stilaan dien ik 'n punt te zetten achter vietnamees (met cambodja intermezzo weliswaar) avontuur....in vietweek waren er wekenlang lezersbrieven nav een artikel geschreven door 'n toerisme-verantwoordelijke die het had over wat er diende te verbeteren om meer toeristen naar Vietnam te halen...hij had het over gebrek aan infrastructuur (hotels, wegen)...vooral dat laatste werd door lezers weggeschreven -en ik beaam dat - er zijn overal hotels voor elk wat wils, van zeer duur, tot erg goedkoop logement....dat is niet het probleem....wel dat het wegennet dringend gemoderniseerd moet worden (misschien.. mondjesmaat althans in saigon doet men er wat aan) want dat kan het chaotische verkeer niet slikken......bepaalde plaatsen weg van het bekende (pleiku, buon ma thuot bv) vergen al 'n heel avontuur om te bereiken....maar de vinger werd op twee zwerende wonden gelegd....vooreerst (en hier komen taxi's weer om het hoekje kijken) dat er wat moet gedaan worden aan de scams...geregeld worden toeristen op een of andere manier gepluimd....en dan de hygiene...hun levels liggen wat dat betreft lager...een schreef dat de viets - ik ga het woord plassen niet gebruiken - piesen overal waar ze het maar kwijt kunnen....en inderdaad...bij 'n wandeling word je bijna constant attent gemaakt op de penetrante urinegeur
vandaag geijkte voormiddag...een uur lang ontbijtbuffeteren (waar blijft die kok ons toch elke morgen weer verbazen met nieuw lekkers) en dan Tao Dan park voor de caphe da, maar vanaf morgen is het daar voorlopig gedaan (conge) vanmiddag wandeling naar enkele winkelpaleizen de windsor plaza, de zen plaza, maar omwille van tet bleven toch heel wat afdelingen gesloten
ik lees in vietnamnews dat er enige controverse is omwille van het in missouri gevestigde monsanto dat in vietnam licentie zou gekregen hebben om genetisch gemanipuleerde gewassen te kweken...en laat monsanto net dat bedrijf zijn dat in de amerikaans-vietnamese oorlog de agent orange produceerde, het ontbladeringsmiddel dat er voor zorgde dat 'n goeie 4 miljoen toen blootgesteld werden aan die substantie met als gevolg kankers, geboorteafwijkingen en chronische ziekten
vandaag - shame on me - eindelijk het ho chi minh museum bezocht, gewijd aan bac ho (of oom ho) ho chi minh (echte naam nguyen tat thanh) de voorvechter bij uitstek van de onafhankelijkheid en hereniging van beide vietnams - alhoewel hij dat laatste (in 1975) zelf niet meer meemaakte, want gestorven in 1969 (hij was toen 79)....ho chi minh heeft in heel vietnam een vrijwel goddelijke onaantastbare status en dat wordt weerspiegeld in het museum...alles wat je maar kunt bedenken (persoonlijke bezittingen, cadeaus aan hem gegeven, franse en amerikaanse oorlog, maar ook verwezenlijkingen van na hem o.m. tunnel door de wolkenpas, etc)...het is trop is trop, door de massa bomen zie je het bos niet meer....gelukkig bij foto's krijg je naast vietnamees ook engels ook interessant is het roze gebouw van het museum, een voormalig frans douanekantoor, beetje mengeling van franse koloniale stijl en oosterse architectuur; het ligt aan de andere kant van de saigonrivier en kijkt pal uit op de 'ngan hang nha nuoc vn' of nationale bank van vietnam ...eigenlijk wel mooi dat uitgerekend die twee gebouwen elkaar in de ogen kijken
in de eerste plaats metro (de duitse, onze makro) die 'n gelijkaardige cashandcarry ingeplant heeft in n.saigon onderweg naar thu duc en het werkt volgens hetzelfde systeem (klantenkaart)
