het engels !!!!
van de nood een deugd maken...niet goed slapen of althans veel te vroeg wakker (en gestap en geluid van vroege airport-vertrekkers op de gang) dus het bed uit, wassen en de LRT (metro) nemen iets over 6.30u naar station KLCC (letterlijk aan de voet van de imposante towers) om....er in de rij te gaan staan (je moet er volgens de overlevering voor 7 u zijn om tot de vastgestelde contingentering te kunnen behoren om toegelaten te worden de skybridge tussen 41ste en42ste verdieping van de beide torens te bezoeken)....pas om 8.30 u worden de tickets verkocht (50 myr of ong. 13 euro) en ik bevind me in het eerste derde van de rij.....ik kan met de tweede bezoeksronde mee, dwz om 9.15 u...kwartiertje op de skybridge (170m boven begane grond - bijna 60 m lengte), daarna met supersnelle lift naar de 86ste verdieping (er zijn er in totaal 88) voor nogmaals een kwartiertje.....adembenemende views op de uit de kluiten gewassen stad.....de torens werden officieel geopend in 1999 (het zijn niet meer de grootste, nu overtroffen denk ik door taipeh en dubai)...hoogte is 452 m gemaakt uit gewapend beton met daarrond roestvrij staal en glas....de torens hebben de vorm van twee haaks op elkaar gelegde vierkanten en de zo verkregen achthoekige ster (islamsymbool voor eenheid en stabiliteit) kreeg telkens tussen de hoekpunten een halfcirkel wat de wat eigenaardige hoek/ronding-wissel verklaart...voor de torens bevinden zich nog twee annex torens van toch ook elk niet mis een 44 verdiepingen....belendend aan de torens bevindt zich de KLCC...een - wat had je gedacht - imposante zes verdiepingen hoge mall met alle dure merken die men zich kan inbeelden...welke weelde !!!!
KL is natuurlijk totaal anders dan saigon...het is 'n stad - naar het model van singapore - met klemtoon op business&finance gesymboliseerd door die machtige meer dan 450m (denk ik toch) hoge twin-petronas towers...met hun afwisseling van ronding en hoeken een lust voor het oog...gisteren dus al daar ! las in guesthouse over pas geopende KLcitywalk, in feite de eerste (weliswaar 500m lange) dure verkeersvrije shoppingstreet (aan de jalan ramlee), zoals wij - in kleinere vorm - die wel meer kennen....ging er naar op zoek, was niet onder de indruk, maar zij pakken wel uit met de goldentriangle rond bukit bintang (in navolging van de golden mile in singapore) een walhalla van boutiques en shopping malls (de pavilion - gebouwd met quatarees geld - is wel een uitschieter in weelde).....en dan de nieuwigheid uitgerekend in die buurt een netwerk van hypermoderne kraaknette bovengrondse brede overdekte luchtige walkways in staal en glas om de voetganger uit het verkeer te houden....en het verkeer in tegenstelling tot saigon is autoverkeer, met een zeer klein minderheidje aan motorbikes...en loopt het verkeer op bepaalde plaatsen verrassend vlot (rond petronas towers o.m.)..op mijn weg van bukit bintang naar chinatown (waar ik verblijf) in de jalan pudu stond het verkeer stil.....en precies in de jalan pudu rijst een splinternieuw pudu sentral op, de overdekte busterminal met wachtzalen, winkeltjes, infobalies en....een twintigtal ingenieus uitgekiende en genummerde (bv P12) a.h.w. 'dug-outs' die de klantenstroom naar beneden naar de bus-platforms moet leiden ('n pluim voor de ingenieurs!!)