maar over enkele jaren zal ook saigon tot de grote jongens behoren wat een echt metronet betreft: een eerste metronet zal ong. 20 km lang zijn en zal Ben Thanh (centrum saigon) verbinden met Suoi Tien (in noord saigon...bijna in bien hoa)...werken zijn begonnen in 2008 en tegen 2017 zou ie operationeel moeten zijn 'n tweede metrolijn gaat van start in 2013 (ook einde 2017) en zou 11,3 km lang zijn: 'n link tussen Ben Thanh en Tham Luong (in noordelijk quan 12) en zou passeren via quan 1,3,10,12 tan binh en tan phu; het zou 11 stations hebben (10 ondergronds en 1 bovengronds tan binh)...maar blijkbaar is er vertraging wegens onteigening etc en verder wat doe ik...verder stad verder en verder exploreren door het nemen van bussen en te wandelen waar ik bekeken word omdat daar eenvoudigweg geen toeristen zijn....vandaag dus bin tanh, phu nhuan....en ter plaatse...caphe da drinken
in vergelijking met wat ik lees in de speciale nieuwjaarsuitgave van de saigon times is 'n zidaneke slechts kinderspel...in een artikel over 'foreign investment' schrijft ene Dr Nguyen Quoc Vinh (en wat hij schrijft wordt bevestigd door de wereldbank en eurocham o.m.) dat het vertrouwen van de buitenlandse investeerders in vietnam afgenomen is...ze wijzen op stijgende inflatie, volatiele wisselkoersen en de tergende papiermolen. De Dr steekt 'n beschuldigende vinger op naar het wettelijk kader dat om de haverklap verandert, zodat bedrijven de tijd niet krijgen om zich aan te passen; bovendien is er 'n wildgroei aan administratieve verplichtingen en erger...inconsequentie ivm die wettelijk verplichte documenten; 'n ballast aan paperasserij (in het beste geval duurt het zes maanden, meestal jaren on 'n investeringproject erdoor te krijgen) in singapore duurt het drie dagen om 'n bedrijf op te richten!!! 'n bouwproject moet zo'n 33 stappen doormaken en de investeerder hoopt dan maar dat die staatambtenaren die zich met de procedure inlaten kaas gegeten hebben van...recht, want dikwijls gebeurt het dat ze geen wet kunnen interpreteren...en dan het verwijt dat ondanks z'n toetreding tot de wto vietnam zich niet altijd opstelt conform de internationale normen...en dan te bedenken dat die bedrijven met buitenlandse investering 42 procent van vn's internationale produktie voor hun rekening nemen en 57 procent van vn's export...ze spelen dus 'n vitale rol in de economische groei van het land.
vanmorgen nogmaals elioshotel....breakfast buffet...en ze kennen er wat van....niet zomaar dezelfde stuff als de dag voordien, maar toch voor vrijwel de helft nieuwe (tot zelfs in dessertbuffet toe) en verdomd lekkere dingen ....en ik heb zo gevuld gegeten dat ik 's middags gemakkelijk 'n beurtje kan overslaan... en vanmiddag naar cu chi...de tunnels....nu toch erbij al uitgegroeid (helaas) tot 'n recreatiepark...en natuurlijk heb ik de gewone bussen genomen en wie is er dan de enige niet-viet op die bussen??? wie de tunnels ooit gaat bezoeken, negeer die tourist agencies hier (ter vergelijking heb ik prijs gevraagd .. 'n ritje met zo'n touristbus is 6usd of 126.000vnd) ...ik nam aan ben thanh bus 13 tot ben xe cu chi (7.000vnd voor 'n kleine 50 km, 'n uurke), daar xe buyt of bus 79 tot aan de 'dia dao' of tunnels van cu chi (5.000vnd voor 'n 22 km, 'n klein half uurke)......en hetzelfde, in omgekeerde volgorde, voor terugweg....dat maakt 'n verschil van 'n 100.000vnd....hier wat uitsparen en....op 'n ander vlak wat meer de grote jan uithangen!! by the way...entree cu chi is 80.000vnd
de eerste drie dagen van lunar nieuwjaar blijkt alles te zullen platliggen, althans de meeste zaken, winkels, resto's zijn gesloten en de resto's die open zijn rekenen meer aan...omwille van Tet ! vanmorgen naar het sterrenhotel Elios (in hun blue sky resto op de 12de verdieping) gegaan voor het lunch-buffet ...een kamer daar (tenminste als je maanden weg bent en niet weet wat er nog te wachten staat...) is me te hoog gegrepen...maar de policy van dergelijke hotels (lunch buffet openstellen voor de buitenstaander) is lekker meegenomen...95.000vnd en als je weet dat het vanmorgen 27.000 vnd was voor een euro!!!! dat zijn momenten waarop ik mijn neus ophaal voor een tweede stukje frans brood, omdat ik vrees dat al dat andere lekkers aan mijn neus zal voorbijgaan....een bijna weergaloos buffet...en gezien 'mijn' late uur (bijna halftien) zag ik het eerder als een soort brunch hoe komt het toch dat die domkoppen van toeristen in die gewone toeristenresto'tjes blijven rondhangen om er voor geld (tot 70.000 vnd) twee eieren en 'n baguette in hun gezicht gesmeten te krijgen welnu, ik maak hier geenszins reclame voor die buitenkans, ik wens die horden niet in mijn buurt
of..gelukkig nieuwjaar (chinese lunar newyear dus) gisteravond vanaf 22.15 tot middernacht rechtstreeks op tv uitgezonden show met dans, (de voor mij onbekende)artiesten, veel synthesizer, lichtspektakel, vuurwerk en overduidelijke sponsoring van samsung .....en dat op 'n historische plaats: podium en publiek voor de poorten van het reunification palace waar op 30/04/1975 de noordvietnamese tanks door de poorten rolden en daarmee een einde stelden aan de lange vietnamees-amerikaanse oorlog... en dan op de weg terug naar hotel barst de 'di choi' los...honderdduizenden motorbikes die hele straten en stukken trottoir al rijdend innemen en daarmee hun nieuwjaar inzetten en vandaag lijkt saigon te bekomen van de feestroes, minder verkeer, oversteken kan al met een groter hart en dus op weg naar nieuwe ontdekking, nieuw coffeehouse de nha soi da, naast de serenata, dus in die steeg in de Ngo Thoi Nhiem... alweer 'n parel van een openlucht coffeehouse (waar overigens geen enkele toerist komt, laat staan dat ie dat weet zijn)...niet goedkoop, en zeker niet vandaag met 'n 'tet-toeslag' van 20.000 vnd
altijd al gehoord...de viets grijpen de eerste de beste gelegenheid aan om..te feesten; is kerstmis en nieuwjaar pas achter de rug (in principe hebben ze er niks mee te maken, maar ze hebben die feestdagen toch maar mooi 'geannexeerd') 'hun' nieuwjaar of Tet is er....dat is 'n kleine twee weken (twee weken schoolvakantie trouwens en staatsambtenaren krijgen negen dagen conge)....dat was hier al 'n hele week inkopen doen en het park 23/9 was een enorme bloemenmarkt en het tao dan park was geschenkenmarkt+optredens)....de nguyen hue boulevard is nu omgetoverd tot 'duong hoa 2012' of bloemenweg en ik heb zelden dergelijke bloemen- en plantenpracht gezien...ik ben evenwel geen kenner!
maar nav Tet en de oproep van de premier dat toch maar wat omzichtiger zou moeten worden omgesprongen met de extravagante cadeaus en 'enveloppes' die door staatspersoneel aan hun bazen worden gegeven (en dat -uiteraard- op staatskosten) staat er 'n snoeihard opiniestuk in de VnNews van de hoofdredacteur die het 'spilzieke' karakter van de vietnamees aan de kaak stelt! hij stelt de vraag "waarom verspillen de mensen in Vietnam - een van de armste landen van de wereld (volgens IMF staat het 54ste in de 'champions league' van armste landen) zo veel ?" en "erger, niet alleen gegoeden zijn spilziek...ookde armen gooien geld over de balk" en verder stelt ie "we horen meer en meer over vietnamese mogols die weer een luxe-auto toevoegen aan hun reeds uitgebreid wagenpark...en de nouveau riche deinst er nietvoor terug 'n 20.000usd aan 'n handtas te spenderen..." en tot slot moraliseert hij "dat spilzieke is niet zo maar iets persoonlijks, het is 'n echte trend geworden" welnu...ikzelf ken hier mensen die al 'n klein handje hebben en.......daarin zelfs 'n enorm groot gat !!!