gisteren punt gezet achter saigon/vietnam.....ipv die hatelijke taxi's heb ik het maar gewaagd (met veel bagage) met de xe buyt/bus 152 naar de tan son nhat airport en dat dus maar voor 10.000vnd (nog geen half euro'tje dus), wat betekent dat er altijd wat geld rest om wat rijkelijker aan wat ander te besteden.....gemakkelijke vlucht naar KL; aangezien met airasia betekent dat dus niet naar de KLIA (=kuala lumpur international airport) maar wel naar de LCC (=low carrier cost) airport er dichtbij....en vandaar met in ticket bijbetaalde bustrip naar KL Sentral...dat is 'n bustrip van om en bij 75 km, want die luchthaven ligt dus zo ver van de stad...en men passeert het intussen beruchte Sepang autocircuit (waar dit jaar in de motorssnelheidswedstrijd de italiaan Simoncelli om het leven kwam)...vanuit Sental klein ritje dan nog met de LRT naar eerstvolgend station Pasar Seni en 'n zeer klein wandelingetje (weliswaar wat te veel trappen met die zware bagage) naar de matahari lodge...ik koos dit guesthouse, omdat het budget is (in bangkok laat ik me dan weer even verwennen), in centraal ligt...... geen taxi's hoeven nemen....en ik sliep behoorlijk goed!!!
in VNnews staat dat janu 2012 uitvoer rijst (India en Pakistan kunnen het veel goedkoper), koffie en rubber 'n stuk minder was dan zelfde periode vorig jaar; verder dat in Dong Nai -het industriele hart van Vn, ten N van saigon - meer toeleveringsbedrijven moeten opgericht worden om minder afhankelijk te zijn van import van onderdelen..wat o.m handelstekort in de hand werkte; verder 'n plan van de regering om via SBV (=state bank of Vn) het goud dat in vn in privehanden zit tegen billijke prijs terug te kopen om daarmee de economie aan te zwengelen....ik viel net niet van m'n ontbijtbuffetstoel toen ik las dat het goud dat zich in vn-se privehanden bevindt 'n waarde vertegenwoordigt tussen 16 en 27 miljard usd (!!!)...inderdaad de vorige jaren is er wegens de torenhoge inflatie 'n enorme jacht geweest op goud.....de viet lacht (uit noodzaak) net niet met zijn dong, maar het vertrouwen in z'n munt is quasi nihil...uiteraard is er meer vertrouwen in de usd en ondanks z'n wat ranzig randje ook de euro...maar het is vooral goud wat blinkt...er zijn hier jonge koppeltjes die hun volledig (klein) spaarvarkentje hebben omgezet in speculatief goud ! en...ik heb eigenlijk weinig zin om dat te blijven herhalen...er is niet zoiets als wij en zij...de kloof is hier enorm...ik heb hier wagens zien rondrijden die zelfs niet in mijn wildste dromen figureren, en er is 'n massa mindergegoeden, en er is 'n massa armen.....en de kwibus die met de afgezaagde dooddoener op de proppen komt "ze hebben niks, maar ze zijn gelukkig" moet stante pede (mulder parafraserend) gestenigd worden.......want ze zijn niet gelukkig en men geeft ze brood en spelen en feesten en glitter....en natuurlijk zit het geluk soms in 'n klein hoekje....en dan zie je hier 's avonds duizenden koppeltjes naast of op hun motorbike tegen elkaar aanschurken in het besef...'iedereen, iedereen heeft iemand nodig'
stilaan dien ik 'n punt te zetten achter vietnamees (met cambodja intermezzo weliswaar) avontuur....in vietweek waren er wekenlang lezersbrieven nav een artikel geschreven door 'n toerisme-verantwoordelijke die het had over wat er diende te verbeteren om meer toeristen naar Vietnam te halen...hij had het over gebrek aan infrastructuur (hotels, wegen)...vooral dat laatste werd door lezers weggeschreven -en ik beaam dat - er zijn overal hotels voor elk wat wils, van zeer duur, tot erg goedkoop logement....dat is niet het probleem....wel dat het wegennet dringend gemoderniseerd moet worden (misschien.. mondjesmaat althans in saigon doet men er wat aan) want dat kan het