'n klassieke vraag bij ons is 'kun jeje verplaatsen met openbaar vervoer?' ja en nee...geen enkele toerist verplaatst zich met openbaar vervoer omdat ten eerste toeristen samenkoeken op 'n paar vierkante kilometer en dus niet erbuiten gaan, ten tweede omdat ze niet weten (of kunnen te weten komen wegens taalbarriere) hoe het werkt....in de terminussen (neem nu de hub bij uitstek Ben Thanh) is er niemand die 'n half woord engels spreekt of verstaat....de toerist (de groepsmensen buiten beschouwing gelaten want die worden zo al bij het handje gehouden) dient zich dus te verlaten op het grote aantal tourist agencies die 'n kant-en-klare trip voorschotelen ik mag mezelf dus 'n atypische toerist noemen want bv op de 56 (Le Van Viet) op de 611 (quan 9) op de 93 (suoi tien) op de 2 (Mien Tay) en ga zo maar door ben ik de enige maar ook de enige en dus druk bekeken niet-viet! ik zeg dikwijls aan buitenlanders als ze vrijwel geen bagage hebben, neem de 152 naar Tan Son Nhat airport en het kost 5000 vnd dat is wat anders dan met 'n taxi tenminste 150.000vnd voor 'n stadsagglomeratie van bijna 10 miljoen mensen zijn er schrik niet 3000 bussen (zowel staats als prive) die per jaar 552 miljoen passagiers vervoeren...daarnaast zijn er - om 'n kijk te hebben op de verkeerschaos - 'n 5 miljoen motorbikes en 'n 500.000 wagens (in Hanoi 400.000)
weer m'n saigon-gewoontes opgenomen...na ontbijt met krant naar park en caphe da...en vandaag in andere helft van tao dan park (straat oversteken) deel repetitie van Tet-show van vanavond...uiteraard entree geweigerd door iemand aan ingang (hoe komt het toch dat iedereen die ofwel 'n uniform draagt ofwel controle uitoefent aan 'n toegang zich zo belangrijk vindt)...en uiteraard negeerde ik dat verbod (het park is voor iedereen)....vanavond zelfs de show live gezien (uitgezonden op HTV) en vooral dat ballet van Hcm is oogstrelend, maar ik heb ook genoten van de repetitie want dat heeft iets revelerends met de dansers in hun casual wear ..... en vanmiddag draad weer opgepikt van coffeehouse-bezoek...saigon heeft van z'n franse verleden een echte koffie- en coffeehouse-cultuur ontwikkeld...le jardin (grenzend aan de franse idecaf in thai van lung) en caphe30/04 (natuurlijk datum van val van saigon) binnen de muren van de tuin van het reunification palace (en goedkoop zelfs)....en in de erg smalle hem 71 in de mac thi buoi - wat in feite 'n soort las of verbindingstraatje is tussen de chique dong khoi en de brede boulevard nguyen hue - daar heb je opeengeperst 'n drietal eateries/coffeehouses tussen de hoge muren...om de warmte weg te houden...de bovenverdiepingen hebben nog van die echte franse houten luiken en ouderwetse ronde 'mand'vogelkooitjes dienen als verlichtingsarmatuur.......en als ik mag dromen, hoe graag was ik zoals graham greene hier oorlogscorrepondent geweest
van Mui Ne naar Saigon de slakkegang, iedereen oppikken aan hotel of gh en dan 200 km en drie korte stops verder aankomen ong. 14 u (en zelf opgepikt worden om 7.15 u) het park cong vien 23/9 dat met nieuwjaar dienst deed als tentoonstellingsruimte waarin de verscheidene districten van Hcm hun verwezenlijkingen toonden is nu omgetoverd (en het heeft iets van tovenarij) tot een bloemen-en plantenzee waarin alle mogelijke varianten te koop worden aangeboden...en natuurlijk de hele dag en vooral 's avonds massa's kijkers...Tet of lunar new year of chinees nieuwjaar....ditmaal het jaar van de draak is op komst en dat doet me denken aan de slimmeriken hier die het engels uitgevonden dachten te hebben....aan het monument in saigon (in de cach mang thang tam) ter ere van de boeddhistische monnik die zichzelf in brand stak in dacht ik 1963 stond (allicht is het nu gecorrigeerd, ik moet nog 's checken) 'born in the year of the roaster' en bedoeld werd natuurlijk de 'rooster' en zo viel ik in Phan Thiet bijna van fiets toen ik las dat er ook water in flessen te koop was 'botted water'
15 Chu Nhat (zondag) en dus 's geen Phan Thiet maar toch even lastig fietsen tegenwind naar red sanddunes...en vandaag 16 Thu Hai (tweede dag dag maandag - bij ons eerste) alweer draad opnemen fietsen Phan Thiet en daar relaxen met de obligate caphe da... wat winkelen, iets eten en terug voor de laatste maal de gilbert-helling op...en rest van dag strandwandeling (idem gisteren) en hangmatten en muziek en luieren en ......mijn kamer betalen ! morgen terug naar saigon ..de lange rit, alvast wat tijd betreft over slechts 200km....
er zijn dagen dat het wat minder loopt...vanmorgen al mislukte mayonaise in de benen (na enkel omwentelingen pedalen stil houden, 'n windje in de rug als onvoldoende ervaren, 'n helling die langer duurt dan anders) en dan wat pech (lekke band, gelukkig na de gevaarlijke afdaling en dus in de stad en dicht bij 'rua xe' herstelplaats van voertuigen ...goedkoop 5000 vnd of 20 eurocent...geef dus 10000vnd) en dan bij afslaan naar links haken in 'n motorbike, zonder erg evenwel op de weg terug wind op kop en bij fellere windstoot pet eraf, fiets op statief neergeblazen door wind ...inhoud van mandje voorin vliegt de baan op (een van de twee pas gekregen cd'tjes wordt door 'n autoband getransformeerd tot 'n uitvergrote chips, een ander band plet mijn broodje en taartjes tot 'n soort pizzabodem.....en toch met lood in de benen haal ik het weer ! vandaag zaterdag of thu bay (zevende dag)...ja viets denken anders...opletten dus als ze hun leeftijd zeggen, want vanaf de geboorte zitten ze al aan 'een jaar' lees in krant dat regering forser gaat toezien op de intrest die gegeven wordt aan spaardeposito's (ligt 'vast' op 14 procent), maar er zijn banken die omwille van 'n nijpend tekort aan liquiditeiten (halve staatsbank ! Dong A o.m.) tot 21 procent durven gaan.....wie 'n rekening in usd heeft krijgt 2 procent...daaraan merk je hoe weinig vertrouwen er is in de vietnamese dong met hun inflatie van ong. 18 procent en in een ander artikel wordt de top investering voor 2012 belicht....goud !
'n reactie uit B dat het leven er duurder wordt...men moet echter geen economiestudent zijn om door te hebben dat dat ook op mij weerslag heeft..toen de euro het iets beter deed (begin nov) diende ik voor afhaling van 2 miljoen vnd 70,18 euro te betalen....nu de euro wat lager zweeft betaal ik voor dezelfde afhaling 75,78 euro...reken dus zelf het verschil uit....dit berwijst nogmaals dat het alles "global" is wat de klok slaat: azie en bez. vietnam kreunt onder de europese schuldencrisis...bepaalde schoen- en kledingproducenten hebben 'n orderboekje van europese afnemers, maar realiseren slechts 'n gedeelte van hun verkoop, omdat ze vrezen niet betaald te zullen worden, omdat hun europese klanten eenvoudigweg bij hun bank aan geen lening kunnen geraken ! idem dito voor seafood en vis...vergeet niet dat vietnam op de europese markt de belangrijkste leverancier van de 'tra', de ons welbekende....pangasius !
alhoewel ik hier wel zou willen blijven, komt er toch schot in.....na lang proberen 'binnen te geraken' heb ik toch twee promovluchten kunnen boeken; eenmaal mijn visum hier verstreken vlieg ik naar KL (Kuala Lumpur dus) voor een week en nadien vlieg ik van KL naar BKK (of Bangkok) - de betaalde bedragen reserveer ik voor kandidaat-reizigers die er 'n richtsnoer kunnen aan hebben ! en eenmaal Bangkok, wat verder, dat ik het begot nog niet weet....Chiang Mai...de gouden driehoek ?? wait and see
voila...reeds gesteld dat kennis van engels hier abonimabel is, ze kunnen het niet en zullen het nooit kunnen !
ik krijg nu gelijk van 'n artikel in VnNews nav conferentie onder titel "national programme to improve english": het begint met 'n graduate accountancy die geen werk vond omdat ze niet voldeed wat engels betreft (het ging nochtans om eenvoudige vraagjes) en het wicht voegt eraan toe dat ze 16 (!) jaar engels had gevolgd; het artikel stelt dat het een algemeen verschijnsel is: kwaliteit van onderwijzend personeel is zwak, methodes gelijken op niets, studenten weten niet hoe ze 't moeten aanpakken en ze durven niet (zelf ervaar ik constant...een vraagje: where you come from? en dan valt men letterlijk in panne)...artikels stelt verder "many englsih teachers failed to achieve minimum scores on international tests" !