chaotische verkeer niet slikken......bepaalde plaatsen weg van het bekende (pleiku, buon ma thuot bv) vergen al 'n heel avontuur om te bereiken....maar de vinger werd op twee zwerende wonden gelegd....vooreerst (en hier komen taxi's weer om het hoekje kijken) dat er wat moet gedaan worden aan de scams...geregeld worden toeristen op een of andere manier gepluimd....en dan de hygiene...hun levels liggen wat dat betreft lager...een schreef dat de viets - ik ga het woord plassen niet gebruiken - piesen overal waar ze het maar kwijt kunnen....en inderdaad...bij 'n wandeling word je bijna constant attent gemaakt op de penetrante urinegeur
vandaag geijkte voormiddag...een uur lang ontbijtbuffeteren (waar blijft die kok ons toch elke morgen weer verbazen met nieuw lekkers) en dan Tao Dan park voor de caphe da, maar vanaf morgen is het daar voorlopig gedaan (conge) vanmiddag wandeling naar enkele winkelpaleizen de windsor plaza, de zen plaza, maar omwille van tet bleven toch heel wat afdelingen gesloten
ik lees in vietnamnews dat er enige controverse is omwille van het in missouri gevestigde monsanto dat in vietnam licentie zou gekregen hebben om genetisch gemanipuleerde gewassen te kweken...en laat monsanto net dat bedrijf zijn dat in de amerikaans-vietnamese oorlog de agent orange produceerde, het ontbladeringsmiddel dat er voor zorgde dat 'n goeie 4 miljoen toen blootgesteld werden aan die substantie met als gevolg kankers, geboorteafwijkingen en chronische ziekten
vandaag - shame on me - eindelijk het ho chi minh museum bezocht, gewijd aan bac ho (of oom ho) ho chi minh (echte naam nguyen tat thanh) de voorvechter bij uitstek van de onafhankelijkheid en hereniging van beide vietnams - alhoewel hij dat laatste (in 1975) zelf niet meer meemaakte, want gestorven in 1969 (hij was toen 79)....ho chi minh heeft in heel vietnam een vrijwel goddelijke onaantastbare status en dat wordt weerspiegeld in het museum...alles wat je maar kunt bedenken (persoonlijke bezittingen, cadeaus aan hem gegeven, franse en amerikaanse oorlog, maar ook verwezenlijkingen van na hem o.m. tunnel door de wolkenpas, etc)...het is trop is trop, door de massa bomen zie je het bos niet meer....gelukkig bij foto's krijg je naast vietnamees ook engels ook interessant is het roze gebouw van het museum, een voormalig frans douanekantoor, beetje mengeling van franse koloniale stijl en oosterse architectuur; het ligt aan de andere kant van de saigonrivier en kijkt pal uit op de 'ngan hang nha nuoc vn' of nationale bank van vietnam ...eigenlijk wel mooi dat uitgerekend die twee gebouwen elkaar in de ogen kijken
in de eerste plaats metro (de duitse, onze makro) die 'n gelijkaardige cashandcarry ingeplant heeft in n.saigon onderweg naar thu duc en het werkt volgens hetzelfde systeem (klantenkaart)
maar over enkele jaren zal ook saigon tot de grote jongens behoren wat een echt metronet betreft: een eerste metronet zal ong. 20 km lang zijn en zal Ben Thanh (centrum saigon) verbinden met Suoi Tien (in noord saigon...bijna in bien hoa)...werken zijn begonnen in 2008 en tegen 2017 zou ie operationeel moeten zijn 'n tweede metrolijn gaat van start in 2013 (ook einde 2017) en zou 11,3 km lang zijn: 'n link tussen Ben Thanh en Tham Luong (in noordelijk quan 12) en zou passeren via quan 1,3,10,12 tan binh en tan phu; het zou 11 stations hebben (10 ondergronds en 1 bovengronds tan binh)...maar blijkbaar is er vertraging wegens onteigening etc en verder wat doe ik...verder stad verder en verder exploreren door het nemen van bussen en te wandelen waar ik bekeken word omdat daar eenvoudigweg geen toeristen zijn....vandaag dus bin tanh, phu nhuan....en ter plaatse...caphe da drinken
in vergelijking met wat ik lees in de speciale nieuwjaarsuitgave van de saigon times is 'n zidaneke slechts kinderspel...in een artikel over 'foreign investment' schrijft ene Dr Nguyen Quoc Vinh (en wat hij schrijft wordt bevestigd door de wereldbank en eurocham o.m.) dat het vertrouwen van de buitenlandse investeerders in vietnam afgenomen is...ze wijzen op stijgende inflatie, volatiele wisselkoersen en de tergende papiermolen. De Dr steekt 'n beschuldigende vinger op naar het wettelijk kader dat om de haverklap verandert, zodat bedrijven de tijd niet krijgen om zich aan te passen; bovendien is er 'n wildgroei aan administratieve verplichtingen en erger...inconsequentie ivm die wettelijk verplichte documenten; 'n ballast aan paperasserij (in het beste geval duurt het zes maanden, meestal jaren on 'n investeringproject erdoor te krijgen) in singapore duurt het drie dagen om 'n bedrijf op te richten!!! 'n bouwproject moet zo'n 33 stappen doormaken en de investeerder hoopt dan maar dat die staatambtenaren die zich met de procedure inlaten kaas gegeten hebben van...recht, want dikwijls gebeurt het dat ze geen wet kunnen interpreteren...en dan het verwijt dat ondanks z'n toetreding tot de wto vietnam zich niet altijd opstelt conform de internationale normen...en dan te bedenken dat die bedrijven met buitenlandse investering 42 procent van vn's internationale produktie voor hun rekening nemen en 57 procent van vn's export...ze spelen dus 'n vitale rol in de economische groei van het land.
vanmorgen nogmaals elioshotel....breakfast buffet...en ze kennen er wat van....niet zomaar dezelfde stuff als de dag voordien, maar toch voor vrijwel de helft nieuwe (tot zelfs in dessertbuffet toe) en verdomd lekkere dingen ....en ik heb zo gevuld gegeten dat ik 's middags gemakkelijk 'n beurtje kan overslaan... en vanmiddag naar cu chi...de tunnels....nu toch erbij al uitgegroeid (helaas) tot 'n recreatiepark...en natuurlijk heb ik de gewone bussen genomen en wie is er dan de enige niet-viet op die bussen??? wie de tunnels ooit gaat bezoeken, negeer die tourist agencies hier (ter vergelijking heb ik prijs gevraagd .. 'n ritje met zo'n touristbus is 6usd of 126.000vnd) ...ik nam aan ben thanh bus 13 tot ben xe cu chi (7.000vnd voor 'n kleine 50 km, 'n uurke), daar xe buyt of bus 79 tot aan de 'dia dao' of tunnels van cu chi (5.000vnd voor 'n 22 km, 'n klein half uurke)......en hetzelfde, in omgekeerde volgorde, voor terugweg....dat maakt 'n verschil van 'n 100.000vnd....hier wat uitsparen en....op 'n ander vlak wat meer de grote jan uithangen!! by the way...entree cu chi is 80.000vnd
de eerste drie dagen van lunar nieuwjaar blijkt alles te zullen platliggen, althans de meeste zaken, winkels, resto's zijn gesloten en de resto's die open zijn rekenen meer aan...omwille van Tet ! vanmorgen naar het sterrenhotel Elios (in hun blue sky resto op de 12de verdieping) gegaan voor het lunch-buffet ...een kamer daar (tenminste als je maanden weg bent en niet weet wat er nog te wachten staat...) is me te hoog gegrepen...maar de policy van dergelijke hotels (lunch buffet openstellen voor de buitenstaander) is lekker meegenomen...95.000vnd en als je weet dat het vanmorgen 27.000 vnd was voor een euro!!!! dat zijn momenten waarop ik mijn neus ophaal voor een tweede stukje frans brood, omdat ik vrees dat al dat andere lekkers aan mijn neus zal voorbijgaan....een bijna weergaloos buffet...en gezien 'mijn' late uur (bijna halftien) zag ik het eerder als een soort brunch hoe komt het toch dat die domkoppen van toeristen in die gewone toeristenresto'tjes blijven rondhangen om er voor geld (tot 70.000 vnd) twee eieren en 'n baguette in hun gezicht gesmeten te krijgen welnu, ik maak hier geenszins reclame voor die buitenkans, ik wens die horden niet in mijn buurt