Thuy, studente hier is vol lof over haar docent, maar die verdient zo weinig dat hij 'n extra job heeft ! hoe kun je nu goed zijn, of beter worden, als je bij moet klussen om te overleven ! en wat uit het buitenland komt om engels te onderwijzen mist meestal kwalificaties en is derhalve meestal ondermaats !
nu pakt de regering dus uit met 'n plan (en centen 450 mio usd ! waar zal dat naartoe gaan ??) om tegen 2020 de meeste graduates fatsoenlijk engels te laten spreken, en het plan behelst modernisering methodes, docenten naar buitenland zenden, strictere controle op evaluatie personeel en bla bla en nog 's bla...nergens staat dat beter betalen ook kan helpen....regel 1 in HR is te vermijden weinig te betalen "if you feed peanuts you get monkeys" om dan nog maar te zwijgen over mogelijke om het hoekje lonkende corruptie.........
m'n leven verloopt hier vrij routineus....eerste keer dat ik zo lang ergens blijf (15 dagen) wat betekent 'n kast gebruiken en niet telkens de valies induiken en dat is 'n verademing...verder elke dag fietsen (nu via de highway, toch geen verkeer, dus al fluitend daar door rood, wel wat ijzingwekkend, ik hoor niets behalve wat geratel van m'n trapas en 'n wat rollende petfles bij wat sterkere bries), elke dag hangmat en vietnamese (engelstalige) kranten lezen... ipv avonturen van kuifje (ik in dit geval) had ik me immers voorgenomen meer verslaggever te zijn van het land hier, de maatschappij, hun pro's, hun contra's etc
gisteren betaalverkeer...dus dat impliceert banken...een van de doelstellingen van de regering is gezondmaken van de banksector...eind 2011 was er 'n wildgroei van banken (42 waarvan 5 staatsbanken o.a. vietcombank, vietinbank...) wat het bankieren en interbancair verkeer niet vergemakkelijkt...eind 2011 had 'n eerste fusie plaats met o.m. staatsbank bidv.....welnu, het is de bedoeling door 'n "M&A wave" (mergers en acquisitions, fusies en overnames dus) te komen tot 'n werkbaarder 30 om finaal 'n 10 tot 15 sterkere banken over te houden !!
men is hier gek van voetbal...op tv 'n overload aan vooral engels voetbal (en ik sta niet te springen voor 'n integrale van bv wigan tegen qpr) en elke dag verschijnt hier 'n 24pag. krant "Bong Da" (= voetbal) (met klemtoon op da anders lijken ze dat hier niet te verstaan !) met veel buitenlands voetbal en het blad wordt verslonden en er gaat ook veel aandacht naar de wags (lief van messi krijgt evenveel aandacht al lionel zelf)
ik koop 'n paul smith-t-shirt in 'n grote kledingzaak ...elektronisch betalen lukt niet zelfs na tussenkomst van inderhaast bijgehaalde bankbediende (die rijdt me dan met motorbike naar atm, waarna ik cash betaal)....ik koop shorts in Coopmart en de rij aan 'mijn' kassa wordt 'stilgelegd'...om elektronisch te kunnen betalen troont kassierster me naar 'n apart lokaaltje waar het lukt...eenmaal heb ik mijn kamer betaald met mastercard plus daarbij een toeslag van twee procent...andere keren betaalde ik altijd cash
elektronisch betalen staat dus in z'n kinderschoenen...volgens vietnamnews beschikt 20 procent van de bevolking over 'n bankrekening en het is de bedoeling om dat op te krikken tot 40 tegen 2015.....overal in steden zijn er voldoende atm's...enkel het platteland zal moeilijker te penetreren zijn
er zijn echter consequenties verbonden aan meer elektronisch betaalverkeer...het aantal pos (points of sale) waar elektronische betaling wordt aanvaard zal dus eveneens de hoogte in moeten....loonuitbetaling zal dus eveneens op bankrekening moeten kunnen (daar hebben de staatsbedrijven met meer dan 50 werknemers wel oren naar)...enkel (enkele? de meeste?) prive-ondernemingen betalen reeds op bankrekening......nutsfacturen (bv elektriciteit) worden nog steeds uit de hand betaald
maar...de balangrijkste uitdaging ligt wel in het laten wegsmelten van de 'cashcultuur'...men ziet nog veel te graag de briefjes...en lap daar heb je het al....ze huiveren (volgens de pers) voor al te veel financiele tranparantie !!!!!!
kleine reactie toch nav mail die ik kreeg waarin gesteld dat 'ze' hier zich wellicht geen vespa kunnen veroorloven....wees gerust er rijden hier vespa's ! maar ik wil het idee counteren dat sommigen blijkbaar bij 'ons' hebben....het zijn daar allemaal allicht arme mensen ! vooreerst werden in 2011 55.000 nieuwe wagens ingevoerd ...als je dan bedenkt dat 'n wagen door de zeer zware invoerrechten bijna driemaal de kostprijs kost...dan weet iedereen hier en elders dat dat het voorrecht is voor de rijken tweedens, ik lees dat de vietnamese beursindex in 2011 met 28 procent zakte, wat uiteraard 'n effect heeft op het vermogen van de rijksten hier....toch 'n klein lijstje....Pham Nhat Vuong (voorzitter van de Board van vastgoedgroep Vingroup) kan bogen op 'n vermogen van bijna 800 miljoen usd -trouwens, de Vn Express website voorspelde dat in 2011 de eerste vietnamese dollarmiljardair er zou zijn...die is er gezien het cijfer hierboven niet gekomen - op de tweede plaats (volgens mijn zegsvrouw Thuy was dat de nummer een, maar zij zat er naast, maar het is haar vergeven want het is iemand waar in vietnam iedereen jaloers op is en toch naar opkijkt, omdat ie net de 'from zero to hero' -man is nl Doan Nguyen Duc (baas van ...vastgoedbedrijf Hoang Anh Gia Lai) en die komt uit op 'n slordige 200 miljoen usd, maar de ons ook al bekende Standard&Poor's heeft de groep 'n lagere credit rating toegekend, omwille van liquiditeitsproblemen....en het blijft soms in de familie... Vuong' vrouw, Pham Thu Huong harkt toch ook zowat 150 miljoen usd samen......'n dertigtal vastgoed en projectontwikkelaars nemen zowat 65 procent van de beurs-assets voor hun rekening
en wat deed ik ? hangmatten en muziek luisteren, fietsen naar Phan Thiet, wat inkopen doen en nog 's luieren
highway mui ne - phan thiet...madness of de schande ?
pers staat constant bol van probleem van verkeersinfarcten en eis om 'n betere/aangepaste infrastructuur, zodat daardoor wat verkeer wordt weggezogen...niet dus hier! de gisteren reeds voorgestelde en eigenlijk niet gebruikte highway is 'n pracht van 'n zesvaksbaan met aan elke zijde ong. 410 retro-lantaarnpalen met daarnaast (ik heb het afgestapt) 'n wandelgedeelte van dertien stappen breed geregeld opgesmukt met 'n japanse kerselaar of iets dergelijks en 'n middenberm met ceders en ander fraais en geregeld kortgeknipte dierfiguren en zelfs draken en in in die middenberm pronken dan die moderne verlichtingspalen, maar de highway is 'n onvervalste miskleun als het neerkomt op utiliteit, want er is geen maar dan ook geen verkeer !!! even dacht ik aan 'n megalomaan project a la ceaucescu of zelfs dacht ik...hier moet david lynch wat mee doen !!! ik heb de hele highway afgefietst van links naar rechts en van rechts naar links en het is werkelijk bevreemdend o.m. fietsen door 'n rood licht (in 'n woestijn rijdt men allicht ook door 'n rood licht!) 'n schot die al jaren op hoa bien verblijft deelde me mee dat die highway er gekomen is omdat dat de verbinding moest vormen met 'n airport...ik vraag dat aan de touragent ('n plaatselijke viet), die valt uit de lucht, wie airport, wat airport, waar airport (ik meende te horen wat pienantie, wie pianantie, hoe pienantie).....die highway die stort zich aan de ene kant op 'n pracht van 'n roundabout in mui ne - en in het verlengde krijg je dan 'n smalle nauwelijks tweevaksbaantje met daarnaast de red sanddunes, en aan het andere uiterste botst die highway dan op 'n even fraai roundabout en van daaruit vorken naar links een kramikkige weg richting mui ne, en naar rechts 'n even manke smalle weg richting Phan Thiet......wat is hier in godsnaam (of in de naam van ho chi minh) aan de hand geweest ????